پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۶۶۴
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
مدیرکل دفتر زیست بوم‌های و سواحل دریایی سازمان محیط زیست گفت: تهیه شناسنامه برای ۸ جزیره در خلیح فارس آغاز شده و قرار است به مرور برای تمام جزایر شناسنامه صادر شود.
شعار سال: محمد طالبی متین روز دوشنبه در نشست خبری افزود: خلیج فارس در مجموع دارای ۸۵ جزیره است که ۵۵ جزیره آن در آب‌های ایران قرار دارد که قرار است برای تمام آن‌ها شناسنامه صادر شود، بر این اساس در فاز اول مطالعات ۴ جزیره هنگام، هرمز، ابوموسی و لارک تمام شده و در فاز دوم ۴ جزیره هندورابی، فارور، بنی فارور و سیری در حال انجام است و با توجه به میزان اعتبارات به مرور برای تمام جزایر صادر می‌شود.

وی گفت: در تهیه شناسنامه‌ها مشخصات و نقشه تمام جزایر تهیه می‌شود و توان اکولوژیک منطقه مشخص می‌شود که در روند استقرار صنایع از آن استفاده می‌شود.

طالبی متین افزود: کشور دارای سه پهنه آبی دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و با احتساب جزایر دارای ۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر طول خط ساحلی است و از نظر تنوع زیستی دریایی جزو ۲۰ کشور برتر دنیا هستیم.
 گونه‌های منحصربفردی مانند فوک خزری در دریای خزر، اکوسیتسم‌های مرجانی، جنگل‌های حراء، سواحل صخره‌ای و سواحل جزر و مدی در جنوب کشور داریم، اما به علت کوتاهی‌هایی که از سال‌های گذشته صورت گرفته اکنون این پهنه آبی با چالش‌های زیست محیطی زیادی مواجه شده اند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع این چالش‌ها را احصاء و برای آن‌ها برنامه ریزی کردیم در تلاشیم تا در مدت چهار سال وضعیت دریایی را ارتقاء دهیم، یکی از چالش‌های این پهنه‌ها موضوع تغییر اقلیم است که باعث افزایش دما و بالا آمدن سطح آب دریا‌ها شده که مشکلاتی را برای زیست بوم‌های دریایی ایجاد کرده است. آبسنگ‌های مرجانی به علت گرم شدن آب دچار سفیدشدگی شده اند، همچنین مساله کشند قرمز افزایش یافته، فعالیت‌های صید و صیادی، استفاده از ادوات نامناسب، روش‌های صید تخریبی، تهاجم گونه‌های غیر بومی برخی از چالش‌های پهنه‌های آبی است که تنوع زیستی دریایی را تهدید می‌کند.

طالبی متین گفت: یکی از کار‌هایی که در این زمینه انجام شد گشت‌های ساخلی و فراساحلی است که انجام می‌شود، آخرین گشت دریایی سال ۱۳۸۴ انجام شده بود و بعد از آن دیگر به صورت منظم برگزار نمی‌شد، اما با همکاری صندوق ملی محیط زیست و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در ۲ فصل سرد و گرم انجام و اطلاعات خوبی جمع آوری شد.

وی در ادامه به فعالیت آب شیرین کن‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس ماده ۳۶ برنامه ششم توسعه وزارت مکلف شده است که ۳۰ درصد آب شرب مناطق جنوبی را از آب شیرین کن‌ها تامین کند که برای این منظور پهنه‌های استقرار آب شیرین کن‌ها مشخص کردیم تا کمترین آسیب به محیط زیست دریایی وارد شود. همچنین دستورالعمل زیست محیطی استقرار آب شیرین کن‌ها را هم تهیه کردیم. با توجه به توسعه صنایع به سمت دریا باید کاری کنیم که کمترین آسیب متوجه دریا شود بر این اساس دستورالعملی تهیه کردیم که می‌تواند به استقرار صنایع کمک کند.

مدیرکل دفتر زیست بوم‌های و سواحل دریایی سازمان محیط زیست اظهار داشت: در چهار استان جنوبی کشور تنوع زیستی جنگل‌های حرا را داریم که اطلس این زیست بوم در دست تهیه است، بعد از آن اطلس آبسنگ‌های مرجانی را تهیه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همچنین معرفی مناطق حفاظت شده هم دیگر کار‌های ما است که در حال انجام آن هستیم، باید مناطق ساحلی حفاظت شده ۱۰ درصد باشد که در کشور ما این عدد ۲ درصد است بنابراین در صدد افزایش هستیم که در این راستا منطقه دارا در استان خوزستان را با ۱۶۶ هزار هکتار معرفی کردیم تا به عنوان منطقه حفاظت شده دریایی ثبت شود، البته در این روند باید وزارت صمت و جهاد کشاورزی هم اظهار نظر کنند.

به گفته وی سال گذشته نزدیک به ۵۰ مورد گزارش ارزیابی زیست محیطی بررسی شده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری شفقنا، تاریخ انتشار:۳۱ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۱۴۳۲۲۷۵، www.fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین