پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۶۸۳
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
رئیس قوه قضاییه در جمع اعضای هیات نظارت بر مطبوعات بیان داشت که، همگان بر ضرورت انتقاد و انتقادپذیری تاکید دارند؛ اما محدوده این انتقاد چیست؟ انتقاد سازنده کدام است؟ طبق قانون، انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب است.وی همچنین تاکید نمود که رسانه ها باید مستقل بوده و تا جای ممکن ، استقلال خود را حفظ کنند. اژه ای در این جلسه تاکید خاصی روی نقش توسعه ای و تبیینی و فسادستیزانه رسانه داشته، ضرورت تغییر در قوانین مطبوعات را متذکر شده ، به استقلال مالی و تامین بودگی رسانه تاکید نموده و استفاده همه جانبه کشور از ظرفیت های رسانه ای را بعنوان یک الزام مطرح نمودند.

شعار سال: حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس محترم قوه قضائیه، طی سخنانی در نشست با اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات، ضمن برشمردن شاخصه‌های مبحث «جهاد تبیین»، مقوله تبیین و روشنگری در امور فرهنگی و اجتماعی را از جمله اولویت‌های بسیار حائزاهمیت دانست و اظهار کرد، با تبیین و روشنگری و بیان ابعاد و زوایای حقیقی و واقعی امور می‌توانیم راه تحریف‌ها، کج‌فهمی‌ها، غرض‌ورزی‌ها و تحلیل‌های ناصواب را مسدود کنیم. وی با اشاره به اهمیت کاربرد مقوله آسیب‌شناسی در قبال حوادث و اتفاقات اجتماعی برای پیشگیری از وقوع مجدد آنها، تصریح کرد، حوادث ناگوار اگر چه در دل خود واجد و موجد خسارت و آسیب هستند، اما می‌توان از این تهدید، خلق فرصت کرد و با اتخاذ آسیب‌شناسی‌های تخصصی، ضمن پیشگیری از وقوع مجدد حوادث ناگوار، ضعف‌ها و خلل‌ها را مرتفع کرد.
رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به ساختار و کارکرد هیئت نظارت بر مطبوعات، فلسفه عضویت نمایندگان قوا و دستگاه‌های مؤثر فرهنگی در این هیئت را، چندوجهی بودن مقوله فرهنگ و رسانه و اهمیت این مقوله‌ها در ابعاد مختلف دانست.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تحولات و تطوراتی که عرصه رسانه در ابعاد نرم افزاری و سخت‌افزاری طی سال‌های اخیر تجربه کرده است، گفت: با عنایت به جمیع تحولات عرصه رسانه از جمله ظهور پدیده‌هایی نظیر انسان – رسانه و سایر دگرگونی‌ها در این عرصه، حتماً ممکن است نیاز به اصلاح و ایجاد تغییر در قانون مرتبط با حوزه مطبوعات و رسانه در کشور با در نظرگرفتن نظر نخبگان رسانه و کارشناسان وجود داشته باشد.

محسنی اژه‌ای در ادامه مبحث «اقتصاد رسانه» را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: باید سازوکار‌ها و روال‌هایی تعبیه و تهیه شود که رسانه‌های ما بتوانند بدون وابستگی به جناح و جریانی به استقلال مالی و اقتصادی برسند و دارای درآمد روشن و شفاف باشند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به تبیین و تشریح برخی مقوله‌ها و گزاره‌ها پرداخت که بعضاً در سطح جامعه نسبت به آن‌ها دوگانگی و تغایر وجود دارد؛ «شفافیت»، «انتقادپذیری»، «گفتگو»، «تناسب مجازات با جرم و مجرم»، «نحوه انتشار گزارش‌های اولیه فساد و مواجهه با پخش‌کننده گزارش یا افشاگر» و «مصادیق تهدید امنیت روانی مردم» از جمله مقوله‌ها و گزاره‌هایی بود که ریاست دستگاه قضا بر ضرورت تبیین آن‌ها در سطح جامعه در وهله نخست و سپس گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی این موارد تاکید کرد.

رئیس عدلیه بیان داشت، همگان بر ضرورت انتقاد و انتقادپذیری تاکید دارند؛ اما محدوده این انتقاد چیست؟ انتقاد سازنده کدام است؟ طبق قانون، انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب است؛ آیا امروزه الفاظی که تحت عنوان و ذیل مقوله «انتقاد» مطرح می‌شود، همگی واجد منطق و استدلال و اجتناب از توهین و تخریب است؟ چه دستگاه‌هایی در این خصوص وظیفه فرهنگ سازی را دارند؟

رئیس دستگاه قضا افزود: امروز همگان از ضرورت انجام گفتگو و مفاهمه سخن می‌گویند؛ تاکید ما نیز بر انجام گفتگو با منتقدان و معترضان است؛ اما مبانی این گفتگو چیست؟ محدوده آن کدام است؟ سازوکار‌های گفت‌وگوی توأم با ادب و نزاکت و حفظ ارزش‌ها چگونه باید تعیین شود؟ کدام نهاد باید مبانی انجام گفتگو و مفاهمه را در سطح جامعه ترویج و تبیین کند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه به تشریح مقوله «تناسب مجازات با جرم و مجرم» بویژه در حوزه جرائم مطبوعاتی و رسانه‌ای پرداخت و گفت شما اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات در مقام کارشناسان این حوزه چه پیشنهاداتی دارید تا به گونه‌ای تمهید شود که مجازات در حوزه جرائم رسانه‌ای با جرم و مجرم تناسب داشته باشد و ارفاقات قانونی لحاظ شده در این راستا القاء تبعیض در سطح جامعه نکند.

وی با اشاره به حکم انتصاب خود به سمت ریاست قوه قضاییه از ناحیه مقام معظم رهبری و تاکید معظم‌له بر اهتمام جدی به مأموریت‌های اساسی دستگاه قضا در قانون اساسی از جمله تأمین آزادی‌های مشروع، گفت: ما بر تأمین آزادی‌های مشروع آحاد جامعه تاکید داریم؛ بر همین اساس ضرورت دارد روش‌های تحقق این آزادی‌ها در سطح جامعه تعیین و تبیین شود و در قبال آن‌ها گفتمان‌سازی صورت گیرد.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه گزارشی از عملکرد هیئت نظارت بر مطبوعات طی دوره اخیر پرداخت.

همچنین در این جلسه علاوه بر معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات، نمایندگان مدیران رسانه‌ها، مجلس، قوه قضاییه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی حوزه علمیه قم و دانشگاهیان نیز به بیان مطالب و نقطه‌نظرات خود پرداختند.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از گسترش نیوز. منتشره در بیست و چهارم ابان 1401. کد خبر:279032 . https://www.gostaresh.news .  

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین