پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
هوش مصنوعی ChatGPT یک ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی است که بر اساس GPT-۳.۵ و توسط OpenAI توسعه پیدا کرده است. این هوش مصنوعی از همان شرکتی است که DALL-E را در کارنامه خود دارد که طیف نامحدودی از تصاویر را در پاسخ به درخواست‌های کاربران تولید می‌کند. ChatGPT نسل جدیدی از سیستم‌های هوش مصنوعی است که می‌تواند مکالمه برقرار کند و متن قابل فهم برای انسان تولید کند. توانایی آن در ارائه پاسخ‌های طولانی و متفکرانه کاربران را متحیر کرده است. هوش مصنوعی ChatGPT به طرز وحشتناکی فوق العاده است. این ابزار توانایی قابل توجهی در تعامل با کاربر دارد. این تعامل در قالب گفتگوی متنی و دیالوگ محور است و توانایی ارائه پاسخ‌هایی دارد که می‌تواند به طرز شگفت آوری انسانی به نظر برسد.

شعار سال: هوش مصنوعی ChatGPT یک ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی است که بر اساس GPT-۳.۵ و توسط OpenAI توسعه پیدا کرده است. این هوش مصنوعی از همان شرکتی است که DALL-E را در کارنامه خود دارد که طیف نامحدودی از تصاویر را در پاسخ به درخواست‌های کاربران تولید می‌کند. ChatGPT نسل جدیدی از سیستم‌های هوش مصنوعی است که می‌تواند مکالمه برقرار کند و متن قابل فهم برای انسان تولید کند. توانایی آن در ارائه پاسخ‌های طولانی و متفکرانه کاربران را متحیر کرده است.

هوش مصنوعی ChatGPT به طرز وحشتناکی فوق العاده است. این ابزار توانایی قابل توجهی در تعامل با کاربر دارد. این تعامل در قالب گفتگوی متنی و دیالوگ محور است و توانایی ارائه پاسخ‌هایی دارد که می‌تواند به طرز شگفت آوری انسانی به نظر برسد.

آشنایی با هوش مصنوعی ChatGPT و استفاده از آن
ChatGPT چیست؟

ChatGPT به اصطلاح یک مدل زبانی بزرگ (large language models) است. مدل‌های زبانی بزرگ با مقادیر انبوهی از داده‌ها آموزش داده می‌شوند تا دقیقاً پیش‌بینی کنند چه کلمه‌ای در یک جمله قرار می‌گیرد.

افزایش مقدار داده و اطلاعات، توانایی مدل‌های زبانی را برای انجام کار‌های بیشتر افزایش می‌دهد. GPT-۳ دارای ۱۷۵ میلیارد پارامتر است و با ۵۷۰ گیگابایت متن آموزش داده شده است. GPT-۲، بیش از ۱۰۰ برابر کوچکتر با ۱.۵ میلیارد پارامتر بود. این افزایش مقیاس رفتار مدل را به شدت تغییر می‌دهد. GPT-۳ قادر است کار‌هایی را انجام دهد که به او آموزش داده نشده است، مانند ترجمه جملات از انگلیسی به فرانسوی.

ChatGPT همچنین با استفاده از تکنیک بازخورد انسانی (Human Feedback) آموزش داده شده تا هوش مصنوعی بفهمد که انسان‌ها هنگام پرسیدن سوال چه انتظاراتی دارند. آموزش مدل‌های زبانی به این روش انقلابی است، زیرا فراتر از آموزش ساده مدل‌های زبانی برای پیش بینی کلمه بعدی است.

آشنایی با هوش مصنوعی ChatGPT و استفاده از آن
پس از ثبت‌نام در ChatGPT، کاربران می‌توانند از سیستم هوش مصنوعی بخواهند تا مجموعه‌ای از سؤالات متنوع را جواب دهد، مانند رئیس‌جمهور ایالات متحده در سال ۱۹۵۵ چه کسی بود؟ معنی زندگی چیست؟ یا می‌تواند مفاهیم دشوار را طوری بیان کند که یک دانش‌آموز کلاس اول بتواند بفهمد.

این ابزار به سرعت وایرال شد. تنها پنج روز طول کشید تا به یک میلیون ثبت نام کاربر برسد. میلیون‌ها نفر در طول ماه گذشته با آن کار کرده‌اند و از آن برای نوشتن شعر یا آهنگ استفاده کردند. برخی هم سعی در فریب دادن و به اشتباه انداختن آن کردند. برخی افراد هم برای اهداف کاربردی‌تر مانند نوشتن مقاله، ایمیل، داستان کوتاه یا حتی کد‌های برنامه نویسی از آن بهره بردند. این ابزار تقریبا برای هر کاری که می‌توان با متن نوشتاری جواب داد، پاسخی ارائه می‌دهد. همه این سوال و پاسخ‌ها به هوشمندتر شدن آن کمک می‌کنند.

اما مانند سایر ابزار‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، نگرانی‌های احتمالی نیز وجود دارد، از جمله اینکه می‌تواند تهدیدی برای مشاغل باشد و آن‌ها را از بین ببرد یا اطلاعات نادرست را منتشر کند.

استفاده از ربات ChatGPT در حال حاضر رایگان است. این ربات در حال حاضر برای کاربران باز است تا بتوانند پاسخ‌ها را امتحان کنند و بازخورد ارائه کنند تا هوش مصنوعی بتواند در پاسخ به سؤالات بهتر شود و از اشتباهات خود درس بگیرد.

محدودیت‌های هوش مصنوعی ChatGPT

اجتناب از پاسخ‌های مضر: ChatGPT به طور خاص برنامه ریزی شده است تا پاسخ‌های سمی یا مضر ارائه نکند؛ بنابراین از پاسخ دادن به این نوع سوالات اجتناب خواهد کرد.

کیفیت پاسخ‌ها به کیفیت سوال بستگی دارد: یک محدودیت مهم ChatGPT این است که کیفیت خروجی به کیفیت ورودی بستگی دارد. به عبارت دیگر، سوال‌های تخصصی‌تر و کامل‌تر پاسخ‌های بهتری را ایجاد می‌کنند.

آشنایی با هوش مصنوعی ChatGPT و استفاده از آن
هوش مصنوعی ChatGPT چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

پاسخ‌ها همیشه درست نیستند:، چون ChatGPT طوری آموزش داده شده است تا پاسخ‌هایی را ارائه دهد که برای انسان‌ها درست باشد، پاسخ‌ها می‌توانند انسان‌ها را فریب دهند در صورتی که خروجی درست است. بسیاری از کاربران دریافتند که ChatGPT می‌تواند پاسخ‌های نادرستی ارائه دهد. برخی از آن‌ها که به شدت نادرست هستند.

آشنایی با هوش مصنوعی ChatGPT و استفاده از آن
نحوه ثبت نام و استفاده از ChatGPT

برای استفاده رایگان از ChatGPT به وب سایت OpenAI رفته و روی دکمه Try ChatGPT کلیک کنید. گزینه Try را در بالای وب سایت خواهید دید.

آشنایی با هوش مصنوعی ChatGPT و استفاده از آن

در مرحله بعد، از شما خواسته می‌شود که وارد شوید یا ثبت نام کنید. اگر قبلاً یک حساب OpenAI ندارید، با استفاده از آدرس ایمیل خود ثبت نام کنید. همچنین ممکن است مجبور شوید قبل از ورود، شماره تلفن همراه خود را وارد کنید.

متاسفانه فعلا شماره‌های ایران پشتیبانی نمی‌شود و شما باید از شماره‌های خارجی مانند شماره‌های مجازی استفاده کنید.
آشنایی با هوش مصنوعی ChatGPT و استفاده از آن

اکنون، می‌توانید گفتگو با ChatGPT را شروع کنید. برای شروع مکالمه، در کادر پایین درخواست یا سوال خود را تایپ کنید.

آشنایی با هوش مصنوعی ChatGPT و استفاده از آن
توجه داشته باشید که ChatGPT در حال حاضر به عنوان یک برنامه وب در دسترس است. این بدان معناست که می‌توانید فقط از طریق مرورگر وب خود به آن دسترسی داشته باشید و نیازی به نصب هیچ نرم افزار خاصی ندارید.

دنیا در دستان هوش مصنوعی Chatgpt

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید ما از هوش مصنوعی ChatGPT درخواست یک کد HTML کردیم که وسط صفحه یک ساعت نمایش داده شود. این هوش مصنوعی قدرتمند علاوه بر توضیحات شیوه نوشتن؛ کد برنامه را طبق استاندارد‌های جهانی برای ما ارائه داد.

آشنایی با هوش مصنوعی ChatGPT و استفاده از آن

کد را کپی کرده و بعد از اجرای آن با نتیجه زیر مواجه شدیم؛ عینا همان چیزی که میخواستیم. رنگ ساعت قرار بود رنگین کمانی شود، ولی چون موتور جست جو سازگار با این شیوه کدنویسی نبود قادر به نمایش چنین چیزی نبود.

آشنایی با هوش مصنوعی ChatGPT و استفاده از آن

اگر شما هم تجربه جالبی از استفاده این هوش مصنوعی دارید، حتما در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت میهن بلاکچین، تاریخ انتشار:دی ماه ۱۴۰۱، mihanblockchain.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین