وی با بیان اینکه وجود برندهای زیاد در بازار لوازم خانگی مانع بزرگی برای رقابتپذیری در بازارهای هدف است، گفت: با وجود بیش از یکصد برند در صنعت تولید لوازم خانگی در کشور، ایجاد رقابت سالم در بین آنها عملی نیست و این به ضرر صنعت کشور تمام میشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به تولیدکننده لوازم خانگی در کشور توصیه کرد، با تجمیع برندهای خود چند برند معتبر ایجاد کنند، زیرا با یکصد برند نمیتوانیم در بازارهای جهانی حضور موفقی داشته باشیم و دولت نیز از این اقدام تولیدکنندگان حمایت خواهد کرد.
وی یادآور شد: پیشتر ایران واردکننده لوازم خانگی بود، اما اکنون بیشتر لوازم خانگی مورد نیاز کشور در داخل تولید میشود.
نعمتزاده تصریح کرد: طبق سیاستهای راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت که از دو سال پیش تدوین شده، جمهوری اسلامی ایران طی 10 سال آینده با ارتقای کیفیت لوازم خانگی تولیدی، باید بهعنوان یک کشور تولیدکننده و صادرکننده لوازم خانگی مطرح شود.
وی با بیان اینکه هرسال شاهد افزایش ارتقای کیفیت لوازم خانگی تولیدی در شرکتهای داخلی هستیم، گفت: با این حال دولت، سازمان بهینهسازی مصرف سوخت و وزارت صنعت از هرگونه نوآوری و کاهش رتبه انرژی لوازم خانگی در ایران حمایت میکند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عدم موفقیت ارائه کارتهای اعتباری برای خرید لوازم خانگی در کشور یادآور شد: هرچند که بانک مرکزی و سازمان مدیریت تلاش کردند که بازار صنعت لوازم خانگی با ارائه کارتهای اعتباری تحریک شود، اما پیچیدگی این مسأله نتیجه مناسبی نداشت. وی گفت: به نظر ما بهترین راه تحریک بازار لوازم خانگی در کشور جایگزین آن با لوازم نو است تا بتدریج لوازم خانگی کهنه از رده خارج شود، همانطوری که در حوزه خودرو شاهد جایگزینی خودروهای فرسوده با نو هستیم. نعمتزاده خواستار واقعی شدن قیمت ارز شد و افزود: با واقعی شدن قیمت ارز تولید در داخل اقتصادیتر خواهد شد، زیرا ارز غیر واقعی به تولید ملی ضربه میزند و اکنون 50 درصد ارز مصرفی کشور به صورت آزاد تهیه میشود. وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: در مجموع واقعی شدن نرخ ارز به نفع صنعت و تولید کشور خواهد بود.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 6، تاریخ انتشار: شنبه 6 آذر 1395، شماره: 6368.