پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۳۶۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صبح روز سه‌شنبه به ریاست حجت‌الاسلام رئیسی تشکیل جلسه داد و به بررسی و تصمیم‌گیری درباره مهم‌ترین مسائل اقتصادی روز پرداخت. در ابتدای این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور ارائه شد و اعضای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مقرر کردند کمیته رصد تورم به منظور رصد و کنترل رشد تورم تشکیل شود و سیاست‌های مقتضی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها به خصوص در بخش کالا‌های مصرفی خانوار را به ستاد هماهنگی اقتصادی پیشنهاد کند. نکته جالب اینجاست که گویا دوستان ما در ستاد هماهنگی اقتصادی تورم را پدیده ای مستقل فرض کرده که نیازمند رصد و کنترل است؟! اگر آمار تورم را نیاز داریم که بانک مرکزی و سازمان آمار و سازمان برنامه و بودجه در دست دارند. اگر کنترل تورم مدنظر است که نه تنها این ستاد ، بلکه تخصصی تر از آن هم قادر به مداخله کنترلی نمی باشند. اگر جهت دهی مداخله در بازار با رویکرد تعزیراتی مدنظر است، پیشنهاد می دهیم که بشدت از این کار پرهیز شود.

شعار سال : خبر می رسد که ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صبح روز سه‌شنبه به ریاست حجت‌الاسلام رئیسی تشکیل جلسه داد و به بررسی و تصمیم‌گیری درباره مهم‌ترین مسائل اقتصادی روز پرداخت. در ابتدای این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور ارائه شد و اعضای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مقرر کردند کمیته رصد تورم به منظور رصد و کنترل رشد تورم تشکیل شود و سیاست‌های مقتضی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها به خصوص در بخش کالا‌های مصرفی خانوار را به ستاد هماهنگی اقتصادی پیشنهاد کند.

دستور به تشکیل کمیته رصد و کنترل رشد تورم با برداشت غلط علت پنداری از تورم

علاوه بر پیشنهاد تشکیل کمیته رصد و کنترل تورم ، اعضا مصوب کردند به منظور افزایش سرمایه‌گذاری در راستای تحقق رشد اقتصادی برنامه‌ریزی شده در قانون بودجه، دستگاه‌های اجرایی با هماهنگی بخش خصوصی مرتبط، برنامه رشد سرمایه‌گذاری در حوزه مربوط به خود را تدوین و برای بررسی و تصویب به ستاد هماهنگی اقتصادی ارائه کنند.

ستاد هماهنگی اقتصادی دولت همچنین مقرر کرد به منظور جلوگیری از رشد نقدینگی بانک مرکزی نهایت دقت و جدیت را به عمل آورده و کلیه دستگاه‌های اجرایی با بانک مرکزی در این زمینه هماهنگی لازم را داشته باشند.

در بخش دیگری از این جلسه گزارشی از بازار بورس ارائه و راهکار‌های پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار برای رونق بیشتر بازار سرمایه مطرح و مقرر شد این پیشنهاد‌ها به منظور بررسی بیشتر و دقیق‌تر به دستگاه‌های اقتصادی ارائه و نتیجه به جلسه بعدی ستاد هماهنگی اقتصادی ارائه شود.

نکته جالب اینجاست که گویا دوستان ما در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تورم را پدیده ای مستقل فرض کرده که نیازمند رصد و کنترل است؟! اگر آمار تورم را نیاز داریم که بانک مرکزی و سازمان آمار و سازمان برنامه و بودجه در دست دارند. اگر کنترل تورم مدنظر است که نه تنها این ستاد ، بلکه تخصصی تر از آن هم قادر به مداخله کنترلی نمی باشند. اگر جهت دهی مداخله در بازار با رویکرد تعزیراتی مدنظر است، پیشنهاد می دهیم که بشدت از این کار پرهیز شود.

توضیحات تکمیلی در خصوص ستاد اقتصادی دولت : 

ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه فرق داشته و ستاد ، به تشکیلات درونی قوه مجریه و نهاد ریاست جمهوری مربوط می شود که اصلاحیه سال 1381 آن ، در ادامه متن آورده شده است .

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1381.4.5 بنا به پیشنهادهای شماره 1607 مورخ 1381.1.21‌معاونت حقوقی و امور مجلس رییس جمهور و شماره 1.730 مورخ 1381.2.15 وزارت تعاون و به استناد‌اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود: ‌تصویبنامه شماره .49174ت 25358 ه‍ مورخ 1380.10.30 هیأت وزیران، موضوع تشکیل ستاد‌ اقتصادی دولت به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:
1- آقای علی صوفی وزیر تعاون به ترکیب اعضای ستاد یاد شده اضافه می‌شود.
2- متن ذیل به عنوان تبصره به تصویبنامه یاد شده الحاق می‌گردد:
«‌تبصره - درخصوص مواردی که براساس قوانین موضوعه به ستاد یاد شده تفویض اختیاری
صورت‌گیرد، این ستاد در چارچوب اختیارات تفویض شده، اقدام خواهد نمود.»
‌محمدرضا عارف - معاون اول رییس جمهور
 
شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص،برگرفته از تابناک . منتشره در تاریخ پنجم مهر ماه 1401 . کد خبر 1142450 .https://www.tabnak.ir .  
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
0
0
مگه اقتصاد، ستاد و ستاد بازی می شناسه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین