پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۲۲۶
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
اسما الهی را نباید صرفا در قالب کلمات مورد توجه قرار داد. در نگاه درون دینی، اسما می‌توانند زمینه را برای درونی کردن برخی از صفات در انسان‌ها مهیا نموده (رویکرد عرفانی مسبب ارتقا ظرفیت‌های وجودیی و قدری) یا با رویکرد اورادی (مداخله در هستی و سبب سازی‌های قضایی) بدان نگریسته شود. برخی از بزرگان دینی، اسما الهی را با رویکرد لطف نگریسته و معتقدند که اسما حد نهایت میراث عقلی بشر برای نامیدن خالق خود بوده که به انسان الهام شده و آن‌ها را آموخته است. علاوه بر این موارد، اسما الله، کارکرد‌های توکلی، توسلی، زیباشناختی دینی در حوزه معنویت و مواردی همانن را با خود یدک می‌کشند.

شعار سال: نام‌های خدا در قرآن مجموعه‌ای از بیش از ۲۰۰ نام خداوند است که در قرآن ذکر شده‌اند و اصطلاحا، ۹۹ تای آن «اسماء الحسنی» یا نام‌های نیکوی خداوند خوانده می‌شوند. هر چند که تعداد نام‌های خدا، شامل صفت‌ها و کلمه‌های مرکب، در قرآن و سنت از ۹۹ عدد خیلی بیشتر هستند، ولی مسلمانان اعتقاد دارند که گروه برگزیده‌ای از نام‌ها (نام‌های نیکو)، تعدادشان ۹۹ عدد است.

از میان این ۹۹ نام، ۸۵ تای آن مستقیما در قرآن ذکر شده است. اما تعدادی از این نام‌ها مستقیما در قرآن وجود ندارد. بعضی از محققان با رجوع به احادیث تا ۲۰۰ مورد از این نام‌ها را یافته‌اند.

بالاترین اسم خداوند، «الله»

اولین نام از اسماء الحسنی نام مبارک الله است، الله اسم جامع و با عظمت ذات خداوند و مستجمع جمیع صفات کمال و جمال و جلال اوست. مولا امیرالمومنین علی (علیه السلام) می‌فرمایند: الله اسمی از بزرگترین اسماء خدای عزوجل است که شایسته نیست احدی غیر او به این اسم نامیده شود خواص اسم اعظم خدا در سه اسمی است که در بسم الله الرحمن الرحیم وجود دارد، البته در صورتی می‌توان از این اسامی و نام اعظم بهره برد که ولایت مولا امیرالمومنین علی (علیه السلام) را داشته باشیم بدون ولایت آن بزرگوار انسان حتی از عبادات خود بهره‌ای نخواهد برد.

اسماءالحسنی، کلید گشایش در‌ها
خواص:
۱/ اگر هر روز یکصد بار گفته شود در رفع مشکلات موثر است.
۲/ برای رفع مشکلات خطرناک و بزرگ زندگی هزارویک مرتبه در یک مجلس بدون حرف زدن رو به قبله گفته شود.
۳/ اگر بعد از نماز صبح ۶۶ مرتبه گفته شود جهت حل مشکل نافع است.
۴/ جهت شفای بیمار یکصد آیه از قرآن خوانده شود سپس هفت مرتبه «یا الله» گفته شود مولا امیرالمومنین (علیه السلام) می‌فرمایند اگر این دستور را بر سنگ هم بخوانند باز میشود و بیمار شفا پیدا می‌کند انشا الله حتی اجل محتوم را چند روز به عقب می‌اندازد حضرت رسول اکرم (صلی الله و علیه و اله و سلم) فرمودند هر کار مهمی که در آن یاد و نام خدا نباشد ناتمام و بی نتیجه خواهد ماند.
 
اسماءالحسنی، کلید گشایش در‌ها
نام مبارک، «السلام»

السـّلام به معنای بی عیب سلامتی بخش و در قرآن کریم آمده است: (هو الملک القدوس السلام... حشر ۲۳) خداوند تعالی پادشاهی است قدوس و سلام او بی عیب است بدین معنی که مبری از آنچه برای خلق عیب است.
خواص:
۱/ کنار بستر بیماری که از طرف اطبا جواب شده است ۱۳۶ مرتبه ذکر «یا سلام» گفته شود، انشا الله نافع است.
۲/ جهت رفع کدورت کسی از دل زیاد به او سلام کنید.
۳/ اگر این ذکر شریف را ۳۱۸ بر شربتی خوانده شود و به کسی که با انسان دشمنی دارد داده شود تا بنوشد مهربان می‌گردد.

نام مبارک، «یا لطیف»

الطیف در لغت به معنای بسیار با لطف و مهربان است، خداوند تعالی در سوره الشوری آیه ۱۹ می‌فرماید خداوند تعالی به بندگان خود بسیار مهربان است و به هر کس که بخواهد روزی می‌دهد او توانا و مقتدر است.
خواص:
۱/ جهت وسعت رزق و بر طرف شدن تنگی معیشت روزی ۸۰ مرتبه اسم مبارک «یا لطیف» گفته شود.
۲/ به قصد بر طرف شدن هم وغم وناراحتی‌های درونی ۸۰ مرتبه این نام تکرار شود.
۳/ برای باز شدن بخت دوشیزگانی که از سن ازدواج آن‌ها گذشته روزی ۱۲۹ مرتبه این نام تکرار شود.
۴/ جهت برآورده شدن حاجت شرعی که از هیچ طریقی حل نشده دو رکعت نماز مانند نماز صبح به قصد براورده شدن حاجت به جای آورد بعد از نماز یکصد مرتبه ذکر یا لطیف گفته شود.
۵/ به نیت شفای بیماری که مرض او علاج ناپذیر است دو رکعت نماز در کنار بستر او بجا اورد بعد از سلام ۱۰۰ مرتبه نام مبارک یا لطیف را بگوید.
۶/ جهت ایمنی در سفر و رفع خطرات و سالم به مقصد رسیدن قبل از حرکت دو رکعت نماز بجای اورد و سپس در مقابل قبله ۱۰۰ مرتبه اسم یا لطیف را بگوید.

نام مبارک، «احد»

«احد» در لغت به معنای یگانه و بی همتا می‌باشد و در سوره توحید می‌خوانیم «قل هو الله احد» بگو او خدای یکتاست، احد اسمی مربوط به ذات مقدس خداوند تعالی است.
خواص:
۱/ برای راسخ و ثابت ماندن ایمان و اعتقادات در تمام مراتب زندگی در هر روز ۱۳ مرتبه با توجه به ذات احدیت ذکر شریف «یا احد» را بگویید.
۲/ جهت مغلوب نشدن در هیچ مرحله‌ای از مراحل زندگی در یک مجلس ۱۰۰۱ مرتبه «یا احد» گفته شود.
۳/ خواندن این اسم مبارک ۱۳ بار در همه وقت برای تخلیص وتجرد فایده دارد.
۴/ هر کس در خلوت بعد از ریاضت هزار بار بگوید، ملایکه را در اطراف خود مشاهده می‌کند.
۵/ صاحب خواص الاسماء می‌گوید: مداومت بر این اسم برای انقطاع از خلق و رهایی از کثرت مجرب است.
۶/ بعضی اسم اعظم را در «الواحد الاحد» تعیین نموده و گفته که مداومت براین دو اسم موجب کشف اسرار الهیه وحقایق توحید است.
۷/ هر کس هنگام خوابیدن دست راست بر گونه راست گذارد وسه مرتبه بگوید «لا اِلهَ إلّا الله اَحَداً صَمَداً وَ لا قُوّهَ إلّا بِا للهِ» از عذاب قبر ایمن شود و از صراط به آسانی بگذرد.
عدد کبیر این اسم مبارک ۱۳ وعدد وسیط ۱۳ وعدد صغیرش ۱۳ است.

نام مبارک، «الرحیم»

در معنای الرحیم گفته اند خداوند به مومنان رحیم و مهربان است کفار را از این رحمت بهره‌ای نیست
خواص:
۱/ مداومت بر این اسم برای برآورده شدن حوائج دنیا و آخرت نافع است.
۲/ کسی که این اسم را ورد خود قرار دهد چیزی از خداوند تعالی نمی‌خواهد مگر آنکه به او مرحمت می‌فرماید.
۳/ اگر انسان در امر مهمی درمانده باشد بر این اسم مداومت نماید در کار او گشایشی حاصل خواهد شد.
 

نام مبارک، «الرحمن»

خواص:
از حضرت رضا علیه السلام روایت شده اگر بعد از هر نماز ۲۹۸ مرتبه بگوید الرحمن الرحیم محبوب همه مردم و از اهل تحقیق می‌شود، همچنین در کتاب مفاتیح النجات آمده است اگر کسی بعد از هر نماز یکصد بار بگوید «الرحم» ندر جمیع احوال مورد لطف و عنایت قرار می‌گیرد.
 
اسماءالحسنی، کلید گشایش در‌ها
نام مبارک، «علی»

برتروغلبه کننده بر همه چیز، این اسم شریف ۹ باردرقرآن کریم آمده است، خداوند علی است یعنی بالاتر از همه موجودات است وهیچ مقامی بالاترازمقام اونیست وهمه در مرتبه ادنی قراردارند. خداوند درقرآن کریم می‌فرماید: علمش از آسمان‌ها وزمین فراترونگهبانی زمین وآسمان براو آسان وبی زحمت است که اودانای بزرگ ا ست. سوره بقره ایه ۲۵۵ (ایه الکرسی)
توجه: اهل تحقیق می‌گویند هرکه خواست، احصای این اسم شریف رابکند. بایدکه حضرت اورابزرگ بداندوخودرا خواروذلیل وحقیرتر از همه مخلوقات به حساب بیاورد تا حضرت علی مقام او را نیز عالی وبزرگ بگرداند.

خواص:
۱/ امام رضا (ع) می‌فرماید: هرکس این نام را بسیار بگوید وبدان مداومت داشته باشد، قدرش بلند بگردد واگر شخص غریب بدان به خواندن این اسم مداومت نماید با ابرو به وطن خویش باز گردد.
۲/ازشیخ برسی نقل شده که هرکس این اسم شریف رابسیار بگوید وبا خود همراه داشته باشد، درمیان مردم صاحب آبروومنزلت گردد.
۳/ هرکس درهرروزی ۱۰۰ مرتبه این اسم را بگوید، دولت او زیاد می‌شود.
۴/ با خود داشتن این اسم برای خلاصی ورفع فقروادای دَین مجرب است.
۵/برای ادای قرض ودَین وجلوگیری از فقر ۱۱۰ مرتبه یا علی خوانده شود.
۶/برای غنی شدن از نظر مادی برای همیشه اسم علی روی نگین حک شده همراه باشد.
عددکبیرآن ۱۱۰ ووسیطش ۲۶ وصغیرش ۱۱ است. یا علی ذکرقیام قائم است.

نام مبارک، «واحد»

بی همتا، یگانه
این اسم شریف نیز ۲۱ بار درقرآن مجید آمده است. یعنی خداوند درذات یگانه است. درصفات یگانه است. درافعال یگانه وبی همتا است.
آیه: خدای ما، خدائی بی همتاست، که خدائی جز او نیست واو مهربان و بخشنده است. سوره بقره آیه ۱۶۳
خواص:
۱/ امام رضا (ع) می‌فرماید: هر که را مرض سختی باشد، وهر روز ۱۰۱ بار بگوید (یا واحد) از آن بیماری صحت وسلامتی یابد.
۲/ برای الفت و انس در غربت وامتیاز بین خویشان خواندنش فائده بزرگ دارد.
۳/ یکی از بزرگان گفته است هر کس در راهی یا مکانی از تنهائی بترسد یا از شخصی ترسان ووحشتناک باشد یادرخلوت متوهم باشد ۱۰۰۱ بار بخواند نجات یابد واز ترس ایمن گردد. انشاء الله تعالی
۴/ کسیکه مداومت بر این اسم نماید انس والفت وعزت یابد هرروز ۱۰۰ مرتبه.
۵/اگر این اسم بر طعامی خواند و از آن تناول نماید، دلش نورانی گردد.
عدد کبیر این اسم شریف ۱۹ وعدد وسیط ۱۹ وعدد صغیرش نیز ۱۹ است

نام مبارک، «المقسط»

خداوند پدید اورنده بهره هر شخصی از بدی و نیکی که بدو رسد چنانکه در ازل قسمت فرموده است: هر که خواهد که احصای این اسم کند باید که اعتقاد چنین دارد و بیقین دارد که انچه به وی وبهمه عالمیان میرسد و خواهد رسید الی یوم القیمه همه همه از ازل پیش از آنکه خلق عالم موجود شوند بر لوح محفوظ نوشته بقدرت کامله تقدیر فرموده.
خواص: هر که را که وسواس زیاد بود و یا زیاد محتلم میشود و یا خیالات فاسده او را ازار میدهد به ذکر این اسم مداومت نماید به مدت چهل روز روزی از هزار عدد زیاده باشد.

نام مبارک، «الجامع»

یعنی جمع دارنده چیز‌های پراکنده و پریشان به قدرت و رحمت خویش: این نامی است که بر نگین حضرت سلیمان علیه السلام بود و مخلوقات از برکت و هیبت این نام مهر سلیمان را مطیع و مسخر گشتند.
خواص: هر که را که پریشانی دست دهد و از دوستان و یاران و دیار خود دور افتاده باشد و در کار خود سرگشته و سر رشته کار خود را از دست داده باشد روز یکشنبه قبل از ظهر غسل کند و نماز حاجت گذارد و دست بردارد برای هر انگشت یکبار یا جامع بگوید و انگشت عقد کند زود جمع گردد و در میان دوستان و یاران خود دوباره در آید؛ و اگر میان دو دوست و یا دو زوج (زن و شوهر) عداوت باشد که سبب تفرقه شود این اسم را بخواند به نیت جمع شدن و وقتی در رختخواب بخوانند که هنوز پا را دراز نکرده باشد ده نوبت یا زیاده بگوید تفرقه ازمیان برود و اگر در غربت افتاده این اسم را ورد کند و مداومت نماید به عدد تکسیر به دیارش و به بین یارانش در اید عدد پانصدو هشتادو چهار است.
 
اسماءالحسنی، کلید گشایش در‌ها
نام مبارک، «الغنی»

یعنی خدای بی نیاز از همه کس و همه چیز در همه حال: این نامی است که اهل بهشت به برکت این اسم اندوه و گناه از دل‌های ایشان زایل گردد.
خواص: هر که به بلای طمع گرفتار باشد هر روز این اسم را بخواند و بر هر عضوی از بدن بدمد از او قطع طمع گردد و هر که را که آرزوی غنا باشد و یا به بلائی و شدتی گرفتار باشد و یا درویشی و فقیری او را گرفته باشد و یا عیالمند و قرض دار باشد در حال اضطرار، چون وضو سازد و دست بردارد به نیاز به درگاه خدا ان مقدار که تواند یا غنی گوید خدا او را از ان بلیه نجات دهد و هر که خواهد به عدد تکسیر گوید پنجهزار و پانصدو پنجاه و پنج عدد است.

نام مبارک، «المغنی»

یعنی بی نیاز کننده نیازمندان در همه چیزی: این نامی است که آب به برکت این نام در چشمه‌ها و سنگ‌ها جاری است.
خواص: هر محنت زده و از خلق نا امید گشته هر روز ده هزار بار بگوید بزودی خدا او را توانگر گرداند و هر که تواند به عدد بخواند غنی گردد. «عدد آن بیست و هشت هزار و سیصدو شصت و هشت است».

نام مبارک، «الفتاح»

خواص: اگر در خلوت به عدد کبیر و تکسیر این چهار اسم خدا را بگویید به مدت چهل روز (یا کافی یا غنی یا فتاح یا رزاق) عجایب بینی شیخ گفت من به ذکر این اسماء مداومت کردم روز چهلم سقف خانه باز شد و چهل کیسه زر سرخ در خانه انداختند و به زبان فصیح گفتند اگر نود به ان اضافه کنی ما نیز بر ان بیفزاییم و اگر کم کنی ما نیز کم کنیم و اگر در این عدد بمانی ما نیز میمانیم مجموع عدد کبیر و تکسیر این اسما ء هشتادو شش هزارو پانصدو هیجده عدد است شرح زیاد است عارفان را اشاره کافی است.

نام مبارک، «المعطی»

یعنی دهنده مصالح معاش همه بندگان را که بخواهد: و این نامی است که حضرت آدم ع به برکت این نام به همه اشیاء مکرم گردیده
خواص: هر که خواهد که محتاج نباشد به هیچ چیز و هیچ کس به دعوت این اسم مداومت نماید بعدد کبیر و در آخر بگوید یا معطی السائلین از خلق بی نیاز گردد عدد از هزار زیاده باشد در روز.

نام مبارک، «المانع»

خدای بازدارنده از بلا و نعمت و راحت و محنت از هر که خواهد از بندگان خود
خواص: هر که را جفتی ناسازگار باشد هنگام خواب این نام بسیار گوید سازگاری حاصل شود و هر که در زمان نزول آفت و بلا مثل حمله دشمن بیگانه و یا برف و باران سخت و خطرناک و امدن ملخ و باد و طوفان و هر بلائی که از آن ترسند به گفتن این نام مداومت نمایند در امان باشند.
نام مبارک، «الضار»

یعنی رساننده الم درد خواری و مصیبت بهر که خواهد: و این نامی است که زمین و آسمان به برکت این نام قایمند.
خواص:هر که را طالب جاه و مرتبه عالی باشد و زیادتی قدرت و منزلت هر شب این اسم را صد بار بخواند.

نام مبارک، «النافع»

یعنی رساننده شادی و منفعت چه در صورت خیر و یا شر: نامی که دریا‌ها به برکت ان نهایت ندارند.
خواص: هر که در سفر و در خرید و فروخت و در حین زراعت به ذکر این اسم مداومت نماید او را در ان کار سود بسیار پدید اید و به مال او هیچ نقصانی نرسد اگر در کشتی ترس غرق شدن باشد هر کس ده هزار بار بخواند ان کشتی ایمن شود.

نام مبارک، «النور»

یعنی پیدا و روشن هستی او به نشان‌های ظاهر و بر دارنده حجاب‌ها از دل‌های بندگان انرا که بخواهد: نامی که موسی (علیه السلام) در بیابان از صورت آتش انی انا الله شنید.
خواص: هر که هر شب سوره نور را هفت بار بخواند و به عد کبیر این اسم تکرار کند نوری در باطن او ظاهر گردد و اگر مداومت نماید آن نور در ترقی باشد و اگر میسر نباشد هفت جمعه پیوسته مداومت نماید.
نام مبارک، «الهادی»

یعنی پیدا کننده و راه نما باسباب نفع و ضرر بندگان: نامی که دل‌های بندگان مقرب به معرفت خدای تعالی به برکت این اسم راه می‌یابند.
خواص: هر که نظر به آسمان کند و دست بردارد و چندانکه تواند این اسم بگوید و دست بر روی خود کشد الله تعالی او را راهنما و دلیل بفرستد تا خود از عین عنایت با الهام او را راهنمایی کند.

نام مبارک، «البدیع»

یعنی آفریننده هر چیزی بسابقه نهج اصلی: و حضرت یوسف از زندان به برکت این نام نجات یافت و به سلطنت و عزیزی مصر رسید.
خواص: هر که در وقت دعا کردن هفتاد بار این اسم را بگوید دعای او مستجاب گردد هر که را اندوهی و اظطرابی پیش اید و مظرب گردد و راه نجات انرا نداند و کار وی فر بسته باشد و خواهد که از ان وضع نجات یابد غسل کند دو رکعت نماز گذارد و به جهت امور کلی هفتاد هزار بار بگوید یا بدیع السموات والارض و انچه در توان دارد صدقه دهد و بعد از اتمام ختم و تصدق یکهزار بار بگوید یا بدیع بزودی مشکل وی گشاده شود.

نام مبارک، «الباقی»

خدای همیشه باشد و هست بون تغییر و تبدیل: نامی که به برکت ان اهل بهشت در بهشت در ایند و از هول قیامت ایمن گردند.
خواص: امام رضا ع فرمود هر که در هر شب صد بار بگوید عمل او مقبول گردد و هر که هر شب صد بار و در شب جمعه هزار بار بگوید خدا دعای او را مستجاب گرداند و اعمال وی مقبول درگاه خدا شوند و خدا به نظر عنایت بر وی نگرد.

نام مبارک، «الوارث»

یعنی خدا باز ستاننده دادهاست از خلق
خواص: هر که مداومت کند به این نام خاصه در شب وقت خواب یا در زمان تنهایی حضرت حق او را تنها نگذارد و در قبر لطف حق مونس او شود باید که در اخر این اسم هفت نوبت یا حداقل سه نوبت این آیه را بخواند رب لا تزرنی فردا و انت خیرالوارثین، تا از وحشت ایمن شود.
نام مبارک، «الرشید»

خدای صواب کار بر راه راست: نامی که حضرت خضر (علیه السلام) آب حیات در ظلمات به برکت این نام یافت.
خواص: هر که طالب راه راست باشد و کسیکه سر رشته تدبیر گم کرده و نداند که احوال خویش چگونه خواهد بود هر که ورد کند بعد از نماز شام و بتلاوت این آیات قیام نماید و قطع نکند بعد از اتمام آیه هزار بار الرشید گوید در فتح و تدبیر و سر انجام کار‌ها اثر تمام دارد و آیه اینست: و هوالذی سخر البحر لتاکلو منه لحما " طربا" و تستخرجوا منه حلیه تلبسون‌ها و تری الفلک مواخر فیه و لتبتغو من فضله و لعلکم تشکرون؛ و هر کس به نیت استخاره هزار بار بخواند نفع و ضرر آن کار بر او روشن شود.

نام مبارک، «الصبور»

یعنی صبر کننده در مکافات و عقوبات با گنه کاران در عذاب فرستادن بر کافران: نامی که حضرت ایوب ع ببرکت این نام صابر گشت.
خواص: اگر کسی را دردی باشد و طاقت ان ندارد و در خوف و هلاکت از بی ابی این اسم را ابتدا به نیت انکه سی وسه هزار بار خواهد خواند، چون سی و سه هزار بار به اتمام رسد یا نرسد وی به آب رسد یا اب به او برسد و، چون عدد کل تمام شود خدا وی را در ان بلیه صابر گرداند و این نام مناسب کسانی است که صبر ندارند.

نام مبارک، «صمد»

بی نیازاین اسم شریف یک مرتبه در قران مجید امده است. یعنی تمام مخلوقات همگی به او محتاج ونیازمند هستند واو حوائج ان‌ها رابراوره می‌کند در حالی که او به هیچ کس محتاج نیست. (الله الصٌمد): یعنی خداوند از همه بی نیاز وهمه عالم به او نیازمند است. امام باقر (ع) فرمود: صمد ان سید وآقای اطاعت شده‌ای استکه هیچ امر کننده و نهی کننده‌ای بالاتر از ان نیست. ودر روایت دیگری از معنای (صمد) از امام زین العابدین (ع) سوال شد. فرمود: صمد آن است که شریکی ندارد و نگاه داشتن چیزی بر او سنگین نیست و چیزی از او غایب نیست.

خواص:
۱/هر کس بر گرسنگی طاقت نداشته باشد به عدد کبیر این اسم شریف مداومت نماید. حق تعالی در‌های رزق را در صورت ومعنی به وی بگشاید.
۲/ در هنگام نزول بلا و احتیاج و بر هم آشفتگی کار‌ها خواندن آن مجرب است.
۳/مداومت بر ان موجب غنی می‌شود و در حوائج. خلائق به او مراجعه می‌کنن.
۴/اگر کسی این اسم را در کاغذی بنویسد و با روغن زیتون ان را بشوید و ان روغن را به مار گزیده یا عقرب زده بخوراننداز درد زهره مار یا عقرب عافیت یابد.
۵/ هر کس صداع (سردرد) مبتلا شود " ۹۰" صاد این اسم رابنویسد و با دستمال بر سر ببندد فورا عافیت یابد انشا الله تعالی
۶/ هر کس این اسم را زیاد گوید از هچ کس نترسد.
۷/ هر کس در سحرگاه وضو گرفته و روی بر زمین گذاردو (۱۱۱) بار این اسم را بخواند از اهل یقین شود.
۸/ جهت رفع هر گرفتاری در هر روز (۱۲۴) بار (یا صٌمد) خوانده شود.
۹/ برای بسته شدن دهان دشمن ذکر (الصٌمد) خوانده شود.
عدد کبیر آن ۱۳۴ و عدد وسیط آن ۱۴ وعدد صغیر آن ۸ است.
 
اسماءالحسنی، کلید گشایش در‌ها
نام مبارک، «اول»

نخستین این اسم شریف به صورت‌های گوناگون ۶۲ بار در قران کریم امده استو خداوند «اول» است یعنی موجودی اولتر از او چیزی نیست. اولین همه موجودات است. اولی است که اولتر از او چیزی نیست. «هُوَ الاوَلُ وَ الاخَرُ وُ الظاهِرُ وَ الباطِن وَ هُوَ بِکلَ شَی ٍ عَلیم» یعنی: او، اول و اخر وظاهر و باطن است واو به همه امور دانا استواین اسم شریف دارای دو معنا است: ۱- بر همه اشیا سبقت دارد ۲- ابتدا کنننده در خلق اشیا است که قبل از وجود هر شی بوده استو او ابتدایی که منتهی به مدت شود، نبوده است.
خواص: خواندن این اسم مناسب حال کسانی است که بفراق غایبی گرفتار شده باشد.
۱/ امام رضا (علیه السلام) فرمود: جهت غایب یا هر کار سختی که باشدچهل شب جمعه هر شب «۱۰۰۰» بار بگوید غایب حاضر گردد و همه حاجات او حاصل شود.
۲/ هر کس خواستار بچه‌ای یا در جایی امید خزینه دارد وفتوح عالم غیبمی خواهد و هیچ جا گمان ندارد، بعد از نماز جمعه در چهل جمعه به مداومت این اسم شریف قیام نماید، چون اربعین تمام شود مقصودش برآورده شود.
۳/ خواندن این اسم شریف پیش از شروع در هر کاری وپیش نهاد هر چیزی باعت یمن وبرکت است.
۴/ خواندن این اسم شریف را «۴۳» مرتبه جهت از بین بردن دشمن مجرب است.
۵/ برای برکت پیدا کردن مال، کار و کسب، و قت و... روزی ۳۷ بارذکر «یا اول» خوانده شود.
عدد کبیر آن ۳۷ وعدد وسیط ۱۳ وعدد صغیرش ۱۰ است.

نام مبارک، «آخر»

معنا یش ضد معنای «اول» است. یعنی بعد از فانی شدن اشیا باقی است آخری است که انتها ندارد ابدی است چنانکه امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید اخری است که آخر بودنش از مقوله پایان نیست، چنانکه از صفت مخلوقین فهمیده می‌شود.
توجه: هر کس بخواهد این اسم را احصا کند، باید که با خود شرط کند وتصمیم قاطع بگیرد که هر قول و فعلی که از او صادر می‌شود فقط برای رضای «الله» باشد و هیچ عمل را با ریا انجام ندهد تا پایان کار او به خیر و صلاح باشد.
خواص: خواندن این اسم مناسب کسانی است که در دنیا از پایان کار خود بترسد ورد خود بسازند حقتعالی پایان کارش را به سعادت ایمان بگرداند.
۱/ مداومت بر این اسم شریف برای غلبه بر دشمنان و دوام در کار‌ها و عزت و هیبت و حسن عاقبت وختم کار‌ها به سعادت و صفای باطن وشادی و خوشد لی مفید است.
۲/ برای دوام در کار‌ها و اتمام آن مداومت بر این اسم نفعی عظیم دارد.
۳/ کسی که خواستار حسن عاقبت است، گفتن ۸۰۱ بار ذکر «یا آخر» نافع است.
۴/ برای دفع دشمن قدرتمندی که توانایی دفع آن نیست گفتن ۸۰۱ بار ذکر «یا آخر» مجرب است.
عدد کبیر آن ۸۰۱ و عدد وسیط آن ۹ و عدد صغیرش ۹ است.

نام مبارک، «سمیع»

این اسم شریف ۴۲ مرتبه در قرآن کریم آمده است. چهار معنا دارد.
خواص:
۱/ یعنی سخنان بلند و ارام، نطق وسکوت را می‌شنود.
۲/ قبول واجابت کننده دعای دعا کنندگان. «وَ هُوَ الَذی یَقبَلُ التُوبَه عَن عِبادِهِ» یعنی: او خدایی است که توبه را از بندگانش قبول می‌کند یعنی دعا را می‌شنود.
«سَمِعَ الله لِمَن حَمِدَهُ» یعنی: خداوند هر کسی که حمد او را بگوید می‌شنود.
۳/ دانا به مسموعات است که آن صدا‌ها و حروف و ترکیب کلمات است.
خداوند می‌فرماید: «لَیسَ کَمِثلِهِ شَی ءٌ وَ هُوَ السَمیعُ البَصیرُ» یعنی: چیزی مانند او نیست واو شنوا و بیناست.
خلاصه اینکه او به ذات خود، تمام صدا‌ها و انواع و اقسام سخن‌ها را می‌شنود، خواه آهسته ونجوا باشد و یا بلند و آشکاربا نطق وبیان باشد و یا به سکوت برگزار گردد و تنها از دل بگذرد. از باطن و درون همه چیز مطلع می‌باشد.
توجه: اهل حقیقت گویند هر که خواهد احصای این اسم را بکندباید که زبان و گوش را از دروغ وغیبت نگه دارد.
نام مبارک، «الحلیم»

خواص: ابو عبدالله الکرم می‌گوید که:اگر اسم الحکیم را ۷۸ بار ذکر کنی، خداوند الهام مهمی به دل او می‌رساند. اعماق علوم را به او می‌گشاید نشانه‌های لطف ارزانی می‌دارد. زیرا که اسم حکیم جزء اسماء جلاله است.

نام مبارک، «الباری»

خواص:
۱/ هر که به ذکر شریف الباری مداومت نماید بدن آن در قببر نمی‌پوسد و گفته اند؛ که روزی ۲۱۳ مرتبه بگوید جسدش در قبر تازه می‌ماند.
۲/ حضرت امام رضا علیه السلام فرموده اند که هر کس در هر جمعه ۱۰۰ مرتبه ذکر شریف الباری را بگوید خدا او را در قبر تنها نگذارد و مونسی برایش بفرستد و هر کس در هر روز ۱۰۰ مرتبه بگوید خداوند فرشته‌ای فرستد تا روز قیامت مونس و همدم او باشد و هر کس روزی ۱۵ مرتب (یارب یا خالق یا باری) گوید لطف خدا در دنیا و آخرت همراه او باشد و در قبر مونس او و درحشر کمک او شود.
۳/ به سند معتبر روایت است که هر که در روز جمعه ۱۰۰ بار اسم شریف الباری را بگوید و تا یک هفته ادامه بدهد بعدد خود که ۲۳۴ است حق تعالی ملکی را خلق می‌فرماید تا بعد از مردنش در قبر مونس او باشد تا قیامت.

نام مبارک، «علیم»

خواص: حضرت امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: هر که اسم یا علیم را ذکر قلبی خود سازد از علم لدنی و حضوری بهره ور شود و اگر بخواهد راز‌های پنهان برای او منکشف گردد سه شب متعاقب وضو سازد و دو رکعت نماز بخواند بعد از اتمام نماز ۱۵۰ مرتبه این اسم را بگوید که عدد جمل علیم است بدون الف و لام (یعنی اسم علیم بدون الف و لام با حروف ابجد کبیر ۱۵۰ می‌شود) و قبلا چند مرتبه صلوات بفرستد و بخواند به هر نیتی که کرده است در رویا خوب و بد او را معلومش کنند.

هر روز این اسماء را بخوانید جهت همه امور کلی و جزئی موثر است

یا الله و یا هو جهت کسب یقین در یک شبانه روز هزار بارگفته شود
الرحمن مورد لطف خدا و بندگان قرار گرفتن ۲۹۸ مرتبه
الرحیم ۵۵۰۰ مرتبه جهت تسخیر قلوب
الملک ۹۰۰۰ مرتبه جهت مال! و عزت
القدوس روز جمعه ۱۷۰ مرتبه پاکی باطن و ضمیر و رسیدن به عرفان
السلام ۱۱۱ مرتبه جهت شفای بیمار
المومن ۱۳۶ مرتبه جهت محفوظ ماندن ار شر جن و انس و مکر و وسوسه‌های ظاهری
المهیمن ۱۰۴۰ مرتبه جهت صفای باطن و وقوف بر اشیا! و راهیابی به باطن کسی
العزیز ۱۲۰۰۰ مرتبه بعد از نماز صبح علوم غریبه و بی نیازی (خصوصا علم کیمیا و سیمیا)
الجبار ۲۰۶ مرتبه جهت ایمنی از دشمن و خنثی کردن انرزی‌های منفی
المتکبر ۸۵۳۰ ایمنی از شر ستمکار و عظمت میان مردم
الخالق ۷۳۱ مرتبه استحکام بخشیدن به اعتقادات دینی
الباری ۲۱۳ مرتبه سالم ماندن بدن
المصور ۲۰۸۲ مرتبه جهت به دنیا آوردن فرزندی زیبا
القهار ۳۰۶ مرتبه جهت دوری از محبت دنیا و نفرین دشمنبعد از نماز صبح
الوهاب ۱۰۳۵ مرتبه جهت غنی شدن!
یا علیم ۴۵۰ مرتبه جهت کشف راز‌های پنهان
القابض ۱۰۰۰ مرتبه جهت هلاکت دشمن
یا باسط ۴۰۰۰ مرتبه جهت رهایی از غم و جلوگیری از فقر و مرض
الحافظ ۷۰۰۰۰ مرتبه جهت دفع دشمن
الرافع ۱۰۰ مرتبه جهت عزیز و مکرم شدن میان مردم و توانگری
المعز درمیان مردم با هیبت و حشمت شدن
یا مذل ۱۰۰۰۰ مرتبه اواره شدن دشمن
البصیر ۱۰۱ مرتبه راهیابی به امور پنهان
السمیع ۵۰۰ مرتبه استجابت دعا
الحکیم ۷۸ مرتبه جهت باز شدن دریچه‌ی حکمت
یا عادل ۴ مرتبه پیش از دعا
یا لطیف ۱۲۹ مرتبه رو بقبله جهت امور مهم (مجرب) و برای تسهیل درامر ازدواج
خبیر ۸۱۲ مرتبه جهت اطلاع از امور خفیه
یا غفور ۱۲۸۶ مرتبه جهت دفع غم و برای کسی که معصیت کرده
شکور ۴۱ مرتبه جهت شفای چشم با وضو و وسعت و فراوانی
یا علی ۱۲۰۰۰ مرتبه جهت حوائج و امداد غیبی وادای قرض
الکبیر ۲۳۲ مرتبه جهت استجابت دعا
الحفیظ ۳۳۳۳ جهت نجات از آوارگی و ادای قرض و شفای بیمارو و بزرگی و توانگری
الحسیب ۸۰ مرتبه تا ۵ روز جهت پیروزی و ظفر (از روز شنبه شروع شود) و جهت نظم پیدا کردن
الجلیل ۷۳ مرتبه جهت عظمت پیدا کردن دل‌ها
یا کریم ۲۷۰ مرتبه جهت ارتباط با عرش

اسماء الهی مربوط به مستجاب دعا شدن

۱/ اگر دعا بر زبانش بگذرد و توفیق یابد که دست انبات به درگاه حضرت غزّت بردارد و دعا کند باید در اول یا در آخر دعا «یا سَمیع یا بَصیر» بگوید البته دعای او به اجابت مقرون گرداند.
۲/ برای استجابت دعا قبل از اذان صبح یا بعد از نماز نافله صبح (بعد از اذان) ۱۸۰ مرتبه ذکر «یا سمیع» خوانده شود. تعداد کبیر این ذکر ۱۸۰ و تعداد وسیط آن ۱۸ و تعداد صغیر آن ۹ می‌باشد.
۳/و اگر کس این اسم مبارک «یا سمیع» را روز پنجشنبه بعد از نماز ۵۰۰ بار بخواند هر دعا و حاجتی که خواهد روا گردد؛ و اگر قاری به این قیام کند مستجاب الدوة گردد؛ و هر روز به طریق اوراد چهارصد و دو نوبت بخواند «یا سَمیعُ یا بَصیر» هرگز به هیچ چیز محتاج نشود و رسوا نگردد و دعا‌های او مستجاب شود و صفای باطن او را حاصل گردد.
۴/هر که در وقت دعا ۷۰ بار این اسم مبارک «یا بدیع» را بخواند دعای وی مستجاب شود.
۵/اگر کسی بعد از فراغ از نماز دست‌ها را بردارد و هفت نوبت این اسم مبارک «یا وهاب» را بخواند و حاجت بخواهد البته دعای او مستجاب است.
۶/ مداومت بر این اسم مقدس «سمیع الدعا و مجیب الدعا» موجب استجابت دعاست.
۷/جهت رفع حاجات هر روز ۳۵۰ مرتبه ذکر «نعم المولی و نعم النصیر» خوانده شود.
۸/جهت رفع حوائج مهم (یک یا چند حاجت)، کمی بعد از طلوع آفتاب روز جمعه یا در صورت موفق نشدن، بعد از نماز ظهر و عصر روز جمعه، ۱۰۰۱ مرتبه خواندن اسم مبارک «المجیب» بسیار مجرب است.
۹/هر کس ۱۰۰۱ مرتبه اسم مبارک «المجیب» بگوید و به درگاه خداوند عرض حاجت نماید، مأیوس نگردد.
۱۰/بعضی گفته اند هر کس در آخر هر دعایی ۲۶ مرتبه بگوید «یا سَریعُ یا مُجیبُ» دعایش به اجابت می‌رسد.
۱۱:هر که ۱۱۰ بار این اسم مبارک «المجیب» را بگوید و حاجت خود را بخواهد حاجاتش برآورده شود و هر که دایم مداومت کند ایمن ماند از نکبات دنیا.
۱۲/اگر مهمی داری در یک مجلس ۹۰۰۰۰ بار این اسم را بخوان که دعای شما مستجاب خواهد شد؛ و اگر میسّر نشد بایستیکه ۱۹۰۰۰ بار این اسم را بخواند.
۱۳/هر که خواهد مستجاب الدّعوه شود هر روز ۶۶ بار این اسم را بگوید و در آخر این دعا را بخواند: «اِسْتَجِبْ دَعَواتی کُلّها یا ذَالجَلالِ وَ اْلاِکْرام» همه دعا‌های او مستجاب گردد.
۱۴/هر که هر شب این اسم مبارک «باقی» را ۱۰۰ بار بخواند و شب جمعه ۱۰۰۰ بار بخواند خداوند دعای او را مستجاب سازد.
۱۵/به جهت استجابت دعا، آن را با «یا ذالجلال والاکرام» ختم نمایید.
۱۶/هر که در سجده ۲۱ مرتبه نام مقدس «یا ذوالجلال و الاکرام» را بگوید و حاجت بخواهد روا می‌شود.
۱۷/به جهت برآورده شدن حوائج، مداومت بر ذکر «یا ذالجلال و الاکرام» به تعداد حداقل ۹ مرتبه در روز فراموش نشود.
۱۸/هر که در خواب رود و این اسم مبارک «یا کَریم» را چندان بگوید که در خواب رود ملائکه بر وی دعا کنند و دعای ملائکه سریع الاجابت است.
۱۹/هر که هر روز ۱۳۰ بار «یا دَلیلَ الْمُتَحَیّرینَ وَ یا غِیاثَ الْمُستَغیثینَ اَغْثِنی» بگوید و باز بر سر دعوت رود، چون تمام کند دو رکعت نماز حاجت بگذارد و طلب مراد کند خداوند حاجتش را روا کند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴، کدخبر: ۲۹۳۴۱۰، www.entekhab.ir
 
اخبار مرتبط
برچسب ها: اسماء الهی مربوط به مستجاب دعا شدن ، نام مبارک علیم ، نام مبارک الباری ، نام مبارک سمیع ، نام مبارک آخر ، نام مبارک اول ، نام مبارک صمد ، نام مبارک الصبور ، نام مبارک الوارث ، نام مبارک البدیع ، نام مبارک الباقی ، نام مبارک النور ، نام مبارک النافع ، نام مبارک المعطی ، نام مبارک المانع ، نام مبارک الفتاح ، نام مبارک المغنی ، نام مبارک الغنی ، نام مبارک الجامع ، نام مبارک المقسط ، نام مبارک واحد ، نام مبارک الرحیم ، نام مبارک الرحمن ، نام مبارک علی ، نام مبارک احد ، نام مبارک لطیف ، نام مبارک الله ، اسماء الحسنی کدام هستند؟ ، خواص اسماء الحسنی ، خواص اسماء الهی ، قشنگ ترین نام های خدا ، خواص اسم اعظم خدا ، الله اسم جامع و با عظمت ذات خداوند ، بسم الله الرحمن الرحیم ، اسماء جلاله خداوند ، تفسیر اسماء الهی ، تفسیر اسماء الحسنی ، 99نام نیکوی خدا ، 200نام خدا در قرآن ، اسامی خدا در قرآن ، خدا را با چه اسامی بخوانیم ، ورد اسماء الهی ، وردهای کارگشا ، گره گشایی با نام های الهی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین