پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۱۰۰
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
«محمد جواد محبت» شاعر برجسته کرمانشاهی که کودکان ایرانی او را با شعر «دو کاج» می‌شناسند، امروز در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

شعار سال: استاد محمدجواد محبت، شاعر نامدار کرمانشاهی امروز پس از چند سال تحمل بیماری و به علت عارضه قلبی به دیدار معبود شتافت.

علی‌رضا شهرستانی رییس دفتر نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه به مناسبت درگذشت استاد محمد جواد محبت شاعر نام آشنای استان کرمانشاه، نوشت: او پر کشید تا هم در‌های نهفته بر دل خویش را این بار در گوش آسمان زمزمه کند. استادی که عاشقانه‌ترین سخن را در قاموس نغزترین ادبیات برای تجلی مهر و محبت نثار فرزندان این کهن بوم نمود.
«محمدجواد محبت» شاعر پرآوازه کرمانشاهی درگذشت

شاعری مردمی که یک آن از رسالت سترگ شاعری عدول نکرد و همواره با عالی‌ترین مضامین شکوهمندترین کلام موزون را خلق کرد.

استاد محبت معلمی فرهیخته، درد آشنا، سالک و عارف بود. او زیباترین دوران عمر با برکت خود را در کنار دانش آموزانی سپری کرد که عاشقانه اشعار پرمغز او را زمزمه می‌کردند. او شاعری کرد تا بفهماند، بشناساند و طریق اندیشیدن را به دانش آموزان خود آموزش دهد.

محمدجواد محبت در کرمانشاه و در سال ۱۳۲۲ چشم به جهان گشود. کودکی و تحصیلات را در کرمانشاه گذراند و سپس به عنوان معلم در روستا‌های قصر شیرین به خدمت مشغول شد.

شعر‌های او از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۴ در مجلات توفیق، خوشه، روشنفکر، دریچه، تهران مصور و هفته‌نامه مشیر چاپ می‌شد. از سال ۶۲ به گروه مؤلفین کتاب‌های درسی پیوست و آثاری از او در کتاب‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم ابتدایی درج شد.

«محمدجواد محبت» شاعر پرآوازه کرمانشاهی درگذشت
محبت همچنین در زمینه نقد شعر و قصه‌نویسی فعال بود. او از آغاز فعالیت خود با کانون شعرا و نویسندگان امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه و انجمن‌های ادبی رشید یاسمی، شعر جوان و ادیبان ایران همکاری داشت.

وی یکی از چهار شاعری بود که جایزه شعر فروغ به او اختصاص یافته‌است. وی از شاعران توانا و چهره‌های ماندگار و نام آشنای کرمانشاه و کشور و دارای دیپلم از دانشسرای مقدماتی بود که پس از طی مراحل تحصیل به استخدام آموزش و پرورش درآمد.

از خیمه‌های عاشورا، آن سوی چهره زرد خورشید، موج عطر‌های بهشتی، خانه هل اتی (شعر‌های علوی)، آه…‌ای بانوی طوبی سایه آه… (فاطمیات)، گریه دل ناصبوران (شعر‌های عاشورایی)، گلوی سبز آواز، خاطرات سبز (مجموعه شعر نوجوانان)، از مرز‌های فریاد (دفتر سروده‌های انقلابی)، گزیده ادبیات معاصر (مجموعه شعر)، قلب را فرصت حضور دهید (مجموعه شعر)، رگبار کلمات، کوچه باغ آسمان، با بال این پرنده سفر کن تعدادی از آثار وی است، اما معروف‌ترین اثر محمدجواد محبت شعر کاجستان (دو کاج) او است که در کتاب درسی ابتدایی به چاپ رسیده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:۲۳ اسفند ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۴۰۱۱۲۲۳۰۰۰۱۹۷، www.farsnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین