شعار سال: به قضاوت آمار و ارقام، گزارشات عملکردی و حتی مقایسه تطبیقی، بانک پاسارگاد را میتوان بانکی پیشرو در کشور محسوب کرد. بانکی که در چارچوبهایی خاص فعالیت نموده و از حاشیه روی بشدت پرهیز میکند. به مصداق اثباتی میپرسیم که:
*** آیا فعال بورسی در کشور حضور دارد که بگوید بانک پاسارگاد اجازه نوسان گیری از سهام خود را میدهد؟
*** آیا مشتری بانکی در کشور وجود دارد که بگوید شاهد برخورد خارج از چارچوبهای قانونی بانک پاسارگاد با خود بوده است؟
*** آیا صنعت و بنگاهی در کشور وجود دارد که بگوید بانک پاسارگاد در رقابتی نابرابر با ما قرار گرفته است؟
*** آیا فرزند مقامات،وزیر،وکیل و صاحب نفوذی در کشور حضور دارد که بگوید (یا در خصوص وی بگویند) که میتواند با نفوذ و رابطه در بانک پاسارگاد فعالیتهای دلالی داشته باشد؟
*** آیا ...
با خود اندیشیده اید که چرا این حرف و حدیثها را درباره سایر بانکها میشنویم و درباره بانک پاسارگاد، حرفی و شایعهای شنیده نمیشود؟
اما حوزه بنگاهداری در بانک پاسارگاد:
بانکها بعنوان یک شرکت اقتصادی، به سه شیوه اخذ کارمزد با ارایه خدمات، ارایه وام و رابط شدن بین منابع سپرده گذاران و متقاضیان وام و اعتبارات و در نهایت بنگاهداری و ورود به فعالیتهای اقتصادی، تامین منافع و منابع میکنند. آسیب احتمالی در خصوص اولین منبع ذکر شده برای کسب درآمد توسط بانک ها، بحث کیفیت خدمات است که پیشرو بودن بانک پاسارگاد در این حوزه زبانزد کلیه فعالان و متخصصان بانکی است. آسیب دومین روش کسب درآمد برای بانکها، کم توجهی به تکلیفات قانونی و جهت دهیهای ارایه تسهیلات است که با وجود برخی شایعه سازی برای بانک های خصوصی ، هیچ انحراف معنادار و قابل توجهی از طرف نهادهای نظارتی من جمله، بانک مرکزی، سازمان بازرسی، مجلس، بازرسی نهاد و مواردی همانند برای بانک پاسارگاد گزارش نشده است. آسیب سومین سرفصل تامین منابع مالی در بانکها، ورود انحصاری و غیر رقابتی به فعالیتهایی است که دیگران هم قادر به انجام آن هستند. برای تبیین وضعیت بانک پاسارگاد، باید سری به هلدینگها و شرکتهای تابعه بانک زد. بانک پاسارگاد با سه رویکرد توسعه صنایع مادر و بنیادین در کشور و به دنبال آن حوزههای دانش بنیان و آموزشهای پایه، ورود به حوزههایی که به بحث امنیت فعالیت بانکی مرتبط است و در نهایت فعالیتهایی که بنوعی به رفاه کارکنان بانک برمی گردد، ورود مستقیم و معناداری به فعالیت های اقتصادی و بنگاه داری مجاز داشته و تمایلی برای ورود به سایر حوزههای اقتصادی، از خود نشان نداده است.
در مصاحبه خبرنگار نود اقتصادی با مدیرعامل بانک ملاحظه میکنیم که
مدیرعامل به هوشمندی میداند که تکرار حاشیهها مطرح بوده، لذا قصد مصاحبه ندارد. اما احترام میگذارد و به فروتنی میگوید
بنگاهدار نیستیم و بنگاه سازیم. برای ادله اثباتی خود به
آمار اشتغال و وضعیت مالکیت جمعی بنگاهها اشاره میکند (حضور در بورس) و به نقش بی بدلیل این نوع بنگاهها در توسعه ملی و حتی منطقهای (نظیر میدکو) میپردازد.
با وجود تمامی حاشیه سازیهای گذشته بعضی ها، احترام را مضاعف نموده و
دعوت به پرسشگری و پاسخگویی و شفاف سازی میکند. اما کج سلیقگیها و بدرفتاریها تمامی ندارد. قضاوت را به افکار عمومی میسپاریم و میپرسیم که
آیا انصاف است که بجای سپاسگزاری و ممنون بودن، تضعیف گر باشیم؟ آیا کشور، مدعی العموم برای برخورد با این نوع سوء رفتارهای سر زده از برخی از شهروندان ندارد؟ بر
همت و غیرت سازنده آقای مدیرعامل و دیگر مدیران فعال و آبادگر کشورمان درود میفرستیم و آرزومندیم که خداوند چنین صبر عظیم، خویشتن داری و مردم دوستی را به ما نیز عطا نماید.
خوشبختانه کشور با عنایت حضرت حق و الطاف بقیه الله،
در هر دورهای شاهد حضور امثال عالیخانیها بوده و هست.
مدیران فن سالار متعهد و متدینی که بی صدا عهده داری بسیاری از امورات کشور و صنایع را نموده و افتخارشان به آبادگری کشور است.
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال