پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۸۲۴۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
برخی از رسانه‌ها مدعی شده اند که بانک مسکن به تازگی در تماس با مشتریانی که اقساط عقب افتاده دارند اعلام می‌کند که برای هر قسط عقب‌افتاده ۸۰۰ هزار تومان اجراییه صادر کرده؛ فرقی هم نمی‌کند مبلغ قسط چقدر باشد! به نظر می‌رسد روشی که به تازگی بانک مسکن برای وصول مطالبات خود پیش گرفته بیشتر جنگ اعصابی برای مشتریان خرد این بانک باشد تا روش منطقی و قانونی و البته شرعی! منتظر دریافت توضیحات بانک مسکن هستیم.

شعار سال: بانک مسکن به تازگی در تماس با مشتریانی که اقساط عقب افتاده دارند اعلام می‌کند که برای هر قسط عقب‌افتاده ۸۰۰ هزار تومان اجراییه صادر کرده؛ فرقی هم نمی‌کند مبلغ قسط چقدر باشد!

به نظر می‌رسد روشی که به تازگی بانک مسکن برای وصول مطالبات خود پیش گرفته بیشتر جنگ اعصابی برای مشتریان خرد این بانک باشد تا روش منطقی و قانونی و البته شرعی!

مسئولان حقوقی و اجراییات شعب بانک مسکن در اقدامی عجیب به تازگی در تماس با مشتریان این بانک که بیش از یک قسط عقب افتاده دارند، اعلام می‌کنند که برای پرونده این افراد هزینه اجراییه صادر شده است.

بعنوان مثال در یک مورد، شعبه بانک مسکن برای فردی که اقساط ماهانه‌ش حدود ۳۰۰ هزار تومان است و حدود ۹۳۰ هزار تومان قسط عقب افتاده دارد، اجراییه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی صادر کرده است.

مسئول اداره حقوقی و اجرایی یکی از شعب بانک مسکن گفت: طبق بخشنامه‌ای که هفته گذشته دریافت کردیم برای هر قسط عقب افتاده، ۸۰۰ هزار تومان هزینه اجراییه در نظر گرفته شده است.
ادعای صدور اجرائیه؟! نقره‌داغ کردن مشتریان بانکی به روش بانک مسکن
او در پاسخ به این سوال که این بخشنامه از سوی بانک مرکزی است یا بانک مسکن؟ تأکید کرد که خیر بخشنامه داخلی بانک مسکن است که برای وصول اقساط مشتریان در نظر گرفته شده است.

وی البته این را هم گفت که اگر ظرف ۲۴ ساعت از اعلام بانک مبنی بر صدور اجراییه، اقساط پرداخت شود، هزینه اجراییه نیز حذف می‌شود!

این کارمند بانک مسکن گفت: در شعبه ما که پرونده‌ها هم بالاست، اکثر مشتریان دو تا ۳ قسط عقب افتاده دارند؛ این بخشنامه هم بیشتر برای وصول اقساط همین مشتریان ابلاغ شده است.

در تماسی که با سایر کارمندان حقوقی بانک مسکن در شعب مختلف این بانک خواستار جزئیات بیشتر بخشنامه مذکور انجام شده است، این افراد امتناع کرده و گفتند ما براساس بخشنامه‌ای که دریافت کردیم اقدام به صدور هزینه اجراییه می‌کنیم!

بنظر می‌رسد بیشتر از آنکه اقدام اخیر بانک مسکن تاثیری در کاهش مطالباتش داشته باشد جنگ اعصابی باشد برای مشتریان خرد که اکثراً از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند که اتفاقا طبق آمار جزء خوش حساب‌ترین مشتریان بانکی هستند چراکه معمولاً مطالبات معوق بانک‌ها ناشی از پرداخت تسهیلات کلان به دانه‌درشت‌هاست و مردم عادی از تعهد بالایی نسبت به بازپرداخت تسهیلات خود برخوردار هستند.

اما نکته مهم اینجاست که هنوز انتقادات بسیاری مبنی بر غیرشرعی بودن هزینه دیرکرد و جریمه از سوی بانک‌ها وجود دارد و مشخص نیست که توجیه بانک مسکن برای صدور هزینه اجراییه چیست و با چه منطق و مجوزی اقدام به چنین کاری کرده است.

هیچ بخشنامه‌ای به منظور صدور اجراییه جهت دریافت جریمه در بانک مسکن وجود ندارد

مالک آزادیان در برنامه تهران ۲۰ با اشاره به انتشار خبری از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر صدور اجراییه برای مشتریانی که تعدادسه قسط آن‌ها معوق شده؛ ضمن تکذیب این موضوع اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اهداف و ماموریت‌های بانک مسکن کمک به خانه دار شدن آحاد جامعه به ویژه دهک‌های پایین است.
ادعای صدور اجرائیه؟! نقره‌داغ کردن مشتریان بانکی به روش بانک مسکن+ تکذیبیه
وی ادامه داد: تبلور این اهداف در مسکن مهر، مسکن جوانان و به ویژه همراهی گسترده بانک در نهضت ملی مسکن مشهود است.

معاون حقوقی و وصول مطالبات بانک مسکن افزود: خبری که در خصوص صدور اجراییه منتشر شد از چند وجه قابل بررسی است؛ نخست اینکه پیرو تاکیدات مدیرعامل محترم بانک باتوجه به افزایش هزینه‌های جاری مردم، وصول مطالبات همراه با تأنی، مدارا و با کمترین هزینه در بانک مسکن پیگیری می‌شود.

آزادیان با تاکید بر اینکه کمک به خانه دار کردن مردم سند افتخاری برای همه کارکنان بانک مسکن است ادامه داد: بدون تردید این سند افتخار را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد.

وی گفت: پیگیری وصول مطالبات یکی از وظایف ذاتی تمام موسسات اعتباری از جمله بانک مسکن است. یکی از روش‌های متعارف و البته کم هزینه در پیگیری وصول مطالبات اطلاع رسانی از طریق پیامک است؛ پیامک‌های بانک مسکن نیز صرفا از طریق سامانه پیامکی مسکن بانک قابل تایید است و سایر پیامک‌ها به هیچ وجه مورد تایید نیست.

معاون حقوقی و وصول مطالبات بانک مسکن با تاکید بر اینکه این بانک با هر نوع هیجان در این خصوص که خارج از چارچوب و مقررات باشد برخورد خواهد کرد، تصریح کرد: نکته مهم این است که در خبر منتشر شده عنوان «اداره حقوقی و اجرایی بانک مسکن» به کار برده شده در حالی که در ساختار بانک مسکن به هیچ وجه چنین اداره و جایگاه شغلی وجود ندارد.

آزادیان همچنین تاکید کرد: هیچ بخشنامه و دستور العملی در بانک مسکن در خصوص دریافت ۸۰۰ هزار تومان برای وصول مطالبات وجود ندارد و هیچ هزینه‌ای تحت این عنوان از هیچ مشتری‌ای دریافت نشده است.

وی اضافه کرد: اگر موردی مبنی بر تایید این ادعا وجود دارد بانک مسکن با حفظ تمامی مسوولیت‌ها پاسخگو خواهد بود.

معاون حقوقی و وصول مطالبات بانک مسکن گفت: موضوع بازگشت منابع و حفظ حقوق بیت المال برای ارایه خدمات به سایر مشتریان در دستور کار همه بانک‌ها قرار دارد، اما اگر مشتری‌ای از پرداخت قسط استنکاف کند آخرین اقدام بانک نیز مبنی بر قوانین خواهد بود.

آزادیان تاکید کرد: همواره بانک مسکن با کمترین هزینه نسبت به تعیین تکلیف مطالبات خود طبق ضوابط شبکه بانکی اقدام می‌کند.

وی گفت: ضمن اینکه به میمنت عید غدیر خم بانک مسکن در قالب طرح غدیر بخشودگی برای مشتریان خوش حساب خود در نظر گرفته است.

مجری برنامه نیز در این برنامه اعلام کرد: پیامکی هم از مردم در خصوص دریافت چنین مبلغی به برنامه تهران ۲۰ دریافت نشده است.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری راهبرد معاصر، کدخبر:۱۴۷۳۳۵، تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱، rahbordemoaser.ir/ و خبرگزاری موج، کدخبر: ۴۴۵۲۸۴
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
0
0
دقیقا مشتریان خرد از خوش حساب ترین ها هستند چون معمولا سر وقت قسط هاشون رو پرداخت میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین