پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۳۴۵
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: مردمی‌سازی ساختار‌ها می‌تواند یکی از راه‌های برون‌رفت از ساختار‌های سنگین باشد که ما را در قالب بروکراسی گرفتار کرده است، اگر اطلاعات خود را با مردم تسهیم کنیم، این سهیم شدن اطلاعات با مردم ما را در چابک سازی و کارآمدسازی ساختار حکمرانی کمک کرده و به جلو می‌برد.
شعار سال: بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در همایش هم‌اندیشی اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استان‌ها طی سخنانی گفت: یک انتظاری از مرکز پژوهش‌ها در سال‌های گذشته بود و این انتقاد وجود داشت که مرکز بیشتر از ظرفیت اساتید دانشگاه در مرکز و تهران بهره می‌برد و کمتر از اساتید در استان‌ها بهره می‌گیرد و این به جا بود با توجه به استقرار مرکز در تهران این شرایط وجود داشت. از سوی دیگر مراجعاتی از نمایندگان محترم داشتیم که در حوزه‌های انتخابیه مشکلات و مسائلی وجود دارد که نیاز است توان کارشناسی برای حل این موضوعات به یاری نمایندگان بیاید.

وی ادامه داد: مجموع این‌ها ما را به این سمت سوق داد که مجموعه‌هایی را در قالب اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری استان‌ها سامان دهیم که سه ضلع دانشگاه‌ها، نمایندگان و مرکز پژوهش‌ها را متصل کرده و یک ظرفیت را برای بهره‌گیری از توان کارشناسی سراسر کشور آماده کنیم تا هم در موضوعات مختلف ملی از نظرات کارشناسان استان‌ها استفاده کنیم و هم در موضوعات محلی بتوانیم کمک مشورتی و کارشناس ارائه کنیم.

نگاهداری در ادامه عنوان کرد: اندیشه پشت تشکیل این اندیشکده‌های حکمرانی، مردمی‌سازی حکمرانی و افزایش مشارکت مردم در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها بود و درگیر کردن مردم در اداره کشور که مطابق رهنمود‌های امامین انقلاب است. این درگیر کردن مردم، مشارکت مردم و اختیار دادن به مردم باعث رشد مردم می‌شود. رشد مردم هم از این جهت حائز اهمیت است که در سوی دیگر توسعه جامعه در گرو رشد مردم است؛ بنابراین ما بحث حکمرانی مردمی را با حداکثر ظرفیت دنبال می‌کنیم و در مرکز پژوهش‌ها هم در ابعاد مختلف مردمی‌سازی حکمرانی اقداماتی داشتیم که تشریح خواهم کرد.

وی افزود: حکمرانی مردمی از چند بعد قابل بررسی است که یکی از آن‌ها مسئله شناسی است یعنی اینکه ما بتوانیم در شناسایی مسائل اولویت‌دار و صورت‌بندی موضوعات و اولویت‌بندی با ظرفیت مردمی و نظرات مردمی اقدام کنیم. خیلی وقت‌ها به دلیل اینکه تحت هجمه رسانه‌های غربی و بیرونی هستیم اولویت و فوریتی برای ما می‌سازند که کاذب است و ما در زمین آن‌ها بازی می‌کنیم به نوعی آن‌ها بر ما حکمرانی می‌کنند. حکمران کسی است که زمین بازی را تعریف کرده و قواعد آن را تعریف می‌کند؛ گاهی اوقات از رسانه‌های غربی این را برای ما انجام می‌دهند و ما اولویت‌های خودمان را کنار گذاشته و در اولویتی که آن‌ها ساخته‌اند، وارد می‌شویم. اما اگر رویکرد ما یک رویکرد باز باشد و با جامعه نخبگانی سراسر کشور در ارتباط باشیم و همینطور با مردم مرتبط باشیم با موضوعات و مسائل با دقت بیشتر آشنا خواهیم شد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر اظهار داشت: بنابراین ما در این دوره از مرکز پژوهش‌ها نسبت به راه‌اندازی مرکز نظرسنجی و افکارسنجی به طرح‌ها و لوایح راه‌اندازی کردیم تا بهتر با بافت افکار جامعه نسبت به موضوعات آشنا شویم، همچنین مرکز نوآوری را افتتاح کردیم و یا اینکه چند روز قبل در همین جا پارلمان دانشجویی را افتتاح کردیم که ۱۵۰ نفر از میان ۵۰۰ کاندیدا انتخاب شدند تا به برنامه هفتم توسعه بپردازند و نظرات و پیشنهادات را تدوین کنند.

نگاهداری در ادامه با تاکید بر اهمیت «آینده‌نگری» برای جوامع، گفت: در کنار مسأله‌شناسی و اولویت‌بندی مسائل یک مبحث مهم دیگر آینده‌نگری است، هر جامعه نیاز به آینده دارد اگر جامعه احساس کند آینده ندارد با بحران مواجه خواهد شد؛ لذا باید در کنار مسئله‌شناسی، آینده‌نگری را با استفاده از ظرفیت نخبگان داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید توجه کنیم که هر مسئله‌ای یک سیر را طی می‌کند و یک روند دارد، حل مسائل و موضوعات در جوامع به صورت پروسه است نه پروژه‌ای، همچنین هیچ مسئله بغرنجی برای همیشه حل نخواهد شد بلکه مسائل به صورت پروسه‌ای حل می‌شوند و یا باز تولید می‌شوند. ما نباید نگاه پروژه‌ای داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ما باید زیست بوم حکمرانی مناسب برای پرداختن به مسائل و چالش‌های کشور ایجاد کنیم این زیست‌بوم یعنی یک فرایند دائمی و نهادینه که بتواند با ابزار‌های دائمی خودش مسائل نوپدیدی را که به صورت مدام در حال باز تولید هستند شناسایی کرده و راه‌حل آن را تبیین کنند.

نگاهداری همچنین بیان کرد: حرکت به سمت راه‌اندازی این زیست بوم بومی برای مسئله شناسی و تدبیر در خصوص راهکار‌های حل مسئله اتفاق مهمی است مانند همین شبکه اجتماعی اندیشکده‌های حکمرانی در استان‌ها که یک ساختار دائمی برای شناسایی مسائل و حل آن‌هاست.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت بومی‌سازی راهکارها، ابراز داشت: حل مسائل جامعه ایرانی نیاز به ابزار ایرانی دارد ما نمی‌توانیم برای این معضلات که بومی ما هستند از ابزار‌های نظام لیبرال دموکراسی و نظامات دیگر در دنیا استفاده کنیم ما برای حل این مشکلات نیاز به آچار و ابزار ایرانی داریم. یکی از مهمترین ابزار‌ها این است که همان اندازه که قانون اساسی در سیاستگذاری، در قانونگذاری، در نظارت‌ها و کنترل برای مردم نقش قائل شده همان اندازه به مردم نقش بدهیم با عینک کنترل و نظارت و فعالیت مردمی ایرانی مردمی را محقق کنیم.

وی اظهار داشت: مردمی‌سازی ساختار‌ها می‌تواند یکی از راه‌های برون‌رفت از ساختار‌های سنگین باشد که ما را در قالب بروکراسی گرفتار کرده است، اگر اطلاعات خود را با مردم تسهیم کنیم، این سهیم شدن اطلاعات با مردم ما را در چابک‌سازی و کارآمدسازی ساختار حکمرانی کمک کرده و به جلو می‌برد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۲۴ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۲۶۶۲۶۴، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین