پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۳۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
یکی از مشکلات شهرک های جدید الاحداث در زنجان نبود مسجد است که در شهرک های گلشهر و پونک نیز این مشکل وجود دارد که همت مسئولان مربوطه را برای احداث مساجدی با معماری اسلامی را می طلبد.

شعار سال: بيش از دو دهه از ساخت نخستين واحد هاي مسکوني در شهرک‌ هاي جديد زنجان مي گذرد، ولي همچنان اين شهرک ‌ها دچار گره هايي در امورشان هستند که به رغم وعده مسئولان به نظر نمي رسد باز شدني نباشند.

شهرک هاي اقماري را مي توان مرزي بين برخورداري و محروميت دانست، شهرک هايي که به تناسب رشد جمعيت شهري در حاشيه شهر ها شکل مي گيرند و به تناسب موقعيت جغرافياي اقشار خاصي از افراد جامعه را در خود جاي داده است و به اين دليل داراي شرايط مختص خود است.

در شرايطي که ده ها شهرک مسکوني جديد در شهر شکل گرفته است، تلاش براي ساماندهي آن ها فقط در وعده ها خلاصه شده است.

امروزه توجه جدی به امر مذهبی از اهداف کلیدی و مهم دولت ‌ها محسوب می ‌شود و در این میان فراهم کردن محیط معنوی مناسب از مهمترین مبانی کیفیت بخشی محسوب می‌شود.

محیط معنوی مناسب در گرو فضای فیزیکی، روانی و اجتماعی مطلوب است و هرگاه فضای مسجد مطابق با معماری اسلامی ایرانی باشد قرار گرفتن در آن فضا برای انسان لذت بخش و عمیق خواهد بود.

آن چه که خانواده‌ ها را در مورد فضای مناسب معنوی چند سالی است درگیر کرده، کمبود مسجد است به گونه ‌ای که مسئله نبود فضای مساجد در برخی از شهرک ‌های اقماری به بحران تبدیل شده است.

در فرهنگ شیعه ساخت و اداره مسجد به عهده خود مردم است و امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، دولت ها را از حضور در عرصه دین مانند اداره حوزه های علمیه و مساجد پرهیز داده اند، البته دولت می تواند با در اختیار قرار دادن زمین های مناسب برای احداث مسجد در شهرک های اقماری نقش خود را ایفا کند و مردم نیز آن را احداث و اداره خواهند کرد.

روح مسجد آگاهی، بصیرت و بینش است و اگر این فرهنگ در جوامع اسلامی فراگیر شود، این امراض و درد هایی که دشمنان به کشورهای اسلامی سرایت می دهند از بین خواهد رفت. مساجدی که روزگاری پایگاه فعال سیاسی، اجتماعی و مردمی بود و نقشی پر رنگ در مناسک‌ مذهبی داشت امروز در فعالیت ‌های اجتماعی نقشی بسیار کمرنگ دارد و فقط در مناسبت‌ های مذهبی کاربرد خود را نشان می‌دهد.

در برخی محله ‌ها نبود فعالیت ‌ها و برنامه‌ ها موجب شده تا حضور مردم در این مکان ‌های مذهبی آنچنان که باید و شاید پر رنگ نباشد. در بسیاری از مساجد نماز های جماعت فقط در یک نوبت آن هم موقع اذان مغرب برپا می‌شود.

مرتب برپا نشدن نماز جماعت به مرور زمان موجب شده است تداوم حضور مردم در مسجد کمتر شود. در برخی از مناطق نیز اصلا مسجدی وجود ندارد و تکیه‌ ها و حسینیه ‌ها موجب شده تا مردم کمتر به ساخت مسجد احساس نیاز کنند.

چنانچه اگر می خواهیم آرامش معنوی در فضای شهر حاکم شود و تأثیرات آن را بر روح و جسم شهروندان شاهد باشیم باید روح معنویت را در این فضا ها و اماکن مذهبی بدمیم.

اما متأسفانه مهندسی برخی پروژه ها و شهرک ها به نیاز های مذهبی و معنوی افراد توجهی ندارد و نبود مسجد در برخی شهرک ها از جمله همین موارد است و این در حالی است کمبود مساجد در شهرک های اقماری ما را بر آن داشت سراغ متولیان فرهنگی شهرمان برویم و موضوع جانمایی نامناسب مساجد را در شهرک های اقماری پیگیر باشیم.

*مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان: احیای مساجد زنجان در دستور کار اداره کل تبلیغات اسلامی استان

حجت‌الاسلام مسعود صفی یاری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان دبا اشاره به احیای مساجد، گفت: اداره کل تبلیغات اسلامی استان و ستاد اقامه نماز استان طرحی را با عنوان فعال کردن مساجد نیمه فعال در دستور کار خود دارند.

وی با بیان اینکه در این طرح تصمیم داریم مسجدی که فاقد امام جماعت هستند شناسایی و تمهیداتی برای رفع مشکلات آن مساجد در نظر گرفته شده است که مناطق حاشیه ای در اولویت هستند، افزود: به کمک مردم و ائمه جماعت توانسته ایم تا کنون این طرح را در بیش از ۵۰ مسجد محقق کنیم.

حجت‌الاسلام صفی یاری با اشاره به ایجاد مسجد در شهرک های اقماری، بیان کرد: شهرک های اقماری نیازمند مسجد را شناسایی کرده ایم و در تلاش هستیم تا مکانی را در مجتمع های مسکونی برای ایجاد مساجد تعیین کنیم تا با حضور خیرین و مردم ساخت این مساجد شروع شوند.

*مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه زنجان: ساماندهی مساجد متولی مشخصی ندارند

حجت الاسلام نیک نام، مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه زنجان با بیان اینکه ساماندهی مساجد متولی مشخصی ندارند، گفت: تنها نقش اوقاف در مساجد تعیین اعضای هیات امناء است.

وی با اشاره به احیای وقف در مساجد، افزود: اوقاف وظیفه نظارت بر مساجد را بر عهده دارند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه زنجان با بیان اینکه در استان زنجان در حدود یک هزار و 550 باب مسجد وجود دارد، بیان کرد: پیمانکاران شهرک های جدید تاسیس باید مکان ساخت مسجد را تعیین کنند.

*رئیس دبیرخانه کمیسیون های تخصصی راه و شهرسازی استان زنجان: مساجد جزء هویت و شناسنامه شهرهای اسلامی هستند

حمیدرضا حمیدی، رئیس دبیرخانه کمیسیون های تخصصی راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه این نهاد تنها در خصوص جانمایی و محل ساخت مساجد ابراز عقیده می کند و در خصوص معماری و نحوه ساخت آن و هزینه کرد برای مساجد ورود پیدا نمی کند، گفت: ساخت مساجد توسط دستگاه های ذی ربط انجام می شود.

وی با بیان اینکه مساجد از بناهای معماری اسلامی هستند که جزء هویت و شناسنامه شهرهای اسلامی هستند، افزود: لازم است در هنگام ساخت مساجد گنبد مسجد با عایق های رطوبتی پوشانده شود تا بعد ها به این معماری آسیبی نرسد.

به هرحال انتظار می ‌رود دولت با پیگیر‌ها و ساماندهی های مستمر خود در امر احیای مساجد و جانمایی درست مساجد در شهرک های اقماری دست بزند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی مهرزنجان، تاریخ 25 آذر 95، کد مطلب: 4669: www.mehrezanjan.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
مسئولینمون بی دین و ایمون شدن همین کارار رو میکنین که انقدر بلا های طبیعی داره تو کشورمون زیاد میشه زلزله الودگی کم ابی
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
0
0
بجای اینکه اتنقدر دغدغه فضای سبز وپارک واین چیزا رو برای شهر های جدید داشته باشین کاش یکمن دغدغه مسائل معنوی مردم رو هم داشتین م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین