پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
رئیس برد اپتومتری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که واردات عدسی ها، فریم های عینک و عینک های آفتابی و سایر ملزومات مرتبط با سلامت بینایی، در حال حاضر نیازی به مجوز ندارند، افزود : داشتن مجوز برای این منظور باید اجباری شود.
بشعار سال: دکتر ابراهیم جعفرزاده پور در نشست خبری نوزدهمین کنگره سراسری اپتومتری ایران اظهار کرد: داشتن مجوز برای واردات ملزومات مرتبط با سلامت بینایی در سایر کشورها حتی در کشورهای منطقه مانند امارات عربی متحده، کویت و یمن اجباری است اما در کشور ما هیچ اجباری در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: در مورد عینک های آفتابی نیز همین مشکل وجود دارد، در تمام کتب علمی عینک آفتابی به عنوان عینک تجویزی معرفی شده است که باید در آن نمره چشم، رنگ چشم، شرایط آناتومی و مدت قرار گرفتن در معرض نور خورشید لحاظ شود .

جعفرزاده پور اضافه کرد: میزان تیرگی عدسی عینک آفتابی و عینک طبی و آفتابی نیز از مهمترین معیارهایی است که باید در تجویز این عینک ها مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه به دلیل نبود نظارت کافی و نبود آگاهی کافی مردم در این زمینه، برای خرید این گونه عینک ها تنها زیبایی آنها مورد توجه قرار می گیرد.

جعفرزاده پور گفت: میزان تیرگی عدسی های عینک آفتابی و طبی آفتابی (OD) روی کارت مشخصات عینک و یا روی دسته عینک ها درج می شود و برای مصارف مختلف مانند کوهنوردی، ورزش های آبی، اسکی و شرایط معمولی متفاوت است که افراد هنگام عینک باید از آن اطلاع داشته باشند .

وی توضیح داد: لازم است OD عینک های آفتابی برای مصارف معمولی در طی روز 1.5 و برای کوهنوردی، کشاورزی و قرار گرفتن طولانی مدت در دشت برابر با 2.5 تا 3 و برای ورزش خاص آبی و اسکی 3 تا 4 باشد.

جعفرزاده پور با تاکید بر اینکه مسئولیت صفر تا صد عینک باید برعهده یک نفر باشد تا در صورت بروز مشکل بتواند پاسخگو باشد، افزود: اگر نمره عینک را یک نفر تجویز کند، یک نفر فریم عینک را بفروشد و فردی دیگر عدسی آن را بسازد در صورتی که مشکلی ایجاد شود، بیمار متوجه آن نمی شود و اگر هم بعد از مدتی با مشکلات بینایی مواجه شود، نمی داند باید به کدام یک مراجعه کند.

رئیس برد اپتومتری وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر بیمه ها بر نسخه های ساخت عینک گفت: سازمان های بیمه گر باید زمانی هزینه عینک را بپردازند که یک مرکز معتبر نسخه آن را صادر یا این که حداقل یک مسئول فنی آن را مهر کرده باشد؛ این درحالی است که گاهی نسخه های دارای مهرهایی با این مضمون 'متخصص عالی اپتیک' یا ' دارای مجوز از انجمن چشم پزشکان ایران' دیده می شود که هیچ معنا و مفهوم درست و قانونی ندارند.

جعفرزاده پور با اشاره به قدمت رشته اپتومتری در ایران گفت: این رشته در سال 1352 و حتی پیش از کشورهای آلمان، یونان، هلند و سوئیس در ایران و برای اولین بار در دانشگاه های شهید بهشتی و مشهد راه اندازی شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد چشم گیری داشته است به گونه ای که پیش از انقلاب تنها در مقطع کارشناسی بود اما در حال حاضر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی نیز دانشجو پذیرش می شود.

** موفقیت طرح کشوری پیشگیری از تنبلی چشم کودکان در گرو ساخت صحیح عینک

نایب رئیس انجمن اپتومتری ایران گفت: طرح کشوری تنبلی چشم کودکان یکی از طرح های مفید و سازنده ای است که در کشور اجرا می شود و بودجه و تعداد نفر ساعتی که در مسیر اجرای آن صرف می شود، بسیار زیاد است اما موفقیت آن در گرو صحت آخرین حلقه این زنجیر یعنی ساخت صحیح عینک است.

جعفرزاده پور توضیح داد: در موارد زیادی مشاهده شده که کودک در معاینات ضمن این طرح، مبتلا به تنبلی چشم تشخیص داده و برای او عینک تجویز شده است اما به دلیل مراجعه به عینک سازهای غیرمجاز و استفاده از عینک هایی با نمره یا فاصله کانونی نادرست و فریم نامناسب، انحراف چشمی او شدیدتر و با مشکلات تازه ای مواجه شده است.

وی با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر در این زمینه، افزود: لازم است کودکانی که با مشکلات بینایی تشخیص داده می شوند به چشم پزشکان یا اپتومتریست های معتبر ارجاع داده شوند تا نتیجه حاصل از طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان با موفقیت همراه باشد.

نوزدهمین کنگره سراسری اپتومتری ایران از 20 تا 22 مردادماه جاری در سالن همایش های رازی تهران برگزار می شود.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 16 مرداد 1395، کد مطلب: 82177212، www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رهنما
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
0
0
مگه واردات عینک طبی و آفتابی و لنز ها، الان از استاندارد اجباری برخوردار نیستند؟ اگر این طور باشد که کشور در بد فاجعه ای قرار گرفته است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
0
0
باید بیشتر از این ها به معلولینمان توجه شود
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین