پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۱۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۵
افزایش لابی‌گری ها و مداخلات وزارت صنعت در ارائه مجوز کسب برای عینک سازان غیر حرفه ای منجر به ایجاد مافیای فروش و تجویز غیر قانونی عینک در کشور می شود.

شعار سال: علی میرزا جانی در نشست خبری کنگره اپتومتری که صبح امروز در سالن آزادی دانشکده توانبخشی علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: متاسفانه علی رغم اینکه تجویز عینک رشته اصلی در علوم پزشکی است، مداخلات وزارت صنعت و معدن در ارائه مجوز برای فروش و ساخت آن به غیر حرفه ای ها منجر به ایجاد بیش از سه هزار واحد غیر قانونی با پروانه فروش عینک آفتابی شده است.

وی با تاکید بر اینکه تنها هزار و 800 واحد معتبر و قانونی اپتومتری در کشور در حال فعالیت هستند افزود: ارائه پروانه های خرده فروشی عینک و لنز توسط وزارت صنعت و فرصت طلبی مجوز داران در تجویز و ساخت عینک های طبی بیش از پیش به سوء استفاده از این رشته علوم پزشکی دامن زد به گونه ای که این موضوع محل دعوای معاونت درمان و وزارت صنعت شده زیرا معاونت درمان نظارت می کند اما وزارت صنعت مجوز می دهد.

ساخت و ترمیم عینک طبی در کنار مصوبه حفر چاه های عمیق در وزارت صنعت وی با اظهار تاسف از مداخلات گسترده وزارت صنعت و معدن در صدور مجوز های مرتبط با فروش عینک و لنز گفت : سال گذشته شخص وزیر صنعت و معدن ساخت و تعمیر عینک طبی را کنار حفر چاه و در بین مشاغل فنی و تخصصی که برای اخذ جواز کسب نیاز به گذران دوره های خاصی دارند ، قرارداده است .

میرزا جانی با اشاره به اینکه رییس اتاق اصناف با بازی با الفاظ موج نارضایتی را در خصوص مداخلات در رشته اپتورمتری ایجاد کرده، تصریح کرد: طی پیگیری های انجمن صنفی اپتومتریست ها برای حل مساله مداخلات وزارت صنعت ، یدالله صادقی رییس اتاق اصناف و هیئت عالی نظارت به صراحت بیان کردند که جامعه اپتو متریست ها اگر شاکی‌اند بروند شکایت کنند درحالیکه رسیدگی به این شکایت حداقل دوسال به طول می انجامد .

پشت پرده فعالیت های مخفیانه کارخانه های عینک سازی رییس انجمن اپتومتری ایران با بیان اینکه مافیایی پشت ماجرای عینک فروشی ها و تجویز کنندگان غیر مجاز آن وجود دارد ، تصریح کرد : علی رغم فعالیت 2 هزار و 500 اپتومتریست فعالیت تنها 15 نفر هیئت علمی واقعی درکشورمان در حال فعالیت هستند و از سوری دیگر با توجه به وجود 4 دانشگاه و دانشکده برای آموزش آن ، تعداد فارغ التحصیلان این رشته مهم علوم پزشکی به طور سالیانه 100 نفر آن هم در مقاطع کارشناسی و ارشد است.

میرزا جانی همچنین با اظهار گله مندی از فعالیت های غیر مجاز برخی اپتومتریست های تجربی نیز گفت : این افراد با شرکت ها و کارخانه ها عینک سازی قرارداد می بندند و بواسطه آن دانشجویان اپتومتری را درخفا جذب و با استناد بر معاینات بدون نظارت و اشتباه اقدام به فروش عینک و تجویز آن می کنند و این مهم نظارت های بسیار جدی وزارت بهداشت را می طلبد.

چه کسی استاندارد عینک های UV را تایید می کند؟ وی با تاکید بر اینکه استفاده از عینک های آفتابی جذبی در افراد پس از انجام جراحی های لیزیک و لازیک الزامی است ، گفت : درحقیقت این عینک ها باید اشعه UV را جذب کنند ولی با توجه به وجود دست متخلفان و سودجویان در این بازار ، چه کسی استاندارد های این عینک ها را در مغازه های متفرقه تایید می کند درصورتیکه عینک های معتبر توسط دستگاه های خاصی تهیه می شود .

رییس انجمن اپتومتری با اشاره به نحوه عملکرد دستگاه های مورد تایید ساخت عینک افزود : این تجهیزات با سنجش همه جوانب اعم از ، فاصله کانونی ، میزان جذب UV ، اندازه چشم و همه معاینات بالینی، عینک منحصر به فردی را برای بیمار می سازند.

25 درصد از کودکان کشور نزدیک بین هستندوی در ادامه با بیان اینکه مشکل ضعف بینایی چالشی دیگر در عرصه اپتومتری است ، اظهار داشت : استفاده فراگیر از انواع تبلت ، گوشی های موبایل و کامپیوتر ها در کوتاه مدت به سوزش و قرمزی چشم ها و در طولان مدت منجر به ایجاد عیوب انکساری همچون نزدیک بینی می شود، عارضه ای که هم اکنون 25 الی 30 درصد از کودکان کشور و 50 درصد از کمسالان چین و ژاپن را مبتلا کرده است .

میرزا علی یادآور شد: زندگی ماشینی و بازی های رایانه ای مهمترین عامل کاهش دوربینی و بروز ناهنجاری های انکساری چشمی از جمله نزدیک بینی در کودکان به شمار می رود.

با اندکی تخلیص و اضافات، برگرفته از سایت اسپلی، تاریخ انتشار: 16مرداد 1393، کد مطلب: 5723224، www.espeli.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جامی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
0
0
یکجور می گه مافیا که آدم دست و پاشو گم می کنه. مافیا کدوم داداش . خیالات برت داشته . بگو تجارتش در ایران بی در و پیکره و هر جوری می شه وارد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
0
سه هزار واحد فروش غیر قانونی ؟؟؟؟/
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۰
0
0
عینک مافیا نداره. چون بازار کم قاعده و قانونیه، هر کس که قدرت و پول و آشنایی با این بازار داشته باشه، به راحتی می تونه روش تاثیر معنادار بذاره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
0
0
چرا میگید مافیا بگید خودمون عرضه رسیدگی نداریم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین