پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۰۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
داستان برجام و قطعنامه 2231 جای واکاوی، اطلاع رسانی و حساس سازی زیادی در داخل کشور دارد. نگاه سطحی به داستان هسته ای ایران و القای عبارت انرژی هسته ای حق مسلم ماست، مردم را از واقعیات و پشت پرده این داستان دور کرده است. غرب با انواع بهانه گیری ها و بهانه تراشی ها ، در صددد امتیاز گیری مکرر از ایران است. اگر مردم به معنای واقعی با ماهیت این داستان و توطئه ها آشنا شوند، مسلما شاهد نوعی موضع گیری عمومی نسبت به آمریکا و سه کشور اروپایی به پرده گردانی اسرائیل ، خواهیم بود. 28 آذر ماه قرار است که چهاردمین گزارش درباره قطعنامه 2231 و برجام، در نشست دوره ای عادی شورای امنیت قرائت شود.

شعار سال : نشست دوره ای و عادی شورای امنیت در ۲۸ آذر ماه ، برای بررسی چهاردهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق برجام برگزار خواهد شد."روچیرا کامبوج" سفیر و نماینده دائم هند در سازمان ملل که از اول دسامبر به وقت محلی، کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را در آخرین ماه حضور در این شورا، برعهده گرفته در گفتگو با خبرنگاران بیان داشت که، مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، هر شش ماه یکبار گزارش دبیرکل سازمان ملل در نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل ارائه و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در این نشست سخنرانی می‌کند.

نشست دوره ای قبلی ۹ تیرماه 1401 برگزار شده بود که دبیر کل سازمان ملل متحد پیش از برگزاری این نشست، گزارش خود را از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ارائه داد. گوترش در سیزدهمین گزارش خود بر ضرورت رفع تحریم های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرده بود.

برگزاری نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام ۲۸ آذر

آمریکا در دو ماهه اخیر همزمان با اعلام تمرکزش بر ناآرامی ها و حمایت از برهم زنندگان نظم و امنیت ایران، رویکرد دوگانه و سیاست فشار حداکثری خود را با ادعای حمایت از ملت ایران و دفاع از حقوق بشر در پیش گرفت در حالیکه جو بایدن در دو سال ریاست جمهوری خود، هیچ اقدامی برای کاهش تحریم ها علیه ملت ایران انجام نداده است.
در گزارش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به شورای حکام که منجر به صدور قطعنامه شد، ادعا شده بود که ایران از آزمایش‌های انفجاری با سپر محافظ در مرکز مریوان استفاده کرده که برای آماده‌سازی جهت استفاده از آشکارساز‌های نوترونی بوده و در ساخت سلاح اتمی کاربرد دارد. در آخرین تحولات در این زمینه، آلمان، انگلیس، فرانسه و ایالات متحده با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی، در تداوم سیاست فشارحداکثری، قطعنامه‌ای را علیه ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد و با فشار سیاسی تصویب کردند که در آن بر اساس اطلاعات ساختگی کشف ذرات اتمی در سه مکان‌ اعلام نشده در ایران(ورامین، تورقوزآباد و مریوان)، خواستار همکاری تهران با آژانس برای حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی شده است.

بر اساس گزارش سازمان انرژی اتمی، ایران تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد را برای نخستین بار در تاسیسات هسته‌ای فردو افزایش داد و روند تعویض سانتریفیوژهای نسل اول با ماشین‌های پیشرفته ۶-IR را در نطنز آغاز کرد. سه کشور اروپایی عضو برجام که با اهمال و بی‌عملی خود توافق هسته‌ای را به پوسته‌ای خالی تبدیل کرده‌اند، با صدور بیانیه‌ای مشترک واکنش ایران را «غیرقابل قبول» دانسته و ادعا کردند که اقدامات صورت گرفته فراتر از محدودیت‌های برجام است و آن را تهی‌تر می‌کند. ادعایی که با واکنش سفیر روسیه مواجه شد و وی با انتشار توئیتی تصریح کرد که وضع کنونی ناشی از بی‌مسئولیتی طرف‌های غربی در اجرای تعهدات برجامی است.

توضیحات بیشتر برای فهم خبر:

*** قطعنامهٔ ۲۲۳۱ شورای امنیت پس از ۱۲ سال گفتگو در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران با اعضای گروه ۱+۵ در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ توسط تیم مذاکره‌کننده از مسئولان وزارت خارجه به ریاست وزیر امور خارجه وقت محمد جواد ظریف، کشور ایران موفق به توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ گردید. پس از آن این توافق در تاریخ ۲۹ تیرماه ۱۳۹۴ در شورای امنیت به رأی گذاشته شد که با تصویب آن در آن شورا، تبدیل به قطعنامهٔ ۲۲۳۱ گردید که همراه با تصویب آن هر شش قطعنامهٔ پیشین که علیه ایران صادر شده و منجر به تحریم‌های وسیع در رابطه با موضوع هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران شده بود را ملغی کرد.

در ۲۹ مارس ۲۰۱۶ (شش سال قبل- ۱۳۹۵ شمسی)، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان نامهٔ مشترکی به دبیرکل سازمان ملل متحد، بان کی مون، نوشتند که ایران را متهم کرد که «قطعنامهٔ ۲۲۳۱» شورای امنیت را از طریق آزمایش‌های موشکی انجام شده از زمان معامله نقض کرده‌است. در این نامه آمده‌است که این موشک‌ها «ذاتاً قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای هستند». با این حال، از گفتن اینگه این آزمایش‌ها غیرقانونی هستند دست کشیدند. قطعنامهٔ ۲۲۳۱ خواستار آن است که ایران از فعالیت‌های مربوط به موشک‌های هسته‌ای خودداری کند («از ایران خواسته شده‌است که هیچ‌گونه فعالیتی راجع به موشک‌های بالستیک که به منظور دستیابی به تسلیحات هسته‌ای طراحی شده‌اند، انجام ندهد، از جمله پرتاب با استفاده از چنین فناوری موشک‌های بالستیک».)، اما به گفتهٔ دیپلمات‌ها، این زبان از نظر قانونی الزام‌آور نبوده و نمی‌تواند با اقدامات تنبیهی برعلیه ایران همراه شود.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، با اندکش اضافات و تلخیص، برگرفته از ایرنا. منتشره در یازدهم آذرماه 1401. کدخبر: 84958949. https://www.irna.ir ./ سایر منابع .

اخبار مرتبط
برچسب ها: نشست دوره ای شورای امنیت ، نشست دوره ای و عادی شورای امنیت ، چهاردهمین نشست دوره ای و عادی شورای امنیت ، برگزاری چهاردهمین نشست دوره ای ورای امنیت در 28 آذر ماه ، گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل ، چهاردهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل ، گزارش اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق برجام ، قطعنامه 2231 چیست ، موضوع قطعنامه 2231 ، روچیرا کامبوج سفیر و نماینده دائم هند در سازمان ملل ، بی‌مسئولیتی طرف‌های غربی در اجرای تعهدات برجامی ، سه مکان اعلام نشده پیدا شدن ذرات اتمی شامل ورامین تورقوزآباد و مریوان ، ورامین تورقوزآباد و مریوان ، آزمایش‌های انفجاری با سپر محافظ در مرکز مریوان ، ابعاد مکنون قطعنامه 2231 ، قطعنامه 2231 و توانمندی موشکی ، قطعنامه 2231 و خرید و فروش سلاح ، قطعنامه 2231 و بهانه گیری آمریکا ، پرونده هسته ای ایران از روند تا ماهیت ، اگاه سازی مردم از ماهیت قطعنامه 2231 شورای امنیت ، امتیاز طلبی مستمر آمریکا انگلیس فرانسه و آلمان از ایران ، بهانه تراشی ها برای حقوق بشر
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
0
0
خدا رحم کنه
سید جعفر
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
0
0
دلار از 28اذر 1401به قیمت بالای پنجاه هزار تومان خواهد رسید.صدور قطعنامه منجر به فلاکت مردم ایران میشود .اونایی هم که میگن تحریم ها اثر نداره شکمشان سیر است 85درصد مردم ایران به طور صدرصدی خط فقر که چه عرض کنم خط فلاکت رد میکنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین