پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۲۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۳
این روزها شاید شلوغ‌ترین روزهایی باشد که آدم‌ها در تاریخ تجربه می‌کنند. همزمان باید اضافه‌کاری کنیم، درس و دانشگاهمان را پیش ببریم و به تربیت فرزندمان برسیم و برای همسر خود وقت بگذاریم. قبل‌ترها، این‌همه نقش یکجا بر دوش آدم‌ها گذاشته نمی‌شد، یا اینکه انتظار نمی‌رفت همزمان در همۀ آن نقش‌ها نمرۀ بیست بگیریم. این پرمشغلگی باعث شده اغلبمان، آخر روزها، با دلهرۀ دَه‌ها کارِ نکرده و عقب‌افتاده سر روی بالشت بگذاریم. کارها را فهرست می‌کنیم و هیچ‌وقت موفق نمی‌شویم تعداد آن‌ها را صفر کنیم. انگار همیشه باید یکسری مأموریت انجام‌نشده گوشۀ ذهنمان باقی بمانند. برخی از ما به سمت تکنیک های مدیریت زمان کشیده می شند، روش هایی که بهره وری زمان را افزایش می دهند اما مسیر همان مسیر قبلی است. سوال اینجاست که چکار باید کرد؟

شعار سال : یکی از گلایه‌های ثابت قرن 21 این است که زندگی امروز نسبت به گذشته پرمشغله‌تر است، اما این چالش در زندگی بعضی افراد بشکل ملموس تری خود را نشان می دهد. به گفتۀ لیانا سِیِر(مدیر آزمایشگاه بهره‌وری زمان در دانشگاه مریلند)، بسیاری از آمریکایی‌هایی که شاغل، متأهل، بچه‌دار یا فارغ‌التحصیل دانشگاه‌اند نسبت به افرادی که چند دهه پیش همین جایگاه‌ها را داشتند بسیار بیشتر احساس ضیق وقت می‌کنند. دو موضوع باعث شده‌ تا بخش زیادی از مردم پرمشغله‌تر از سایرین باشند: اینکه امروزه شمار بیشتری از مردم «نقش‌های اجتماعیِ» ترکیبی، یعنی کارمند، همسر و والد، دارند و دیگر اینکه انتظاراتی که در هر یک از این نقش‌ها وجود دارد افزایش یافته است. سیر می‌گوید افزایش مشغله به این برمی‌گردد که «هم حس می‌کنیم کار بیشتری روی سرمان ریخته و هم اینکه ’باید تمام نقش‌ها را به بهترین شکل ممکن ایفا کنیم، وگرنه فردی شکست‌خورده خواهیم بود‘».محل تلاقی تمام این بایسته‌های جورواجور آشفته در جایی است بنام، فهرست کارها.

چرا هیچ‌وقت به اندازۀ کافی وقت نداریم؟

کریگ لمبرت نویسنده کتاب کار پنهان می گوید که فعالیت‌های بی‌دستمزد و نادیده‌ای که روزتان را پر می‌کنند(۲۰۱۵)، طوماری بلندوبالا از فعالیت‌های رایج روزانه افراد دارای کمبود زمان است. پیشرفت‌های تکنولوژیک سه‌چهار دهۀ اخیر نیز به این آسیب، دامن زده‌اند: پاکسازی صندوق ورودی ایمیل، مدیریت گذرواژه‌های آنلاین، رزرو سفر، جست‌وجوی اینترنتی اطلاعات درموردِ بیماری‌ها، اسکن فهرست‌های خرید، کاوش در پرتال‌های آنلاین خدمات مشتریان، پاسخ‌دهی به نظرسنجی‌های مشتریان، تحویل چمدان در کیوسک فرودگاه و ... ، نمونه ای از این کارهاست. «این کارها یک دقیقه از زمان تان را اینجا و پنج دقیقه از وقت فراغت تان را آنجا می‌مکند و، تا به خودتان می‌آیید، می‌بینید یک ساعت از روزتان را از دست داده‌اید». او می‌نویسد بسیاری از این «اتلاف‌وقت‌های بی‌سرو‌سامان» تصادفی نیستند: شرکت‌ها و سازمان‌ها منفعت زیادی از این راه به دست می‌آورند، چون، به‌جای استخدام کارکنان بیشتر، «بر سفرۀ وقت آزاد شما هجوم می‌آورند». طی سال‌ها، همین عامل باعث حجم زیادی از کار پنهان شده است، مثلاً اینکه نازل بنزین را خودتان بردارید یا برای صحبت با کارگزار خدمات مشتریان پشت آهنگ انتظار معطل شوید.

چرا هیچ‌وقت به اندازۀ کافی وقت نداریم؟

پیترسن معتقد است فشار انجام امور بشکلی تمام و کمال با اشرافیت فکری و دهنی کامل، باعث ایجاد حالتی بنام کار زدگی می شودو اساساً کارزدگی موجب کارماندگی می‌شود، چون به‌لحاظ روانی فرساینده است: استرس و بیش‌کاری، فضای ذهنی چندانی باقی نمی‌گذارد که به کارهای غیرفوری برسیم. گذشته از این، پیترسن کارزدگی را به این احساس مردم مرتبط می‌داند که نیاز دارند مدام در حال کار پرثمر باشند و، اگر مشغول چنین کاری نباشند، باید ذهن و جسم و جایگاه اجتماعی‌شان را به‌نحوی بهینه کنند.
پادزهرهای اصلیِ کار پنهان و کارزدگی از جنس تغییر ساختار هستند اما، با توجه به اینکه بسیاری از پیامدهایشان درحال‌حاضر گریزناپذیرند، شاید خود افراد هم بتوانند با بعضی کارها تحمل این وضعیت را تا حدی برای خود آسان‌تر سازند. بحث این نیست که صرفاً بهره‌وری را، با هدف بیشینه‌سازی، افزایش دهیم؛ موضوع این است که افراد چطور می‌توانند با دلهرۀ کمتر به فهرست‌های کارشان رسیدگی کنند.لازم به تکرار است که بازآرایی فهرست کارها مشکلِ کار پنهان و کارزدگی را حل نمی‌کند. در ضمن، این نوع برنامه‌ریزی پیشین برای افرادی که ضیق وقت یا مشکل مالی دارند به‌مراتب دشوارتر است .

نویسنده : جو پینسکر( مترجم : علیرضا شفیعی‌نسب)

شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از ترجمان علوم انسانی . منتشره در 19 مرداد 1400 . کد خبر : 10309 . tarjomaan.com. 

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
0
0
اخبار مرتبط خوبی را کنار هم قرار دادید. ممنونم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
0
0
متن کاربردی بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین