پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۸۵۱۴۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
خودکشی، فعل پرتکرار این روزهاست که طبق اعلام رسمی دانشگاه تهران، حال منجر به مرگ یکی از دانشجویان این دانشگاه شده است. نامش «زهرا جلیلیان» بود. ۳۰ ساله و دانشجوی دکتری رشته برق در دانشکده فنی دانشگاه تهران. در مورد مرگ او، اما روایت‌های متفاوتی مطرح است. چکیده اظهارات معاون دانشجویی دانشگاه تهران می‌گوید، مساله اضافه کردن نام نفر سوم در مقاله بوده و «پای استاد در میان است».در نهایت اما، سکوت خانواده «زهرا جلیلیان»، انفعال وزارت علوم و روایت‌های پراکنده از بطن دانشگاه تهران و آنچه بر این دانشجوی ۳۰ ساله گذشت، سبب می‌شود که پیش از کمیته حقیقت‌یاب، گمانه‌زنی‌ها و فرضیات در فضای مجازی فرمان کنترل این حادثه در اذهان عمومی را به دست بگیرند و از حاشیه به متن بیایند. روندی که نتیجه آن هرچه باشد، بی‌مسئولیتی، سکوت و عدم تمایل مسئولان به شفاف‌سازی، تجربه مردم از حوادث دانشگاه‌ها طی سال‌های اخیر تا این‌لحظه و همچنین نحوه عبث مواجهه مسئولان با این مسائل در آن دخیل خواهد بود!

شعار سال: علیرغم بیانیه معاون دانشجویی دانشگاه تهران درباره نقش استاد و همچنین تشکیل کمیته حقیقت‌یاب، نه نام استاد فاش شده و نه از کار تعلیق گردیده است. از طرفی اگر دانشگاه به این سطح از آگاهی و یقین درباره آنچه بر این دانشجو گذشته رسیده که به طور رسمی بیانیه می‌دهد، اصلا دلیل تشکیل کمیته حقیقت‌یاب جای سوال دارد و بیانیه اولیه این دانشگاه را به حاشیه می‌برد. با این حال بر فرض قبول گزاره اول و نقش استاد، برخلاف «عادی» بودن این دخیل بستن استاد به کوشش‌های علمی دانشجو در فضای دانشگاهی ایران، نمی‌توان از ضدعلمی، ضداخلاقی و کاذب بودن چنین پژوهش‌هایی که با هدف تولید علم انجام می‌شود، به سادگی گذشت!

تعداد بازدید : 507
توضیحات استاد دانشگاه تهران درباره خودکشی زهرا جلیلیان و داستان سابمیت شدن مقاله در ژورنال
nature communications

طبق اعلام رسمی دانشگاه تهران، خودکشی منجر به مرگ یکی از دانشجویان این دانشگاه شده است. نامش «زهرا جلیلیان» بود. ۳۰ ساله و دانشجوی ممتاز دکتری رشته برق (افزاره های میکرو و نانوالکترونیک )در دانشکده فنی دانشگاه تهران. در مورد مرگ او، روایت‌های متفاوتی مطرح است. روایت هایی که همه به بحث خودکشی اشاره داشته،اما آنچه که مهم است، مسلما مسئله خودکشی نبوده و یافتن علت خودکشی برای ممانعت از پایمال شدن خون یک نخبه آینده دار این کشور، تلاش برای کاهش احتمال وقوع حوادثی متشابه و تسکین آلام دل های دردمند و جان های خسته خانواده شریف ، زحمت کش و اصیل دانشجویانی از این جنس است (همه می دانیم که پرورش چنین نخبگانی به راحتی مقدور نبوده و نتیجه زحمات شبانه روزی و تلاش قابل تقدیر پدرها و مادرانی است که امروز اگر تنهایشان بگذاریم هم ، بزرگتر و پر توان تر از آن هستند که چیزی از آنها کم شود، .ولی مسلما به وجدان و شرف دینی خودمان، به دانش و قلم، به مملکت مان و تلاش های شهروندان اصیل و پر همت این مرز و بوم، خیانت کرده ایم). 

فرضیه سازی های فضای مجازی از علت خودکشی

*** تم اصلی و محور اظهارات معاون دانشجویی دانشگاه تهران می‌گوید، مساله اضافه کردن نام نفر سوم در مقاله بوده و «پای استاد در میان است».

*** استاد راهنما معتقد است جلیلیان با نویسنده دوم مقاله به مشکل خورد و خواست نام خودش از مقاله حذف شود.

*** نویسنده دوم که خود کارشناسی ارشد رشته برق در همان دانشگاه بود، اما می‌گوید این مقاله حاصل یک همکاری بود و پس از صحبت و حل اختلافات، قرار شد به شکل یک پارچه و با اسم هر دو نفر چاپ و ثبت شود و روز چهارشنبه همین اتفاق هم افتاد. او می‌گوید تمام اسناد همکاری و نقش‌اش در این مقاله موجود است که به کمیته حقیقت‌یاب ارائه خواهد داد.

*** برخی دانشجویان دانشگاه تهران در اظهارات شان که در برخی رسانه‌ها منتشر شده، اما به طور کل گزاره خودکشی به خاطر اختلاف بر سر یک نام در مقاله را رد می‌کنند. چرا که در سیستم دانشگاهی ایران، حذف و اضافه نام افراد در مقالات علمی با مشورت و صلاح‌دید اساتید، یک روال معمول بوده و تقریبا تمام دانشجویان در مقاطع تحصیلی متفاوت با آن مواجه شده‌اند.
 
از یقین دانشگاه تهران تا تشکیل کمیته حقیقت‌یاب!

با دستور رئیس دانشگاه تهران، کمیته بررسی حادثه تشکیل گردید تا ضمن تماس با خانواده دانشجو و گفتگو با شاهدان عینی، ابعاد مختلف موضوع روشن گردد و در اولین فرصت به ذی‌نفعان دانشگاه و مراجع ذی‌صلاح اطلاع‌رسانی شود. با این وجود ، علیرغم اعلام معاون دانشجویی درباره نقش استاد و همچنین تشکیل کمیته حقیقت‌یاب، نه نام استاد فاش گردیده و نه از کار تعلیق شده است. از طرفی اگر دانشگاه به این سطح از آگاهی و یقین درباره آنچه بر این دانشجو گذشته رسیده که به طور رسمی بیانیه می‌دهد، اصلا دلیل تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مرکز سوال است و بیانیه اولیه این دانشگاه را نیز به حاشیه می‌برد. با این حال بر فرض قبول گزاره اول و نقش استاد، علیرغم «عادی» بودن این دخیل بستن استاد به کوشش‌های علمی دانشجو در فضای دانشگاهی ایران، نمی‌توان از ضدعلمی، ضداخلاقی و کاذب بودن چنین پژوهش‌هایی که با هدف تولید علم انجام می‌شود، به سادگی گذشت! از طرف دیگر، گفت‌وگویی که «فراز» با دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های مادر انجام داده نشان می‌دهد که نحوه مواجهه دانشجویان با این موضوع متفاوت است.

فرضیه سازی های فضای مجازی از علت خودکشی

اعتبار استاد، چاپ مقاله و آینده دانشجو

علی، دانشجوی دکتری ادبیات در دانشگاه تربیت مدرس است. او درباره نقش اساتید راهنما در ثبت مقاله  می‌گوید: «مقالات در مقطع دکتری، مأخوذ از پایان‌نامه هستند و برای اینکه دانشجو مجوز دفاع از آن را داشته باشد، باید دست کم یک مقاله چاپ کند. درواقع نویسندگان یک مقاله علمی، یک تیم هستند که میزان شراکت‌شان در کار پژوهشی، به درج نام‌شان در ابتدای مقاله اولویت می‌دهد. نویسنده باتجربه‌تر یک مقاله که معمولا نامش پایان لیست می‌آید، وظیفه دارد که قبل از ارسال مقاله تمام بررسی‌ها را انجام دهد. این کار شامل ترتیب درج نام نویسندگان مقاله نیز هست. چراکه ممکن است در پایان روند انجام یک پژوهش علمی، کمی مرز مشارکت‌ها کمرنگ شود که مدیریت آن بر عهده استاد راهنما یا همان فرد باتجربه است».

او ادامه می‌دهد: «مساله اینجاست که برای چاپ مقاله نقش استاد راهنما کلیدی است و دفاع از پایان‌نامه هم منوط به چاپ مقاله است. در واقع اعتبار و نام استاد راهنماست که مجلات را مجاب می‌کند تا مقاله شما به عنوان دانشجویی که از او شناختی ندارند را چاپ کنند. این نقش کلیدی گاهی می‌تواند به اهرمی برای فشار تبدیل شود چراکه طبیعتا آینده علمی و کاری دانشجو را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد».

علی درباره نقش مقالات در رزومه اساتید می‌گوید: «هر مقاله‌ای که با نام یک استاد چاپ شود، یک امتیاز علمی را برای او رقم خواهد زد و بر درجه علمی‌اش تاثیر خواهد گذاشت. از مربی تا استادیار، دانش‌یار و استاد تمام؛ درجه علمی که هرچه بالاتر برود امکانات و مزایای بیشتری برای استاد خواهد داشت».
 
از بهره‌کشی علمی تا دورخیز برای ریاست!

نرگس، دانشجوی ارشد دانشگاه الزهرا است. او درباره فشاری که دانشجو را مجاب به درج نام، حتی اگر نقشی در تدوین مقاله علمی نداشته باشد، می‌گوید: «برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و قبل از رسیدن به مرحله دفاع از پایان‌نامه، اهرم فشار نمره است و ارائه مقاله، یک کار کلاسی تعریف و برای آن نمره در نظر گرفته می‌شود که برای چاپ آن در نشریه‌های علمی و پژوهشی معتبر اگر نام استاد در لیست نویسندگان نباشد اصلا مقاله چاپ نمی‌شود.  حتی اگر استاد کمترین نقشی در نگارش و انجام آن نداشته باشد».

فرضیه سازی های فضای مجازی از علت خودکشی

نرگس ادامه می‌دهد: «این کار برای استاد جدا از ترقی مقام نفع مهم‌تری دارد. مثلا یکی از اساتید ما که هر ترم از دانشجویان مقاله می‌خواست و اصرار برای فرستادن برای چاپ نیز داشت، بعد‌ها از اساتید دیگر شنیدیم که می‌خواهد برای ریاست در دانشکده اقدام کند. به همین دلیل تعدد مقاله در رزومه اساتید بسیار مهم است».
 
این نه بهره‌کشی که بهره‌وری دو طرفه است

نگین، کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه تهران گذرانده و حال در دانشگاه مک گیل کانادا در مقطع دکتری در حال تحصیل است. او فرض خودکشی به خاطر درج یک نام در مقاله را دور از ذهن می‌داند و می‌گوید: «طبق بحثی که درباره همین حادثه تلخ دانشگاه تهران با هم‌دانشگاهی‌هایم در مک‌گیل داشتم و با توجه به اینکه آن‌ها از ملیت‌های مختلف هستند و در دانشگاه‌های متفاوتی در دنیا تحصیل کرده‌اند، می‌توانم بگویم خودکشی برای درج نام کمی محل سوال و عجیب است. اینجا نام یک پروفسور به عنوان استاد شما، هرچند نقش چندانی هم در تدوین مقاله نداشته باشد علاوه بر امکان چاپ در نشریات معتبر علمی سبب می‌شود در سایت‌های پژوهشی نیز مقالات شما منتشر و بیشتر دیده شود. این یک همکاری با سود دوطرفه هم برای استاد و هم دانشجو است و نمی‌توان به آن بهره‌کشی گفت. من اینجا می‌توانم یک سایت بسازم و مقالاتم را در آن منتشر کنم. به عنوان یک دانشجوی گمنام چقدر شانس این را دارم که مقاله‌ای که برایش انرژی و زمان گذاشتم به ثمر برسد یا خوانده و دیده شود؟ حال آنکه معرفی از سمت استاد در واقع استفاده از اعتبار او به نفع من هم می‌تواند تلقی شود. در این روند اگر بهره‌وری هم باشد دوطرفه است. در تهران نیز این یک روال معمول بود که دانشجویان با آن مشکلی نداشتند».

در نهایت اما، سکوت خانواده «زهرا جلیلیان»، انفعال وزارت علوم و روایت‌های پراکنده از بطن دانشگاه تهران و آنچه بر این دانشجوی ۳۰ ساله گذشت، سبب می‌شود که پیش از کمیته حقیقت‌یاب، گمانه‌زنی‌ها و فرضیات در فضای مجازی فرمان کنترل این حادثه در اذهان عمومی را به دست بگیرند و از حاشیه به متن بیایند. روندی که نتیجه آن هرچه باشد، بی‌مسئولیتی، سکوت و عدم تمایل مسئولان به شفاف‌سازی،  تجربه مردم از حوادث دانشگاه‌ها طی سال‌های اخیر تا این‌ لحظه و همچنین نحوه عبث مواجهه مسئولان با این مسائل در آن دخیل خواهد بود!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فرازدیلی، تاریخ انتشار:۱۴ آذر۱۴۰۱، کدخبر: ۵۷۶۷۳، www.farazdaily.com / تسنیم/ سایر منابع.

اخبار مرتبط
برچسب ها: گزاره خودکشی به خاطر اختلاف بر سر یک نام در مقاله ، خودکشی زهرا جلیلیان به خاطر اختلاف بر سر یک نام در مقاله ، اضافه کردن نام نفر سوم در مقاله علت خودکشی ، خودکشی دانشجوی دانشگاه تهران ، خودکشی زهرا جلیلیان دانشجوی دکتری رشته برق ، پای استاد در میان است ، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای علت مرگ زهرا جلیلیان ، نقش اساتید راهنما در ثبت مقاله ، چاپ مقاله دانشجوی دکتری به اعتبار نام استاد راهنما ، فشار استاد راهنما به دانشجو برای چاپ مقاله ، نقش مقالات در رزومه اساتید ، نقش کلیدی استاد راهنما برای چاپ مقاله ، بهره کشی علمی اساتید از مقاله نویسی دانشجویان ، روایت های متعدد از خودکشی زهرا جلیلیان ، شفاف سازی علت خودکشی زهرا جلیلیان ، انفعال وزارت علوم در شفاف سازی علت خودکشی زهرا جلیلیان ، خودکشی دانشجوی دکتری رشته برق ، خودکشی دانشجوی دکتری دانشگاه تهران ، خودکشی به خاطر چاپ مقاله ، خودکشی ، خودکشی دانشجو ، خودکشی دانشجویان ، خودکشی در خوابگاه ، خودکشی در دانشگاه ، علل خودکشی دانشجویان ، آمار خودکشی دانشجویان ، آمار خودکشی دانشجویی ، علل خودکشی زهرا جلیلیان ، زهرا جلیلیان دانشجوی ممتاز دکتری برق دانشگاه تهران ، خروجی کمیته حقیقت یاب از مرگ زهرا جلیلیان ، درخواست افکار عمومی برای شفافیت درباره مرگ زهرا جلیلیان ، میزان تقصیر استاد در مرگ زهرا جلیلیان ، واقعیت ماجرای فوت زهرا جلیلیان ، zahra galilian ، زهرا جلیلیان کیست ، رزومه زهرا جلیلیان ، زهرا جلیلیان اسلام آباد ، خودکشی در دانشگاه تهران ، نتایج کمیته حقیقت یاب فوت زهرا جلیلیان ، سابمیت کردن مقاله در nature communications ، nature communications ، نتیجه کمیته حقیقت یاب خودکشی زهرا جلیلیان
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پرونده حجر نامبرده
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
0
0
دستنوشته قبل از سقوط
ای خدا که از رنج روانی این دادخواه آگاهی ...
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
0
3
چرا هیچ جا به اختراعی که کرده اشاره نکردید
مدیر پایگاه

سلام 


حد اطلاعات در دسترس ما با محدویت مواجه است، شما اگر اطلاعی دارید برایمان بفرستید

مادرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
0
6
زهرا نفر اول کنکور سراسری دکتری،معدل ۱۹/۵۱،شاگرد اول ده درصد برتر دانشکده،داور بین المللی مقالات ISI،مؤلف کتاب و چندین مقاله علمی و در نهایت یک اختراع در حد ژورنال نیچر بود.خیلی امیدوار و با انگیزه و پرتلاش بود ، آیا منطقیه چنین کسی خود کشی کنه؟ اونم زمانی که تمام زحماتش به نتیجه رسیده؟ امیدوارم به خدا که حقیقت ثابت بشه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
1
0
رئیس دانشگاه تهران هیچ محدودیت زمانی‌ای برای کار این کمیته در نظر نگرفته و فقط تاکید کرده که این کمیته باید «در اولین زمان ممکن» گزارش خود را به دانشگاه و افکار عمومی اعلام کند. منبع مطلع درباره شیوه گردآوری یافته‌ها درباره اتفاق رخ داده در دانشگاه تهران نیز گفت: «بنا به تاکید رئیس دانشگاه تهران، قرار نیست در گزارش کمیته از هیچکس جانب‌داری شود. هر آنچه اتفاق افتاده بر اساس گفت‌وگو با شاهدان عینی، اعضا خانواده دانشجو و دوستان‌اش و مجموعه اطلاعات ارائه شده توسط آنان، جمع آوری خواهد شد. سپس دانشگاه گزارش نهایی را آماده خواهد کرد و به افکار عمومی ارائه می‌کند تا در حکم سندی باشد برای بررسی موضوع.»
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
0
0
معاون دانشجویی دانشگان تهران در اظهاراتی که شبکه تهران آن را پخش کرده بود، دلیل اتفاق رخ داده را بر سر اختلاف دانشجو و استاد بر سر درج یک نام درپای یک مقاله اعلام کرد. به گفته این مقام مسئول، استاد بر درج نام نفر سوم اصرار کرده و گفته که «او هم کمک کرده» اما دانشجو با این مساله مخالفت می‌کند و از اتاق خود که در آن مشغول رایزنی با استاد دانشکده فنی بوده، خارج شده و خود را به پایین پرتاب می‌کند. آنچه پذیرش این روایت را سخت می‌کند، نوع خروج دانشجو از اتاق استاد است. به گفته وجهی، این دانشجو به هنگام خروج از اتاقی که با استاد در آن مشغول گف‌وگو بوده، نه لپ تاپ‌اش را با خود حمل می‌کند و نه کیف‌اش را. معاون دانشجویی دانشگاه تهران همچنین گفته که این دانشجوی مقطع دکتری پس از خروج از اتاق، روی لبه پله ‎ها منتهی به طبقه اول نشسته و سپس خود را به پایین پرت کرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین