پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۶۴۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
امیرحسین میرآبادی رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در برنامه صبح بخیر ایران با اشاره به ابلاغ آیین نامه «حمایت از نخبگان غیرایرانی»، گفت: در کشور‌های مختلف برنامه‌های متنوعی برای استفاده از ظرفیت و توانمندی متخصصان و نخبگانی که تابعیت آن کشور را ندارند وجود دارد که این برنامه‌ها به نوعی فضای نخبگی در آن کشور را برای افراد غیربومی جذاب می‌کند. گفتنی است معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور چندی پیش اعلام کرد در هر کجای دنیا نخبه نابغه‌ای که علاقه‌مند به کار در ایران باشد، مورد احترام، توجه و حمایت آن‌ها خواهد بود. این درحالی است که براساس آمارها، نخبگان ایرانی مهاجرت را به ماندن در ایران ترجیح می‌دهند.

شعار سال: امیرحسین میرآبادی رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در برنامه صبح بخیر ایران با اشاره به ابلاغ آیین نامه «حمایت از نخبگان غیرایرانی»، گفت: در کشور‌های مختلف برنامه‌های متنوعی برای استفاده از ظرفیت و توانمندی متخصصان و نخبگانی که تابعیت آن کشور را ندارند وجود دارد که این برنامه‌ها به نوعی فضای نخبگی در آن کشور را برای افراد غیربومی جذاب می‌کند.

وی افزود: در ایران نیز این برنامه‌ها بود، ولی باید سامان‌یافته‌تر و در قالب یک برنامه مدون اجرایی می‌شد. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در همین راستا پیشنهاد آیین نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی را به دولت ارائه داد و این پیشنهاد در اواخر دی‌ماه مورد تصویب هیات دولت قرار گرفت و ۲۶ بهمن‌ماه توسط معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شد.

میرآبادی ادامه داد: با این اتفاق ما عملا یک سازوکار مدونی تحت عنوان آیین‌نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی داریم. ایران برنامه در کشور‌های مختلف توسط دولت‌ها اجرایی می‌شود. در ایران نیز متخصصانی داریم که غیر ایرانی هستند و ظرفیت‌ها، خدمات و اقدامات خوب و ارزشمندی دارند که با این آیین‌نامه یک سازوکار حمایتی برای آن‌ها شکل گرفت.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری همچنین گفت: این افراد ذیل این برنامه دفترچه اقامت ویژه دریافت می‌کنند و با داشتن آن مانند یک شهروند ایرانی هستند که تابعیت ایرانی ندارند.

وی افزود: آن‌ها می‌توانند در دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایرانی تحصیل کنند، شرکت تاسیس کنند، در رفت و آمد آن‌ها تسهیل گری می‌شود، می‌توانند حساب بانکی باز کنند و همه امتیازات شهروندی را خواهند داشت. در واقع یک بستری فراهم خواهد شد تا این متخصصان بتوانند فعالیت خود را به شکل روزافزون توسعه دهند.

میرآبادی با اشاره به اینکه این آیین‌نامه مربوط به متخصصان و نخبگان غیرایرانی مقیم است، بیان کرد: برخی متخصصان و کارآفرینان غیر ایرانی هستند که می‌خواهند در ایران فعالیت یا کسب‌وکار ایجاد کنند و خدمات ارائه دهند که این ظرفیت به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

وی افزود: ما در مرکز تعاملات پیش از این نیز با نخبگان ایرانی و غیر ایرانی ارتباط داشتیم و برخی زیرساخت‌های حمایتی شکل گرفته بود؛ اما به شکل موردی و محدود کار انجام می‌شد و مدون نبود. طی دو سال گذشته بیش از یک هزار درخواست فعالیت داشتیم، ولی با این آیین نامه ظرفیت بیشتر از گذشته ایجاد خواهد شد و حمایت‌ها بیشتر می‌شود.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری درباره کشور‌های مبدا نخبگان و کارآفرینان متقاضی فعالیت در کشور، گفت: این افراد از کشور‌های همسایه و دیگر کشور‌های اروپایی و شرق آسیا هستند.

وی با اشاره به مشوق‌های در نظر گرفته شده برای ماندن و فعالیت آن‌ها در داخل کشور، بیان کرد: فضایی که در حوزه فناوری و کسب و کار‌های فناورانه در داخل کشور وجود دارد در برخی حوزه‌ها بسیار جذاب است. مثلا در حوزه پزشکی و درمانی ظرفیت‌های موجود جزء برترین‌ها است و فرصت ایجاد کسب‌وکار برای این افراد را فراهم می‌کند. مثلا در حوزه توریسم درمانی استفاده از ظرفیت‌های تخصصی آن‌ها مدنظر است.

میرآبادی درباره برنامه‌های معاونت علمی برای حمایت و جذب نخبگان ایرانی که مهاجرت کرده‌اند، گفت: یکی از اقدامات منسجمی که معاونت دنبال می‌کند؛ موضوع متخصصان و نخبگان ایرانی است و ظرفیت خوبی برای آن‌ها اختصاص داده‌ایم. برنامه کانکت هم با همین موضوع و برای حمایت از متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور تعریف شده است. در قالب این برنامه هم آن‌هایی که علاقه‌مند به بازگشت به کشور هستند تسهیلات می‌گیرند هم آن‌هایی که علاقه‌مند به ارتباط با زیست بوم علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان هستند از این حمایت‌ها برخوردار می‌شوند.

وی افزود: این برنامه دستاورد‌های مختلفی همچون برگزاری بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ کارگاه و برنامه‌های آموزشی و سخنرانی، بازگشت و فعالیت حدود ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از نخبگان و کارآفرینان ایرانی، جذب ۴۵۰ نفر از آن‌ها در دانشگاه‌های برتر کشور، ایجاد ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور توسط آن‌ها و ... داشته است.

به گفته میرآبادی، این ارتباط بسیار پیوسته و مستمر است و ظرفیت خوبی برای ایرانیان خارج از کشور ایجاد کرده‌ایم. این اقدامات در همکاری با بنیاد ملی نخبگان و با در نظر گرفتن شاخص‌های مهم انجام می‌شود. در این برنامه‌ها خدمات و تسهیلات کاملا شفاف ارائه می‌شود. پلتفرم کانکت برای متخصصان و کارآفرینان ایرانی غیرمقیم و برنامه آی‌کانکت هم برای متخصصان و نخبگان غیر ایرانی طراحی شده است.

وی با اشاره به ثبت درخواست‌ها بر روی پلتفرم کانکت، گفت: بیش از ۸ هزار درخواست ثبت شده است، ولی حدود ۳ هزار مورد از آن‌ها فعال شده است و ۲ هزار و ۶۰۰ نفر هم به کشور بازگشته‌اند.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری درخصوص ارائه خدمات سربازی به این نخبگان، بیان کرد: یکی مسایلی که این افراد با آن‌ها مواجه هستند، خدمت سربازی است که ما برای آن‌ها خدماتی در نظر گرفته‌ایم تا سربازی آن‌ها در قالب انجام پروژه‌های علمی انجام شود. برخی از آن‌ها بازمی‌گردند و پروژه‌های خدمت سربازی داخلی را استفاده می‌کنند که تسهیلات خاصی را برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم. اما برخی از آن‌ها در خارج از کشور قصد گذراندن دوران سربازی خود را دارند که برای آن‌ها پروژه‌های سربازی خارج از کشور تعریف می‌کنیم که تاکنون بیش از ۱۰۰ مورد از این تسهیلات بهره برده‌اند.

وی ادامه داد: زمانیکه یک متخصص یا یک نخبه به کشور برمی گردد به نوعی ارتباطات داخلی خود را از دست داده و در دوران شکننده‌ای قرار دارد؛ بنابراین باید از آن‌ها حمایت کنیم.

آیین‌نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی ابلاغ شد: اعطای امتیاز شهروندی به نخبه‌های خارجی

طبق این آیین‌نامه امتیازات شهروندی مختلفی به نخبگان غیرایرانی اعطا می‌شود؛ البته به آن‌ها تابعیت داده نخواهد شد.

معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه هیئت وزیران درخصوص آیین‌نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی را ابلاغ کرد. این آیین‌نامه را معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری پیشنهاد داده است و براین‌اساس، از نخبه‌های خارجی در ایران حمایت شده و به آن‌ها امتیاز شهروندی داده می‌شود.

طبق آیین‌نامه مذکور، جهت بهره‌مندی از دانش و تخصص نخبگان غیرایرانی حائز شرایط که در راستای آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی و تأمین منافع ملی، خدمات و اقدامات شایانی انجام داده یا می‌دهند، این افراد از امتیازات شهروندی به استثنای تابعیت و تصدی مناصب مذکور در ماده (۹۸۲) قانون مدنی برخوردار می‌شوند. این بدان معناست که افراد یادشده تابعیت ایران را نخواهند گرفت و نمی‌توانند برای مقام‌های مهمی همچون معاون رئیس‌جمهور، نمایندگی مجلس شورای اسلامی یا شورا‌های شهر انتخاب شوند.

شاخص‌های نخبگان غیرایرانی موضوع این آیین‌نامه و نحوه امتیازدهی به آن شاخص‌ها در چهارچوب سند راهبردی کشور در امور نخبگان - مصوب ۱۳۹۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

این شاخص ها مشتمل بر سوابق برجسته تحصیلی و آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی با تأکید بر فعالیت‌های مسئله‌محور، برگزیدگی در رویداد‌های رقابتی معتبر، فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه، فعالیت‌های برجسته فرهنگی، ادبی، هنری مدیریتی و ورزشی همسو با ارزش‌های ملی، ایرانی اسلامی و انقلابی و برخورداری از توصیه یا معرفی از نخبگان علم، فناوری، ادب، فرهنگ، هنر و... هستند.

شاخص‌های مذکور توسط بنیاد ملی نخبگان و با همکاری معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.


با ابلاغ این آیین‌نامه از سوی معاون اول رئیس‌جمهور، حمایت از نخبگان غیرایرانی آغاز شده است و دستگاه‌های مختلف بایستی به وظایف خود طبق این مصوبه، عمل کنند.

به موجب آیین‌نامه مذکور، کمیسیون مربوطه در وزارت کشور موظف است حداکثر ظرف دو ماه نسبت به بررسی و تصمیم‌گیری درخصوص پرونده‌های ارسالی از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور اقدام کند. همچنین فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی (فراجا) نیز موظف است نسبت به صدور دفترچه اقامت ویژه برای متقاضیان مورد‌تأیید کمیسیون مربوطه اقدام نماید.

وزارتخانه‌های کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه‌ها و مراجع ذی‌ربط مکلفند درخصوص درخواست‌های صدور پروانه اشتغال یا جواز کسب برای دارندگان دفترچه اقامت ویژه موضوع این آیین‌نامه، مشابه اتباع ایرانی اقدام کنند.

علاوه‌براین، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم باید سازوکار لازم برای بهره‌مندی دارندگان دفترچه اقامت ویژه موضوع این آیین‌نامه از همه خدمات بانکی همانند اتباع ایرانی را حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه ایجاد نماید.

ادامه تحصیل دارندگان دفترچه اقامت ویژه در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور با رعایت ضوابط، مشابه اتباع ایرانی خواهد بود.

همچنین باید کلیه دستگاه‌های اجرایی در حیطه وظایف و مأموریت‌های محوله نسبت به ارائه خدمات به دارندگان دفترچه اقامت ویژه اعم از صدور گواهینامه، صدور سیم‌کارت، خدمات بیمه، تأسیس شرکت و خروج و مراجعت مشابه اتباع ایرانی اقدام کنند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم مکلف است سازوکار لازم برای ارائه خدمات از طریق پنجره خدمات دولت هوشمند به دارندگان دفترچه اقامت ویژه را براساس شناسه اقامت ویژه مشابه شناسه ملی اتباع ایرانی، حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه ایجاد کند.

گفتنی است معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور چندی پیش اعلام کرد در هر کجای دنیا نخبه نابغه‌ای که علاقه‌مند به کار در ایران باشد، مورد احترام، توجه و حمایت آن‌ها خواهد بود. این درحالی است که براساس آمارها، نخبگان ایرانی مهاجرت را به ماندن در ایران ترجیح می‌دهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت وب زوم، تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۱، کدخبر: 15386 و 15368، webzoom.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
0
0
حقوق ماهیانه ات رو بگیر آشت رو بپز بابا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
0
0
ببینتو خونت چه خبره؟ آقای منجم؟ گند زدید به هرچی نخبه که مجبور به فرار شدند خاک بر سر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
0
0
کشکت رو بساب
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین