پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
اینکه بخش زیادی از پزشکان جوان و دانشجویان پزشکی میل به مهاجرت داشته و بخشی از کادر پزشکی کشور( خصوصا متخصصان و فوق تخصص ها) دو تابعیتی هستند، واقعیتی غیرقابل انکار است. اینکه درآمد پزشکان در خارج از کشور یکی از جذابیت های اصلی مهاجرت پزشکان است هم مسلما صحیح است. اما ذکر سه نکته از پشت پرده نادرستی برخی از تحلیل ها ضرورت دارد. اول اینکه مهاجرت پزشکان به معنای امکان فعالیت انها در کادر بهداشت و درمان کشور مقصد نبوده و نیازمند امتحان و گذراندن دوره است که بسیاری از پزشکان ما به دلایلی چند تمایل یا توانایی آن را ندارند. واقعیت دوم اینکه ،درآمد بیان شده برای پزشکان، هرچند درآمد نسبتا خوب و تحریک کننده ای است، اما بحث مالیات و هزینه های زندگی در خارج از کشور را هم باید بدان افزود . سوم اینکه، بسیاری از پزشکان مهاجر یا دارای بنیه مالی قوی برای حضور در کشور مقصد بوده و یا سال ها در فعالیت های جنبی ، مشغول هستند تا امکان پایدار شدن حضورشان فراهم گردد. با توجه به اینکه ، حرفه ای پزشکی، حرفه ای نسبتا کم حاشیه در کشور است، بنظر شما این نوع مهجرت به نفع خواهد بود؟ منتظر شنیدن نظرات هستیم.

شعار سال : مهاجرت پزشکان با آب و تاپ در فضای مجازی مطرح شده و متاسفانه ساده اندیشی هایی را هم سبب شده است. حتی سهولت مهاجرت پزشکان با مهاجرت پرستاران مقایسه شده و این ادعا مطرح می شود که وقتی پرستاران به این راحتی می توانند، چرا پزشکان نتوانند؟ در حالی که در واقعیت ، داستان چیزی غیر از این تصویر سازی خیالی است.

دستمزد پزشکان در کشورهای دیگر چقدر است که پزشکان ایرانی را مجذوب می‌کند؟ آمار بالای مهاجرت پزشکان به اندازه‌ای نگران کننده شده که مسئولان سازمان نظام پزشکی هشدار دادند که در آینده‌ای نه چندان دور با مشکل کمبود پزشک مواجه خواهیم شد.
*** فردی که در امارات متحده عربی به عنوان پزشک کار می‌کند به طور متوسط ماهانه ۴۷۰۰۰ درهم درآمد دارد.
*** در سال ۲۰۲۲، متوسط حقوق سالانه پزشک در ایالات متحده ۱۸۳۴۲۹ دلار آمریکا است.
*** فردی که در فرانسه به عنوان پزشک کار می‌کند معمولاً حدود ۱۱۶۰۰۰ یورو در سال درآمد دارد.
*** ... .

پزشکان مهاجرت می کنند ، اما عموما پزشک نمی شوند؟

اما این تصویر سازی ظاهری از نوعی خطای تحلیلی در رنج بوده و به واقعیات پشت پرده، کمتر اشاره ای ندارد:

*** مهاجرت پزشکان با مهاجرت پرستاران یکی نبوده و سهولت بیشتری برای مهاجرت پرستار برای خدمات عمومی آنها ، فراهم است.

*** پزشکان جوان بعد از مهاجرت وارد کادر درمان کشور مقصد نشده و نیازمند گذراندن دوره هایی چند و گذراندن امتحانات خاص هستند که بسیاری از پزشکان ایرانی تمایل و یا توان گذر از آن را ندارند.

*** میزان درآمد پزشکان در کشورهای مقصد مهاجرت با وجود جذابیت ، بدون ذکر مالیات و بحث پزشک مهاجر- پزشک سرزمین مادری و حتی بدون توجه به هزینه های زندگی در کشور مقصد بیان شده است. 

*** غالب جذابیت های مطرح شده ، متمرکز بر حقوق بوده و بحث ارتقا ( بغیر از افراد خاص و هوش های برتر) و عهده داری مدیریت در سطوح میانی و کلان، چندان امکان پذیر نیست.

*** پزشکی در ایران ، حرفه ای کم حاشیه و نسبتا دور از تنش های سیاسی-اجتماعی بوده و بدلیل ویژه بینی در کشور، جایگاه خاصی دارد.

حال با این واقعیات باید دید که پزشک ایرانی ، تمایل به مهاجرت دارد یا خیر؟ واقعیاتی که در تصویر سازی های جذاب از مهاجرت، مورد کم توجهی یا کتمان قرار گرفته و انحراف تحلیلی را سبب می شوند.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین