پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۲۱۴
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری در هر سال، با توجه به ترکیبی از تاکیدات و ماموریت های مورد نیاز کشور، شرایط زمینه ای ، انتظارات ، افق های آتی و مواردی همانند صورت می پذیرد. در سال 1402 دو ماه رمضان داریم( احتمالا تاکید بر ابعاد دینی و معنوی)، رابطه با دنیا با نوعی عطف یابی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اتحاد و ارتقا توانمندی های ارتباطی با مشرق زمین همراه بوده (تاکید روی بعد سیاست خارجی و دیپلماتیک) ، بحث ظهور و تمدن سازی و مهدویت و در کل موج چهارم شناخت بشری در کانون توجه قرار دارد( احتمال طرح این اصطلاح در شعار سال 1402 بدلیل برخی التهاب های سال گذشته کم است) ، تاکیدات اقتصادی برای احیای توسعه ای کشور و ایجاد جهش (افزایش تولید و توسعه اقتصاد) مورد توجه می باشد.بر این قاعده،سناریو سازی برای شعار سال 1402، طبیعتا باید حول این محورها صورت پذیرد.

شعار سال  : سنت نامگذاری نوروزی سال‌ها در جمهوری اسلامی ایران به‌طور رسمی و مشخص (نام مشخص در مقابل نام عمومی) از سال ۱۳۷۸ توسط مقام معظم رهبری شروع شد. فلسفهٔ این کار جلب توجه مردم به یک ارزش خاص و همین‌طور در نقطهٔ مقابل آن، به یک مشکل ویژه می‌باشد. به نظر می‌رسد نامگذاری‌ها از سال ۱۳۸۲ به بعد، ارتباط و تاکید مستقیمی بر عملکرد، وظیفه مندی و ارتقا همسویی‌ها در دولت پیدا کرده و رهبر انقلاب با تعیین نام برای این سال‌ها، در واقع بر مطالبات مردم از دولت‌ها تأکید داشته اند. وضعیت تقسیم بندی دهه ای شعار سال( تحلیل تجمعی بر اساس مسیر پیشرفت و نوع نیازمندی های انقلاب اسلامی) و تقسیم بندی بر اساس سال های حضور دولت های گوناگون(تحلیل تجمعی بر اساس سبک مدیریت اجرایی)  بصورت زیر است: 

*** پیام‌های رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال جدید در سال های دهه هفتاد شمسی:

شعار سال در دولت های پنجم و ششم(اکبر هاشمی رفسنجانی):
۱۳۶۹: تأکید بر «تحول درونی و اصلاح امور»
۱۳۷۰: تأکید بر «صبح روشنی»
۱۳۷۱: تأکید بر «تحکیم معنویت»
۱۳۷۲: تأکید بر «عدالت اجتماعی»
۱۳۷۳: تأکید بر «صرفه‌جویی»
۱۳۷۴: تأکید بر «وجدان کاری، انضباط اجتماعی، انضباط اقتصادی»
۱۳۷۵: تأکید بر «ضرورت پرهیز از اسراف و حفظ ثروت و منابع عمومی کشور»
۱۳۷۶: تأکید بر «توجه به معنویات و فضایل اخلاقی»

شعار سال در دولت های هفتم و هشتم(محمد خاتمی):

۱۳۷۷: تأکید بر «صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف، قناعت و پایداری بر مواضع اسلامی و انقلابی»
۱۳۷۸: سال امام خمینی نامیده شد. این نامگذاری به دلیل همزمانی این سال با یکصدمین سال تولد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود.
۱۳۷۹: سال امام علی بود. دلیل آن نیز وجود دو عید غدیر در همان سال بود.

از شعار سال و شعار سال ۱۴۰۲ چه می دانید؟

*** پیام‌های رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال جدید در سال های دهه هشتاد شمسی:

۱۳۸۰: سال اقتدارملی و اشتغال‌آفرینی نامیده شد. پیشنهاد محمد خاتمی برای نامگذاری اولین سال در قرن بیست و یکم به نام سال «گفتگوی تمدن‌ها» و سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل با استقبال سران مواجه گردید، در ابتدا گمان می‌رفت که سال ۱۳۸۰ نیز، سال «گفتگوی تمدن‌ها» نام گیرد.
۱۳۸۱: به عنوان سال عزت و افتخار حسینی نامگذاری شد. علت این نامگذاری نیز تقارن ماه محرم قمری در فروردین و اسفند ماه همان سال بود، در واقع دهه محرم دو بار در یک سال قرار گرفته بود.
۱۳۸۲: سال خدمت‌گزاری.
۱۳۸۳: سال پاسخگویی بود. بیشتر سازمان‌های دولتی سعی کردند تا با تهیه بولتن و جزواتی دربارهٔ عملکرد وزارتخانه یا سازمان مربوطه، خود را پاسخگو نشان دهند برخی سازمان‌ها جلسات مردمی برپا می‌کردند و به سوالات مردم پاسخ می‌گفتند.
۱۳۸۴: تحت عنوان سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی نامگذاری شد که برخی آن را به نوعی از دل‌مشغولی‌های رهبر جمهوری اسلامی دانستند. تهدیدات ایالات متحده و کشمکش اروپا و ایران بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران موجب گردید تا رهبری ایران تمامی مطبوعات، احزاب و سیاست‌مداران داخلی را به نوعی همبستگی و دوری از مناقشات داخلی دعوت کند.

شعار سال در دولت های نهم و دهم (محمود احمدی نژاد):

۱۳۸۵: سال پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نامیده شد. اساس این نامگذاری از آن جهت بود که در آن سال دو بار تاریخ وفات محمد بن عبدالله، به تاریخ قمری، در تقویم بود. یکبار در ابتدای سال و یکی در پایان سال. برخی دیگر نیز آن را به دلیل چاپ کاریکاتور‌های پیامبر اسلام در نشریه دانمارکی در سال قبل از آن می‌دانند. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت ایران، نامه‌های خود به سران کشور‌های جهان در این سال، با یادکرد این نامگذاری و به پیروی از پیامبر اسلام نگاشته و ارسال نمود.
۱۳۸۶: سال اتحاد ملی، انسجام اسلامی نامیده شد. رهبر انقلاب بیان داشتند که «آرزو و امید همه ایرانیان «استقلال ملی، عزت ملی و رفاه عمومی ملت» است و همه این اهداف به برکت «ایمان اسلامی، اتحاد کلمه» خواهد شد» و «ایجاد تفرقه و تضعیف وحدت ملی ایرانیان» و «به وجود آوردن مشکلات اقتصادی برای متوقف کردن پیشرفت کشور» را دو روش عمده دشمنان برای مقابله با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی برشمرند.
۱۳۸۷: نوآوری و شکوفایی. رهبر در تشریح علت نامگذاری سال ۱۳۸۷ به این عنوان، به «نوآوری بزرگ و تاریخی ملت ایران در پیروزی انقلاب اسلامی» اشاره کرد. سال ۱۳۸۷ سی‌امین سالگرد انقلاب اسلامی بوده است.
۱۳۸۸: اصلاح الگوی مصرف.
۱۳۸۹: همت مضاعف، کار مضاعف. در سال ۱۳۸۹ پیام نوروزی رهبران جنبش سبز نیز منتشر شد که در آن سال جدید را سال «صبر و استقامت» نامگذاری کردند.

از شعار سال و شعار سال ۱۴۰۲ چه می دانید؟

*** پیام‌های رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال جدید در سال های دهه نود شمسی:
۱۳۹۰: جهاد اقتصادی. به دلیل سال ابتدایی طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران و افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در سال ۱۳۸۹، رهبر انقلاب فعالیت‌های اقتصادی را کافی ندانسته و ضمن نامگذاری سال ۱۳۹۰ به عنوان جهاد اقتصادی خواستار مجاهدت کلیه قشر‌ها و نهاد‌ها در زمینه اقتصاد شدند.
۱۳۹۱: تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی.
۱۳۹۲: حماسهٔ سیاسی و حماسهٔ اقتصادی. توجه به تولید ملی به‌عنوان «حماسه اقتصادی» و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ در ایران به عنوان «حماسه سیاسی»، دلیل نامگذاری این سال بوده است.

از شعار سال و شعار سال ۱۴۰۲ چه می دانید؟

شعار سال در دولت های یازدهم و دوازدهم (حسن روحانی):

۱۳۹۳: اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی
۱۳۹۴: دولت و ملت، همدلی و همزبانی
۱۳۹۵: اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل
۱۳۹۶: اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال
۱۳۹۷: حمایت از کالای ایرانی
١٣٩٨: رونق تولید
۱۳۹۹: جهش تولید
۱۴۰۰: تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها

از شعار سال و شعار سال ۱۴۰۲ چه می دانید؟

*** پیام‌های رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال جدید در دهه اول قرن چهاردهم شمسی:

شعار سال در دولت سیزدهم(ابراهیم رئیسی):

۱۴۰۱: تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین

سناریوها برای شعار احتمالی سال 1402:

همانگونه که مطرح گردید ، نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری در هر سال، با توجه به ترکیبی از تاکیدات و ماموریت های مورد نیاز کشور، شرایط زمینه ای ، انتظارات ، افق های آتی و مواردی همانند صورت می پذیرد. در سال 1402 دو ماه رمضان داریم( احتمالا تاکید بر ابعاد دینی و معنوی)، رابطه با دنیا با نوعی عطف یابی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اتحاد و ارتقا توانمندی های ارتباطی با مشرق زمین همراه بوده (تاکید روی بعد سیاست خارجی و دیپلماتیک) ، بحث ظهور و تمدن سازی و مهدویت و در کل موج چهارم شناخت بشری در کانون توجه قرار دارد( احتمال طرح این اصطلاح در شعار سال 1402 بدلیل برخی التهاب های سال گذشته کم است) ، تاکیدات اقتصادی برای احیای توسعه ای کشور و ایجاد جهش (افزایش تولید و توسعه اقتصاد) مورد توجه می باشد.بر این قاعده،سناریو سازی برای شعار سال 1402، طبیعتا باید حول این محورها صورت پذیرد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
برچسب ها: شعار سال ، شعار سال 1402 ، شعار سال ۱۴۰۲ ، گمانه زنی درباره شعار سال ، سناریوهای پیشنهاد شعار سال ، شعار سال اخیر چیست ، تاکیدات شعار سال ، مخاطبین شعال سال ، پیام شعار سال برای مدیران ، پیام شعار سال برای مردم ، اجرایی شدن شعار سال ، راهکارهای تحقق شعار سال ، حساب کشی از میران تحقق شعار سال ، شعار سال و تغییرات حوزه مدیریتی و اقتصادی ، شعار سال در دولت های پنجم و ششم ، شعار سال در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی ، شعار سال در دولت های هفتم و هشتم ، شعار سال در دولت محمد خاتمی ، شعار سال در دولت های نهم و دهم ، شعار سال در دولت محمود احمدی نژاد ، شعار سال در دولت های یازدهم و دوازدهم ، شعار سال در دولت حسن روحانی ، شعار سال در دولت سیزدهم ، شعار سال در دولت ابراهیم رئیسی ، شعار سال در گام دوم انقلاب ، آغاز رسمی شعار سال از سال 1382 ، آغاز غیر رسمی شعار سال از سال 1369 ، پیام نوروزی مقام معظم رهبری ، شعار سال 1402 چیست ، محورهای شعار سال 1402 ، شیوه نامگذاری شعار سال ، گمانه‌ها از شعار سال ، شیوه نامگذاری و انتخاب شعار سال ، کارگروه پیشنهاد شعار سال به مقام معظم رهبری ، شعار سال جدید ، تاکید مقام معظم رهبری در شعار سال جدید ، شعار سال رهبری ، shoaresl ، auhvshg ، auhvshg vifvd ، auhv shg vifv ، auhv shg 1402 ، تاکیدات شعار سال ۱۴۰۲ ، شعار سال ۱۴۰۲ از بارگاه امام رضا
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
1
3
چرا برعکس پارسال، از سناریوهای احتمالی و عناوین پیشنهادی حرف نزدید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
زرنگ بازی دارن در میارن. فردا یا روز دوشنبه یکی دو تا خبر و تحلیل دیگه کار می کنند و تا حدی افشاگری می کنند. بگید دیگه بابا جون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
2
0
متن جدیدی نیست. فقط پاراگراف آخرش جدیده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
0
3
شعار سال در ایران در حد شعار ساله و تضمینی بهش نیست. یک ماه اول داغه و بعدا می شه کوه یخ. چون تضمین نظارتی نداره. مدیران دولتی هر کجا صرفه داشته باشه ازش استفاده می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
نتیجه طرح شعار سال تا اینجا چی بوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
0
0
جالبه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
0
1
چرا به کاهش تورم ، کاهش فشار اقتصادی روی مردم ،کاهش بروکراسی اداری و مودب شدن کارمندان دولت بعنوان شعار سال اشاره نمی کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
0
1
شما تنها سایتی بودید که در این باره تا امروز مطلب نوشتید(پیش بینی برای سال 1402)، چرا مابقی رسانه ها استقبال نکرده اند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
1
0
شعار سال 1402 شد مهار تورم و رشد تولید. این با گمانه زنی های شما خیلی نزدیک بود. بعد بگید مستقل هستیم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
0
0
سال مهار تورم و رشد تولید مبارک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
0
2
مگه می شه انتظار داشت که توی این سال تورم کم بشه؟ مگه معجزه بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین