پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۸۵۹۲۲
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷
کنکور ۱۴۰۲ با چهار تغییر مهمِ دو بار برگزاری در سال، تأثیر قطعی ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی، حذف زیرگروه‌ها، و حذف دروس عمومی از کنکور در آستانه برگزاری است. این ماراتن علمی دوباره بحث سهمیه‌های کنکور، را داغ کرده است. سهمیه‌هایی که بی‌راه نیست که آن‌ها را به حق بی‌عدالتی آموزشی قلمداد کنیم. تنها کافی است تصور کنید رتبه ۲۶ هزار در گروه تجربی با در نظر گرفتن سهمیه ۲۵ درصدی، به رتبه ۶۰۰ تبدیل می‌شود!

شعار سال: کنکور ۱۴۰۲ با چهار تغییر مهمِ دو بار برگزاری در سال، تأثیر قطعی ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی، حذف زیرگروه‌ها، و حذف دروس عمومی از کنکور در آستانه برگزاری است.

این ماراتن علمی دوباره بحث سهمیه‌های کنکور، را داغ کرده است. سهمیه‌هایی که بی‌راه نیست که آن‌ها را به حق بی‌عدالتی آموزشی قلمداد کنیم. تنها کافی است تصور کنید رتبه ۲۶ هزار در گروه تجربی با در نظر گرفتن سهمیه ۲۵ درصدی، به رتبه ۶۰۰ تبدیل می‌شود.

انتقادات پیرامون سهمیه‌ها سال‌هاست به جایی نرسیده است. انتقاداتی که خلاصه آن یک سوال است، است که چگونه دانشجویی با رتبه دو رقمی و سهمیه آزاد با دانشجوی سهمیه‌ای و با رتبه چهار رقمی می‌توانند هم‌تراز و هم‌ردیف تحصیل کنند!
بلای سهمیه‌ها روی نظام آموزشی و فاجعه در عدالت و اشتغال
چه اینکه طی این سال‌ها هیچگاه شاهد نقش اعمال این امکان خاص در توسعه و پیشرفت کشور یا به طور خاص مهارت‌های ویژه نبوده‌ایم. با این طیف نزدیک به قدرت هر از چندی به سهمیه‌ها بال و پر می‌دهند. حتی زمانی کار را به جایی رساندند که در دانشگاه آزاد از سهمیه‌ای به نام «سهمیه بسیج فعال» رونمایی کردند و گروهی داوطلب را مشغول جور کردن کارت و کد بسیجی فعال کردند!  سهمیه‌ای که چند سال حذف شده بود، اما امسال در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور ۱۴۰۲ ثبت شده است. در کنار این سهمیه و سهمیه فرزندان اساتید که البته بعد از اعلام نتایج کنکور قابل انجام است، داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ با سه نوع سهمیه اصلی مناطق، سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا و سهمیه بهیاری مواجه هستند که تنها یک بار قابل استفاده است. این ویدئو، خلاصه‌ای از قصه سهمیه‌بندی‌هایی است که با تلاشی غیر‌مؤثر برای «برقراری عدالت» در آزمون سراسری، این هدف را به رویایی دوردست بدل کرده‌اند. رویایی که زیر برچسب عدالت، یک حقِ ناحق را در سینه دارد...

تعداد بازدید : 11

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فراز دیلی، تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱، کدخبر:۵۸۸۷۵، www.farazdaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین