پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۰۳۵
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
سیاست خارجی ایران، سال‌ها است که توسط جناح‌های سیاسی به گروگان گرفته شده است. به این معنی که هر دستاورد یک دولت در مسایل سیاست خارجی، توسط رقبای جناحی، به شیوه‌ای به چالش کشیده شده است. یک نمونه، توافق برجام در دولت اول حسن روحانی بود که علی‌رغم تمام فوایدی که برای مردم کشور داشت، توسط جناح رقیب «خسارت محض» خوانده شد. در مساله قطع روابط با عربستان سعودی نیز، با نگاهی اجمالی به اظهارات چهره‌های شاخص «اصولگرا» و مقایسه‌اش با اظهارت امروزشان، به این نتیجه می‌رسیم که مواضع‌شان بیشتر در راستای رقابت جناحی بوده تا پایبندی و گرایش به «اصول»!برداشتن هرگام مثبتی به سود مردم و برای پیش‌برد منافع ملی، قطعا تحسین برانگیز است و مهم نیست که در زمان زمام‌داری کدام دولت و به فرمان که رقم خورده است. با همین رویکرد اما، قربانی کردن منافع همین مردم در راستای منافع جناحی، قابل اغماض نیست.

شعار سال: از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی پس از ۷ سال، از عصر روز جمعه ۱۹ اسفندماه، در صدر اخبار رسانه‌ها به چشم می‌خورد. این رویداد، بدون شک بزرگترین دستاوردی است که در طول فعالیت دولت سیزدهم به ثمر نشسته است. مقامات و رسانه‌های کشور حالا این اتفاق را، به درستی، دستاوری مهم و مثبت قلمداد می‌کنند. برخی از این مقامات و رسانه‌ها، اما در سال‌های گذشته و در طول فعالیت دولت پیشین، با موضع‌گیری‌های تند از «قطع روابط با عربستان سعودی» استقبال کردند و یا دست‌کم، منسوب به جریانی بودند که تسخیر سفارت سعودی را مغتنم می‌دانستند. این مواضع در مواردی آنقدر آتشین بود که به فکر کسی خطور نمی‌کرد که روزی، امکان عقب‌نشینی از آن‌ها وجود داشته باشد.


اینفوگرافی؛ آقایان اصولگرا! اصول تان کجاست؟!

سیاست خارجی ایران، سال‌ها است که توسط جناح‌های سیاسی به گروگان گرفته شده است. به این معنی که هر دستاورد یک دولت در مسایل سیاست خارجی، توسط رقبای جناحی، به شیوه‌ای به چالش کشیده شده است. یک نمونه، توافق برجام در دولت اول حسن روحانی بود که علی‌رغم تمام فوایدی که برای مردم کشور داشت، توسط جناح رقیب «خسارت محض» خوانده شد. در مساله قطع روابط با عربستان سعودی نیز، با نگاهی اجمالی به اظهارات چهره‌های شاخص «اصولگرا» و مقایسه‌اش با اظهارت امروزشان، به این نتیجه می‌رسیم که مواضع‌شان بیشتر در راستای رقابت جناحی بوده تا پایبندی و گرایش به «اصول»!

برای مثال، «احمد خاتمی» در شهریورماه ۹۵ گفته بود «مردم دستی را که برای آشتی با عربستان دراز شود قطع خواهند کرد». ۶ سال گذشت و حالا، دست‌هایی به میانجیگری چین، توافق از سرگیری روابط را امضا کردند. «سعید جلیلی» نیز در اظهار نظری، عربستان را با کاخ سفید «هم‌شجره» دانسته بود و طبق منطق، از سرگیری روابط با عربستان سعودی، باید برای آقای جلیلی هم‌ارز با آشتی با «هم‌شجره» کاخ سفید باشد. تا این لحظه، اما واکنشی از این عضو شورای عالی امنیت ملی به این رویداد دیپلماتیک منتشر نشده است.

می‌توانیم تصور کنیم که اگر چنین اتفاقی در زمان زمام‌داری دولت پیشین رخ داده بود، واکنش ائمه جمعه و منتسبین به اصولگرایی به آن دقیقا چه بود. کاربران بی‌نام و نشان طرفدار این طیف نیز قطعا از پا ننشسته بودند و فریاد‌های واویلتاشان فضای مجازی فارسی‌زبان را قبضه کرده بود. تاکید دوباره بر این مساله ضروری است که هردستاوری که به نفع مردم باشد، بدون توجه به وابستگی آمر و عاملش، قابل تحسین است. در این اینفوگرافی اما، تنها محض یادآوری، مواضع چند چهره تاثیرگذار اصولگرا نسبت به قطع روابط ایران و عربستان سعودی در سال ۹۴ آورده شده است.

سینا جهانی

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فرازدیلی، تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱، کدخبر: ۶۰۷۶۵، www.farazdaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین