پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۳۱۸
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲
مسئولانی که تا دیروز از حمایت همه جانبه سخن می‌گفتند با غافلگیری تمام و بستن مرزها، به خنک کردن زائران پشت مرز مانده با آب‌پاش و اطلاعیه و هشدار پی در پی برای لغو سفر به کربلا روی آوردند. حال آنکه مردم سردرگم در بیابان‌های مرزی، خسته از بی برنامگی همچنان منتظر اعلام یک تصمیم قطعی هستند؛ تصمیمی که نه در دیدار وزیر کشور و نه تماس تلفنی وزیر امور خارجه با مقامات عراقی به نتیجه نمی‌رسد.
شعار سال: مراسمی که می‌رفت تا رکوردی جدید برای حضور ثبت کند با ناهماهنگی‌ها و بی مدیریتی‌ها تبدیل به دستاویزی برای هجمه رسانه‌های غربی شد؛ تا جایی که رادیو فردا در گزارشی آن را بدعت جمهوری اسلامی برای نمایش قدرت شیعی اعلام می‌کند و دویچه وله، وضعیت پیاده‌روی اربعین را "به‌شدت نگران‌کننده" توصیف می‌کند.

سردار اشتری: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار زائر از مرز‌های کشور عبور کردند

فرمانده کل انتظامی کشور امروز گفت که بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از زائران حسینی از مرز‌های کشور خارج شده و تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر از زوار به کشور بازگشته اند؛ یعنی چیزی حدود کل زائران اربعین کشور در سال ۹۶ این درحالیست که هنوز یک هفته تا مراسم اصلی باقی مانده است.

فرمانده کل انتظامی با بیان این که تمامی مشکلات پایانه‌های مرزی باید به استانداران انعکاس داده شود بیان کرد: فراجا امسال ابتکار خوبی را در بحث صدور برگه تردد اربعین و همچنین تمدید گذرنامه‌ها به وجود آورد و با این کار کمک زیادی به زائران حسینی شد.

با این همه بستن مرز‌ها و فیلم‌ها و تصاویری که از زائران در راه مانده منتشر شد، نشان از مسئله دیگری می‌داد که سردار اشتری زیرساخت‌های کشور عراق در خصوص خدمات رسانی به زائران را در پاسخ به این شرایط کافی ندانست و گفت: مردم عراق پایه کار و پذیرایی زائران ایرانی بودند، اما مشکلات طرف عراقی را باید رصد و به مسئولان اعلام و با توجه به ظرفیت آن طرف مرز زائران ایرانی را اعزام کنیم.

*آیا واقعا عراق مقصر است؟
اغتشاشات داخلی کشور عراق موضوع جدیدی نیست، امسال، اما در آستانه اربعین این تنش‌ها شرایط را به گونه‌ای تغییر داد که به بسته شدن مرز‌ها منجر شد. هرچند که با رایزنی‌ها و اولتیماتوم یک ساعته مقتدی صدر نسبت به رفع تعارضات داخلی و استقرار امنیت ویژه مسافران عراق این موضوع حل شد، اما وی هفته گذشته با اعلام بیانیه‌ای در توییتر به زبان فارسی از مسافران ایرانی که برای زیارت اماکن دینی به عراق رفته‌اند، خواست تا قوانین عراق را رعایت کرده و به «نظم و قواعد عمومی» این کشور پایبند باشند و از مقامات رسمی عراق نیز خواست تا امنیت محل حضور زائران را به دست نیرو‌های امنیتی محلی سپرده و آن را به گروه‌های غیردولتی مانند «حشد الشعبی و سرایا [السلام]» نسپارند. موضوعی که هرچند غیر رسمی، اما به گواه برخی زوار حداقل باعث کاهش موکب‌های عراقی و برخی وسایل ایاب و ذهاب شده است. رئیس ستاد مرکزی اربعین هم در این باره گفت: طبق گفته زائرینی که از عراق برمی‌گردند، وسیله نقلیه برای جابجایی مسافران یا نیست یا اگر هست با قیمت‌های بالایی جابجایی صورت می‌گیرد.

کمبود آب مسئله دیگری است که خدام حرم‌های مطهر دائم به زوار یادآوری می‌کنند. رئیس ستاد مرکزی اربعین نیز بر این موضوع صحه گذاشت و با اشاره به اینکه مشکل تنها مربوط به مرز‌ها نیست بلکه عراق از ما برای رفع مشکل آب شرب نجف درخوا‌ست کمک کرد، گفت: از زائران می‌خواهیم در کربلا بیش از یک شب اقامت نکنند.


*اطلاعیه‌های پی در پی منتفی کردن سفر اربعین را باور کنیم یا تسهیلات را؟!

از دو ماه قبل ستاد اربعین در سطوح ملی، استانی و حتی شهرستانی فعال شدند. "استفاده از تمام ظرفیت ها" کلید واژه تمام مصاحبه‌های مقامات بود.

این ظرفیت‌ها باعث شد تا وعده‌های صدور آنی برگ گذر ویژه اربعین، پرداخت وام قرض‌الحسنه ۳ تا ۵ میلیونی به زائران اربعین، ارائه خدمات اینترنت رایگان و خدمات پزشکی برخط برای زائران، لغو عوارض آزادراهی برای رفاه حال زائران اربعین، امکان اسکان یک‌هزار و ۸۰۰ موکب ایرانی مستقر در عراق روزانه برای یک میلیون و ۵۵۰ هزار زائر و طبخ و توزیع ۲میلیون و ۵۵۰ هزار پرس غذا در هر وعده غذایی از سوی موکب‌های ایرانی، خیال مشتاقان اربعین را راحت کند و آنان را فارغ از گرما و شلوغی روانه جاده‌ها کند.

به این مساله باید موضوع تبلیغ سفر اربعین در این شرایط در صدا و سیما را نیز افزود. نکته‌ای که قاعدتا باید متناسب با امکانات واقعی صورت بگیرد.

مسئولانی که تا دیروز از حمایت همه جانبه سخن می‌گفتند با غافلگیری تمام و بستن مرزها، به خنک کردن زائران پشت مرز مانده با آب‌پاش و اطلاعیه و هشدار پی در پی برای لغو سفر به کربلا روی آوردند. حال آنکه مردم سردرگم در بیابان‌های مرزی، خسته از بی برنامگی همچنان منتظر اعلام یک تصمیم قطعی هستند؛ تصمیمی که نه در دیدار وزیر کشور و نه تماس تلفنی وزیر امور خارجه با مقامات عراقی به نتیجه نمی‌رسد. بنا برگفته مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی تصمیم لغو سفر‌های اربعین، با خواسته کشور عراق گرفته شده است، چراکه ظرفیت‌ها و امکانات برای پذیرش این حجم از زائر را ندارد؛ عراق پیش‌بینی این حجم از ورود زائران را نداشت. برای مثال، در‌حالی‌که در مرز مهران بیش از ۱۰۰ گیت برای تردد زائران پیش‌بینی شده، این عدد در سمت عراق کمتر از ۲۰ گیت است.

غافلگیری برای کشوری که سالهاست مشتاقانه مردمش راهی اربعین می‌شوند بی معناست، مردمی که حرمت شان بیش از خوابیدن روی خاک بیابان‌های مرزی است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار:۲۰ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر: ۴۰۱۰۶۲۰۰۸۳، www.alef.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین