پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۶۸۴
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
پلیس راهور از کیفیت تولیدات داخلی گلایه می کند و ایمنی و مصرف سوخت خودروی داخلی را غیرقابل قبول می داند. در مقابل سخنگوی وزارت صمت بجای پذیرش داستان و تلاش برای رفع مشکل،برای پلیس شرط و شروط گذاشته و می گوید که پلیس راهور بهتر است در گام اول ترافیک شهری و جاده ای را برطرف کنند تا مردم بتوانند با آرامش رانندگی کنند و در گام دوم به کیفیت خودرو بپردازند؟ به کجا رسیده ایم؟ باز آقایان اصرر دارند که به هر قیمتی ، رسانه را وادار به سکوت کنند؟ اگر رسانه اختیار تام داشت، می گذاشت سخنگوی یک وزارتخانه( که خودش هم از اهالی رسانه است) جرات این نوع سخن گفتن داشته باشد؟ تا کی باید اجازه تداوم این مسیر اشتباه را بدهیم؟

شعار سال: جانشین رئیس پلیس راهور به تازگی درخصوص کیفیت خودرو‌های داخلی انتقاداتی را مطرح کرده و با بیان اینکه ۱۷ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد، به عدم توانایی کسب استاندارد‌های ۸۵ گانه خودرو‌های تولیدی داخلی اشاره نموده است. خودرو‌هایی که با اضافه کردن پلاس یا اس به نام آن‌ها با تغییر آپشن‌های جزیی و یا دو رنگ شدن خودرو‌ها تنها برای افزایش قیمت انجام می‌شود و فاقد کیفیت لازم است و توانسته اند استاندارد بگیرند. آنچه مشخص است این اظهارات ارتباط مستقیمی با میزان مصرف بنزین و بحث ارتقا ایمنی منجر به کاهش تصادفات در کشور دارد.
مساله دیگر اینکه در روز‌های اخیر با حضور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، وزیر حمل ونقل ونزوئلا و سفیر ونزوئلا در ایران اولین محموله هزار دستگاهی سایپا شامل خودرو‌های کوییک و ساینا به ونزوئلا صادر شد. آن هم در زمانی که به گفته برخی کارشناسان میزان تولید خودرو در کشور جوابگوی تقاضا نیست و همچنان عدم عرضه خودرو به میزان لازم، در افزایش قیمت‌ها موثر است. از آنجا که پرسش‌هایی درخصوص فرآیند صادرات خودرو به کشور ونزوئلا مطرح می‌شود و به طور معمول شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به جز در مقابل افراد خاص، خود را پاسخگوی خبرنگاران نمی‌دانند (معمولا پس از ایجاد شایعه و التهاب در جامعه مانند آنچه که برای پراید‌های صادراتی به عراق و سوریه در سال‌های گذشته رخ داد و گفته شد قیمت آن بسیار ارزان‌تر از داخل کشور به فروش رسیده)، باید منتظر ماند تا شاید روزی به برخی رسانه‌ها پاسخگو باشند.

در چنین شرایطی، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص صادرات در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا میزان تولیدات داخلی خودرو به میزانی هست که بتوانیم صادرات داشته باشیم، گفت: برخی خودرو‌های داخلی را می‌توانیم صادر و برخی را نمی‌توانیم صادر کنیم. خودروی کوئیک مازاد تولید دارد و حتی قرار است فروش لیزینگی این خودرو انجام شود تا مردم بتوانند، بخرند. خودرو‌هایی که صادر می‌شود، میزان تولید بالایی در کشور دارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا فرآیند صادرات خودرو به ونزوئلا مانند قیمت، مشخص و شفاف است؟ گفت: این سوال را باید از شرکت خودروسازی سایپا بپرسید.

حاضر جوابی یا دهن کجی سخنگوی وزارت صمت به انتقادات پلیس در خصوص کیفیت خودرو داخلی

سخنگوی وزارت صمت درخصوص اظهارنظر جانشین رئیس پلیس راهور درباره فرسودگی و عدم کسب استاندارد‌های لازم خودرو‌های تولید داخل گفت: پلیس راهور بهتر است در گام اول ترافیک شهری و جاده‌ای را برطرف کند تا مردم بتوانند با آرامش رانندگی کنند و در گام دوم به کیفیت خودرو بپردازند. وضعیت رانندگی در تهران بسیار نامطلوب است و حکومت شهر در دست موتورسواران است. پلیس راهور در ابتدا باید این مشکلات را حل کند و پس از آن می‌توانیم درخصوص کیفیت خودرو‌ها صحبت کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: نکته دیگر این است که تنها پلیسی که در دنیا تولید ملی خود را تخریب می‌کند، پلیس کشور ما است. ما خود منتقد کیفیت خودرو‌ها هستیم. همواره انتقادی که همراه یک برنامه ریزی برای اصلاح باشد، می‌تواند یک بسته سازنده باشد، اما وقتی گفته می‌شود با افزودن آپشن‌ها می‌خواهند خودرو‌ها را گرانتر بفروشند، این یعنی تخریب تولید ملی و تخریب تولید ملی شایسته پلیس ایران نیست.

قالیباف در پاسخ به این سوال که آیا وزارت صمت برنامه‌ای برای خارج کردن خودرو‌های فرسوده دارد، گفت، وزارت صمت یک طرح دو فوریتی به مجلس ارائه کرد. مبنای طرح این است که ۱/۵ درصد قیمت خودرو را به صندوق محیط زیست منتقل کنیم و از منابعی که در این صندوق ذخیره می‌شود به دارندگان خودرو‌های فرسوده تسهیلات پرداخت شود. از طرف دیگر ۲۰ درصد ظرفیت قرعه کشی خودرو‌ها به صاحبان خودرو‌های فرسوده تعلق دارد.

سخنگوی وزارت صنعت درخصوص واردات خودرو گفت: در حال حاضر ۱۲ شرکت واردکننده اعلام شده است و برای این شرکت‌ها مجوز صادر شده و این شرکت‌ها در حال اخذ ثبت سفارش از کشور‌های کره، ژاپن، هند و چین هستند. قرار است ۹۰ هزار خودرو وارد کشور شود و هنوز زمان واردات مشخص نیست، زیرا هنوز فرآیند‌های مختلف در حال انجام است. وی در پاسخ به این سوال که اگر پس از مراحل ثبت سفارش، واردات از یک کشور خاص ممنوع اعلام شود، وارد کننده چه وضعیتی خواهد داشت؟ گفت: اگر اعلام شود و واردات خودرو از کشوری ممنوع شود، ثبت سفارشی که واردکننده‌ها انجام داده اند باید باطل اعلام کنند و از کشور دیگری خودرو وارد کنند. قالیباف درخصوص قیمت خودرو‌های وارداتی گفت: نرخ خودرو‌های وارداتی براساس قیمت دلار نیمایی محاسبه می‌شود و روزی که قرار است این خودرو‌ها تخصیص داده شود، براساس قیمت دلار نیمایی همان زمان محاسبه می‌شود.

برخی از منتقدین در خصوص این نوع اظهار نظر معتقدند که امید قالیباف،راهبرد فرار به جلو در پیش گرفته و با زیر سوال بردن و مشروط سازی عملکرد پلیس راهور، قصد توجیه تداوم روند فعلی را دارد. امر مذمومی که حتی در صورت موفقیت ، نابود کننده توان و سرمایه ملی است. خودروساز داخلی، اگر حرف شنوی و برنامه ارتقا موثر داشت، پاسخ 40 سال حمایت نسبتا مطلق دولت از خود را اینگونه نمی داد. 

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال. با اندکی اضافات و تلخیص،برگرفته از گسترش نیوز. کد خبر: 279005. https://www.gostaresh.news .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین