پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۸۷۱۷۶
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹
راه اندازی خط دوچرخه سواری در تهران و هزینه میلیاردی عمرانی آن، راه اندازی بی دود و مواردی همانند را شاید بتوان بخشی از پازل رانت ساز یا در نگاهی حداقل، کج کارکردی مدیریتی در شهرداری تهران دانست. آیا دوچرخه اشتراکی، اولویت شهر تهران است؟ بار‌ها در این خصوص هشدار دادیم و کسی نشنید. حال جای دارد، بازرسی شهرداری یا سازمان بازرسی کل کشور، درباره پشت پرده راه اندای خط دوچرخه سواری در تهران تحقیق کند. اگر وارد نشدند، ممکن است پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، اقدام به انتشار ۱۲ برگ سند و یک فایل صوتی کند که می‌تواند، ارکان برخی از آدم‌ها را بلرزاند.

شعار سال: فعالیت دوچرخه‌های «بیدود» به دلیل اینکه شهرداری‌های تهران و شیراز برای آن‌ها مجوز فعالیت صادر نمی‌کنند، متوقف شده است. حالا با وجود این سرنوشت دوچرخه‌ها، اشتراک‌هایی که کاربران برای استفاده از دوچرخه‌ها خریداری کردند، به آن‌ها باز می‌گردد؟

به گفته مدیرعامل «بیدود» با وجود اینکه همه مدارک و مستندات خود را برای فعالیت دوباره بیدو‌د به شهرداری و شورای شهر ارائه داده‌اند و قرارداد‌هایی هم برای فعالیت مجدد امضا شده است، اما شهرداری همچنان مجوز‌ها را صادر نمی‌کند و فعالیت دوباره بیدود در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

گزارش «استارتاپ «بیدود» از شهرداری شکست خورد/ دوچرخه‌های اشتراکی به شهر باز نمی‌گردند؟» به‌طور کامل به ماجرای شهرداری و بیدود پرداخته است.

تحقق هشدار سایت شعار سال درباره شکست بیدود، سایه کدام حاجی برداشته شده است؟

بیدود اشتراک‌های کاربران را بازمی‌گرداند؟

دوچرخه‌های اشتراکی بیدود دوچرخه‌های هوشمندی بودند که شهروندان پس از ورود به سایت شرکت متولی یا نصب اپلیکیشن آن، پس از ثبت‌نام و پرداخت مبلغی به عنوان ودیعه، می‌توانستند آن‌ها را در اختیار بگیرند و در هر نقطه‌ای که خواستند آن را قفل کرده و رها کنند.

اما حالا که این دوچرخه‌ها مدت زیادی است که دیگر قابل استفاده نیستند، تکلیف مبالغی که کاربران بید‌ود به‌عنوان ودیعه پرداخت کردند، چه خواهد شد؟

حسین قاسمی، مدیرعامل استارتاپ بید‌ود در پاسخ به این پرسش که مبالغ دریافت شده از کاربران به آن‌ها بازمی‌گردد یا خیر، گفت: «با وجود تعطیلی بیدود، به بازگشت دوچرخه‌ها به سطح شهر امید داریم، به همین دلیل اشتراک‌های خریداری شده در حساب کاربران باقی می‌ماند و در صورت فعالسازی دوباره بیدود، آن‌ها می‌توانند از باقی مانده زمان اشتراک خود استفاده کنند.»

نکته جالب اینجاست که جمع‌آوری دوچرخه‌های اشتراکی بیدود در حالیست که در دو سال ابتدایی شروع به فعالیت «بیدود» استقبال از دوچرخه‌های نارنجی به حدی افزایش یافته بود که شهرداری اعلام کرد به زودی این دوچرخه‌ها به منظور نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه سواری با ودیعه رایگان در اختیار دانشجویان، اهالی رسانه و حتی کارمندان دولت قرار خواهند گرفت و افراد تنها باید هزینه سفر براساس مسافت طی شده را پرداخت کنند.


دوچرخه‌های نارنجی چه می‌شوند؟

از سوی دیگر حدود یک سال است که دوچرخه‌های بیدود در سطح شهر دیده نمی‌شوند، در این یک سال دوچرخه‌ها کجا نگهداری شده‌اند؟

مدیرعامل بیدود در این باره نیز گفت: «ما ۵ هزار دوچرخه در شهر‌های تهران و شیراز داریم. حالا آن‌ها در پارکینگ‌هایی که در داخل شهر اجاره کردیم، به سر می‌برند. اما ممکن است که در طول زمان به دلیل شرایط آب و هوا دچار فرسودگی شوند و این موضوع خسارت کلانی به ما وارد خواهد کرد.»

با گذشت دو سال از حذف دوچرخه‌های بید‌ود هنوز سرنوشت این دوچرخه‌های نارنجی در تهران و شیراز مشخص نیست. شرکت بیدود به دنبال جلب حمایت‌های شهرداری و شورای شهر است و طی این مدت به دلیل مشکلات مالی دست به عصا حرکت کرده است.

شورای شهری‌ها هم نه تنها برنامه‌ای برای این شرکت خصوصی ندارند بلکه آب پاکی را روی دست مدیران «بیدود» ریخته و معتقدند که طرح دوچرخه در پایتخت، همیشه شکست خورده است و باید به جای دوچرخه به اتوبوس توجه شود.
تحقق هشدار سایت شعار سال درباره شکست بیدود، سایه کدام حاجی برداشته شده است؟

حالا باید دید برنامه شهرداری در این زمینه چیست و در صورت خداحافظی همیشگی دوچرخه‌های نارنجی پول شهروندان که در قالب حق اشتراک، پرداخت شده چه زمانی به جیب آن‌ها بازمی‌گردد؟

شهروندان تهرانی در سال جاری روز‌های کمتری هوای پاک و سالم را تنفس کرده‌اند و همین موضوع اهمیت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مترو، اتوبوس و دوچرخه‌های اشتراکی را دو چندان کرده است؛ بنابراین شاید بهتر باشد که مسئولان شهرداری مجوز فعالیت دوچرخه‌های اشتراکی را دوباره صادر کنند تا تکلیف دوچرخه‌ها و اشتراک‌های خریداری شده مردم، مشخص شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱،tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین