شعار سال : کتاب شبکههای خشم و امید(تالیف 2012 میلادی و ترجمه 1400 شمسی) ، کاوشی در اشکال جدید جنبشها و اعتراضات اجتماعی است که امروزه در جهان در حال وقوع می باشند. از قیامهای اعراب گرفته تا جنبش خشمگینان در اسپانیا، از جنبش اشغال وال استریت تا اعتراضات اجتماعی در ترکیه و برزیل و جاهای دیگر. در حالی که این جنبشها و جنبشهای اجتماعی مشابه از بسیاری جهات مهم با هم تفاوت دارند، اما در یک چیز مشترک هستند: همه آنها به طور جدایی ناپذیری با ایجاد شبکههای ارتباطی خودمختار که توسط اینترنت و ارتباطات بیسیم پشتیبانی میشوند، در هم تنیده شدهاند.
شاید مهمترین شاهد از میراث مارکسیستی کستلز، در تعهد او به تبیین کلگرایانهاش از دنیای امروز نهفته باشد. رهیافت او پیشنهاد می کند که برای شرح رویدادهای جهان امروز مهمترین جنبههای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باید به عنوان عناصر مرتبط به هم و در تماس با یکدیگر، مورد بررسی قرار گیرند. اگرچه اغلب اینها در روابطی متعارض بایکدیگر قرار داشته و ویژگی بسیار منحصربهفردشان در ایفای نقش به عنوان شریک تغییر از اهمیت برخوردار است. در منظومه فکری کستلز ، اصل بر شناسایی عناصر اصلی و برقراری رابطه میان مقولههای گوناگون است به عنوان مثال او فمینیسم، را با فرایندهای جهانیسازی و همچنین با نوآوریهای اقتصادی و تکنولوژیک و با تغییر در اشکال خانواده و تغییر در طبقهبندی اجتماعی مرتبط میداند.هرچند این شیوه تفکر، نماینگر تصویری مفهومی از تمامیت و انحصار در مارکسیسم محسوب نمی شود، ولی با این وجود، بعدی مهم از سنت مارکسیستی به حساب میآید که تداوم نفوذش را بر کستلز آشکار میکند.
مانوئل کاستلز در این ویرایش جدید از کتاب به موقع و مهم خود، ریشههای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این جنبشهای اجتماعی جدید را بررسی میکند، اشکال نوآورانه خود سازمان دهی آنها را مطالعه میکند و همچنین نقش دقیق فناوری را در پویایی جنبشها ارزیابی میکند. دلایل حمایتی که آنها در بخشهای بزرگی از جامعه پیدا کردهاند، و ظرفیت آنها را برای ایجاد تغییرات سیاسی از طریق تأثیرگذاری بر ذهن مردم بررسی میکند. دو فصل جدید تحلیل را به روز میکند و پیامدهای این جنبشها و اعتراضات اجتماعی را برای درک اشکال جدید تغییر اجتماعی و دموکراسی سیاسی در جامعه شبکه جهانی ترسیم می نماید. کتاب توسط مجتبی قلی پور ترجمه شده و در سال 1400 به حوزه علمی و ادبی کشور،گسیل گشته است ( مجتبی قلی پور سایر آثار کستلز نظیر بازفهم توسعه در عصر اطلاعات ، گسست : بحران لیبرال دموکراسی ، تئوری شبکه ای قدرت و غیره را ترجمه کرده است).
لازم به توضیح است که، مانوئل کاستِلز یا مانوئل کاستِلس (Manuel Castells) (زادهٔ ۱۹۴۲، بارسلون) جامعهشناس و نظریه پرداز اسپانیایی و نویسندهٔ سهگانهٔ مهم عصر اطلاعات است(تئوری شبکهای قدرت؛ حوزهٔ عمومی جدید؛ و ارتباطات، قدرت و ضدقدرت در جامعهٔ شبکه ای) .
کاستلز حوزههای جامعهشناسی شهری، مطالعات سازمانی، مطالعات فضای مجازی، جنبشهای اجتماعی، جامعهشناسی فرهنگ و اقتصاد سیاسی را در کنار هم مورد توجه و بررسی قرار داده تا یک تحلیل بینرشتهای از جهان پیچیدهٔ رسانهایشدهٔ امروز به دست دهد.
خلاصه-کتاب-شبکه های-خشم-و-امید
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
امیرخانی ادامه داده که، سال ۸۸، گفتگو واقعا یک راهحل بود، یعنی اگر میپذیرفتیم که مثلا بخشی از جامعه، دل خوشی از شخص آقای احمدینژاد ندارند و در نسبت آمار رضایت از او بهگونهای هستند که از هر سهنفر، یکنفر به او رای نداده است؛ بهنظرم باز هم گفتگو قسمتی از راهحل یا خود راهحل بود. در آن سالها اگر تلویزیون به این نتیجه میرسید که از مخالفان خودش دعوت کند و صحبت میشد شرایط متفاوت میشد. اما در ۱۴۰۱، اول باید توجه کنیم به ۱۳ سال گذشته که خیلی چیزها تغییر کرده است و نکته مهمتر اینکه بهنظر من گفتگو اصلا راهحل نیست، حتی قسمتی از راهحل هم نیست. گفتگو شاید کمک کند که به راهحل نزدیک شویم، اما راهحل نیست، یعنی اینجوری نیست که ما بیاییم گفتگو کنیم و مسالهای که در خیابان میبینیم، حل شود.