پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۵۰۷۳
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
تعارض منافع آشکار را می‌توان از حضور همزمان یک شرکت و محصولش در بازار بورس دید. حقیقتی که بعضی‌ها قصد کتمان آن را دارند. اگر این بازار انحصاری یا شبهه انحصار نبود، شاید می‌شد، چشم را بر روی برخی تعارض‌ها بست، اما این بازار بشدت انحصاری است. با اندکی ایجاد ابهام و کارشکنی کم توجهی به کارآمدی در قرعه کشی‌ها، با اندکی کاهش تیراژ تولید و با اندکی خواباندن تولیدات در پارکینگ‌ها و دامان زدن به التهاب قیمتی خودرو در بازار آزاد، خودرو را وارد بازار بورس کردند. می‌گویند که این کار از زیان انباشته خودرو ساز کم می‌کند (زرشک طلایی تقدیم معتقدین به این نظر. آیا این گروه می‌دانند که زیان انباشته این کپه ناکارآمدی چقدر است و چند سال طول می‌کشد که کاهش موثر پیدا کند؟)، غافل از اینکه با داستان‌هایی جدید روبرو هستیم. صحبت‌های ابراهیم مددیان رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تبریز در این خصوص، قابل توجه است.

شعار سال: رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تبریز خاطر نشان کرد: تا پایان سال جاری در صنعت خودرو ۳ رخداد را تجربه خواهد کرد نخست، قیمت دستوری از بین می‌رود. دوم، قرعه‌کشی حذف خواهد شد و سوم، عرضه خودرو از طریق بورس انجام می‌شود.

ابراهیم مددیان، با تایید خبر افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ خودرو در ۲۰ روز گذشته، افزود: رکود بر بازار خودرو حاکم است و خرید و فروش قابل توجهی انجام نمی‌شود؛ به عبارت دیگر بازار در شرایط رکود تورمی است و خرید‌ها باهدف سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، به این معنا که خرید از سوی مصرف‌کننده واقعی انجام نمی‌شود و خریداران فقط می‌خواهند ارزش پولشان را حفظ کنند.

وی با اشاره به آخرین نرخ خودرو‌های داخلی در بازار، گفت: پراید ۲۲۵ میلیون تومان، تیبا ۲۳۰ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ ۲ که یک ماه پیش ۳۰۰ میلیون تومان بود امروز ۳۴۸ میلیون تومان شده؛ به عبارتی ۱۵ درصد نرخ این خودرو گران شده است.

به گفته این فعال صنفی؛ ارز، سکه، مسکن و خودرو جزو خط‌های موازی سرمایه‌گذاری در ایران محسوب می‌شوند که به موازی هم افزایش پیدا می‌کنند. نرخ دلار و سکه در بازار ثابت شده، اما همچنان نرخ خودرو روند صعودی خود را حفظ کرده است و در این میان عدم عرضه می‌تواند عامل اصلی افزایش نرخ خودرو باشد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تبریز تصریح کرد: هرچند پیش‌بینی ایجاد ثبات در این بازار دشوار است، اما امیدواریم که بازار خودرو تا عید سامان پیدا کند.

مددیان با پیش‌بینی ۳ رخداد در صنعت خودرو تا پایان سال جاری، اضافه کرد: نخست، قیمت دستوری از بین می‌رود. دوم، قرعه‌کشی حذف خواهد شد و سوم، عرضه خودرو از طریق بورس انجام می‌شود. ایران خودرو حدود دو ماه است که عرضه خودرو در بورس را آغاز کرده و قیمت ۲۰۷ که ۴۶۰ میلیون تومان بود بعد از عرضه در بورس ۳۷۰ میلیون شده است و فاصله قیمت بازار تا کارخانه اینگونه کاهش پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از کارشناسان با دیدگاه شما مخالف هستند و بر این باورند که قیمت خودرو در ایران بالا نیست به همین دلیل برخی از کشور‌ها از جمله ارمنستان و ونزوئلا متقاضی خرید خودرو‌های ایرانی هستند؟ گفت: بستگی دارد که خودرو تولید ایران به کدام کشور‌ها صادر شود؛ عراق‌ها پراید تولید ایران را نپذیرفتند آیا تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند در برابر تولیدات کره جنوبی حرفی برای گفتن داشته باشند؟ بدون تردید آن‌ها موفق‌تر هستند.

مددیان با بیان اینکه خودروسازان داخلی همواره از زیان انباشته سخن می‌گویند، خاطر نشان کرد: باید منتظر بمانیم که عرضه خودرو بعد از فروش آن در بورس اصلاح می‌شود؟ اگر عرضه متعادل نشود قیمت‌ها همچنان روند صعودی خود را حفظ خواهند کرد و عرضه در بورس به پله‌ای برای افزایش قیمت خودرو تبدیل خواهد شد؛ عرضه باید مبتنی بر نیاز بازار باشد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران در پایان مردم را قربانی اصلی افزایش نرخ‌ها دانست و افزود: حدود ۲ ماه پیش یک خانم بازنشسته به نمایشگاه من برای خرید کوئیک مراجعه کرد آن زمان قیمت این خودرو ۱۸۰ میلیون بود خریدار حدود ۱۵۰ میلیون داشت بعد از دو ماه که برای خرید به ما مراجعه کرد قیمت آن حدود ۲۳۰ میلیون شده است و وی از خرید منصرف شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت رویداد ۲۴، تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱، کدخبر: ۳۲۵۱۹۶، www.rouydad۲۴.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین