پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۱۵۱
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲
مذاکرات احیای برجام و لغو تحریم‌های ایران، همچنان متوقف است. ایران می‌گوید: «تبادل پیام‌ها از کانال‌های مختلف ادامه دارد و در مسیر توافق هسته‌ای گام‌هایی را تعریف کردیم و در آینده نزدیک یکی از این گام‌ها عملیاتی خواهد شد.»، اما آمریکا اظهارات متفاوتی را مطرح می‌کند و تأکید دارد که برجام در دستور کار واشینگتن نیست و در تلاش است که تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد. آمریکا صریحاً اعلام کرد که به دنبال منصرف کردن چین از معامله با ایران است.»

شعار سال: مذاکرات احیای برجام و لغو تحریم‌های ایران، همچنان متوقف است. ایران می‌گوید: «تبادل پیام‌ها از کانال‌های مختلف ادامه دارد و در مسیر توافق هسته‌ای گام‌هایی را تعریف کردیم و در آینده نزدیک یکی از این گام‌ها عملیاتی خواهد شد.»، اما آمریکا اظهارات متفاوتی را مطرح می‌کند و تأکید دارد که برجام در دستور کار واشینگتن نیست و در تلاش است که تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد. آمریکا صریحاً اعلام کرد که به دنبال منصرف کردن چین از معامله با ایران است.»

برجام پرابهام، پیام‌ها در حال تبادل است یا برجامی در دستور کار نیست؟
 در ادامه آخرین اظهارات درباره «پرونده برجام» را می‌خوانید:

امیرعبداللهیان: پیام‌ها درباره برجام درحال تبادل است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در آخرین اظهارات خود درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها، اعلام کرد که مسیر تبادل پیام‌ها همچنان ادامه دارد. اگر دقت کرده باشید در قطعنامه پارلمان اروپا یک بند را آورده بودند که باید از برجام عبور کرده و اعلام کنیم که برجام دیگر اولویت ما نیست. چیزی که غربی‌ها در شعارهایشان برای ایجاد تنش در ایران در ایام ناآرامی‌های اخیر به آن اشاره می‌کردند، ولی در پارلمان اروپا این بند رای نیاورد. به دلیل اینکه پیام‌ها در حال تبادل است.

وی اظهار داشت: در مسیر توافق گام‌هایی را تعریف کردیم که فکر می‌کنم در آینده نزدیک یکی از این گام‌ها عملیاتی خواهد شد و در عین حال در پاسخ به پیامی که آمریکایی‌ها به صورت مستمر اعلام می‌کنند ما یک چارچوبی را تعریف کرده و براساس آن کار را پیش می‌بریم.

برجام پرابهام، پیام‌ها در حال تبادل است یا برجامی در دستور کار نیست؟
آقای امیرعبداللهیان بیان کرد: معتقدیم صرف نظر از اینکه برجام چه مقدار می‌تواند تاثیر داشته باشد، چنانچه طرف مقابل آنگونه که در پیام‌ها از مسیر رسمی به ما می‌گوید و توافقاتی که با هم دنبال می‌کنیم، اراده و نیت جدی را داشته باشد و منافع ما تامین شود، طرف‌های مقابل گزینه دیگری ندارند.

وی می‌گوید: آمریکایی‌ها که خیلی زودتر از سه کشور اروپایی فهمیدند که در پس نا آرامی‌های اخیر ایران خبری نیست و اتفاقی نخواهد افتاد، زودتر پیام دادند و تاکید و اصرار دارند برای بازگشت به برجام.

آقای امیرعبداللهیان گفت: هر چند (آمریکایی‌ها) همچنان ریاکاری خود را ادامه می‌دهند، ولی برای ما در دستگاه دیپلماسی پیام دیپلماتیک و آن چه روی زمین اتفاق می‌افتد، مهم است و هر جا که حس کنیم منافع ملت در نقطه‌ای قرار دارد که تامین می‌شود، در آن چارچوب تصمیم می‌گیریم و عمل می‌کنیم.

کنعانی: طرف‌های مقابل نشان دادند که نسبت به حفظ برجام اهتمام دارند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در نشست خبری اخیرش درباره برجام و مذاکرات لغو تحریم ها، گفت: تبادل پیام‌ها از کانال‌ها ادامه دارد و به قوت خود باقی هست.

وی تاکید کرد: موضوع هسته‌ای صرفا موضوع جمهوری اسلامی ایران نیست و همانطور که سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرده، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تعامل با کشور‌های دیگر پیگیر است.
برجام پرابهام، پیام‌ها در حال تبادل است یا برجامی در دستور کار نیست؟

آقای کنعانی ادامه داد: عدم مذاکرات رسمی و عدم برگزاری برگزاری مذاکرات به معنای عدم وجود تبادل پیام یا مذاکرات نیست، موضوع هسته‌ای موضوعی است که اگر منافع ایران در آن است و منافع طرف‌های اروپایی هم در آن است و روند پیگیری موضوع هسته‌ای و رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران موضوع جدی ایران است و طرف‌های مقابل هم نشان دادند که نسبت به حفظ برجام اهتمام دارند.

آقای کنعانی خاطرنشان کرد: کانال‌های ارتباطی ایران با مدیرکل آژانس ادامه دارد و برای انجام سفر ایشان به تهران و هیأت آژانس مبتنی بر روند گفتگو‌ها و با توجه به ماهیت فنی قضیه هر زمان زمینه سفر انجام شود، این سفر انجام خواهد شد.

وی گفت: از طریق نمایندگی ایران در وین گفتگو‌ها و انتقال پیام‌ها صورت می‌گیرد. از منظر افق همکاری و تبادل گفتگو و احتمالا میزبانی از هیأت مشکلی در ایران وجود ندارد باید ببینیم روند گفتگو‌های فنی به کجا خواهد رسید.

آمریکا: ایرانی‌ها به صورت مکرر به برجام پشت کردند/ می‌خواهیم چین را از معامله با تهران برحذر کنیم

در حالی که آقای امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امورخارجه ایران در اظهارات خود «بر تداوم انتقال پیام‌ها میان طرفین مذاکرات و اصرار آمریکا برای بازگشت به برجام» تأکید می‌کند، آمریکا اعلام کرد که «برجام را در دستور کار خود ندارد و به تحریم‌ها علیه ایران ادامه خواهد داد.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در واشنگتن، بیان کرد: ما در خصوص اجرای تحریم‌ها علیه ایران از سوی کشور‌ها در سراسر جهان صریح بوده ایم تا بتوانیم فشار را بر ایران حفظ کنیم. ما به صورت مکرر و منظم با متحدان خود در خصوص کسانی که سعی می‌کنند این تحریم‌ها را دور بزنند، در ارتباط بوده ایم.

برجام پرابهام، پیام‌ها در حال تبادل است یا برجامی در دستور کار نیست؟
وی تصریح کرد: چین بزرگترین مشتری نفتی ایران است و تمرکز ما بر این کشور است تا آن‌ها را از معامله با ایران برحذر کنیم. به نظارت بر صادرات نفت ایران و تعامل با شرکای تجاری ایران در مورد احتمال قرار گرفتن در معرض تحریم‌های ایالات متحده ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما در طول دولت جو بایدن تحریم‌های زیادی علیه تجارت نفت و پتروشیمی ایران وضع کرده ایم. برخی از این تحریم‌ها شامل شرکت‌ها و افراد مستقر در چین است.

وی عنوان کرد: «برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های بی ثبات کننده این کشور در راستای منافع آمریکا، چین و سایر کشور‌های جهان نیست، بنابراین مهم است که برای اجرای کامل تحریم‌ها علیه ایران، ما به همکاری با یکدیگر از جمله با چین با وجود اختلافات ادامه دهیم.»

ند پرایس مدعی شد: «برجام در دستور کار نیست. آنچه در دستور کار بوده حمایت از مردم شجاع ایران است که در خیابان‌ها اعتراض می‌کنند و مقابله با حمایت نظامی ایران از روسیه و ادامه تلاش‌ها برای آزادی آمریکایی‌ها در ایران است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ایرانی‌ها به صورت مکرر به برجام پشت کردند. زمانی که یک توافق روی میز بود، ما تنها به تصمیم و اراده ایران برای دستیابی به این توافق نیاز داشتیم، اما انتخاب آن‌ها عقب نشینی و عدم انجام تعهدات بود. اگرچه ما معتقدیم راه حل دیپلماتیک برای رسیدگی به چالش‌های نشات گرفته از ایران بهترین روش است، اما بازگشت به برجام در تمرکز ما قرار ندارد.

رابرت مالی: فشار بر چین برای متوقف کردن واردات نفت از ایران افزایش می‌یابد

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز بیان کرد که به دلیل رویگردانی ایران در توافقی نهایی‌شده در مذاکرات وین، تمرکز دولت آمریکا دیگر روی احیای توافق هسته‌ای نیست.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با بازنشر بخشی از گفت‌وگوی اخیرش با شبکه بلومبرگ، در صفحه توییترش نوشت: ما هنوز به دیپلماسی باور داریم، اما چون ایران در سپتامبر به یک توافق پشت کرد، تمرکزمان روی مقابله‌ای که با شهروندان‌شان داردند و کمک‌رسانی به روسیه در جنگ اوکراین است.

برجام پرابهام، پیام‌ها در حال تبادل است یا برجامی در دستور کار نیست؟
مالی در بخش دیگری از این گفتگو، بیان کرد که آمریکا با تلاش برای به اجرا درآوردن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، فشار بر چین را جهت متوقف کردن واردات نفت از ایران افزایش خواهد داد.

مالی با ادعای این که «چین مقصد اصلی صادرات قاچاق ایران است» اظهار داشت که مذاکرات برای منصرف کردن چین از خریداری نفت ایران «شدت خواهد گرفت.»

او گفت: آمریکا اقداماتی را که لازم باشد برای جلوگیری از صادرات نفت ایران و ممانعت از خریداری آن توسط دیگر کشور‌ها انجام خواهد داد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرد: ما هیچ یک از تحریم‌های‌مان را علیه ایران، به‌ویژه در زمین فروش نفت ایران کاهش نداده‌ایم.

گروسی برجام را «پوسته تو خالی» خواند

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز گذشته اعلام کرد که در ماه فوریه به ایران سفر خواهد کرد.

مدیر کل آژانس گفت: «معتقدم من برای گفتگو درباره این موضوع و دیگر موضوعاتی که برایتان شرح دادم فوریه به تهران می‌روم؛ شاید برای گفتگو در خصوص گفتگو‌های سیاسی‌ای که بسیار ضروری هستند.»

برجام پرابهام، پیام‌ها در حال تبادل است یا برجامی در دستور کار نیست؟
وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت ایران علی‌رغم انباشت مواد هسته‌ای لازم برای ساخت چند سلاح هسته‌ای اقدام به اشاعه هسته‌ای نکرده است.

او گفت: «آن‌ها هنوز اشاعه هسته‌ای نکرده‌اند. به همین دلیل است که لازم است در تعامل باشیم.»

گروسی برجام را در حال حاضر «پوسته تو خالی» خواند، اما گفت: «هیچ‌کس این توافق را مرده اعلام نکرده، اما هیچ تعهدی در کار نیست و همان‌طور که شنیده‌اید هر محدودیتی که در برجام بود چندین بار زیر پا گذاشته شده است.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار:5 بهمن ۱۴۰۱، کدخبر: 1514791، fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین