پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۱۳۱
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳
حرمت و جایگاه رفیع بقیع در بین مسلمانان دارای سابقه‌ای تاریخی است. بقیع به خاطر قدوم مبارک رسول خدا و ائمه معصومین علیهم السلام و دفن چهار تن از امامان علیهم السلام و سایر مؤمنان، شهیدان ونیکان، دارای شرافت زیادی است.

شعار سال:قبرستان بقیع قدیمی‌ترین و یکی از دو قبرستان مهم در اسلام است( بقیع و وادی السلام) که در مدینه قرار دارد.اهمیت این قبرستان در نگاه مذاهب اسلامی به خاطر دفن ۴ امام از ۱۲ امام شیعیان و یکی از خلفای اهل سنت است. هرچند شیعیان احتمال می‌دهند قبر فاطمه زهرا نیز در این قبرستان است. بقیع در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نیز زیارتگاه بود و آن حضرت برخی شب‌ها خانه را ترک می‌کرد، تنها به بقیع می‌رفت و در آنجا به راز و نیاز با خدا می‌پرداخت. اما این مکان پر عظمت از سوی دشمنان اسلام مورد حمله و تخریب قرار گرفت.

در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری پس از اشغال مکه، وهابیان به سرکردگی عبدالعزیزبن سعود روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال نمودند، به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور پرداختند و ضریح فولادی ائمه بقیع را که روی قبور امام مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهم السلام قرار داشت از جا در آوردند(تخریب بقیع اشاره به واقعه تخریب کلی قبرستان بقیع یک‌بار در سال ۱۸۰۶ میلادی و یک‌بار در سال ۱۹۲۶ میلادی معادل۳۱ فروردین ۱۳۰۵، دارد).

*** نخستين تخريب قبور ائمه بقيع : نخستين تخريب قبور مطهر ائمه‌ بقيع به دست وهابيون سعودي در سال ۱۲۲۰ هجري يعني زمان سقوط دولت اول سعودي‌‌ها توسط حكومت عثماني روي‌ داد، پس از اين واقعه‌ تاريخي – اسلامي با سرمايه‌گذاري مسلمانان شيعه و به‌ كار بردن امكانات ويژه‌اي، مراقد تخريب‌ شده به زيباترين شكل بازسازي‌ شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقيع به يكي از زيباترين مراقد زيارتي و در واقع مكان زيارتي – سياحتي مسلمانان تبديل‌ شد.

*** دومين تخريب بقيع : دومين و در واقع دردناك‌ترين حادثه تاريخي – اسلامي معاصر به هشتم شوال سال ۱۳۴۴ و پس از روي‌ كار آمدن سومين حكومت وهابي عربستان مربوط ‌مي‌شود؛ سالي كه وهابيون به فتواي سران خود مبني بر اهانت و تحقير مقدسات شيعه، مراقد مطهر ائمه و اهل‌بيت ‌پيامبر(ص) را مورد دومين هجوم وحشيانه‌ خود قراردادند و بقيع را به مقبره‌‌اي ويران‌ شده و در واقع مهجور و ناشناخته تبديل‌ كردند.

عبدالوهاب ادعا می‌کرد گنبد‌های ساخته شده بر قبور ائمه بدعت است و بعضی از اعمال انجام شده شرک می‌باشد وچون سلاطین عثمانی اعتراضی بر این وضعیت ندارند و در سایه پرچم حکومت آن‌ها این کار‌ها انجام می‌گیرد، بنابراین مؤید شرک هستند. از جمله قبوری که در حمله ددمنشانه وهابیت به مقدسات مسلمین ویران گردید، بارگاه و مقبره‌ امام حسن مجتبی (ع)، امام سجاد (ع)، امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) بود.علاوه بر ویرانی قبور ائمه‌ شیعه، قبر حضرت عبداللّه و حضرت آمنه پدر و مادر حضرت رسول صلی الله علیه و آله، مالک، پیشوای مالکی، عباس عموی پیامبر، اسماعیل از فرزندان امام جعفر صادق (ع) و… نیز به طور کامل ویران گردید.

این حرکت وحشیانه‌ وهابیون، جهان اسلام، به ویژه ایرانیان را شدیدا متأثر نمود و در امر سفر حجاج ایرانی هم اختلال ایجاد کرد. مسلمانان ایران، عراق، قفقاز، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، تاتارستان، یاشقیرستان، ترکیه، افغانستان، چین، مغولستان و هندوستان، در برابر این مسئله، موضع گیری کردند و فقیهان و بزرگانی، چون سید ابوالحسن اصفهانی، شیخ محمد خالصی و شهید سید حسن مدرس، این اقدام را محکوم کردند.

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

تخریب قبور در مکه، مدینه، جده و کربلا در سال ۱۳۴۳ هجری قمری:
وهابیون در سال ۱۳۴۳ هجری قمری در مکه گنبد‌های قبر حضرت عبدالمطلب (ع)، ابی‌طالب (ع)، خدیجه (ع) و زادگاه پیامبر (ع) و فاطمه زهرا (ع) و خیزران عبادتگاه سری پیامبر (ع) را با خاک یکسان کردند و در جده نیز قبر حوا و دیگر قبور را تخریب کردند. در مدینه نیز گنبد منور نبوی را به توپ بستند، ولی از ترس مسلمانان، قبر شریف نبوی را تخریب نکردند آن‌ها همچنین در شوال ۱۳۴۳ با تخریب قبور مطهر ائمه بقیع (ع) اشیاء نفیس و با ارزش آن قبور مطهر را به یغما بردند و قبر حضرت حمزه (ع) و شهدای احد را با خاک یکسان و گنبد و مرقد حضرت عبدالله و آمنه پدر و مادر پیامبر (ع) و دیگر قبور را هم خراب کردند.
وهابیون متعصب در همان سال به کربلای معلی حمله کردند و ضریح مطهرحضرت امام حسین (ع) را کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهر را که اکثرا از هدایای سلاطین و بسیار ارزشمند و گرانبها بود، غارت کردند و قریب به ۷۰۰۰ نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را کشتند. سپس به سمت نجف رفتند که موفق به غارت نشدند و شکست خورده برگشتند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار:۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۵۶۵۳۰۴، fa.shafaqna.com / سایر منابع .

اخبار مرتبط
برچسب ها: قبرستان بقیع ، زیارت بقیع ، تخریب قبرستان بقیع ، علت تخریب قبرستان بقیع ، زیارت قبور بقیع ، تخریب بقیع توسط وهابیان ، حمله وهابیون به قبور ائمه ، حمله وهابیون به قبرستان بقیع ، کدام ائمه در بقیع مدفون هستند؟ ، چهار امام مدفون در بقیع ، قبر کدام امام در بقیع است؟ ، قبر امام حسن مجتبی ، قبر امام سجاد ، قبر امام محمدباقر ، قبر امام جعفر صادق ، بدعت گنبدسازی بر قبور ائمه ، عبدالعزیزبن سعود ، قبور ائمه بقیع چگونه ویران شد ، سابقه تاریخی بقیع ، زیارتگاه بقیع ، تاریخ تخریب بقیع ، ضریح فولادی ائمه بقیع ، گنبد‌های قبور ائمه در بقیع ، قبر حضرت عبداللّه و حضرت آمنه پدر و مادر حضرت رسول ، شیخ محمد خالصی ، قبرستان بقیع و وادی السلام ، اهمیت بقیع برای مسلمانان ، تخریب بقیع در دو نوبت ، نخستین تخریب قبور ائمه بقیع ، دومین تخریب بقیع ، سقوط دولت اول سعودی توسط حکومت عثمانی ، روی کار آمدن سومین حکومت وهابی عربستان ، تخریب گنبد پیامبر توسط وهابیون ، تخریب حرم امام حسین توسط وهابیون ، تخریب آثار اسلامی در مکه توسط وهابیون
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین