پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۲۷۳۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱
پس از مدت‌ها کش و قوس سرانجام با تدابیر اتخاذ شده سهامداران بانک مهراقتصاد به حقوق واقعی خود نزدیک شدند و ارزیابی‌های مجدد، ارزش هر سهم این بانک را ۲۲۶ درصد بیش از برآورد‌های اولیه نشان داد موضوعی که هرچند پس از مدت‌ها صرف زمان و تجمع صورت گرفت، اما پیشرفت حاصل شده در این باره جای امیدواریست در عین حال سهامداران بانک مهراقتصاد با مسئله تازه‌ای روبرو هستند که عدم پرداخت درست به آن تظلم آشکار است.
شعار سال: صندوق قرض الحسنه بسیجیان ۲۹ سال قبل با سرمایه ۱۰ میلیون ریال شروع به فعالیت کرد. مؤسسه قرض الحسنه بسیجیان در سال ۹۱ با تبدیل شدن به بانک موفق شد تا شخصیت حقوقی سهامی عام را دریافت و بانک مهراقتصاد پس از این تغییرات در سال ۹۱ شروع به فعالیت کرد این بانک که وابسته به سازمان بسیج مستضعفین بود درپی طرح ادغام بانک‌های نظامی در ۱۱ اسفند سال ۹۷ در بانک سپه ادغام شد و سهامداران این بانک که بنا بود بدون هیچ مشکلی به تمام حقوق خود برسند با چالش‌های زیادی روبرو شدند که درنهایت پس از شنیده نشدن استدلال سهامداران کار به محاکم قضایی کشیده شد و استماع حرف‌های این سهامداران و ارائه مستندات آن‌ها را یک قدم به حقوق خود نزدیک کرد، اما این موضوع جزئیاتی دارد.

پس از آنکه هلدینگ مهراقتصاد ایرانیان مجدد به بنیاد تعاون بسیج بازگشت شرایط خوبی فراهم شد تا تا مدیران بنیاد تعاون بسیج سهامداران را در مسیر دستیابی به حقوق خود یاری کنند این اتفاق ۲ سال پس از ادغام بانک مهراقتصاد در بانک سپه رخ داد.

همانطور که در گزارشات قبلی گفته شد پس از ادغام، ارزش هر سهم بانک مهراقتصاد ۱.۷۱۷ تومان اعلام، اما پس از اعتراض و کارشناسی‌های مجدد و مساعدت مدیران بنیاد تعاون بسیج این رقم با ۲۲۶ درصد افزایش به ۵.۶۰۰ تومان رسید. هلدینگ مهراقتصاد ایرانیان که سهامدار شرکت‌های بزرگی در بازار سرمایه است ارزش دارایی هاش در مجمع ادغام سال ۹۹ به میزان ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام و در حال حاضر این رقم به ۶۷.۲۰۰ میلیارد تومان رسیده. ارزش دارایی‌های هلدینگ مهراقتصاد ایرانیان از این جهت دارای اهمیت است که کمک می‌کرد تا دستیابی سهامداران به ارزش واقعی مطالباتشان تسهیل شود و هرچقدر میزان این دارائی‌ها بیشتر باشد قطعاً با روحیه‌ای که از سمت مدیران بنیاد تعاون بسیج دیده شد دستیابی سهامداران به حقوق واقعیشان راحت‌تر خواهد بود.

اما موضوعی که در این میان چالش ایجاد می‌کند به افزایش سرمایه بانک در سال ۹۳ ارتباط دارد. بانک مهراقتصاد آن دسته از سهامدارانی را که در سال ۸۹ اقدام به پذیره نویسی کرده بودند به عنوان سهامدار بانک به رسمیت نمی‌شناسد و ادعا دارد این افراد از سال ۹۴ سهامدار هستند. با این حساب منافع حاصل از افزایش سرمایه بانک که از محل تجدید ارزیابی صورت گرفت و منجر به ۶ برابر شدن دارایی بانک گردید، شامل حال این دسته نمی‌شود. بنای مخالفت بانک با این موضوع بازه زمانی تبدیل مؤسسه به بانک از ۸۹ تا ۹۴ بوده و به این افراد اعلام می‌شود به دلیل عدم اخذ مجوز از بانک مرکزی، سهامدار نیستند و سپرده گذار تلقی می‌شوند. این در حالیست که در تیرماه سال ۹۴ بانک مرکزی طی نامه‌ای بانک مهراقتصاد را مکلف می‌کند تا در خصوص واگذاری ۵۱ درصد سهام بانک مهر اقتصاد از طریق پذیره نویسی عمومی این بانک را از اقدامات انجام شده در این باره مطلع گرداند.
 
سهامداران بانک مهراقتصاد در یک قدمی عدالت و تظلم!

بانک مرکزی پیش‌تر در نامه‌ای در سال ۸۹ به سازمان ثبت اسناد و اداره ثبت شرکت‌ها اعلام می‌دارد “ارتقاء فعالیت صندوق قرض الحسنه و پس انداز مهربه بانک غیردولتی مستلزم تغییر شخصیت حقوق آن به سهامی عام و انجام پذیره نویسی عمومی می‌باشد در این راستا خواهشمند است در چهارچوبق ضوابط و مقررات جاری نسبت به تغییر شخصیت حقوقی آن صندوق به سهامی عام اقدامات لازم صورت پذیرفته و مراتب برای انجام اقدامات بعدی به این بانک اعلام گردد.
 
سهامداران بانک مهراقتصاد در یک قدمی عدالت و تظلم!

در سال ۹۱ بانک مرکزی در نامه‌ای به سازمان ثبت اسناد و اداره ثبت شرکت‌ها موافقت خود را جهت انجام پذیره نویسی به منظور تأمین ۵۱ درصد از سرمایه بانک اعلام می‌کند.
 
سهامداران بانک مهراقتصاد در یک قدمی عدالت و تظلم!

با وجود این مستندات همچنان بانک مهراقتصاد که حالا دیگر در بانک سپه ادغام شده از پذیرش افرادی که در سال ۸۹ اقدام به پذیره نویسی کرده اند به عنوان سهامدار امتناع می‌کند، اما با مرور سایر مستندات به خوبی روشن می‌شود که زمینه‌های اداری و قانونی جهت پذیره نویسی، صورت گرفته. مکاتبات فی مابین مؤسسه قرض الحسنه مهر با بانک مرکزی در سال ۸۹ مؤید آن است که آگاهی لازم جهت تبدیل شدن این مؤسسه به بانک ارائه شده و اصولاً پذیره نویسی هم به همین منظور صورت انجام شد.
 
سهامداران بانک مهراقتصاد در یک قدمی عدالت و تظلم!

سهامداران بانک مهراقتصاد در یک قدمی عدالت و تظلم!
 
با اقدامات قضایی پرونده کثیرالشاکی و ویژه‌ای در شعبه ۱۱ مجتمع قضایی شهید بهشتی به طرفیت سهامداران و بانک مهراقتصاد مفتوح شد و تاکنون حداقل ۶ هزار رأی با نتیجه یکسان دراین باره صادر شده که در آن پذیره نویسان سال ۸۹ را به عنوان سهامدار معرفی می‌کند.

در این احکام که تصاویر آن مشاهده می‌شود مرجع قضایی با قاطعیت بیان میدارد.

اولاً حسب فراخوان و اعلامیه خرید سهام در تاریخ ٨٩/٠۵/١۶ خواهان اقدام به خرید سهام نمودند و فرم درخواست خرید سهام بانک مهر اقتصاد در شرف تاسیس توسط شعب موسسه مالی و اعتباری در اختیار خواهان‌ها قرار گرفته و به عنوان مدرک خرید سهام در کنار دفترچه حساب با عنوان سپرده پس انداز گروه سهامداران حقیقی بانک مهر اقتصاد جهت واریز سود تحویل داده شده است

ثانیاً نامه شماره م_۶_۴۵_۵۳۰۰ مورخ ٨٩/١١/٢٧ موسسه مالی و اعتباری مهر پرداخت کنندگان وجوه به موسسه را از ابتدای سال ۹۰ به عنوان سهامدار تلقی نموده است

ثالثاً قصد و اراده متولیان امر، سپرده گذاری مدت دار با سود مشخص نبوده بلکه اراده آنان بر این امر استوار گشته تا با دریافت وجوه از خواهان اقدامات لازم جهت پذیره نویسی سهام بانک مهر اقتصاد را فراهم نمایند و همانطور که اشاره شد به جهت ناتوانی و عدم اخذ مجوز از بانک مرکزی امکان انجام تشریفات قانونی پذیره‌نویسی و صدور برگ سهام وجود نداشته و عملاً برگ سهم تا زمان اخذ مجوز از بانک مرکزی و تبدیل موسسه به بانک میسر نگردید لیکن تردیدی نیست که صدور برگ سهم در تاریخی موخر در سال ۹۳ بر مبنای پرداختی‌های سال ۸۹ بوده و عدم دریافت تشریفات قانونی صدور مجوز لازم جهت انجام پذیر نویسی و صدور برگ سهم در سال ۸۹ توسط موسسه‌ای که عاجز از انجام آن مهم بوده نافی تعلق حقوق مکتسبه به خواهان‌ها نخواهد بود.

رابعاً مطابق ماده ۳۰ از قانون پولی و بانکی کشور اخذ مجوز پذیره‌نویسی از بانک مرکزی از مقررات آمره بوده و هرچند خرید سهام بدون رعایت مقررات قانونی و در مقطعی بوده که موسسه اهلیت و توانایی جهت پذیره نویسی و صدور برگ سهام را نداشته لیکن عدم رعایت مقررات و تشریفات توسط آن موسسه در مقابل اشخاص ثالث نافذ نمی‌باشد.

خامساً آنچه توسط خواهان به عنوان مطالبه خسارت در عرض حالت قدیمی یاد شده از نظر این دادگاه با بهره گیری از اصل توصیف خواسته مطالبات ما به التفاوت ارزش سهم خواهان‌ها با لحاظ افزایش سرمایه صورت گرفته در سال ۹۳ می‌باشد

سادساً مسابقه نظریه هیئت کارشناسان منتخب دادگاه میزان مطالبات خواهان‌ها از بانک با تصرف وجوهی که به عنوان سود سهام به خواهان داده شده و نیز وجوهی که اخیراً و بر مبنای صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده به حساب آنان واریز شده به شرح جدول مندرج در نظریه هیئت کارشناسان اعلام گردیده که نظریه موصوف به طرفین اعلام و اعتراض موثری که موجب ارجاع به هیئت بالاتر گردد مطرح نشده و نظریه موصوف منطبق با اوضاع و احوال مسلم قضیه تشخیص داده می‌شود لذا ضمن احراز سام داری خواهان‌ها از تاریخ پانزدهم مهر سال ۹۱ مستند به مواد قانونی ۱۹۴،۱۹۸،۲۶۰،۲۶۵،۵۱۵،۵۱۹ از قانون آیین دادرسی مدنی حکم بر محکومیت خوانده (بانک سپه) به پرداخت مو به التفاوت ارزش سهام خریداری شده خواهان‌ها با لحاظ افزایش سرمایه سال ۱۳۹۳ و نیز لحاظ سود پرداختی به آنان به شرح جدول تنظیمی در نظریه هیئت کارشناسان با احتساب خسارات دادرسی در حق خواهان‌ها صادر و اعلام می‌گردد.
 
سهامداران بانک مهراقتصاد در یک قدمی عدالت و تظلم!

سهامداران بانک مهراقتصاد در یک قدمی عدالت و تظلم!
 
 
سهامداران بانک مهراقتصاد در یک قدمی عدالت و تظلم!
 
 
سهامداران بانک مهراقتصاد در یک قدمی عدالت و تظلم!
 
در تصیمی که اخیراً در تاریخ ۲۲ مرداد اتخاذ شده بناست تا مابه التفاوت قیمت ۱.۷۱۷ تومان و قیمت کشف شده جدید یعنی ۵.۶۰۰ تومان به حساب افراد واریز شود و در مقابل افراد باید اقرارنامه‌ای را امضا کنند که حق هرگونه ادعا و اقدامات بعدی از آن‌ها سلب می‌شود.

این در حالیست که بعد از افزایش سرمایه بانک از ۲ هزار میلیارد ریال به ۱۲ هزار میلیارد ریال تعداد سهام حقوقی‌ها ۶ برابر شده و با رأی دادگاه در خصوص سهامدار بودن افرادی که از سال ۸۹ پذیره نویسی انجام داده اند مشخص می‌شود که سهامداران حقیقی شامل منافع حاصل از افزایش سرمایه مانند افزایش سهام خواهند بود. برای درک بهتر ماجرا باید توجه کرد اگر به طور مثال سهامدار حقیقی بدون احتساب منافع حاصل از افزایش سرمایه ۱۰ هزار سهم داشته باشد و مابه التفاوت ۳.۲۰۰ تومان برایش منظور شود کل مبلغ دریافتی او ۳۲ میلیون تومان خواهد بود در حالیکه اگر مانند سهامدار حقوقی که بعد از افزایش سرمایه تعداد برگ سهامش ۶ برابر شد برای سهامدار حقیقی نیز این موضوع را در نظر بگیریم و تعداد سهام افراد حقیقی ۶ برابر شود مبلغ دریافتی او با ۵۰۰ درصد افزایش به ۱۹۲ میلیون تومان می‌رسد.

هرچند که کشف قیمت جدید ۵.۶۰۰ تومان یک قدم به عدالت نزدیکتر شدن بود، اما در نظر نگرفتن این مسئله برای سهامداران حقیقی دور شدن از عدالت خواهد بود که امیدواریم با تعاملی خوبی که از بنیاد تعاون بسیج طی یکسال اخیر شاهد بودیم عدالت درباره سهامداران حقیقی به درستی و کامل رعایت شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از رصد روز، تاریخ انتشار:۳۰ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:، rasaderooz.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
0
4
جانباز معسر هستم پنجهزار سهم داشتم . گفتند هر سهم پنجهزار وهفتصد قیمت گذاری شده . یکبار از بانک صادرات شانزده میلیون وسیصد گرفتم البته قبلش تعهد محضری دادم .گفتند مرحله دوم سود سهام واریز میشه .الان که یارا تماس گرفتم گفتند همین بوده دیگه پولی در کار نیست .تازه افزایش سرمایه هم هاپولی شد . انشاالله روزی عدالت واقعی اجرا بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
0
0
سلام دوست عزیز سهام ما میدن یا نه
قاسم مظفریان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
0
0
سلام من جانباز ۲۰ درصدهست آخرین دریافتم از بانک صادرات هست به ما گفتن طی دوقسط واریز میشه قسط دومش کجارفت خدای هست
بتول
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
0
0
سلام من سال ۸۷ ،با تبلیغی که اونروز کردن اومدم ۲۰۰ هزار تومن پول گذاشتم از سود خبری نبود فقط یکبار دویست تومن دادن .بعد از اون وقتی بانک ادغام شد ۵ ملیون بهم دادن .تا الان هیچی دریافت نداشتم .حلال برگه دادن که تعهد محضری باید بدم که دیگه مالکیت ندارم تا ده تومن بهم بدن .ولی من سهام می خوام .نمی خوام انصراف بدم .لطفا راهنماییم کنید ممنون
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین