پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۷۶۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۱
خودرو سازی در ایران دارای عقبه ای ناپیدا از فساد، رانت و دلال بازی ها در انتصابات مدیریتی است. این عقبه، امکان نظارت موثر سازمان های بازرسی و نظارتی را سلب نموده و با نوعی فساد درون صنعتی بزرگ مواجه هستیم.بدون شک، انکار این داستان توسط هر مقامی ضرورت بازبینی در عقبه همان فرد را ایجاب می کند. خودرو ساز داخلی نه تنها با فساد درون سیستمی دست و پنجه نرم می کند، بلکه اثرات تولیدات غیر اقتصادی و ناکارآمد او ، اقتصاد ملی و امنیت اجتماعی را هم بشکلی بینانسلی هدف قرار می دهد ( میزان مصرف سوخت،آلایندگی، تصادفات منجر به فوت، نقص عضوها و معلولیت ها ، اثرگذاری تشدیدی قیمت محصولات تولیدی روی تورم و کاهش رفاه،پرداخت خسارات بیمه ای و افزایش نرخ ریسک منجر به افزایش قیمت بیمه برای شهروندان، ادعای زیان های سنواتی تحمیلی بر بودجه سالیانه کشور، واردات قطعات و تضعیف صنعت قطعه سازی ، انحصار در تولید و ممانعت از ارتقا سطح نوآوری های ملی مرتبط و ... ) . خودرو سازهای داخلی با دو بهانه ممانعت از خروج ارز و ایجاد اشتغال و خودکفایی ملی ، حفظ جایگاه می کنند که هر سه مورد زیر سوال است. تغییر در تولیدات یا توقف تولید در این شرایط، بیشتر شبیه یک شوخی یا حداکثر نوعی تغییر پلتفرومی در محصولات جدید ادعایی است. تجربه توقف تولید پراید و وعده های توقف تولید سمند معمولی و پژو 405 از سال 1399، مصادیق تائیدی این ادعا هستند. برای مهدی خطیبی آرزوی موفقیت می کنیم و دوست داریم که شرمند خودش نزد خدای خودش در روز مواجهه بزرگ نباشد. عمر دست خداست، چند سال دیگر زنده ای مرد ؟

شعار سال : مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو از توقف تولید دو خودروی سمند معمولی و پژو ۴۰۵ در روز‌های آینده خبر داد و مدعی شد که با خداحافظی از این دو خودرو، تا یک ماه آینده خودروی (تی اف ۲۱) TF ۲۱ ( شباهت بالا با پژو 207 کراس) رونمایی می‌شود. وی ادامه داد، تولید خودروی اقتصادی مشترک با گروه سایپا را دنبال می‌کنیم.

تعداد بازدید : 24
 
 
ادعای خداحافظی پلتفرمی با سمند و پژو ۴۰۵ ؟!

این در حالی است که برخی از منتقدین به چند دلیل به وعده درمانی های زشت خودروسازهای ایرانی بی اعتماد بوده و ان را نوعی توهین به شعور مخاطب و شهروندان می پنذارند:

*** خارج کردن پژو 405 و سمند معمولی با نوعی جبر تاریخی مواجه بود که چرا این محصولات در بازار جلوه و نگاه خاصی در نزد خریدار نشده و به نفع خودرو ساز است که روی محصول دیری با قیمتی مناسب تر کار کند.

*** تجربه ثابت کرده که عموم تغییرات وعده داده شده برای تغییر خودرو از نوع تغییرات پلتفرمی بوده و کیفیت موتور و شاکه کلی خودروهای جدید تغییر چندانی پیدا نمی کنند. لذا این تغییرات، بغیر از افزایش بازار پسندی، اثرات چندانی روی ارتقا بهره وری ملی ،کاهش سوخت ، ارتقا ایمنی ،کاهش قیمت تمام شده برای خریدار و مواردی همانند ندارد. بعنوان نمونه توقف تولید پراید معمولی و تغییر پلتفرمی پراید ، چه تاثیری روی ارتقا امنیت ، کاهش قیمت ، ارتقا کیفیت خودرو و مواردی همانند داشته است؟

*** تجربه ثابت کرده که بسیاری از این وعده ها در دامنه زمانی تعریف شده (مثلا یک ماه در صحبت های آقای خطیبی) نمی گنجد و بشکل وعده یکساله و چند سال،خود را نشان می دهد. بعنوان مثال ، قرار بود 405 در سال 1399 از خط تولید کنار برود و امسال 1401 است.

زشت کای های سازمان استاندارد ، سازمان محیط زیست ، پلیس راهور و وزارت صمت در دادن استاندارد به خودروهایی که چیزی به اسم سپر ندارند( آن قطعه پلاستیکی برای تزئین است وکارکرد سپر را ندارد)، غالبا از نظر استحکام بدنه بدلیل کم فروشی ها و کم گذاشتن ها ، مشکل دارند ، قیمت تمام شده خودرو با واقعیات صنعت تولید در جهان ، تفاوت فاحش دارد ، میزان مصرف سوخت و آلایندگی غیر متعارف و بالایی دارند و ...، جز خیانت ، تعبیر دیگری نمی تواند داشته باشد . خیانتی که عقبه حضور گروه های خاص برای ایجاد انحصار، رانت و دلالی در انتصابات را فریاد می زند.

حرکت با این فرمان در صنعت خودرو سازی ایران ، مثل بازنویسی کلمه درد است. از هر طرف بنویسید ، همان درد است. تا لایه فساد پشت این صنعت پاکسازی نشود، داستان همین داستان تغییر پلتفورم خواهد بود و بس. میزان مصرف سوخت، آلایندگی، تصادفات منجر به فوت، نقص عضو‌ها و معلولیت‌ها، اثرگذاری تشدیدی قیمت محصولات تولیدی روی تورم و کاهش رفاه، پرداخت خسارات بیمه‌ای و افزایش نرخ ریسک منجر به افزایش قیمت بیمه برای شهروندان، ادعای زیان‌های سنواتی تحمیلی بر بودجه سالیانه کشور، واردات قطعات و تضعیف صنعت قطعه سازی، انحصار در تولید و ممانعت از ارتقا سطح نوآوری‌های ملی مرتبط و ...، تنها نمونه ای از این دردها است. 

خودرو سازهای داخلی با سه بهانه ممانعت از خروج ارز برای واردات خودرو ، اشتغال و خودکفایی داخلی، حفظ جایگاه می کنند که هر سه مورد ان هم دروغ است. ممانعت از خروج ارز با شدتی که قطعه وارد می کنند و یا اقدام به ورود خودروی مونتاژی می کنند، معنایی ندارد. اشتغال خودرو سازی عموما از جنس اشتغال کاذب بود و به راحتی می توان با یک سوم این میزان هم تولید خودرو نمود. خودکفایی داخلی هم فریبی بیش نیست، هنوز آهنگ مطرح در تبلیغات تلویزیونی حرکت سمند به اسم خودروی ملی- افتخار ملی در گوشمان است و به احمق بودن تاریخی خودمان دلگیریم. شرمتان باد با این حجم فاجعه سازی به اسم خودرو سازی . 

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال  

اخبار مرتبط
برچسب ها: ادعای خداحافظی با پژو 404 و سمند ، متوقف شدن خط تولید پژو 405 و سمند ، وعده توقف تولید 405 بنزینی از سال 1399 ، وعده کهنه توقف سمند معمولی ، وعذه درمانی مهدی خطیبی ، تی اف 21 ، پژو 207 کراس ، تولید خودروی اقتصادی مشترک با گروه سایپا ، تغییرات پلتفرمی خودرو در ایران ، پشت پرده فسادد در خودرو سازی ها ، خیانت سازمان استاندارد در ارایه مجوز خودروهای آلاینده ، انحصار رانت و دلالی در انتصابات ، بازنویسی کلمه درد ، تجربه توقف تولید پراید و ارایه محصولات جایگزین ، عدم وجود سپر در خودروهای داخلی ، سپر یا قطعه تزئینی پلاستیکی ، عدم توجه به استحکام بدنه در تولیدات داخلی ، عقبه فساد پشت صنعت خودرو در ایران ، عقبه فساد حمایتی و وجود انحصار رانت و دلالی در انتصابات صنعت خودرو ، تغییرات پلتفرومی و ادعای توقف محصولات قدیمی خودرو سازی ها ، ضربه خودروسازهای داخلی بر منافع ملی ، میزان مصرف سوخت بالای خودروهای داخلی ، ایمنی پائین منجر به تفزایش تصادفات ، ایمنی پائین منجر به افزایش آمار فوتی ها ، ایمنی پائین منجر به افزایش آمار معلولیت ، زیان بیمه برای جبران خسارت ، افزایش قیمت خودرو و اثر روی تورم و کاهش سطح رفاه ، کاهش توان نوآوری بدلیل ایجاد انحصار ، تضعیف تولید داخلی با واردات قطعه ، فاجعه سازی یا خودرو سازی ، نقد اشتغال در صنعت خودرو سازی ، نقد ممانعت از خروج ارز در صنعت خودرو سازی ، نقد خودکفایی در صنعت خودروسازی
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
0
0
چند سال عمر می کنی رو خوب اومدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
0
0
خدا حافظی با بدنه است دیگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
0
0
همه شون سرتا به پا یک جورن. تا پشت شون به فساد گرمه همینه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین