پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۸۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران، نسبت به دخالت وزارت صنعت و اتاق اصناف برای صدور مجوز عینک سازی، به شدت انتقاد کرد و گفت: تجویز و فروش عینک فقط بر عهده اپتومتریست و چشم پزشک است.
شعار سال: دکتر علی میرزاجانی روز شنبه در نشست خبری نوزدهمین کنگره سراسر اپتومتری ایران که قرار است از ۲۰ تا ۲۲ مرداد ماه جاری در مرکز همایش های رازی برگزار شود، اظهارداشت: متاسفانه خیلی از افراد فاقد صلاحیت در زمینه عرضه لنزهای تماسی و طبی فعالیت می کنند که این کار آنها، سلامت بینایی مردم را به خطر می اندازد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با عنوان این مطلب که لنزهای تماسی و طبی به عنوان وسیله کمک بینایی در ارتباط مستقیم با قرنیه چشم قرار دارند، گفت: قطعا، تجویز این قبیل لنزها باید فقط تحت نظر اپتومتریست ها و چشم پزشکان باشد.

وی ضمن هشدار نسبت به تبعات تجویز لنزهای تماسی و طبی توسط افراد فاقد صلاحیت، افزود: متاسفانه در حال حاضر لنزهای تماسی در سالن های آرایش، مغازه های خرازی و عینک فروشی ها عرضه می شود که این موضوع، سلامت بینایی افراد را تهدید می کند.

میرزاجانی از وجود لنزهای قاچاق که فاقد استانداردهای لازم هستند در سطح عرضه خبر داد و گفت: لنزهای تماسی باید استاندارد لازم را داشته باشند، در صورتی که اکسیژن کافی به چشم نرسد، خطرات زیادی برای بینایی فرد ایجاد می کند.

وی، آسیب قرنیه را یکی از شایع ترین مضرات استفاده غیراصولی از لنزهای تماسی دانست و افزود: لنزهای زیبایی و طبی هیچ تفاوتی با هم ندارند؛ در حالی که خیلی راحت در مترو به فروش می رسد.

میرزاجانی با تاکید بر اینکه امکان نظارت همه جانبه در زمینه عرضه لنزهای تماسی و طبی وجود ندارد، گفت: به نظر می رسد که خود مردم باید رعایت کنند.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران در ادامه به موضوع صدور مجوز عینک سازی اشاره کرد و افزود: عینک مثل سایر رشته های پزشکی، با سلامت مردم در ارتباط است. در حالی که عینک سازان تجربی می خواهند میراث دار این صنف باقی بمانند.

وی با انتقاد شدید از دخالت وزارت صنعت و اتاق اصناف در صدور مجوز عینک سازی، گفت: وقتی وزارت بهداشت بخواهد نسبت به پلمپ این قبیل مغازه ها اقدام کند، ۹ ماه طول می کشد.

میرزاجانی با اعلام اینکه از سال ۱۳۶۸ اپتومتریست به عنوان درمانگر با عینک و لنز شناخته می شود، افزود: متاسفانه افراد تجربی نمی خواهند این حوزه را رها کنند و به نظر می رسد که مافیایی در کار است.

وی با اعلام اینکه از سال ۱۳۷۶ بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، یاخت عینک طبی به عنوان حرفه پزشکی شناخته می شود، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته نام ساخت و تعمیر عینک طبی را در لیست مشاغل فنی و تخصصی که نیاز به گذراندن دوره دارند، آورده که این موضوع مغایر با قانون است. انجمن صنفی اپتومتری نیز در این خصوص با رئیس اتاق اصناف جلسه‌ای داشته و از این موضوع شکایت کرد. آنها نیز به ما گفتند که می‌توانید شکایت کنید اما، دو سال زمان می‌برد که پرونده بررسی شود.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران افزود: نامه‌ای به سراسر کشور زده شده و گفته شده است که ساخت عینک طبی یک فعالیت پزشکی است، اما فروش آن نیاز به جواز کسب دارد که باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شود. در حالیکه ما موضوعی به نام فروش عینک نداریم، بلکه اجرت ساخت عینک داریم.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 16 مرداد 1395، کد مطلب: 3733325، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین