پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۶۸۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
ضعف مشهود نهادهای نظارتی و بازرسی در کشور ، انتصابات عموما مسئله دار و حمایتی مدیران ، فضا را برای در امان ماندن مدیریت اجرایی کشور از نقد و مطالبه گری فراهم کرده است. صدای بعضی از این مدیران آنقدر بلند است که گوش خر را کر می کند وای به حال گوش آدمیزاد. حال سوال این است که با این اوضاع ، باید انتظار خدمات رسانی واقعی داشت یا مطالبه گری را با شکایت کیفری جلو برد؟ معلولان تا به کی باید تقاضای مناسب سازی معابر شهری و حداقل سطح دسترسی به ساختمان های اداری را داشته باشند؟

شعار سال: محمدرضا دائیان یک معلول جسمی حرکتی شدید با ۳۶ سال سن ساکن شهر سمنان دارای مدرک کارشناسی حسابداری و کارشناسی ارشد مدیریت مالی است که با ۱۰ سال سابقه در اداره امور مالیاتی شهر سمنان مشغول به کار است. وی که از ۱۶ سالگی معلولیتش بروز کرد و بعد از یک‌سال ویلچر نشین شده است، دو برادر دیگر هم دارد که آن‌ها نیز معلول جسمی حرکتی شدید هستند.

۹۰ درصد معابر شهر سمنان برای معلولان، نامناسب است

این معلول جسمی حرکتی شدید در خصوص مشکلاتش برای تردد در شهر و انجام کار‌های شخصی می‌گوید: بزرگترین مشکلی که افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی شدید در سطح شهر با آن مواجه هستند عدم مناسب سازی معابر است؛ به جرات می‌توان گفت ۹۰ درصد معابر شهری سمنان برای معلولان مناسب سازی نشده است، بار‌ها شده که یک مسیر طولانی از پیاده رو را با ویلچر طی می‌کنم و در آخر با یک میله و یا پله برخورد می‌کنم و مجبورم دوباره مسیر را برگردم و از خیابان یا میدان عبور کنم که به همین دلیل تصادفی هم در یکی از میادین شهر داشتم که البته به خیر گذشت. وقتی برای کاری به بانک مراجعه می‌کنم مجبورم جلوی در بانک بایستم تا کارمند با هزار منت بیاید و کارم را انجام دهد بعضی مواقع هم نمی‌آید، جا‌هایی هم که رمپ گذاشته شده شیب رمپ‌ها بسیار زیاد است و اصلا مناسب نیست و باید یک نفر دیگر باید همراهت باشد تا کمکت کند.

عدم توانایی خانواده معلولان در تامین هزینه‌های درمانی

دائیان در ادامه با اشاره به مشکلات عبور و مرور در معابر شهری، می‌افزاید: عدم وجود اتوبوس‌های بهینه‌سازی شده برای قرار دادن ویلچر هم یکی دیگر از مشکلات ما است، گاهی که مجبوریم مسیر زیادی را طی کنیم و یا به باشگاه برویم به ناچار باید از خوودرو استفاده کنیم، وقتی به آژانس زنگ می‌زنیم حاضر نیست ویلچرِ ما را ببرد، وجود یک اتوبوس بهینه سازی شده یکی از نیاز‌های ما است که در شهر‌های دیگر وجود دارد و در سمنان هم یک اتوبوس به تازگی بهینه سازی شده، ولی هنوز آغاز به کار نکرده است؛ هزینه‌های بالای درمانی و فیزیو تراپی از دیگر مشکلات معلولان جسمی حرکتی است که بسیاری از افراد معلول که شغلی ندارند با آن درگیرند و خانواده‌ها توان تامین این وسایل را ندارند.

قانون ۳ درصد اشتغال معلولان، به درستی رعایت نمی‌شود

وی در خصوص نحوه پذیرش دستگاه‌های اجرایی در اشتغال معلولان و رعایت قانون ۳ درصد اشتغال می‌گوید: بسیاری از افراد معلول با تحصیلات بالا بیکار هستند و دستگاه‌های اجرایی حاضر نیستند به آن‌ها کار دهند، حتی خودِ بهزیستی هم قانون ۳ درصد اشتغال را رعایت نمی‌کند؛ البته این مورد در چند سال اخیر قدری بهبود یافته، ولی هنوز به شرایط ایده آل نرسیده است، تاکنون در چند آزمون استخدامی و مصاحبه‌ها قبول شده‌ام، اما در آخرین مرحله بین من و یک فرد سالم آن فرد را انتخاب می‌کنند، برخی دستگاه‌های اجرایی هم می‌گویند ما داخل اداره شرایط مناسب برای تردد معلولان را نداریم و نمی‌توانیم شما را پذیرش کنیم.

فرد معلول نیازمندِ حمایتِ سایر افراد جامعه است

وی در ادامه می‌افزاید: از مردم می‌خواهم به شخص معلول مانند فرد عادی نگاه کنند. چرا که این افراد از بسیاری جهات مانند توانایی‌های هوشی و شخصیتی تفاوتی با افراد عادی ندارد؛ و از مسئولان هم درخواست دارم به مشکلات شغلی و معیشتی معلولان توجه بیشتری داشته باشند. هزینه‌های پزشکی و توانبخشی از قبیل عصا و ویلچر بسیار بالا است و نیاز است در این زمینه کمک‌های بیشتری به معلولان شود.

ویلچر ورزشی نداریم

دائیان اضافه می‌کند: خواسته دیگر ما از مسئولان این است که به ورزش معلولان به عنوان یکی از ابزار‌های سلامتی این افراد توجه بیشتری شود، من خودم مربی ورزش "بوچیا" (نوعی ورزش برای معلولان جسمی حرکتی شدید) هستم. این ورزش نسبت به ورزش‌های دیگر هزینه‌های کمتری دارد، هزینه توپ‌های ما بالا است و ویلچر‌های ورزشی برای استفاده داخل سالن و مسابقات ورزشی نداریم و از ویلچر معمولی استفاده می‌کنیم، برای رفت و آمد به باشگاه هم با مشکل مواجه‌ایم، ما در اینجا قهرمان ملی و نایب قهرمان کشوری داریم، ولی امکانات کافی برای ورزش نداریم.

ضوابط مناسب سازی در بسیاری از ساختمان‌ها رعایت نشده است

معصومه میراج معاون توانبخشی بهزیستی استان سمنان، گفت: طبق ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی و ماده ۳ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، شهرداری‌ها موظفند جهت مناسب سازی و دسترس پذیری محیط، معابر، اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی و مبلمان شهری اقداماتی از قبیل: هم‌سطح سازی، مناسب سازی، نصب خط هدایت نابینایان در پیاده رو‌ها و تامین محل ویژه توقف (پارک) خودروی افراد دارای معلولیت در محل توقف حاشیه خیابان‌ها و توقف‌گاه‌های عمومی را انجام دهند.

وی افزود: مشروط کردن صدور پروانه احداث، بازسازی و پایان کار نیز برای تمامی ساختمان‌ها و اماکن عمومی از جمله مجتمع‌های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای دسترس پذیری افراد دارای معلولیت توسط مجری نیز ضروری است.

سالانه حدود ۱۰ درصد از معابر فضا‌های شهری مناسب سازی می‌شوند

معاون توانبخشی بهزیستی استان سمنان با اشاره به اینکه در استان سمنان شهرداری‌ها ملزم به رعایت چک لیست الزامات طراحی ساختمان عمومی در زمان صدور پروانه و پایان کار هستند، اظهار کرد: این امر در سال‌های اخیر به ویژه برای ساختمان‌های جدید در حال ساخت رعایت می‌شود، ولی متاسفانه ساختمان‌هایی که در گذشته ساخته شده‌اند ضوابط مناسب سازی در آن‌ها اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه حتی برخی ساختمان‌ها به دلیل عدم رعایت ضوابط مناسب سازی پایان کار نگرفته‌اند و این امر نیازمند پیگیری‌های لازم قانونی توسط شهرداری‌ها در این زمینه است، افزود: سالانه حدود ۱۰ درصد از معابر فضا‌های شهری در استان، مناسب سازی می‌شوند.

پذیرفته شدگان در آزمون‌های علمی، جذب شده‌اند

میراج در خصوص وضعیت قانون ۳ درصد سهمیه استخدام معلولان در دستگاه‌های دولتی، گفت: در سال جاری ۳ نفر در آزمون علمی تایید و توسط ادارات مربوطه جذب شده‌اند، ولی لازم است تمامی ارگان‌های دولتی در آزمون‌های استخدامی خود با هماهنگی بهزیستی، ۳ درصد از سهمیه استخدامی خود را به معلولان اختصاص دهند تا این قانون بیشتر رعایت شود.

لزوم افزایش مهارت‌های شخصی و مهارتی معلولان

معاون توانبخشی بهزیستی استان سمنان با اشاره به اینکه بیشترین مشکلات معلولان جسمی حرکتی، حضور و مشارکت در جامعه است، گفت: برای تحقق این حضور افزایش توانمندی‌های شخصی که شامل بهره‌گیری از وسایل توانبخشی مناسب مثل ویلچر است و همچنین تقویت توانمندی‌های مهارتی و علمی جهت اشتغال لازم است؛ از طرف دیگر مناسب سازی اماکن عمومی و ادارات دولتی برای حضور این نوع از معلولین امری اجتناب ناپذیر است.

این مقام مسئول افزود: در استان سمنان ۴ هزار و ۷۹۵ معلول جسمی حرکتی وجود دارد که معلولیت یک هزار و ۴۹۷ نفر آن‌ها از نوع شدید است.

گزارش: شهربانو خسروی

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۳۳۳۴۳۴، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
0
0
گوش خرش رو خوب اومدید
ناشناس
Romania
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
0
درست در روز ۱۲آذر مصادف با روز جهانی معلولان و در آیین گرامی‌داشت روز جهانی معلولان بود که علیرضا زاکانی شهردار تهران پس از حرافی بسیار در باب خدمت‌رسانی، نوکری، عدالت و رسالت جمهوری اسلامی در تحقق این مفهوم، خصوصاً برای معلولان، ادعا کرد که بودجه‌ای که امسال تنظیم شده است، ۶۰۰ کیلومتر را در تهران مناسب‌سازی می‌کند و وعده‌ی تحقق آن را با تملق‌های بسیار به افراد حاضر در این آیین گرامی‌داشت داد.
پس از دو ماه و در روزهای منتهی به ۲۲بهمن و پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ بود که در کنار بنرهای دست‌آورد انقلاب اسلامی، بیلبوردهایی در سطح تهران منتشر شد با عنوانِ کلیِ «برای ایران» که یکی از آن‌ها تصویرِ مرد جوان و خندانی نشسته بر ویلچر را داشت و ادعای مناسب‌سازی ۲۰۰کیلومتر از شهر تهران برای معلولان بر آن نقش‌بسته بود. حال که به روزهای پایانی سال نزدیک هستیم، مشخص نیست که تکلیف ۴۰۰ کیلومتر باقی‌مانده از صحبت‌های شهردار تهران چیست و آیا این فضای ادعایی هم مناسب‌سازی شده است یا خیر.

غلامرضا رضایی‌فر رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور در مصاحبه با خبرگزاری ایکنا درباره این بنر و معابر سطح شهر تهران می‌گوید:

اگر فرض کنیم که این ۲۰۰ کیلومتر به‌صورت استاندارد و درست مناسب‌سازی شده است، باز هم سطح تهران ۱۲ هزار کیلومتر معابر دارد. محاسبه کرده‌ام که اگر یک سوم این معابر، معابر اصلی باشند که چون تردد در آنها زیاد است در اولویت مناسب‌سازی قرار دارند، چهار هزار کیلومتر می‌شود. حال محاسبه کنید اگر با این سرعتی که شهرداری اعلام می‌کند، دست به مناسب‌سازی بزند حدود ۲۰ سال طول می‌کشد که در صورتی که معابر ثابت باشند و گسترش پیدا نکنند، فقط یک سوم آنها مناسب‌سازی شوند.
ناشناس
Romania
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
0
بهروز مروتی مدیر کمپین معلولان درباره ابهامات این طرح پرسروصدا از همین مشکلات سخن گفته است. مروتی عنوان می‌کند که:

این یک تکلیف قانونی است که نقشه‌ی راه‌ها طبق تبصره ۲۷ لایحه‌ی بودجه ۱۴۰۱ باید در سایت شهرداری تهران مشخص شود و در دسترس همگان قرار بگیرد. ما طبق این می‌گوییم که این اتفاقِ ۲۰۰ کیلومتر دور از ذهن است. با توجه به شعارهایی که می‌دهند، ممکن است معابر را بهسازی کرده‌ و اسم آن را مناسب‌سازی ویژه معلولان گذاشتند. اما مطمئن هستیم با استانداردها و روابط و مقررات شهرداری و قانون حمایت از معلولان استانداردسازی نشده است.
ناشناس
Romania
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
0
ناصر امانی از اعضای شورای شهر تهران نیز بیان کرده که از این مناطق مناسب‌سازی‌شده و نقشه‌ی آن حتی اعضای شورای شهر تهران نیز اطلاعات و خبری نداشته‌اند.
ناشناس
Romania
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
0
فارغ از ادعاهای مربوط به مناسب‌سازی که آیا انجام شده است یا انجام نشده است، شک بزرگی نیز در نوع مناسب‌سازی ادعایی توسط شهرداری تهران _ و حتی کل شهرداری‌های کشور _ نیز وجود دارد. در همین رابطه محمود کاری، رئیس انجمن ندای معلولان در مصاحبه‌ای با شرق بیان کرده است که:

معلوم نیست تعریف شهرداری از مناسب سازی چیست؟ آیا با استاندارها مطابقت دارد یا نه. باید دوستان اول تعریفشان را از مناسب‌سازی بگویند که ببینیم آیا با شاخص‌ها تطابق دارد یا خیر. مناسب‌سازی یک سری استانداردهایی خاص دارد و باید طبق این شاخص‌ها و استانداردها مناسب سازی انجام شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین