پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۲
بزرگ‌ترین نگرانی زنان باردار یا متمایل به بارداری در این باره ، شایعه‌ایست که درخصوص عدم امکان زایمان طبیعی پس از انجام اعمال جراحی چشمی‌ در جامعه رواج پیدا کرده است.

شعار سال: امروزه عیوب انکساری چشم یکی از مواردی است که افراد را تشویق به انواع عمل‌های چشمی ‌می‌کند تا بوسیله عمل، مشکل بینایی‌شان را رفع نموده و بدون نیاز از عینک، بتوانند اطراف را خوب و شفاف ببینند، اما هنوز هم برخی از زنان نگران این نوع اعمال اصلاحی بر روی چشم هستند.

به گزارش مهرخانه، بزرگ‌ترین نگرانی زنان در این باره شایعه‌ایست که درخصوص عدم امکان زایمان طبیعی پس از انجام اعمال جراحی چشمی‌ در جامعه رواج پیدا کرده است. اینکه زنانی که بوسیله اعمال جراحی در صدد رفع عیوب انکساری چشم شان هستند؛ پس از عمل امکان زایمان طبیعی نخواهند داشت.

دکتر محمود جوشقانی فوق‌تخصص قرنیه درخصوص عیوب انکساری چشم و همچنین عمل‌های مربوط به این عارضه گفت: عارضه‌های چشم سه نوع هستند که باعث می‌شوند بینایی فرد تحت‌الشعاع قرار گرفته به همین دلیل نتواند محیط اطراف را خوب ببیند. این عیوب به بیان ساده و به طور خلاصه شامل: نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم هستند.

وی با اشاره به تعاریف این عیوب افزود: نزدیک‌بینی حالتی است که فرد اشیاء نزدیک به خود را راحت می‌بیند، ولی اشیاء دور را تار و غیرشفاف مشاهده می‌کند، دوربینی نیز حالتی است که فرد اشیاء نزدیک به خود را تار و غیر شفاف دیده و درعوض اجسامی‌ را که دورتر قرار گرفته‌اند به صورت واضح می‌بیند. حالت آستیگمات هم حالتی است که فرد چه در دور و چه در نزدیک دچار تاری در بینایی خود است. البته سه حالتی که در عیوب انکساری توضیح داده شد بر اساس سن و شرایط بیمار می‌تواند مختلف باشد.

مقدمات عمل‌های رفع عیوب انکساری :

این فوق تخصص قرنیه ادامه داد: برای انجام عمل‌های رفع عیوب انکساری بر روی چشم، لازم است به مواردی مانند میزان شماره چشم، وضعیت قرنیه با توجه به عکس‌برداری توپوگرافی از قرنیه که میزان ضخامت قرنیه را بیان می‌کند و سن بیمار توجه شود. به عنوان مثال اگر قرنیه از یک حدی کمتر باشد، نمی‌توان گونه خاصی از عمل را بر روی چشم اعمال کرده و باید از نوع دیگری از عمل برای رفع عیوب انکساری استفاده نمود و یا اگر فرد در سنین پایین باشد، معمولاً پزشک عمل را به تعویق می‌اندازد. معمولاً تا قبل از 18سالگی برای رفع عیوب انکساری از عینک استفاده می‌شود تا شماره چشم فرد ثابت شده و بعد اقدام به عمل می‌شود، اما در برخی افراد ممکن است شماره چشمشان تا سنین بالاتر هم هنوز ثابت نشده باشد.

انواع اعمال جراحی برای رفع عیوب انکساری :

جوشقانی در ادامه پیرامون انواع و چگونگی عمل‌های مربوط به رفع عیوب انکساری افزود: همانطورکه گفته شد انجام این اعمال بستگی به شماره چشم فرد و ضخامت قرنیه آنها دارد. ساده‌ترین و دقیق‌ترین راه برای افرادی که امکان جراحی را دارند همان درمان با لیزر است که انواع مختلفی دارد مانند لیزیک و لازک و پی آر کی.

وی ادامه داد : اما اگر در اصلاح بینایی فردی به دلیل نازکی قرنیه و یا افرادی که زمینه قوز قرنیه دارند، نشود از لیزر استفاده کرد؛ می‌توانیم در چشم آنها لنز بکاریم که البته هزینه کاشت لنز در چشم بالاست و درمان با لیزر هزینه مناسب‌تری دارد.

این پزشک فوق تخصص قرنیه درخصوص دو روش استفاده از لیزر گفت: در عمل‌های لیزر دو روش لیزیک و لازک وجود دارد. لیزیک آن است که یک لایه از قرنیه که در حدود 150 تا 180 میکرون است را از روی چشم بیمار برش داده و برمی‌داریم و از زیر لایه قرنیه به وسیله لیزر به اصلاح عیب انکساری چشم می‌پردازیم.

وی ادامه داد: عمل لیزیک بی‌دردتر بوده و بیمار می‌تواند از فردای عمل چشمش را باز کند و آبریزش و سوزش چشم نخواهد داشت. اما عمل لازک یا پی آر کی روشی است که روی سطح قرنیه را لیزر می‌کنند. برای اینکه سطح قرنیه را بتوان لیزر کرد لازم است ابتدا یک لایه که به آن پوشش‌های قرنیه گفته می‌شود، برداشته شده و بعد از لیزر استفاده شود. در ادامه یک لنز پانسمان روی چشم قرار می‌گیرد و سپس بعد از دو سه روز آن پوشش‌هایی که از قرنیه جدا شده بود به مرور ساخته شده و لنز پانسمانی برداشته می‌شود. بیمار در این عمل تا زمانی که پوشش‌های قرنیه ساخته شود، کمی ‌درد و سوزش و آبریزش از چشم خواهد داشت.

امکان زایمان طبیعی در افرادی که عمل لیزیک داشته‌اند :

جوشقانی در پاسخ به این شایعه که زنانی که عیوب انکساری چشم‌هایشان را با استفاده از لیزر درمان کرده‌اند ؛ نمی‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند، گفت: این شایعه به هیچ وجه صحت ندارد و اینگونه نیست که به دلیل عمل‌های رفع عیوب انکساری فرد نتواند زایمان طبیعی داشته باشد. زایمان طبیعی هیچ تأثیری روی چشم از لحاظ عمل جراحی لیزیک یا پی آر کی نخواهد داشت.

وی در توضیح اینکه برخی افراد گمان می‌کنند که شماره چشمشان به دلیل زایمان طبیعی پس از عمل رفع عیوب انکساری برگشته است، چنین بیان کرد: معمولاً شماره چشم بعد از عمل‌های رفع عیوب انکساری برنمی‌گردد، اما اگر در موارد نادری شماره چشم فرد برگشت، قطعاً به دلیل زایمان نخواهد بود؛ بلکه پیشرفت بیماری اولیه فرد است. به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که شماره چشمش اکنون 5 است و قرار است تحت عمل لیزیک قرار بگیرد. این فرد شرایط چشمش به گونه‌ای است که شماره آن هر سال بالاتر می‌رود و مثلاً در هقت سال آینده پیش‌بینی می‌شود که شماره چشمش 7 بشود؛ ما در زمان کنونی شماره چشم فرد را که 5 بوده با استفاده از لیزیک صفر می‌کنیم و در هفت سال آینده شماره چشم او دو خواهد شد. مردم در اصلاح به این پدیده برگشت شماره چشم می‌گویند. در حالی که این برگشت شماره چشم بیمار نیست، به این پدیده پیشرفت بیماری فرد گفته می‌شود.

وی افزود: در برخی از افراد ما شاهد پیشرفت بیماری هستیم، ولی در بعضی بیماران پس از عمل در سال‌های آتی شاهد هیچگونه پیشرفتی از بیماری نخواهیم بود.

این فوق تخصص قرنیه درباره مراقبت‌های لازم پس از عمل‌های رفع عیوب انکساری گفت: افرادی که تحت اینگونه عمل‌های چشمی ‌قرار می‌گیرند؛ لازم است تا مدتی عینک آفتابی بزنند تا اگر احیاناً چشم‌هایشان به نور حساس است، اذیت نشوند. بهتر است تا یکی دو هفته پس از عمل به چشم‌هایشان فشار نیاورند و کار دقیق و ظریف با چشم‌هایشان انجام ندهند. این عمل‌ها به سادگی انجام می‌پذیرد و دوره درمان کوتاهی داشته و حتی این افراد می‌توانند پس از یکی دو هفته بعد از عمل به استخر بروند و هیچ منعی نخواهند داشت.

وی در انتها خاطرنشان کرد: البته هر فردی شرایط مخصوص به خود را دارد و بهتر است برای اطمینان بیشتر در باره مراقبت‌های پس از عمل، از پزشک معالجشان راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایند.

با اندکی تخلیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی خانواده و زنان، تاریخ انتشار: 22 مهر 1392، کد مطلب: 8693 ، http://mehrkhane.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
میرفندرسکی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
1
5
یعنی فشار و زور زدن های زنان در زایمان طبیعی، تاثیری بر چشم های عمل کرده و افزایش فشار بر مویرگ های چشمی و خدای ناکرده پارگی آنها ندارد؟
آیا این قاعده بعد از عمل اصلاحی چشم صادق است یا مثلا باید شش ماه تا یک سال بگذرد و بعد بتوان گفت که تاثیری ندارد و زنان می توانند زایمان طبیعی داشته باشند(منظورم مثلا زنی است که شش ماه آبستن است و عمل اصلاحی چشم انجام می دهد. آیا این فرد می تواند عمل زایمان طبیعی را انجام دهد؟)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
5
7
باورم نمی شد چشم به زایمان ربط داشته باشه
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین