پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۸۸۸۴۶
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲
دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰، برای محاسبه مالیات عملکرد سال ۱۴۰۱ برخی از مشاغل از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، ابلاغ شد.

شعار سال: یکی از مهم‌ترین موارد در قوانین و بخشنامه‌های مالیاتی، موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم است. سازمان مالیاتی به منظور حمایت از اشتغال‌زایی و رونق کسب و کار‌های متوسط و ضعیف، همه ساله برای برخی از مشاغل، تسهیلاتی در نظر می‌گیرد. به این صورت که هرگاه درآمد حاصل از فروش یا ارائه محصولات (کالا یا خدمات) برای این گروه از مشاغل در یک سال مالیاتی، کمتر از سقف تعیین شده از سوی این سازمان باشد، صاحبان مشاغل مذکور از انجام بخشی از تکالیف مالیاتی معاف خواهند بود. همچنین مالیات این دسته از مودیان به صورت مقطوع محاسبه و مطالبه می‌شود.

دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ برای محاسبه مالیات +
لازم به ذکر است؛ در سال ۱۴۰۱ سقف فروش سال ۱۴۰۰ برای استفاده از این تسهیلات حدود ۵ میلیارد تومان لحاظ شده بود.

بر همین اساس اخیرا، هادی سبحانیان در بخشنامه‌ای به ادارات کل امور مالیاتی بخشنامه استفاده تسهیلات تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم را ابلاغ کرد.

در بخشنامه رئیس کل سازمان امور مالیاتی آمده است، در اجرای تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ و با رعایت مفاد بند (ل) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور و به منظور تکریم مودیان، اجرای عدالت مالیاتی با توجه به شرایط اقتصادی کشور، تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین مالیات عملکرد سال ۱۴۰۱ برخی از صاحبان مشاغل مقرر می‌دارد.

معافیت ارائه اظهارنامه تا سقف ۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیارد تومان فروش

مشمولین تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ١٣٩٤:

- تمامی صاحبان مشاغلی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آن‌ها در سال ۱۴۰۱ حداکثر صد برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم مبلغ ۶۷,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال بوده و فرم مالیات مقطوع برای آن‌ها در درگاه خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری شده است مشمول مقررات این دستور العمل بوده و از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ و ارائه اظهار نامه مالیاتی برای عملکرد مذکور معاف می‌باشند.

دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ برای محاسبه مالیات +

تبصره - صاحبان مشاغل زیر مشمول این دستورالعمل نمیباشند و این مودیان در اجرای مقررات ماده (۱۰۰) قانون مذکور مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق وفق مقررات قانونی میباشند:

الف- مودیانی که میزان فروش کالا و ارائه خدمات آن‌ها در سال ۱۴۰۱ پیش از مبلغ ۶۷,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال بوده است.

ب- در پرونده‌های مشارکت مدنی چنانچه سهم درآمد با فروش حداقل یکی از شرکاء پیش از مبلغ مذکور در بند (۱) باشد و یا مجموع درآمد مشارکت بیش از مبلغ ۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال باشد.

ج- صاحبان مشاغلی که در اجرای جزء (۲) بند (ز) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مکلف به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی بوده و با توجه به اطلاعات دریافتی نسبت به نصب آن اقدام ننموده و همچنین مواردی که بر اساس اطلاعات واصله از سامانه سوت زنی نسبت به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی اقدام ننموده اند.

د- صاحبان مشاغلی که برای آن‌ها فرم موضوع تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده نشده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر: ۲۸۹۶۶۶۹، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین