پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۱۵۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
یدالله ملکی: بحث انتقال آب سد طالقان به استان قزوین در دو فاز اجرا می‌شود که فاز نخست آن که تأمین آب شرب آبیک است، به بهره‌برداری رسید و روز تاسوعا این آب باکیفیت در لوله‌ها جریان یافت. فاز دوم نیز قراراست با مشارکت بخش خصوصی تا دو سال آینده به اجرا و به بهره‌برداری برسد.
شعار سال: طرح آبرسانی از سد طالقان به استان قزوین که قرار است به ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای قزوین آب شرب پایدار در افق ۲۵ ساله تحویل دهد، یکی از خواسته‌های پرتکرار مردم قزوین است. ورود آب سد طالقان به مخزن آب شرب شهرستان آبیک، یکی از وعده‌های مهم رئیس جمهور در آستانه یک‌سالگی دولت سیزدهم است که تحقق آن آزمونی برای تعهد دولت مردمی بر انجام قول‌ها و قرار‌هایش با مردم است. رؤیایی که پیش از این در دولت قبل به بهانه خالی بودن خزانه، رنگ و بوی فراموشی به خود گرفته بود.

این طرح در حالی به بار نشست که پیش از این شهروندان آبیک از نعمت آب شرب با کیفیت بی‌بهره بودند، اما ضرورت توجه به خواسته‌های مردم و اختصاص منابع آن با تأکید رئیس جمهور، گره از این معضل پیچیده گشود و جان تازه‌ای به روح خسته، اما پراعتماد مردمی بخشید که صبور و مطمئن پای انتخابشان ایستاده‌اند.

تأمین آب شرب از طریق سد، خواسته مردمی بود که انتظار داشتند تا انتقال آب از سد طالقان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی و خدماتی این منطقه تسهیل شود.

سرعت گرفتن پروژه با تخصیص اعتبارات
محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین با بیان اینکه یکی از خواسته‌های مردم، رفع مشکل آب شرب شهرستان آبیک بود اعلام کرد: آب شرب سالم، دغدغه و مطالبه اصلی سال‌های اخیر مردم آبیک بود که برای رسیدن به آن منتظر تکمیل پروژه انتقال آب از سد طالقان به آبیک بودند، طرحی که بار‌ها برای تکمیل آن قول‌هایی داده شده، اما محقق نشده‌بود.

وی افزود: با استقرار دولت سیزدهم، تلاش برای دریافت منابع مالی جهت تکمیل طرح انتقال آب به آبیک تبدیل به یکی از کارویژه‌های استان شد که در اسفندماه سال گذشته، ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح اختصاص یافت.

استاندار قزوین گفت: اختصاص منابع مالی و اهتمام مسئولان استانی، موجب تسریع در روند تکمیل طرح آبرسانی گردید و آب وارد مخزن آب شهر آبیک شد تا پایانی بر چشم انتظاری مردم آبیک باشد.

طرح انتقال آب از سد طالقان به استان قزوین برای تأمین آب شرب ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان از سال ۱۳۹۵ کلنگ زنی شده بود، ولی تکمیل و بهره‌برداری از آن بنا به کمبود اعتبارات به تعویق افتاد.

فاز اول این طرح شامل آبرسانی به شهر آبیک با تخصیص اعتبارات در دولت سیزدهم تکمیل و افتتاح شد.

انتقال آب از سد طالقان تا سه سال آینده قزوین را سیراب می‌کند
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با بیان اینکه تمام حجم آب شرب این استان از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود، اعلام کرد: مطالعات و مطالبات انتقال آب از سد طالقان به سال ۸۲ آغاز و تا سال ۹۱ به طول انجامید و عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۶ ردیف بودجه گرفت و آغاز شد؛ طرحی که بر اساس آن آب شرب ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای قزوین از سد طالقان تأمین شود. سال ۹۶ این طرح هرچند ردیف اجرایی بودجه گرفت، اما از آنجایی که هزینه اجرایی پروژه انتقال آب از سد طالقان بسیار سنگین بود و اعتبارات خاصی به آن تزریق نمی‌شد، بنابراین پیشرفت فیزیکی این پروژه تا سال ۹۹ تنها ۸ درصد بود. این طرح از مطالبات مهم مردم آبیک و قزوین و روستا‌های واقع شده در مسیر برای تأمین آب شرب است که انجام آن منجر به تأمین ۶۰ میلیون متر مکعب آب می‌شود.

یدالله ملکی افزود: پروژه انتقال آب از این سد دارای ۲ قسمت شامل تصفیه خانه و خط انتقال است. تخصیص اعتبارات قطره‌ای در دولت گذشته به این پروژه موجب کندی پیشرفت آن شد، اما تزریق ۱۵۰ میلیارد تومان به‌صورت کامل و یکباره موجب جهش در عملیات و پیشرفت این پروژه شد تا در قالب ۲ فاز به سرانجام برسد.

وی در خصوص جداسازی طرح آبرسانی به آبیک از پروژه سد طالقان گفت: وضعیت آب شرب شهرستان آبیک بسیار نامطلوب بود؛ بنابراین به نظر رسید باید در فاز نخست تأمین آب شرب استاندارد و مرغوب برای مردم این شهرستان در اولویت قرار گیرد. پروژه انتقال آب از سد طالقان، دارای ۱۲۰ کیلومتر خط اصلی است که با شاخه‌های آن ۳۲۰ کیلومتر می‌شود، خط انتقال آب این پروژه ۱۷.۵ کیلومتر است که ۹.۵ کیلومتر از آن با قطر‌های ۱۴۰۰ و ۱۶۰۰ میلیمتر برای آبرسانی مشترک استان است و ۸ کیلومتر از این لوله‌گذاری را برای آب شرب آبیک جداسازی کردیم و خوشبختانه آب شرب آبیک تأمین شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین در خصوص سد بالاخانلو و زمان آبگیری آن گفت: کمبود آب در حال حاضر یکی از معضلات مطرح در تمام کشور بوده و قزوین نیز از این قاعده مستثنی نیست، با توجه به اینکه در حال حاضر بیشتر آب مصرفی استان از سفره‌های آب زیرزمینی تأمین و منابع آبی آن نیز از حساسیت بالایی برخوردار است. از این‌رو قزوین از دهه ۸۰ و ۹۰ عملیات مطالعاتی و اجرایی خود را در راستای پایدار‌سازی آب شرب و همچنین افزایش سطح کیفی آن آغاز کرده است.

یدالله ملکی در خصوص وضعیت دشت قزوین، از نظر خشکسالی و فرو نشست دشت قزوین گفت: پس از زلزله سال ۴۱، (بویین زهرا) دشت قزوین مورد توجه سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفت و بانک جهانی نیز بالغ بر ۴۰ میلیون دلار وام به آن تخصیص داد تا مطالعات لازم برای این دشت در دستور کار قرار بگیرد. در همین راستا، راهکار‌های متعددی توسط محققان ارائه شد که بخشی از آن‌ها مانند سد نهب و انتقال آب از سد طالقان در استان اجرایی شده است. کم آبی یکی از مشکلات اساسی کشور بوده و تنها مختص به این استان نیست، اما تفاوت قزوین با سایر استان‌ها، منابع آبی مشخص آن بوده و دشت قزوین نیز یکی از بهترین دشت‌های آبی کشور محسوب می‌شود. متأسفانه بهره‌برداری از آب این دشت، بیش از حد استاندارد صورت گرفته و براساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته در حوزه کشاورزی، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب آن از طریق چاه‌های استان بهره‌برداری می‌شود، در صورتی که این میزان باید ۷۸۰ میلیون متر مکعب باشد.

وی ادامه داد: به طور کلی سالانه بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از منابع آبی ذخیره استان قزوین مصرف می‌شود و از سال ۹۳ تاکنون تعیین تکلیف چاه‌های آب غیرمجاز استان در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با بیان اینکه دشت قزوین سالانه بین ۲ تا ۱۲ سانتیمتر فرونشست دارد، گفت: این دشت دچار کمبود آب زیرزمینی است و بخصوص در سال‌های خشکسالی که آب‌های زیرزمینی دچار افت می‌شود، فرونشست بیشتری دارد. به همین دلیل طرح «احیا و تعادل بخشی آبخوان» را شروع کردیم و چاه‌های غیرمجاز شناسایی و بیش از ۷۰ درصد چاه‌های آب نیز مجهز به کنتور هوشمند شدند.

یدالله ملکی تأکید کرد: بحث انتقال آب سد طالقان به استان قزوین در دو فاز اجرا می‌شود که فاز نخست آن که تأمین آب شرب آبیک است، به بهره‌برداری رسید و روز تاسوعا این آب باکیفیت در لوله‌ها جریان یافت. فاز دوم نیز قراراست با مشارکت بخش خصوصی تا دو سال آینده به اجرا و به بهره‌برداری برسد.
 
 
 
آب طالقان به آبیک رسید
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار:۱۹ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۶۲۲۲۴۹، www.irannewspaper.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین