پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۳۳۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
رییس سازمان خصوصی سازی می‌گوید که برای جلوگیری از ضرر استقلال و پرسپولیس به دلیل بورسی شدن، برخی شرکت‌ها را ملزم به افشای اطلاعات تیم هایشان کرده است؛ به گفته قربانزاده این سازمان ضمانت اجرایی لازم برای این منظور را دارد.
شعار سال: سازمان خصوصی سازی در نامه‌ای از شرکت‌های بورسی فولادی و ایران خودرو خواسته است تا به منظور رقابت عادلانه در نظام باشگاه داری حرفه ای، مجموع ارقام قرارداد‌های منعقده با بازیکنان و کادر فنی تیم فوتبال زیر مجموعه شان در فصل جاری را به صورت جداگانه در سامانه کدال افشا کنند. حال سوال اینجاست که دلیل این اقدام سازمان خصوصی سازی چیست و تکلیف سایر باشگاه‌ها چه می‌شود؟

حسین قربان زاده، رییس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به اکوایران راجع به نامه اخیرش گفت: باشگاه استقلال و پرسپولیس ملزم هستند بخاطر قوانین بورسی مجموع ارقام بازیکنان و کادر فنی شان را جداگانه افشا کنند. این دوباشگاه هم در زمان افزایش سرمایه این کار را کردند و نیز هم اکنون که قراراست نمادشان باز شود باید این کار را انجام دهند. پس بنابراین این دوباشگاه ملزم هستند. اما از طرفی، چون سایر باشگاه‌ها بورسی نشدند، علنی شدن قرارداد‌ها در یک باشگاه و پنهان ماندن آن‌ها در باشگاه‌های دیگر رقابت ناعادلانه‌ای را در عملکرد حرفه‌ای باشگاه‌ها رقم می‌زند.

قربان زاده در خصوص کار انجام شده توسط سازمان خصوصی سازی می‌گوید: شرکت‌هایی که ما فهرست کردیم شرکت‌هایی هستند که بخشی از سهامشان در لیست واگذاری هستند و دولت هنوز سهام دارد، مثلا ایران خودرو هنوز دولت ۵ درصد سهام دارد، در شرکت ملی مس ۱۲ درصد و در فولاد نیز ۱۷ درصد؛ بنابراین سازمان خصوصی سازی مطابق قانون، ناظر بر این شرکت هاست. از طرفی برخی شرکت‌ها سهام عدالتی هستند؛ یعنی درست است که دولت در آن‌ها سهام ندارد، اما مثل فولاد خوزستان سهام عدالتی هستند و از زاویه سهام عدالت هم باز سازمان خصوصی سازی بر آن‌ها نظارت دارد. نکته بعدی این است که فقط شرکت ذوب آهن است که سهام عدالتی نیست، در لیست واگذاری هم نیست و واگذار شده و ما طبق قانون بر شرکت‌هایی که واگذار شدند هم نظارت می‌کنیم.

قربان زاده با اشاره به اینکه سازمان بورس نیز می‌تواند راسا این شرکت‌ها را ملزم کند تا رویداد‌های مالی زیر مجموعه هایشان را مطابق دستورالعمل افشا، افشا کنند، گفت: طبق صحبت‌های انجام شده با رییس سازمان بورس، قرار است این سازمان نیز ورود کند.

رییس سازمان خصوصی در پاسخ به اینکه چرا سازمان لیگ یا فدراسیون فوتبال چنینی کاری را برای سایر باشگاه‌ها الزامی نکرده اند، گفت: ما براساس وظایف خودمان این امکان را داشتیم که در این مسیری که سرخابی‌ها در راه انضباط مالی، شفافیت و بورسی شدن آغاز کرده اند، موجب تنبیه آن‌ها در رقابت حرفه‌ای نشود. به همین دلیل از بقیه باشگاه‌های بورسی هم خواستیم که به همان میزان حتی اگر باشگاهایشان را بورسی نمی‌کنند- که خوب است این کار را انجام دهند - حداقل، چون خودشان بورسی هستند جزییات رویداد‌های مالی زیر مجموعه هایشان را افشا کنند.

قربان زاده افزود: ماهم ضمانت اجرا داریم. با این شرکت‌ها تعاملاتی داریم و نظارت می‌کنیم. یکی از پیگیری هایمان را حتما این موضوع قرار می‌دهیم که این کار را انجام دهند. هم به دلیل نظارتی که سازمان خصوصی سازی بر این شرکت‌ها دارد و هم به دلیل ضمانتی که باید در مسیر موفقیت واگذاری سرخابی‌ها اتفاق بیفتد و یک آغازی بر نظام باشگاه داری حرفه‌ای باشد. اینکه چرا همه باشگاه‌ها در لیست نیستند به این دلیل است که برخی باشگاه‌ها خصوصی اند یابورسی نیستند. مثلا صنعت نفت آبادان، که شرکت پالایش و پخش به نوعی مالکیتش را دارد، که خب پالایش و پخش نماد بورسی ندارد یا مثلا شرکت‌هایی هستند مانند نساجی قائم شهر که اشخاص خصوصی مالک آن‌ها هستند.

به گفته این مقام مسوول از بیشتر شرکت‌های مهم بورسی که رابطه‌ای با سازمان خصوصی سازی داشتند، خواسته شده تا مجموع ارقام بازیکنان و کادر فنی شان را شبیه استقلال و پرسپولیس افشا کنند. قربان زاده در پایان به این موضوع هم اشاره کرده که اتفاقات و ارقام مهمی وجود دارند و باعث ایجاد اختلال در عملکرد حرفه‌ای باشگاه‌ها می‌شوند.
تعداد بازدید : 1


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اکو ایران، تاریخ انتشار:۲۲ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۸۴۳۹، ecoiran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین