پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۸۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸
اخیرا وزارت صمت اعلام کرده که سامانه یکپارچه فروش خودرو به دلیل اینکه فقط تعدادی از محصولات یک خودروساز مشمول قرعه کشی هستند از موضوعیت خارج شده و این سامانه دیگر مثل قبل فعالیت نخواهد کرد. منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت گفته است که «در نیمه دوم امسال قرعه کشی بر مبنای ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو نخواهد بود. در واقع از این پس، این سامانه به منظور نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر تعداد فروش مجاز خودرو، تحویل به‌موقع خودرو توسط خودروسازان و همچنین اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی بهره برداری خواهد شد.». بازی های زشتی که نمادی آشکار از بی برنامه گی در وزارت صمت است. با توجه به فراخوان ایران خودرو برای ثبت نام ، متقاضیان می توانند وارد سامانه یکپارچه شده در انتهای صفحه اول سایت( انتها دست چپ)، وارد سامانه ایران خودرو شوند. کد ملی و شماره تماس را وارد کرده ، اگر ثبت نام قبلی داشته باشند با کد ارسالی به موبایل وارد کارپوشه خودشان شده و ثبت نام می کنند. اگر ثبت نام نکرده باشند، ابتدا باید کارپوشه برای خود تعریف نموده(ورود اطلاعات متقاضی) و سپس ثبت نام برای خرید کنند. بر اساس اطلاعات دریافتی، 18 مهرماه مراسم قرعه کشی انجام خواهد شد.
شعار سال: یکی از بی مبالاتی های ان شاالله غیرعامدانه حوزه خودرو مربوط به نحوه عرضه این محصول می‌شود؛ از حدود دو سال پیش که بازار خودرو بیش از پیش دچار آشفتگی و گرانی شده بود دولت تصمیم گرفت با شیوه‌ای تحت عنوان قرعه کشی، با ثبت نام از متقاضیان خرید خودرو و قرعه‌کشی میان ثبت نام کنندگان واجد شرایط ، هرج و مرج را در بازار خودرو کاهش دهد.

اما این شیوه خلاف آنچه که مسئولان تصور می‌کردند عمل کرد؛ یعنی با جولان دلالان علاوه بر مشکلات عدیده‌ای که در خصوص خرید و فروش کد ملی برای ثبت‌نام در قرعه‌کشی‌ها پیش آمد، فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار روز به روز بیشتر شد و مصرف‌کنندگان واقعی از بازار خارج شدند، تا جایی که امروز خودرو کاملاً از یک محصول مصرفی تبدیل به یک محصول سرمایه‌ای و شیوه فروش نیز مشابه شرکت در یک بخت آزمایی شده است. آسیبی که برخی از منتقدین به عامدانه بودن و طرح ریزی شده گی آن برای افزایش قیمت از ابتدا، تاکید داشتند.

از زمان خلق شیوه قرعه‌کشی، مسئولان متعددی زبان به انتقاد از آن گشودند و این انتقادات در سطح وزرا نیز مشاهده شد، اما هرگز اقدام مؤثری برای بهبود اوضاع انجام نشد که همین موضوع به افرایش نارضایتی‌ها و بهم‌ریختگی بیشتر بازار منجر گردید؛ تا اینکه فاطمی امین وزیر صمت از همان روز‌های نخست سکانداری ضمن اعلام نارضایتی از وضعیت صنعت خودرو اعلام کرد که برنامه‌های مشخصی برای بهبود فرایند عرضه خودرو به بازار و حذف شیوه قرعه‌کشی از سال ۱۴۰۱ از طریق افزایش تیراژ تولید دارد.
 
سامانه یکپارچه حذف شد؛ جزئیات شیوه جدید فروش خودرو
در گام نخست برای حذف قرعه کشی اردیبهشت ماه سال جاری اعلام شد که سامانه یکپارچه تخصیص خودرو (
https://sale.iranecar.com) با هدف تجمیع برنامه‌های فروش و جلوگیری از عرضه قطره چکانی خودروها توسط خودروسازهای گوناگون ، راه اندازی شده است. مسئولان وزارت صمت امید داشتند که با تجمیع فرایند قرعه کشی در یک سامانه هم شفافیت فروش افزایش یابد و هم به تدریج بساط قرعه کشی برچیده شود. در همین رابطه وزارت صمت چندی پیش اعلام کرد که تاکنون بیش از ۷۰ درصد خودرو‌هایی که پیش از این مشمول قرعه کشی بودند از فرایند قرعه کشی خارج شده و در قالب طرح‌های خارج از قرعه کشی، به فروش می‌رسند.

جزئیات شیوه جدید فروش خودرو

اخیراً نیز منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت گفته است که «در نیمه دوم امسال قرعه کشی بر مبنای ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو نخواهد بود. در واقع از این پس، این سامانه به منظور نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر تعداد فروش مجاز خودرو، تحویل به‌موقع خودرو توسط خودروسازان و همچنین اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی بهره برداری خواهد شد.»
در همین راستا امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت توضیح داد: پیش از این حدود ۱۰ خودروساز، محصولات خود را در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه می‌کردند، اما در ادامه با توجه به خروج اغلب خودرو‌ها از فرایند قرعه کشی، دیگر سامانه یکپارچه موضوعیت خود را از دست داده است. در حال حاضر صرفاً تعدادی از محصولات شرکت ایران خودرو در این سامانه در قالب قرعه کشی عرضه می‌شود که از این پس این قرعه کشی توسط همین شرکت انجام خواهد شد. خودروساز‌های دیگر هم از طریق سایت‌های خود اقدام به فروش خواهند کرد. البته تلاش بر این است که تا پایان سال همین چند خودرو نیز با افزایش تیراژ تولید، از شمول قرعه کشی خارج شوند که در گام نخست خودروی تارا از این وضعیت خارج خواهد شد.

بازار همچنان نابسامان

 نکته قابل توجه آنکه هدف از تجمیع قرعه کشی خودرو‌ها همانطور که گفته شد، افزایش و بهبود عرضه و کنترل نسبی بازار خودرو بود با این حال آنطور که فعالان بازار می‌گویند، بازار خودرو همچنان از کمبود خودرو رنج می‌برد و میزان خودرو‌های تزریق شده به این بازار متناسب با انتظارات نیست.قیمت‌ها نیز در این بازار اگرچه طی ۲، ۳ ماه اخیر افزایش محسوسی نیافته، اما کاهش قابل لمسی هم نیافته است؛ بنابراین باید منتظر ماند و دید که با حذف کامل قرعه کشی آرامشی که مدنظر وزارت صمت است بر بازار حاکم می‌شود یا خیر؛ البته باید تاکید شود که آرامش به وضعیتی اطلاق می‌شود که هم فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار کنترل شده باشد و هم میزان تزریق به حدی باشد که نتوان از کلمه «کمبود» در مورد آن استفاده کرد.
 
ثبت نام جدید و مهرماهی 1401 ایران خودرو :
برای قرعه کشی مهرماهی ایران خودرو ، 16 هزار خودرو برای طرح فروش 90 روزه و 11 هزار و 200 خودرو برای طرح پیش فروش، عرضه شده و در تاریخ 18 مهرماه قرعه کشی انجام خواهد شد. برای ثبت نام در این قرعه کشی، طی مراحل زیر الزامی است:
*** ابتدا وارد سایت  https://esale.ikco.ir شوید. پنجمین خط نکات قابل توجه مشتریان را ملاحظه نموده و روی عبارت  ثبت نام/ تنظیم رمز ، کلیک کنید. 
 
*** وارد صفحه درخواست کننده کدملی و رمز عبور می شوید. اگر قبلا ثبت نام نکرده اید ، عبارت فراموشی رمز را بزنید و ثبت نام منجر به ایجاد کارپوشه اطلاعات شخصی تان را دنبال کنید. اگر قبلا ثبت نام کرده اید، رمز عبور را بزنید و ادامه دهید.
 
*** مدل خودروی خودتان را انتخاب نموده و فرآیند ثبت نام را تکمیل کنید. 
 
لازم به توضیح است که طرح پیش فروش مهرماهی 1401 ایران خودرو از روز سه شنبه 1401/7/12 آغاز شده و تا چهار روز آینده ، ادامه خواهد داشت ( تا روز جمعه 15 مهرماه 1401). 18 مهرماه مراسم قرعه کشی انجام شده و نتایج اعلام خواهد شد. 
مشخصات متقاضیان منتخب در طرح عادی پس از تأیید ناظرین از طریق سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو تا عصر روز قرعه کشی اعلام و همچنین پیامک اطلاع‌رسانی برای منتخبان ارسال خواهد شد؛ البته اسامی برندگان در طرح مادران پس از استعلام از سازمان ثبت احوال اطلاع‌رسانی می‌شود. اسامی برندگان در طرح خودروی فرسوده نیز پس از استعلام از سازمان ستاد مدیریت سوخت اعلام خواهد شد.
 
توضیحات تکمیلی خبر(آمار ثبت نامی ها برای هر خودرو و شانس برنده شدن یک نفر ) : 
بیشترین عرضه محصول در قرعه کشی مهرماهی ایران خودرو در طرح فروش 90 روزه، به «پژو پارس سال» اختصاص دارد. در پژو پارس سال حدوداً دو میلیون و 822 هزار و 73 نفر برای 10 هزار و 400 خودرو اقدام به ثبت نام کرده بودند(شانس برنده شدن یک به 271نفر). در دنا پلاس توربو نیز 180 هزار و 405 نفر برای 1000 دستگاه خودرو(شانس برنده شدن یک به 180نفر) و برای دنا پلاس اتوماتیک توربو 255 هزار و 167 نفر برای 2200 دستگاه خودرو (شانس برنده شدن یک به 116نفر) و در محصول سورن پلاس 588 هزار و 69 نفر نسبت به خرید دو هزار و 400 دستگاه خودرو(شانس برنده شدن یک به 245 نفر) اقدام به ثبت نام کرده بودند.

در طرح پیش‌فروش 5 محصول ایران خودرو نیز در مجموع 11 هزار و 200 دستگاه خودرو عرضه شده است. در دنا پلاس توربو 18 هزار و 595 نفر برای 1200 دستگاه خودرو (شانس برنده شدن یک به 15نفر) ، در محصول دنا پلاس اتوماتیک توربو 28 هزار و 193 نفر برای 3720 دستگاه خودرو(شانس برنده شدن یک به 8 نفردر تارا اتوماتیک 33 هزار و 853 نفر برای 1480 دستگاه خودرو(شانس برنده شدن یک به 23 نفر) و در محصول تارا دستی 37 هزار و 791 نفر برای خرید 2 هزار دستگاه خودرو(شانس برنده شدن یک به 19 نفر) اقدام به ثبت نام کرده‌اند. در محصول رانا پلاس نیز 69 هزار و 35 نفر برای دو هزار و 800 خودرو در این طرح شرکت کرده‌اند.
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:۱۱ مهر ۱۴۰۱، کدخبر: ۵۶۰۱۶۰۶ ، www.mehrnews.com / سایر منابع .
اخبار مرتبط
برچسب ها: سامانه یکپارچه فروش خودرو ، حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو ، آشفتگی در بازار خودرو ، قرعه کشی خودرو ، متقاضیان خرید خودرو از چه سامانه ای ثبت نام کنند ، ثبت نام خرید خودرو ، قرعه کشی برای خرید خودرو ، دلالان بازار خودرو ، حذف شیوه قرعه‌کشی از سال ۱۴۰۱ ، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ، جزئیات شیوه جدید فروش خودرو ، تعداد فروش مجاز خودرو ، هدف از تجمیع قرعه کشی خودرو‌ها ، حذف کامل قرعه کشی خودرو ، فروش مهرماهی ایران خودرو ، پیش فروش ایران خودرو از سه شنبه 12 مهرماه 1401 به مدت چهار روز ، آدرس سامانه ثبت نام خودرو ، مراحل ثبت نام خودرو ، مراحل پیش خرید خودرو از ایران خودرو ، روش ایجاد کارپوشه ثبت نام و وارد کردن اطلاعات ، خودتان برای پیش خرید خودرو ثبت نام کنید نیازی به کافی نت نیست ، شانس برنده شدن در قرعه کشی ایران خودرو برای هر محصول ، طرح فروش 90 روزه ، آمار ثبت نامی برای هر خودرو در قرعه کشی ایران خودرو ، تعداد خودروهای عرضه شده در طرح فروش 90 روزه ، تعداد خودروهای عرضه شده در طرح پیش فروش ، بیشترین طرفداران ثبت نام خودرو ، طرح عادی پیش فروش خودرو ، طرح مادران پیش فروش خودرو ، شانس قبولی در طرح مادران پیش فروش خودرو ، شانس برنده شدن در طرح مادران پیش فروش خودرو ، طرح خودروی فرسوده ، شانس برنده شدن در طرح خودروی فرسوده ، انحراف در طرح قرعه کشی خودرو ، سیاسی بازی در طرح قرعه کشی خودرو ، بازار سیاه طرح قرعه کشی خودرو
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
0
0
ممنون از توضیحات شما. خودم با راهنمایی شما تونستم ثبت نام کنم. دعا کنید برنده بشم. خیلی برای سرویس بچه ام نیاز به ماشین دارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
0
0
اینجور که شما راهنمایی می کنید هر کر و کوری مثل من هم وارد می شه خو . این دیگه اقتصاد نیست که ؟
مدیر پایگاه

سلام 
مگه وظیفه ما دامن زدن به دلالیه؟ وظیفه ما متمرکز بر اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومیه

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین