پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۰۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
مجتبی امینی دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اعلام اسامی هیٲت انتخاب این دوره، از اعلام اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ تا پنجم بهمن ماه خبر داد.وی در ادامه با توجه به رونمایی پوستر جشنواره گفت: جشنواره چهل‌ویکم با شعار اخلاق، امید و آگاهی برگزار می‌شود. از طرف دیگر، خبر می رسد که مسعود فراستی بنا بر دلایلی که بعدا اعلام می شود( قابل حدس است)، از جشنواره فیلم فجر و تلویزیون خدا حافظی کرده است. جشنواره فیلم فجر چهل و یکم دارای تفاوت هایی چند با سایر جشنواره های قبلی خود بوده که در ادامه متن بدان پرداخته شده است.

شعار سال: مجتبی امینی دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اشاره به فضای خاص و ویژه برپایی این دوره جشنواره، گفت: امسال شرایط متفاوت آماده‌سازی فیلم‌ها و برنامه‌های اجرایی، سبب شد همکاران من در ستاد جشنواره، تلاش مضاعفی داشته باشند تا بتوانیم در بخش‌های مختلف، شاهد رویدادی مطلوب و کیفی باشیم.

اعضای هیأت انتخاب چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

وی در ادامه گفت: جشنواره چهل‌ویکم با شعار اخلاق، امید و آگاهی برگزار می‌شود و خوشبختانه بر اساس این چشم‌انداز و با مساعی مدیران فرهنگی و هنرمندان سینمای ایران، آثار خوبی به این دوره جشنواره رسیده است و حضور این فیلم‌ها یک جشنواره پرشور و پرنشاط را نوید می‌دهد.

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر همچنین با معرفی اعضای هیٲت‌انتخاب جشنواره چهل‌ویکم گفت: هیٲت‌انتخاب این دوره را آقایان حبیب احمدزاده (نویسنده و کارگردان)، دکتر رضا پورحسین (استاد دانشگاه و مدیر فرهنگی)، روح‌الله سهرابی (نویسنده، کارگردان و مدیر کل اداره نظارت بر عرضه و نمایش آثار سینمایی)، محمدرضا شرف‌الدین (تهیه‌کننده)، پرویز شیخ طادی (نویسنده و کارگردان)، محمدرضا عباسیان (دبیر اسبق جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و فیلمساز) و محمدحسین نیرومند (مدیر فرهنگی و عضو شورای پروانه نمایش) به عنوان یک جمع باتجربه تشکیل می‌دهند که همدلانه و مسئولانه آثار را بازبینی کردند و زحمات شبانه‌روزی آن‌ها در این مدت جای سپاسگزاری دارد.

اعضای هیأت انتخاب چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

وی ادامه داد: باید یک تشکر ویژه هم از تهیه کنندگان و فیلمسازان بابت تلاش مثال‌زدنی‌شان برای رساندن فیلم‌ها به جشنواره در شرایط خاص داشته باشم چرا که امسال، اتفاقات رخ داده در جامعه، بر روند تولید آثار تاثیر گذاشته بود و همین شرایط هم، ما را به شکل اطلاع‌رسانی متفاوتی از همیشه رهنمون ساخت. امینی سپس به اعلام اسامی آثار سینمای کوتاه و مستند این دوره در اوایل بهمن اشاره کرد و درباره زمان نهایی اعلام آثار بخش مسابقه سینمای ایران گفت: امسال با توجه به آماده‌نشدن نسخه کامل برخی آثار برای بازبینی، تعداد بیشتری فیلم در فهرست نهایی قرار گرفته است.

بازبینی آثار رسیده به بخش سودای سیمرغ به پایان رسیده و با توجه به مهلت داده شده برای تحویل نسخه نهایی آثار، جلسه جمع‌بندی هیٲت‌انتخاب نهایتا تا ۵ بهمن ماه برگزار و اسامی آثار بخش مسابقه سینمای ایران -سودای سیمرغ رسما اعلام خواهد شد.

خداحافظی مسعود فراستی با تلویزیون و جشنواره فجر:

مسعود فراستی با انتشار ویدیویی، عدم حضورش را دور تازه هفت که این بار نیز با مجری گری بهروز افخمی اجرا می شود را تایید کرد. او در عین حال تاکید نمود که دیگر درباره فیلم‌های جشنواره فجر صحبت نخواهد کرد و صرفاً درباره فیلم‌های مهم سینمای ایران -از نظر او- خارج از چارچوب جشنواره صحبت می‌کند.

تعداد بازدید : 7
 
۱۲ اختلاف جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر با ادوار گذشته:
فراخوان چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر در تیرماه ۱۴۰۱، در حالی با تغییرات نسبتا زیادی به نسبت دوره‌های قبلی منتشر شد تا ریل‌گذاری تیم سینمایی دولت سیزدهم، به شکل واضح‌تری خود را در بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور نشان دهد. این فراخوان به‌نسبت فراخوان ادوار اخیر جشنواره فجر، ۱۱ تفاوت اساسی داشته است.
۱. شاید واضح‌ترین تغییری که قرار است در جشنواره امسال اعمال شود، شکستن عدد ۲۲ فیلم برای فیلم‌های بخش مسابقه است. تا پیش از این، این عدد ۲۲، یکی از شاخص‌های فراخوان جشنواره فجر بود. عنوانی که در برخی از سال‌ها سبب می‌شد تا فیلم‌های خوبی نتوانند وارد بخش رقابتی شوند و در برخی سال‌ها نیز این اندازه فیلم خوب، فرم جشنواره را پر نمی‌کرد. در فراخوان جشنواره امسال، هیچ نامی از ۲۲ فیلم برده نشده و این می‌تواند اتفاق خوبی برای ارتقای توان کیفی جشنواره فجر امسال باشد.

۲. بند مهمی که در متن فراخوان جشنواره چهل‌ویکم افزوده شده، مربوط به اخذ تعهدنامه است. اتفاقی که برای اولین بار طی ۴۱ سال برگزاری جشنواره رخ می‌دهد. بر این مبنا، پس از انتخاب آثار بخش‌های مختلف، تهیه‌کننده فیلم باید فرم دستورالعمل و ضوابط حضور اثر در جشنواره را امضاء کرده و متعهد شود که تمامی آن مقررات را رعایت می‌کند در غیراین‌صورت، فیلم‌های رزرو، جایگزین آن آثار می‌شوند. بند بسیار مهم و احتمالا پرحاشیه‌ای که مشخص نکرده این دستورالعمل‌ها، شامل چه مواردی می‌شود. این‌طور به نظر می‌رسد که دبیران جشنواره با افزودن این بند، درصدد حذف حواشی فرامتنی هستند که طی سالیان اخیر، برای برخی از فیلم‌ها به وجود آمد و دردسر‌های بسیاری را برای جشنواره رقم زد.

۳. از دیگر موارد فراخوان جشنواره امسال، حذف بند عدم امکان انصراف فیلم‌های بخش سودای سیمرغ است. طی سالیان متمادی، این بند، به یکی از اجزای ثابت فراخوان‌های جشنواره تبدیل شده بود، اما امسال با توجه به اخذ تعهدنامه و اینکه اگر فیلمی آن مقررات را رعایت نکند، از جشنواره حذف می‌شود، بنابراین بند عدم‌امکان انصراف نیز از متن فراخوان بیرون کشیده شد تا این تهدید آئین‌نامه‌ای، از هم‌اکنون جدیت خود را در اجرا نشان دهد.

۴. در جشنواره امسال که انتظار‌ها حول حذف چند سیمرغ بود، افزوده شدن یک سیمرغ، اتفاق عجیبی به نظر می‌رسد؛ بنابراین جشنواره چهل‌ویکم برای نخستین‌بار، سیمرغ بلورین جایزه ویژه جشنواره را اعطاء می‌کند که باید شفاف‌سازی شود این جایزه قرار است بر چه مبنایی به اثر برگزیده اعطاء شود.

۵. بند مهم دیگر فراخوان جشنواره چهل‌ویکم، عدم‌محدودیت زمانی برای تولیدات سینمایی است. تا پیش از این، یکی از بند‌های مهم فراخوان جشنواره فجر، منوط به سال ساخت اثر بود که همواره ۱۲ ماه منتهی به زمان جشنواره را شامل می‌شد، اما در جشنواره امسال، فیلم‌هایی می‌توانند فرم این رویداد را پر کنند که تا قبل از بهمن ۱۴۰۱، به هیچ نحوی نمایش داده نشده‌اند.

۶. سال گذشته، یک بخش جدید به جشنواره افزوده شد تحت عنوان بخش فرهنگی. بخشی که صحبت‌های محکمی مبنی بر ماندگاری‌اش شده بود و حتی برای این بخش، مدیر مجزایی نیز در نظر گرفته شد، اما این بخش، تنها محدود به سال گذشته شد و در فراخوان جشنواره امسال، حذف شده است.

۷. تا جشنواره چهلم، آثاری در بخش فیلم کوتاه پذیرفته می‌شدند که حداکثر مدت زمانی آن، ۱۵ دقیقه بود، اما برای جشنواره امسال، سقف ۲۰ دقیقه برای فیلم‌های کوتاه در نظر گرفته شده است.

۸. در متن فراخوان ادوار گذشته جشنواره، همواره یک هیات داوری مستقل، کار فیلم‌های بلند سینمایی و سودای سیمرغ را به انجام می‌رساندند و یک هیات داوری هم برای بخش‌هایی، چون فیلم کوتاه و مستند در نظر گرفته می‌شد. امسال، اما این تفکیک صورت نگرفته است و این‌طور به نظر می‌رسد که یک هیات داوری، تمام کار‌های قضاوت بخش‌های مختلف این رویداد را به انجام می‌رساند.

۹. یکی از بهترین تغییرات جشنواره امسال، اعطای سیمرغ مستند و پویانمایی به کارگردان آن اثر است. تا پیش از این، این سیمرغ مهم به تهیه‌کننده اثر اعطاء می‌شد که پرواضح، انتخاب هوشمندانه‌ای نبود، اما در جشنواره امسال قرار است این سیمرغ به کارگردان اثر برگزیده این بخش اهدا شود.

۱۰. در همین بخش پویانمایی، یک اقدام حمایت‌گرایانه دیگر نیز در فراخوان امسال مشاهده می‌شود. تا امسال، شرط اعطای سیمرغ آثار پویانمایی در جشنواره، حضور حداقل ۳ فیلم در این بخش بود که البته با توجه به کمبود تولیدات این بخش، آثار خوب این حوزه طی سالیان، امکان رقابت کیفی را در این رویداد پیدا نمی‌کردند. امسال، اما این تعداد به ۲ فیلم کاهش پیدا کرد تا شانس حضور این آثار در بخش رقابتی جشنواره، بیشتر شود.

۱۱. یکی از موارد جالبی که در فراخوان جشنواره امسال مدنظر قرار گرفته است، افزایش زمان ثبت‌نام آثار است. زمانی که هرساله ۱۰ روز بود و همواره هم تمدید می‌شد، برای امسال به یک ماه افزایش یافته است.
 
۱۲ . فرشی که جایگزین فرش قرمز جشنواره شد!مهدی خرم‌دل در توییتی کنایه‌آمیز نوشت، گفتند امسال در جشنواره فجر فرش قرمز نداریم. در فتوکال فرش قرمز را برداشته‌اند، فرش انداخته‌اند، انگار فقط با رنگش مشکل داشتند.
 
۱۳. سیزدهمین تفاوت جشنواره چهل و یکم فیلم فجر با سار جشنواره های قبلی، محدودیت در حضور عکاسان و محدودسازی روند عکاسی به عکاسان منتخب و برخی از عکاسان خبرگزاری هاست. همان اتفاقی که در جشنواره حاف ، چند سالی است که در حال دنباله گیری است.

چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر، از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۱، به دبیری مجتبی امینی در دو بخش ملی و بین‌الملل برگزار می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:۲۸ دی ۱۴۰۱، کدخبر:۱۴۰۱۱۰۲۸۰۰۰۲۲۰، www.farsnews.ir / سایر منابع .

اخبار مرتبط
برچسب ها: چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ، اسامی هیات انتخاب چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ، مجتبی امینی دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ، معرفی اعضای هیات‌انتخاب جشنواره چهل‌ویکم ، اعلام اسامی آثار سینمای کوتاه و مستند ، اعلام آثار بخش مسابقه سینمای ایران ، آثار رسیده به بخش سودای سیمرغ ، آثار بخش مسابقه سینمای ایران ، شعار جشنواره چهل و یکم فیلم فجر ، جشنواره چهل‌ویکم با شعار اخلاق امید و آگاهی ، حبیب احمدزاده نویسنده و کارگردان ، دکتر رضا پورحسین ، روح‌الله سهرابی نظارت بر نمایش ، محمدرضا شرف‌الدین ، پرویز شیخ طادی ، محمدرضا عباسیان ، محمدرضا عباسیان دبیر سابق فیلم فجر ، محمدحسین نیرومند ، پوستر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ، رونمایی از پوستر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ، داوران چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر ، اخبار و حاشیه های حشنواره فیلم فجر ، خدا حافظی مسعود فراستی از تلویزیون و جشنواره فیلم فجر ، اعضای هیات انتخاب چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر ، اخبار و حاشیه های جشنواره فیلم فجر ، ۱۱ اختلاف جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر با ادوار گذشته ، حذف بند عدم امکان انصراف فیلم‌های بخش سودای سیمرغ ، 12 اختلاف جشنواره امسال با جشنواره فیلم فجر سال های قبل ، جایگزینی فرش بجای فرش قرمز در فتوکال ، انتقاد مهدی خرم دل ، تفاوت های جشنواره فیلم فجر چهل و یکم با سایر جشنواره ها ، محدودیت عکاسان در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر ، محدویت عکاسی در جشنواره حافظ ، محدویت عکاسی در جشنواره فیلم فجر
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
0
1
بهتر که رفت. آدم توانمندی است اما بشذت منفی باف و مخرب است. بنظرم این طور شخصیت ا یک جورایی سمی هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
0
0
حال و حوصله پر گویی های فراستی را ندارم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین