پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۰۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷
در پی انتشار شایعه ای مبنی بر صدور سند برای اراضی تصرفی شهر بندرعباس، از سه روز گذشته بیش از 300 نفر از ساکنان محلات حاشیه ای و جنوب کرمان با هجوم به شهرک پیامبر اعظم بندرعباس، در حال گچ ریزی و تصرف زمین های خالی و ساخته نشده در شهرک پیامبر اعظم بندرعباس هستند . در همین زمینه اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان نیز در یک اطلاعیه اعلام کرد صدور اسناد مالکیتی برای اراضی خالی و تصرف نشده شایعه بوده و صدور سند تنها برای منازلی صادر می‌شود که قبل از سال ۹۴ در بافت فرسوده احداث شده باشند و برای زمین‌های تصرفی بعد از این سال هیچ سندی صادر نخواهد شد و بر متصرفان نیز مطابق قانون برخورد می‌شود.با ورود دادستانی ، چند نفر از سرشاخه های این زمین خواری دستگیر شده اند.

شعار سال :یکی از مسائل مبتلابه استان هرمزگان و شهر بندرعباس بالا بودن حجم سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده است که افزون بر ۴۰ درصد مرکز استان هرمزگان را در بر می‌گیرد، این منازل بخش زیادی از منازل مسکونی در شهر بندرعباس را شامل شده که به شکل مجاز یا غیر مجاز بر روی اراضی‌ای ساخته شده اند که سند مالکیت ندارند. چرا که مالکیت این زمین‌ها به چند دسته اراضی دولتی ،اراضی متعلق به نهاد‌های وابسته به حاکمیت مانند بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، اراضی متعلق به شهرداری بندرعباس و یا اراضی دارای مالک خصوصی قابل تقسیم بوده و منازل مورد اشاره به هر دلیلی برروی آن از سالیان دور ایجاد شده و از آنجایی که عمده مردمان ساکن در این منازل و محلات جزو اقشار کم‌برخوردار جامعه محسوب می‌شوند توان مالی بازسازی منازل خود را ندارند و نداشتن سند مالکیت نیز امکان دریافت تسهیلات برای نوسازی و بازسازی منازل را از آن‌ها سلب کرده و این امر موجب تحمیل بافتی ناایمن و نازیبا برای پایتخت اقتصادی کشور شده است.

ماجرای تصرف شبانه اراضی شهرک پیامبر اعظم بندرعباس چه بود؟

با پیگیری‌های انجام شده و اهتمام دولت سیزدهم آیین‌نامه اجرایی بند ک تبصره یازده قانون بودجه ۱۴۰۱ در خصوص واگذاری اراضی متصرفه دولتی به مردم، اعلام زمین‌هایی که قبل از سال ۹۴ بنا روی آن‌ها ساخته شده به صورت رسمی به مردم واگذار شود و سند مالکیت برای آن‌ها صادر شود. اما به نظر می‌رسد این مصوبه و اعلام عمومی آن موجب شده که عده‌ای با خیال اینکه بتوانند سند مالکیت برای زمین‌های جدید بگیرند دست به تصرفات جدید بزنند.

سه هفته پیش بود که شورای شهر بندرعباس خبر داد که امکان دریافت سند مالکیت برای خانه‌هایی که زمین‌های آن متعلق به شهرداری بوده، فراهم شده است. همین خبر کافی بود تا به تدریج در روز‌های اخیر شاهد حضور افرادی در محدوده شمالی شهر بندرعباس و اطراف شهرک پیامبر اعظم باشیم که در حال خط کشی زمین مسکونی برای خود هستند. از چند روز گذشته بیش از ۳۰۰ نفر از ساکنان محلات حاشیه‌ای شهر و مناطق پیرامونی بندرعباس و جنوب استان کرمان با هجوم به شهرک پیامبر اعظم بندرعباس، در حال گچ ریزی و تصرف زمین‌های خالی و ساخته نشده در شهرک پیامبر اعظم بندرعباس هستند.

ماجرای تصرف شبانه اراضی شهرک پیامبر اعظم بندرعباس چه بود؟

تعداد متصرفین به حدی زیاد است که اراضی با کاربری آموزشی و فضای سبز مرکز شهرک نیز مورد تجاوز قرار گرفته و در حال تصرف است و متصرفین از بیم حضور مامورین شهرداری، شب گذشته را در همان محل به صبح رسانده اند. ظاهراً این اقدام بصورت کاملاً برنامه ریزی شده و بصورت همزمان از عصر روز سه شنبه آغاز شده و علی رغم وقوع چند درگیری محدود میان نیرو‌های شهرداری و متصرفین همچنان ادامه دارد.

تعداد بازدید : 7

حسین دریاییان معاون خدمات شهری شهرداری منطقه چهار بندرعباس در این خصوص بیان داشته که این افراد به تصور تصرف صوری منجر به مالکیت این زمین‌ها، در صدد هستند تا زمین‌ها را بصورت غیرقانونی به ید گرفته و در این زمینه دادستان بندرعباس ورود کرده است. این افراد با هجوم شبانه به زمین‌های خالی اقدام به تصرف کرده به خیال آن که در آینده بتوانند اسناد این زمین‌ها را دریافت کنند.

ماجرای تصرف شبانه اراضی شهرک پیامبر اعظم بندرعباس چه بود؟

اصل ماجرای سنددار شدن اراضی هرمزگان و افراد مشمول مصوبه:

مهدی دوستی استاندار هرمزگان در نشست بررسی روند صدور اسناد مالکیت مردم، سنددارشدن منازل در سکونتگاه‌های غیر رسمی را فرصت خوبی برای ساکنان برشمرد و بیان داشت آیین‌نامه اجرایی بند "ک" تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر صدور سند برای اراضی متصرفه دولتی در مهرماه ابلاغ و در استان هرمزگان اجرای آن آغاز شده است. از ابتدای کار دولت سیزدهم، به مردم استان قولی را مبنی بر پیگیری روند صدور اسناد مالکیت منازل فاقد سند داده بودیم، بر همین اساس اکنون بستر قانونی انجام این کار مهیا شده که بعد از دریافت سند، امکان استفاده مردم از تسهیلات نوسازی و مقاوم سازی نیز فراهم است. این مصوبه قانونی مربوط به سال ۱۴۰۱ بوده و فرصت استفاده از آن برای دریافت سند فقط تا پایان سال جاری امکانپذیر خواهد بود و لازم است مردم هر چه سریعتر برای تشکیل پرونده اقدام کنند. قانون به صورت کاملا جامع در این فرآیند راه را روشن کرده و دستورالعمل‌هایی برای ساکنانی که فرم جیم آن‌ها قرمز است یعنی سابقه دریافت زمین یا تسهیلات دولتی مسکن دارند نیز مشخص شده تا آن‌ها نیز بتوانند از این فرصت بهره‌مند شوند و برای دریافت سند ملک ساخته شده در اراضی دولتی هم اقدام کنند. دوستی با تاکید بر لزوم تسریع مردم جهت تشکیل پرونده، با اشاره به افزایش ظرفیت منابع انسانی برای کوتاه‌کردن فرآیند ثبت نام تا دریافت سند، عنوان‌کرد: در شهر بندرعباس همه‌ دفاتر پیشخوان دولتی آماده ثبت‌نام و پیگیری فرآیند صدور سند هستند در سایر شهرستان‌ها نیز ادرات راه و شهرسازی این وظیفه را برعهده دارند.

شایعه بودن واگذاری سند در اراضی تازه تصرف شده :
یعقوب دبیری نژاد عضو شورای شهر بندرعباس در بازدید از مناطق در حال تصرف با رد شایعه واگذاری سند برای متصرفان جدید گفت، مصوبه شورای شهر مبنی بر واگذاری سند به اراضی تصرفی، فقط مربوط به منازل قدیمی آن هم در بافت فرسوده بوده و تصرفات جدید و اراضی شهرک پیامبر اعظم شامل این مصوبه نمی‌شود. وی تأکید کرد ضمن آنکه مالکیت این اراضی با راه و شهرسازی است و‌ ای کاش مسئولین مربوطه اقدام موثرتری در خصوص اطلاع رسانی و رد سریع‌تر شایعات می‌کردند تا شاهد وقوع چنین مشکلاتی برای مردم نباشیم. از همشهریان عزیز درخواست داریم به شایعات منتشر شده توجه نکنند.

در همین زمینه اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان نیز در یک اطلاعیه اعلام کرد صدور اسناد مالکیتی برای اراضی خالی و تصرف نشده شایعه است.عباس کمالی مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان با بیان اینکه واگذاری سند در اراضی تازه تصرف شده یک شایعه است، اظهار داشت، شیوه نامه اجرایی صدور اسناد مالکیت در اراضی تصرفی مربوط به عرصه‌هایی است که تا قبل از سال ۱۳۹۴ در بافت‌های فرسوده احداث شده اند و شامل زمین‌های تازه تصرف شده نمی‌شود. تصرف عدوانی اراضی ملی و دولتی فردی را صاحب خانه نمی‌کند بلکه عملی مجرمانه بوده و با سودجویان به شدت برخورد خواهد شد.

ماجرای تصرف شبانه اراضی شهرک پیامبر اعظم بندرعباس چه بود؟

عباس کمالی ادامه داد، زمین خواری بی راهه‌ای است که به خانه دار شدن مردم ختم نمی‌شود، دولت سیزدهم در خصوص تامین مسکن اقشار کم درآمد در کنار تسهیلات بانکی، همچون ثبت نام وام ساخت مسکن طرح نهضت ملی مسکن را برنامه ریزی کرده و متقاضیان می‌توانند با ورود به سامانه ثمن نهضت مسکن، به نشانی اینترنتی saman.mrud.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند. وی در واکنش هجوم برخی افراد جهت تصرف زمین‌های اطراف شهرک پیامبر اعظم (ص) گفت، ۳۳ محله ناکارآمد و بافت فرسوده مشخص و اعلام شده و شهرک پیامبر اعظم جزء بافت جدید و تفکیک شده شهر است و در محلات اعلام شده نیست بنابراین سندی برای آن شهرک و متصرفین صادر نمی‌شود.

ماجرای تصرف شبانه اراضی شهرک پیامبر اعظم بندرعباس چه بود؟

مقابله با زمین خواران همواره در دستور کار راه و شهرسازی هرمزگان قرار دارد و با جدیت پیگیری خواهد شد، گشت حفاظت اراضی این اداره کل به صورت مستمر مشغول بازدید از حوزه استحفاظی بوده و با هرگونه تصرف اراضی ملی به شدت برخورد می‌کند.شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف و زمین خواری با سامانه تلفن گویای ۴ رقمی ۱۶۵۶ تماس بگیرند و هرگونه دخل و تصرف و یا تعرض و دخالت در اراضی ملی و دولتی را به یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان اعلام کنند.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: متصرفان زمین های شهرک پیامبر اعظم بندرعباس ، برخورد با متصرفان زمین های حاشیه شهرک پیامبر اعظم بندر عباس ، علیرضا احمدی منش دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس ، حسین دریاییان معاون خدمات شهری شهرداری منطقه چهار بندرعباس ، توضیحات مهدی دوستی استاندار هرمزگان ، شهرک پیامبر اعظم بندرعباس یا مسکن مهر بندرعباس ، بالا بودن حجم سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده ، بافت فرسوده بندرعباس ، سکونتگاه های غیر رسمی در بندرعباس ، پوشش 43 درصدی بافت فرسوده در بندرعباس ، آیین‌نامه اجرایی بند ک تبصره یازده قانون بودجه ۱۴۰۱ در خصوص واگذاری اراضی متصرفه دولتی به مردم ، واگذاری اراضی متصرفه دولتی به مردم ، آیین‌نامه اجرایی بند ک تبصره یازده قانون بودجه ۱۴۰۱ ، صدور سند برای اراضی متعلق به شهرداری بندرعباس در بافت های فرسوده ، روند صدور اسناد مالکیت مردم در بندرعباس ، پیگیری روند صدور اسناد مالکیت منازل فاقد سند ، یعقوب دبیری نژاد عضو شورای شهر بندرعباس ، گشت حفاظت اراضی ، ماجرای تصرف شبانه زمین های شهرک پیامبر اعظم بندرعباس ، شرایط سند دار کردن خانه های بی سند دارای مالکیت زمین دولتی ، شرایط سند دار کردن خانه های بی سند دارای مالکیت زمین متعلق به شهرداری ، سند دار کردن خانه های بی سند در بافت فرسوده
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
0
0
جالب بود که با خانواده و با متشین اومدن بمونن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین