پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۸۲۷۴۲
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۴
نحوه تأثیر معدل امتحانات نهایی دوره متوسطه (سابقه تحصیلی) در فرآیند سنجش برای پذیرش و ورود به دانشگاه‌ها و نسبت میان سوابق تحصیلی و آزمون سراسری برای ورود به دانشگاه‌ها در هر سال اعلام شد.

شعار سال: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نحوه تأثیر معدل امتحانات نهایی دوره متوسطه (سابقه تحصیلی) در فرآیند سنجش برای پذیرش و ورود به دانشگاه‌ها و نسبت میان سوابق تحصیلی و آزمون سراسری (کنکور) برای ورود به دانشگاه‌ها در هر سال به شرح زیر اعلام کرد:

نمره کل سابقه تحصیلی (معدل امتحانات نهایی) برای هر داوطلب (با تأثیر ۴۰ و ۵۰ درصدی به ترتیب در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و ۶۰ درصدی برای سال ۱۴۰۴ و بعد از آن) میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس عمومی و تخصصی است. سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پر متقاضی به صورت زیر محاسبه می‌شود:

در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ (برای ورود به سال تحصیلی آموزش عالی ۱۴۰۳-۱۴۰۲) نمره کل سابقه تحصیلی فقط بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش‌آموزان محاسبه شده و به میزان چهل (۴۰) درصد در نمره کل داوطلب تأثیر قطعی خواهد داشت.

در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (برای ورود به سال تحصیلی آموزش عالی ۱۴۰۴-۱۴۰۳) نمره کل سابقه تحصیلی فقط بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش‌آموزان محاسبه شده و به میزان پنجاه (۵۰) درصد در نمره کل داوطلب تأثیر قطعی خواهد داشت.

در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ (برای ورود به سال تحصیلی آموزش عالی ۱۴۰۵-۱۴۰۴) نمره کل سابقه تحصیلی فقط بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه‌های یازدهم و دوازدهم دانش‌آموزان محاسبه شده و به میزان شصت (۶۰) درصد در نمره کل داوطلب تأثیر قطعی خواهد داشت.

در آزمون سراسری سال ۱۴۰۵ (برای ورود به سال تحصیلی ۱۴۰۶-۱۴۰۵) و بعد از آن، نمره کل سابقه تحصیلی بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دانش‌آموزان محاسبه شده و به میزان شصت (۶۰) درصد در نمره کل داوطلب تأثیر قطعی خواهد داشت.

جدول نحوه تاثیر نمرات سوابق تحصیلی در کنکور‌های چهار سال آینده
سال آزمون سراسری سال تحصیلی پایه موثر میزان تاثیر نحوه تاثیر
آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ سال تحصیلی آموزش عالی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ فقط بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش‌آموزان چهل (۴۰) درصد تأثیر قطعی
آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ سال تحصیلی آموزش عالی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ فقط بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش‌آموزان پنجاه (۵۰) درصد تأثیر قطعی
آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ سال تحصیلی آموزش عالی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ فقط بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه‌های یازدهم و دوازدهم دانش‌آموزان شصت (۶۰) درصد تأثیر قطعی
آزمون سراسری سال ۱۴۰۵ سال تحصیلی ۱۴۰۶-۱۴۰۵ بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دانش‌آموزان شصت (۶۰) درصد تأثیر قطعی

تعیین تکلیف داوطلبین فارغ‌التحصیل نظام قدیم در کنکور‌های آینده

برای داوطلبین فارغ‌التحصیل نظام قدیم از سال آینده (۱۴۰۲) نمره کل سابقه تحصیلی بر اساس نمرات تراز شده دروس عمومی و تخصصی دیپلم و پیش دانشگاهی محاسبه می‌شود و به نسبت گفته شده در هر سال تأثیر قطعی خواهد داشت.

امکان ترمیم سابقه تحصیلی برای فارغ‌التحصیل سال ۱۴۰۱ و قبل از آن با معدل دوره متوسطه کم‌تأثیر

برای داوطلبین فارغ‌التحصیل سال ۱۴۰۱ و قبل از آن (که معدل دوره متوسطه کم‌تأثیر بوده و بنابراین مورد توجه نبوده است)، وزارت آموزش و پرورش ضمن ترازیابی نمرات و محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی و ایجاد سابقه تحصیلی برای همه فارغ‌التحصیلان، امکان ترمیم سابقه تحصیلی را (یک بار یا به دفعات مشخص) بر اساس دستورالعملی که اعلام خواهد کرد، فراهم خواهد کرد.

عناوین و ضرایب دروس آزمون کنکور سراسری (که توسط دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش پیشنهاد می‌شود) و سابقه تحصیلی (که توسط وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می‌شود) در هر یک از گروه‌های آزمایشی، توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و تا قبل از شروع سال تحصیلی مربوطه (پایان شهریور) اطلاع‌رسانی می‌شود.

این ضرایب هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود. ضرایب دروس آزمون اختصاصی در هر گروه آزمایشی ثابت بوده و زیرگروه‌ها برای پذیرش آموزش عالی از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در همه گروه‌های آزمایشی حذف می‌شود.
 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار:۲ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر: 5571380،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین