پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۵۷۶
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
سامانه اطلاعات مکانی به منظور دسترسی به داده‌های محیط زیست باحضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، جمعی از مدیران و کارشناسان این سازمان و نمایندگانی از دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی (مشاور سامانه و مدیریت طرح) و شرکت مهندسین مشاور مهاب قدس (مشاور پایگاه داده مکانی) در سازمان حفاظت محیط زیست افتتاح شد.
شعار سال: سامانه اطلاعات مکانی به منظور دسترسی به داده‌های محیط زیست در سازمان محیط زیست افتتاح شد.

سامانه اطلاعات مکانی به منظور دسترسی به داده‌های محیط زیست باحضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، جمعی از مدیران و کارشناسان این سازمان و نمایندگانی از دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی (مشاور سامانه و مدیریت طرح) و شرکت مهندسین مشاور مهاب قدس (مشاور پایگاه داده مکانی) در سازمان حفاظت محیط زیست افتتاح شد.

علی سلاجقه با بیان این که به عنوان معلم آرزوی دیرینه‌ام بود زمانی پایگاه‌های اطلاعاتی راه‌اندازی شود تا همه کاربران به‌ویژه مجموعه دانشگاهی و پژوهشی کشور بتوانند استفاده کنند، افزود: مسائل مربوط به محیط زیست متنوع‌ترین بخش کشور است و در تمامی لایه‌های مکانی مجموعه محیط زیست، چون خاک، رودخانه، آب‌های زیرزمینی، تالاب‌ها، پوشش جنگلی ومرتعی و ... باید ماموریت‌های دستگاه‌ها قابلیت پایش داشته باشد و بتواند از تمامی لایه‌های مکانی دستگاه‌های دیگر استفاده کند.

وی سامانه اطلاعات مکانی را برای سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه حاکمیتی یکی از زیرساخت‌های اصلی برای شناسایی داده‌های کشور دانست و گفت: پایگاه‌های داده در سازمان هم استاتیک و هم دینامیک است و پارامتر‌های مربوط به سنگ، آب، باران، حیات وحش و ... به‌صورت پویا در این سازمان وجود دارد و امیدوارم داده‌های جوی، چون دما و گردوغبار در سامانه اطلاعاتی مکانی قرار بگیرد.

معاون رییس جمهوری با اشاره به اینکه اگر داده‌های مکانی مبنا را داشته باشیم، به‌راحتی می‌توانیم برای کشور تصمیم بگیریم، خاطرنشان کرد: در جریان بازدید‌ها از ساخت و ساز‌های بسیار حساس کشور، متوجه شدم از فرمول‌های تجربی استفاده می‌کنند و خیلی از داده‌ها معنا و مفهوم خاصی ندارد.

سلاجقه در ادامه گفت: وقتی داده‌های داخلی چه در بعد استاتیک و چه در بعد دینامیک با داده‌های اقتصادی و اجتماعی تلفیق شوند، برای توسعه کشور به‌راحتی می‌توان تصمیم گرفت و بازدارنده‌های توسعه را می‌توان شناسایی کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اظهارکرد: مبنای بودجه سال جاری بر اساس نقشه آمایش سرزمینی تعیین شده است که دستاوردی بزرگ و گامی رو به جلو محسوب میشود. در حقیقت بر مبنای واقعیت سرزمین به بودجه کشور سمت و سو داده شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، طراحی و توسعه GIS و SDI سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۹۲ در دستور کار قرار گرفت. سه فعالیت اساسی شامل تدوین استاندار پایگاه داده مکانی سازمان و دستورالعمل‌های اجرایی، پایگاه داده مکانی و طرحی و توسعه سامانه اطلاعات مکانی تحت وب سازمان تاکنون انجام شده است. طراحی و توسعه سامانه اطلاعات مکانی سازمان حفاظت محیط زیست بستری برای تدقیق و تسریع طرح‌های مختلف ماننده مدیریت مناطق چهارگانه، پیشگیری، کنترل و کاهش آلودگی رودخانه‌ها و آبخوان‌ها، پایش آلودگی خاک، پایش آلودگی مناطق ساحلی و دریا، مکان‌یابی سایت‌های پسماند و ارزیابی زیست‌محیطی انواع طرح‌ها را فراهم آورده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۳۰ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۲۸۰۵۲۳، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین