پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۲۹۸۲
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
محسن عرب زاده گفت: تعداد ۳۰ شرکت سبدگردان جدید، مجوز موافقت اصولی را اخذ کرده و در مرحله صدور مجوز تأسیس و یا مجوز فعالیت هستند که با تکمیل و ارسال مدارک لازم به سازمان بورس، به جمع شرکت‌های سبدگردان اضافه می‌شوند. بدین شکل در مجموع تعداد نهاد‌های مالی دارای مجوز فعالیت سبدگردانی به ۱۱۷ شرکت می‌رسد.
شعار سال: رئیس اداره امور نهاد‌های مالی خدمات دهنده سازمان بورس و اوراق بهادار  با اشاره به اهمیت تسهیل روند دریافت مجوز‌ها اظهار کرد: فعالان بازار سرمایه عموم مردم را به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم توصیه می‌کنند و نقطه شروع سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، نهاد‌های مالی هستند که مجوز فعالیت سبدگردانی، مشاور سرمایه‌گذاری و صندوق سرمایه‌گذاری را دارند. افرادی که دانش کافی بورسی ندارند می‌توانند با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را کاهش دهند.

محسن عرب زاده بیان کرد: تسهیل در اعطای مجوز سبدگردانی در جهت عمق بخشی به بازار سرمایه، توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و کاهش ریسک موثر است. در حال حاضر۸۷ نهاد مالی داریم که مجوز فعالیت سبدگردانی دارند که از این بین ۶۲ مورد آن شرکت سبدگردان است.

او در خصوص شرکت‌هایی که در انتظار اضافه شدن به جمع شرکت‌های سبدگردان هستند، گفت: ۳۰ شرکت سبدگردان در مرحله صدور مجوز تأسیس و فعالیت هستند که با تکمیل مدارک و ارسال آن به سازمان به جمع شرکت‌های سبدگردان اضافه می‌شوند تا در مجموع تعداد نهاد‌های مالی دارای مجوز فعالیت سبدگردانی به ۱۱۷ شرکت برسد.

عرب‌زاده عنوان کرد: از سال ۸۹ تا ابتدای سال ۹۹، در طول ۱۰ سال تنها در حدود ۲۷ مجوز تأسیس و فعالیت شرکت سبدگردان صادر شده است. با تلاش‌هایی که انجام شد این روند تسهیل شد، به شکلی که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون روند اعطای مجوز، رشد بسیار فزایند‌های نسبت به مجموع مجوز‌های صادره ۱۰ سال گذشته داشته است و در مجموع ۷۰ موافقت اصولی با تاسیس نهاد مالی طی سال‌های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۵ ماهه اول ۱۴۰۱ صادر شده است که ۵۶ موافقت اصولی مربوط به شرکت سبدگردان و ۱۴ مورد مربوط به شرکت‌های تأمین سرمایه، مشاور سرمایه‌گذاری و پردازش اطلاعات مالی بوده است.

او در ادامه با اشاره به جزئیات آمار اعطای مجوز‌ها گفت: در سال ۱۳۹۹ جمعا ۲۵ موافقت اصولی با تاسیس نهاد مالی صادر شده که ۲۳ موافقت اصولی مربوط به شرکت سبدگردان و ۲ موافقت اصولی مربوط به شرکت مشاور سرمایه‌گذاری بوده است.

رئیس اداره امور نهاد‌های مالی خدمات دهنده بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ نیز جعما ۲۸ موافقت اصولی تاسیس نهاد‌های مالی صادر شده که ۱۹ موافقت اصولی مربوط به شرکت سبدگردان، ۴ موافقت اصولی مشاور سرمایه‌گذاری، ۳ موافقت اصولی برای شرکت پردازش اطلاعات مالی و ۲ موافقت اصولی برای شرکت تامین سرمایه بوده است.

او ادامه داد: همچنین در ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۱ جمعا ۱۷ موافقت اصولی تاسیس نهاد مالی صادر شده است که عمده آن نیز مربوط به شرکت سبدگردان است، از این ۱۷ مورد ۱۴ مورد آن مربوط به موافقت اصولی شرکت‌های سبدگردان بوده و ۲ مورد موافقت اصولی برای شرکت مشاور سرمایه‌گذاری و یک موافقت اصولی برای شرکت پردازش اطلاعات مالی بوده است.

عرب‌زاده در ادامه بیان کرد: یکی از تسهیلاتی که در حوزه شرکت مشاور سرمایه‌گذاری و پردازش اطلاعات مالی رخ داد، مربوط به خرید واحد اداری بود که شرکت باید در ابتدای سال دوم و یا پس از یک سال از آغاز فعالیت، ملکی خریداری می‌کرد. در مصوبه جدید هیئت مدیره سازمان، الزام خرید واحد اداری برای شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و پردازش اطلاعات مالی برداشته شد و این شرکت‌ها دیگر نیاز به خرید واحد اداری ندارند و می‌توانند از فضای استیجاری نیز استفاده کنند.

رئیس اداره امور نهاد‌های مالی خدمات دهنده با بیان اینکه مصوبه اخیر هیئت مدیره در سه محور برای شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری تسهیلاتی در نظر گرفته است، گفت: الزام حداقل سرمایه ۸ میلیارد تومانی برای تاسیس شرکت مشاور سرمایه گذاری برداشته شد. همچنین امکان ارائه خدمات آموزشی مرتبط با بازار سرمایه توسط شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نیز به موضوع فعالیت این نهاد مالی اضافه شد.

عرب زاده تصریح کرد: بر این اساس، سرمایه ثبت و پرداخت شده شرکت مشاور سرمایه‌گذاری باید حداقل تکافوی پوشش هزینه‌های شرکت برای سه سال اول پس از تاسیس شرکت بر اساس طرح جاری پیش‌بینی شده را داشته باشد. به علاوه الزام تادیه حداقل دو میلیارد تومان برای اخذ مجوز‌های فعالیت مشاور عرضه و مشاور پذیرش توسط شرکت مشاور سرمایه‌گذاری برداشته شد و در صورتی که شرکت مشاور سرمایه‌گذاری در نظر دارد علاوه بر فعالیت اصلی، مجوز فعالیت مشاور عرضه و مشاور پذیرش را دریافت کند، نیاز به تادیه سرمایه اضافی برای اخذ مجوز‌های مذکور را ندارد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، تاریخ انتشار:۷ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر:۷۸۷۴۱، www.sena.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین