پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۰۹۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
تکمیل تعمیرات نیروگاهی تا قبل از شروع فصل گرم پس از ۸ سال یکی از مهمترین دلایل تامین برق پایدار در تابستان سال ۱۴۰۱ به شمار می‌رود.
شعار سال: تامین برق پایدار در تابستان امسال و مقایسه با شرایط اسف‌بار سال گذشته سبب شده تا یک پرسش در ذهن مردم شکل بگیرد. این پرسش حول این محور شکل می‌گیرد که دولت چگونه توانسته است، تنها در یکسال خاموشی‌های بعضا ۸ ساعته در بخش خانگی را سامان داده و بدون حتی یک لحظه خاموشی در سال ۱۴۰۱، با برنامه‌ریزی دقیق زمینه تامین این حامل انرژی مهم را مهیا کند.

طبیعتا پاسخ به این پرسش، تنها به یک جواب ختم نشده و پاسخ‌های متعددی نظیر رکوردزنی در افزایش ظرفیت واحد‌های نیروگاهی، صرفه‌جویی برق ادارات و سایر موارد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما در بین تمامی پاسخ‌های یک عامل مهم وجود دارد که چشم‌پوشی بر آن غیر ممکن است.

ضربه تکمیل نشدن تعمیرات نیروگاهی به مردم در آخرین سال فعالیت دولت روحانی

برای بررسی نقش این عامل به تابستان سال گذشته در آخرین سال فعالیت دولت دوازدهم باز می‌گردیم. در این بازه زمانی نیروگاه‌های حرارتی کشور ۵۰ هزار ۶۰۰ مگاوات برق تولید کرده‌اند که توان عملیاتی تولید برق در کشور بر اساس آمار منتشر شده در ترازنامه انرژی برای نیروگاه‌های حرارتی در هر ۳ بخش گازی، حرارتی و سیکل‌ترکیبی در مجموع معادل ۵۹ هزار ۸۷۹ مگاوات برآورد می‌شود.

با توجه به در نظر گرفتن توان عملیاتی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی شاهد اختلاف ۹ هزار و ۲۷۹ مگاواتی بین ظرفیت عملی ساخت نیروگاه و همچنین توان تولید برق فعلی کشور بودیم. بر این مبنا محتمل‌ترین گزینه برای توجیه اختلاف ۹ هزار ۲۷۹ مگاواتی بین ظرفیت عملی ساخت نیروگاه و توان تولید برق فعلی کشور، خارج شدن تعدادی از واحد‌های نیروگاهی از مدار تولید برق بود.

در این زمینه، سیما غفاری، کارشناس انرژی در گفتگو با یک رسانه، با بیان اینکه ۶۲۰ واحد نیروگاه حرارتی برای تولید برق در کشور نصب شده است، گفت: «به نظر می‌رسید کاهش تولید ۹ هزار و ۲۷۹ مگاوات برق در تابستان مرتبط با نیروگاه‌هایی باشد که در شرایط بحرانی صنعت برق از مدار تولید خارج شده‌اند.»

این کارشناس انرژی در بیان این مسئله که خارج شدن یک واحد نیروگاهی ارتباطی با صفر شدن تولید یک نیروگاه حرارتی ندارد، گفت: «نیروگاه محمد منتظری اصفهان، ۸ واحد نیروگاهی دارد که ممکن است بخشی از این واحد‌ها از مدار تولید برق خارج شوند، اما این نیروگاه با کل ظرفیت کمتر همچنان برق تولید کند.»

توقف تولید برق ۹ هزار مگاوات از واحد‌های نیروگاهی کشور در شرایطی که شاهد کمبود تولید ۱۵ هزار مگاواتی برق بودیم، نمی‌تواند توجیه قابل پذیرشی داشته باشد، چرا که همه ساله در باز زمانی کنونی شاهد ثبت اوج بار مصرف برق هستیم؛ بنابراین دولت و بخش خصوصی باید از تولید همه واحد‌های نیروگاهی کشور در این بازه زمانی اطمینان حاصل کند.

به معنای ساده‌تر عدم توجه به تعمیرات نیروگاهی در بازه زمانی معین سبب شده بوده بود تا در حساس‌ترین شرایط نزدیک به ۹ هزار مگاوات نیروگاه از مدار فعالیت خارج باشند.

نهضت نت (تعمیر -نگهداری) نیروگاهی و کاهش خاموشی‌ها

برنامه‌ریزی دولت برای تکمیل تعمیرات نیروگاهی پیش از شروع فصل گرم

با توجه به واکاوی این تجربه تلخ در سال ۱۴۰۰، با روی کار آمدن دولت مردمی، توجه ویژه به تکمیل تعمیرات نیروگاهی پیش از ورود به فصل گرم و استفاده از حداکثر ظرفیت تولید برق به منظور پاسخ به تقاضای تابستان در دستور کار قرار گرفت.

در همین رابطه، ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید برق شرکت برق حرارتی ضمن اشاره به دستور اکید وزیر نیرو مبنی بر تکمیل تعمیرات نیروگاهی تا پیش از شروع فصل گرم گفت: «آمادگی کامل نیروگاه‌ها برای تولید برق پایدار هدف اصلی این مجموعه است؛ از این رو همه‌ساله پس از عبور از فصل گرم سال و شروع مهرماه فصل تعمیراتی نیروگاه‌های حرارتی آغاز شده و بایستی تا خردادماه سال بعد به پایان برسد. چرا که از خردادماه با افزایش مصرف برق کشور بایستی نیروگاه‌ها آمادگی کاملی برای پاسخگویی به بار مصرف این بازه زمانی داشته باشند.»

اسکندری در تشریح جزئیات برنامه تعمیرات نیروگاهی گفت: «برای فصل تعمیرات امسال نیروگاه‌های حرارتی ۹۵ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی پیش‌بینی شد که این اقدام‌ها شامل ۶۶۱ پروژه تعمیراتی است.»

وی ادامه داد: «۶۶۱ پروژه تعمیراتی یاد شده شامل ۳۰ مورد تعمیرات اساسی در نیروگاه‌های بخار، ۷۹ مورد تعمیرات اساسی واحد‌های گازی، ۲۶ مورد بازدید مسیر داغ، ۳۶۱ مورد بازدید اتاق احتراق و ۱۶۵ مورد نیز تعمیرات دوره‌ای در واحد‌های بخاری است که همه این اقدام‌ها طبق برنامه انجام شد.»

همه ظرفیت تولید برق کشور در تابستان سال ۱۴۰۱ در مدار بود

بر اساس اظهارات وزیر نیرو، در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار همه تعمیرات نیروگاهی کشور پیش از ورود به اوج مصرف برق به اتمام رسیده است.

این گزاره به معنای آن است که برای نخستین بار در سال‌های اخیر صنعت برق با همه توان و بدون واحد خارج از مدار به مصاف تامین نیاز در اوج بار تابستان ۱۴۰۱ رفت.

براساس اطلاعات مستند به دست آمده از صنعت برق، هزینه تعمیرات نیروگاهی که سالانه انجام می‌شود، هزینه بسیار سنگینی است، به‌طوری که در سال ۱۴۰۱ تعمیرات واحد‌های تولید برق به ۴ هزار ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۶۱ درصد از این هزینه مرتبط با تعمیر نیروگاه‌های دولتی و ۳۹ درصد دیگر نیز مربوط به تعمیرات نیروگاه‌های بخش خصوصی است.

نهضت نت (تعمیر -نگهداری) نیروگاهی و کاهش خاموشی‌ها

تعمیر نیروگاه‌های که ۸ سال خاموش شده بودند

تعمیرات نیروگاهی در شرایطی در دستور کار قرار گرفت که برخی از نیروگاه‌ها بیش از ۸ سال بود که از مدار فعالیت خارج شده بودند.

برای مثال نیروگاه شهید عباسپور واقع در سد شهید عباسپور بیش از ۸ سال بود که بدلیل مشکلات فنی از مدار خارج شده بود، اما با تلاش همه دست‌اندرکاران در سال جاری فعالیت خود را از سر گرفت و بار دیگر به سهمی از تامین برق پایدار را به دوش کشید.

بر این اساس به نظر می‌رسد، تکمیل تعمیرات نیروگاهی سبب شد، تا این مسئله به ضمانتی در جهت تامین برق پایدار تبدیل شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:۱۷ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۱۴۰۱۰۵۱۷۰۰۰۲۱۵، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین