پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۶۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
آمارهای جهانی خصوصا آمار وحشتناک ابتلا به کرونا در چین، روایت از موج جدید این بیماری می کند. سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تائید مشاهده نخستین موارد ابتلا به زیرسویه‌هایBQ۱ و XBB در ایران، در خصوص موج هشتم کرونا در کشور هشدار می دهد. رئیس جمهور بشکل غیر مستقیم در آخرین سخنرانی های خود، اعلام آماده باش برای وزارت بهداشت را می کند.اما مردم درگیر روزمره زندگی هستند و شرایط چندان حساس برای مقابله با موج هشتم احتمالی نیست.

شعار سال : آمار و گزارشات جهانی حکایت از شیوع موج جدید کرونا در دنیا دارد. رئیس جمهور کشورمان در آخرین مصاحبه های خود بر اساس برخی گزارشات محرمانه دریافتی، در خصوص موج جدید هشدار داده و دستور به افزایش سطح آمادگی ها و ارتقا تجهییزات می دهد.اما گویا مردم تمایلی به جدی گرفتن هشدار موج هشتم کرونا ندارند.

دکتر مصطفی نوری‌زاده، متخصص بیوتکنولوژی و استاد ایرانی دانشکده بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه، بیان داشته که در زیرسویه BQ۱ کرونا با نوعی جهش همراه هستیم و نوع جهش آمینواسید‌ها را تغییر داده به همین سبب این زیرسویه نسبت به BF۷ که هر دو از BA۵ نشات گرفتند، خطرناک‌تر بوده، سرایت‌پذیری آن بسیار بالاتر و واکسن‌گریزی آن بیشتر است.

هشدار به تلفات بهمن ماهی زیرسویه BQ1 کرونا

نوری زاده می گوید که در ایران به تازگی روند افزایش ابتلا آغاز شده، شاید حتی در ده روز آینده نیز آمار خیلی افزایشی نباشد، ولی مطمئنا بهمن ماه تعداد فوتی‌های بیشتری خواهیم داشت. قرار نیست وضعیت خودمان را با دنیا بسنجیم، چون آمار ابتلا در کشور‌هایی مثل ژاپن، کره، برزیل، آمریکا، آلمان و فرانسه تا یک ماه قبل افزایشی بود و طبیعتا الان پیک را رد کرده‌اند و ما در حال ورود به پیک جدید هستیم،اما از نظر زمانی، پیک کنونی کوتاه‌تر از پیک قبلی است.

هشدار به تلفات بهمن ماهی زیرسویه BQ1 کرونا

طبق مطالعه‌ای که در آمریکا صورت گرفته است، تزریق واکسن‌های به روزشده ریسک ابتلا را تا 84 درصد نسبت به افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند کاهش می‌دهد. نسبت به افرادی که واکسن‌های قدیمی تزریق کرده‌اند نیز این عدد حدود 50 درصد است. این ثابت می‌کند واکسن‌های به‌روزشده بسیار موثر بوده و طبیعی هم است، چون براساس اُمیکرون ساخته شده‌اند یعنی هم در برابر اُمیکرون و هم سایر سویه‌های قبلی مقاوم هستند. واکسن‌هایی که در دنیا تولید شده‌اند، براساس سویه ووهان هستند، مخصوصا واکسن‌های ایرانی به غیر از واکسن برکت که برای اُمیکرون آپدیت شده، اما باقی واکسن‌های ما آپدیت نشده‌اند 

دکتر حمید عمادی استاد دانشگاه و اپیدمیولوژیست در این خصوص بیان داشت که،این موج جدید این بیماری ، خطرناکتر از نوع دلتا نیست اما، فرد مبتلا دچار یکی از علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ، دل درد، آبریزش بینی، گلودرد و بدن درد می‌شود و البته میزان درد در مبتلایان متفاوت بوده و دوره نقاهت این بیماری نیز سه روز است، اما توصیه می‌شود مدت استراحت تا یک هفته ادامه یابد.

هشدار به تلفات بهمن ماهی زیرسویه BQ1 کرونا

به اعتقاد این اپیدمیولوژیست، هنوز پیش بینی برای شیوع موج سنگین این بیماری در ماه بهمن، زود است و هموطنان با انجام واکسیناسیون به موقع و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک در اماکنی مانند مترو، اتوبوس، اجتماعات و همچنین خودداری از ورود به مکان‌های شلوغ می‌توانند به مهار این موج کرونا کمک کنند.

حسین فرشیدی معاون وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در این خصوص بیان داشته که از روز شنبه 9 دی ماه پیک جدید کرونا در کشور آغاز شده و تعداد سویه‌های جدید کرونا در کشور به سه سویه BQ۱ و XBB و BA۲ افزایش یافته است. قدرت انتقال XBB پنج برابر بیشتر از دلتا است، لذا باید به سرعت، مرزها رصد شده و بیماران مشکوک شناسایی شوند.از همه بیمارستان ‌ها و کادر درمان خواسته‌ایم که آماده باش باشند زیرا طی ۴ تا ۶ هفته آینده پیک به اوج خود می‌رسد.

توضیحات برای استفاده کاربردی تر از خبر: 

از ابتدای پاندمی کرونا تاکنون پنج سویه اساسی و فراگیر در جهان از طرف سازمان بهداشت جهانی (WHO) معرفی شده اند.

- آلفا (B.1.1.7): اولین سویه جهش یافته از ویروس کرونا که در جهان شیوع پیدا کرد، نوع آلفا بود. این سویه برای اولین بار در دسامبر 2020 در بریتانیا شناسایی شد.

- بتا (B.1.351): این سویه جهش یافته، اولین بار در دسامبر 2020 در آفریقای جنوبی شناسایی شد و مورد بررسی قرار گرفت.

- گاما (P.1): اولین بار در ژانویه 2021 در برزیل شناسایی شد.

- دلتا (B.1.617.2):سویه دلتا، نخستین بار در دسامبر 2020 در هند شناسایی شد و پس از مدتی سویه غالب در دنیا شد.

- اومیکرون (B.1.1.529): این سویه جهش یافته، برای اولین بار در نوامبر 2021 در آفریقای جنوبی شناسایی شد و پس از مدت زمان کوتاهی به دلیل سرایت بالای آن در تمام دنیا انتشار پیدا کرد و سویه غالب شد.

زیر سویه XBB ترکیبی از دو زیر سویه BA.۲.۱۰.۱ و BA.۲.۷۵ امیکرون است. شیوع زیر سویه XBB ۱.۳% تخمین زده شده است و تاکنون در ۳۵ کشور شناسایی شده است. طبق مطالعات، شدت بیماری زیر سویه XBB افزایش نداشته است، اما احتمال عفونت مجدد با این زیر سویه نسبت به باقی سویه‌ها بیشتر می‌باشد. به عبارت دیگر، با یک بار ابتلا به این زیر سویه احتمال ابتلای مجدد به آن همچنان وجود دارد. تاکنون گزارشی از فرار زیر سویه XBB از پاسخ سیستم ایمنی وجود نداشته است و در صورتی که قبلا به امیکرون مبتلا شده باشید، با توجه سلول‌های ایمنی آشنا با امیکرون و آنتی بادی‌های تولید شده توسط آن ها، دوره بیماری سختی نخواهید داشت.

طبق آخرین اخبار منتشر شده از سمت سخنگوی وزارت بهداشت اولین موارد ابتلا به دو زیر سویه جدید XBB و BQ.۱ دیروز به تاریخ ۷ دی ۱۴۰۱ در کشور مشاهده شد. با ورود کرونای جدید در ایران بسیاری دچار نگرانی‌های متعدد از جمله وقوع پیک هشتم کرونا، عدم تاثیرگذاری واکسن‌های تزریق شده و نحوه درمان شده اند. باید توجه داشت که XBB و BQ.۱ جهش یافته امیکرون بوده و در واقع زیر سویه جدید امیکرون هستند؛ بنابراین رفتار کلی کرونا جدید کاملا مشابه امیکرون است. یکی از اشتباهات رایج مردم به کار بردن واژه سویه به جای زیر سویه برای XBB و BQ.۱ است.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ،برگرفته از منایع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: موج هشتم کرونا ، موج بهمن ماهی کرونا ، سویه جدید ویروس کرونا در ایران ، مشاهده زیرسویه‌هایBQ۱ و XBB ، زیرسویه‌هایBQ۱ و XBB ، دستور آمادگی رئیس جمهور برای موج هشتم کرونا ، کم توجهی مردم به موج هشتم کرونا ، دکتر مصطفی نوری‌زاده ، دکتر مصطفی نوری‌زاده متخصص بیوتکنولوژی ، دکتر مصطفی نوری‌زاده استاد ایرانی دانشکده بیوتکنولوژی دارویی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه ، دانشگاه بولنت اجویت ترکیه ، میزان سرایت پذیری و واکسن گریزی ، واکس های بروز شده برپایه اومیکرون ، واکسن های بروز ده برپایه کرونا ، به روز رسانی و آپدیت واکسن ، عدم آپدیت واکسن ها ، دکتر حمید عمادی استاد دانشگاه و اپیدمیولوژیست ، علائم کرونا در موج هشتم ، علائم زیر سویه های BQ۱ و XBB کرونا ، علائم کرونی جدید ، پیش بینی همه گیری کرونا در بهمن ماه ، پیش بینی تشدید کرونا در بهمن ماه ، هشدار به همه گیری کرونا در بهمن ماه ، اشتباه در کاربرد واژه زیر سویه بجای سویه جدید ، حسین فرشیدی معاون وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
0
0
خدا رحم کنه در این شرایط اقتصادی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین