پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۰۳۷
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
با توجه به تغییرات قیمت دلار، عینک هم بی نصیب نماند و در ۱ ماه گذشته بیش از ۵۰ درصد قیمت آن افزایش داشته است. با جستجوی میدانی در سطح شهر قیمت فرم عینکی که در ماه گذشته ۱ میلیون تومان بود یک میلیون و هشتصد هزار تومان در این روز‌ها به فروش می‌رسد. همچنین عدسی عینک هم که قیمتی جدا دارد به همین میزان افزایش داشته است.در ماه‌های اخیر شاهد هستیم که مردم به سمت تعمیر عینک رو آورده‌اند و پس خرید این کالا بر نمی‌آیند یعنی انقدر خرج زندگی‌ها بالا رفته است که این کالا‌ها حتی با توجه به حساسیت آن که با سلامتی انسان سر و کار دارد مورد توجه قرار نمی‌گیرد. گرانی‌های اخیر باعث شده مردم به جای خرید مجدد عینک جدید، عینک قدیمی خود را تعمیر و به آن قانع باشند. متاسفانه در یک سال اخیر عینک تبدیل به یک کالای لوکس شده است.

شعار سال: با توجه به تغییرات قیمت دلار، عینک هم بی نصیب نماند و در ۱ ماه گذشته بیش از ۵۰ درصد قیمت آن افزایش داشته است. با جستجوی میدانی در سطح شهر قیمت فرم عینکی که در ماه گذشته ۱ میلیون تومان بود یک میلیون و هشتصد هزار تومان در این روز‌ها به فروش می‌رسد. همچنین عدسی عینک هم که قیمتی جدا دارد به همین میزان افزایش داشته است.

از طرفی فروشندگان غیر قانونی و دستفروش در سطح شهر زیاد شده که سلامت چشم را هم به خطر می‌اندازد. یکی از مشکلات فروشندگان که داد آن‌ها را در آورده است، دست فروش‌ها و فروش انواع عینک خصوصا عینک آفتابی است که با نصف قیمت مغازه به فروش می‌رسانند که البته کیفیت آن‌ها هم نامشخص است.

باید به این مسئله هم توجه داشت که قیمت‌های عجیب در مغازه‌ها برای عینک مشتریان را به سمت خرید‌های بی کیفیت برده است تا جایی که قیمت برخی برند‌های عینک هم قیمت یک ربع سکه بهار آزادی است. عدم نظارت بر واردات عینک باعث شده که قیمت‌ها بدون هیچ مانعی رشد داشته باشد.

در ماه‌های اخیر شاهد هستیم که مردم به سمت تعمیر عینک رو آورده‌اند و پس خرید این کالا بر نمی‌آیند یعنی انقدر خرج زندگی‌ها بالا رفته است که این کالا‌ها حتی با توجه به حساسیت آن که با سلامتی انسان سر و کار دارد مورد توجه قرار نمی‌گیرد. گرانی‌های اخیر باعث شده مردم به جای خرید مجدد عینک جدید، عینک قدیمی خود را تعمیر و به آن قانع باشند. متاسفانه در یک سال اخیر عینک تبدیل به یک کالای لوکس شده است.

 پیرامون چالش‌های موجود این صنف با علیرضا خلیل‌نژاد، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

علیرضا خلیل‌نژاد، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک تهران در رابطه با مشکلات این اتحادیه گفت: پزشکان و اپتومتریست‌ها در محل‌های مسکونی کار تجاری انجام می‌دهند که فی الواقع در قانون آمده که خلاف است، اما رانت قدرت این اجازه را نمی‌دهد تا جلوی این عمل گرفته شود. از لحاظ زیر ساخت و دانش کافی، این امکان در کشور وجود ندارد و فقط واحد‌های اندکی در کشور وجود دارند که امکان ساخت عینک را دارند. عینک‌هایی که در مغازه‌ها به فروش می‌رسد وارداتی و بخش بسیار اندکی از آن‌ها در داخل کشور مونتاژ می‌شود.


عینک هم لاکچری شد؛ یک عدد هم قیمت ربع سکه!

وی خاطرنشان کرد: مهمترین چالش ما رانت است که توسط چشم پزشکان و اپتومتریست‌ها صورت گرفته است. در کنار تمام مشکلات، سال‌ها است حقوق این صنف توسط چشم پزشکان و اپتومتریست‌ها نادیده گرفته می‌شود. برخی از چشم پزشکان و اپتومتریست‌ها در مطب‌های خود مبادرت به فروش عینک می‌کنند. مطب مکان عرضه کالا نیست و تنها باید در آن جا معاینه و برایش نسخه صادر شود. اتحادیه خواهان اجرای اصل ۹۱ قانون نظام صنفی است.

خلیل‌نژاد پیرامون سالی که گذشت افزود: امسال، سال مالی خوبی برای اصناف نبود و در مقابل با مصوبات دولت درباره مالیات، حقوق و ... مشکلات چندین برابر شد. صنف ما سال خوبی را پشت سر نگذاشت و متاسفانه با مشکلات بسیاری رو به رو شد.

راه‌های تشخصی عینک اصل از تقلبی

اولین راه شناسایی عینک اصل از تقلبی لوگوی آن است. لوگوی عینک اصل روی شیشه سمت راست و داخل دسته عینک قرار دارد. فونت و رنگ نوشتار آن هم باید ثابت باشد، کوچکترین اشتباه نوشتاری نشان دهنده تقلبی بودن عینک است. در عینک‌های آفتابی باید روی جعبه عینک شماره مدل عینک، رنگ شیشه‌ها، اندازه قاب عینک و همین طور کشور تولید‌کننده درج شده باشد. برچسب نرخ هم یکی از بهترین روش‌های تشخیص عینک اصل از تقلبی است. معمولا محصولات کپی شده تخفیف‌های بالایی دارند و با نرخ بسیار پایینی فروخته می‌شوند. اگر قیمت عینک برندی بیش از اندازه پایین بود به اصل بودن آن شک کنید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت گسترش نیوز، تاریخ انتشار:۲۱ اسفند ۱۴۰۱، کدخبر: ۲۸۹۲۶۹، www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین