پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۸۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴
حول و حوش آبانماه سال گذشته بود که خبر جنجالی خرید و فروش نوزادان در اطراف برخی بیمارستان‌ها و همین طور در بعضی بیمارستان‌های جنوب تهران از زبان یکی از اعضای شورای شهر تهران، مسأله داغ نوزادفروشی را برسر زبان‌ها انداخت!

شعار سال: همان زمان فاطمه دانشور به صراحت اعلام کرد که این نوزادان به علت بیماری‌های مختلف از 100 تا 200 هزار تومان معامله می‌شوند. او حتی تأکید کرد که این کودکان حاصل اعتیاد مادرانی هستند که بدون ازدواج، باردار شده‌اند. آن زمان البته انتقادات زیادی به این گفته‌ها وارد شد و خیلی‌ها را وادار کرد تا در برابر آن موضع گرفته و از اساس چنین مواردی را کتمان کنند، حالا اما «حبیب‌الله مسعودی فرید»، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی از کاهش چشمگیر خرید و فروش نوزادان در بیمارستان‌ها خبر می‌دهد. (در همان بیمارستان‌هایی که زمانی هرنوع خرید و فروشی را کذب محض می‌خواندند! و به همین علت هم تلاشی برای نگهداری کودک دربیمارستان و تحویل او به بهزیستی انجام نمی‌شد.)

فرید البته درباره علت «کاهش معاملات نوزادفروشی» این طور توضیح می‌دهد: «براساس پروتکل مشترک بهزیستی با وزارت بهداشت که از سال گذشته اجرایی شده است، مقرر شد تا مسئولان بیمارستان به محض مراجعه مادر معتاد برای زایمان، سریعاً مورد را به بهزیستی اطلاع دهند تا با استقرار اورژانس اجتماعی(123‌)، کار ارزیابی وضعیت مادر و کودک بسرعت آغاز شود.»
وی می‌افزاید: «با این حال متأسفانه به دلیل اینکه مادر معتاد در شرایط مناسب و مطلوبی قرار ندارد، برخی افراد سودجو از موقعیت او سوءاستفاده کرده و کودک را هر چند به مقدار ناچیز و غیرقابل توجه، از مادر یا همراه او خریداری می‌کنند. درحالی که باید گفت هر نوع خرید و فروش نوزاد جرم محسوب می‌شود. از این‌رو تیم اورژانس به هیچ وجه اجازه ترخیص کودک را نمی‌دهند.»
وی با بیان اینکه کودک 3 تا 5 روز برای سم زدایی و انجام کار مددکاری در بیمارستان نگه داشته می‌شود، می‌گوید: «پس از این اگر مادر شرایط نگهداری داشته باشد، او را در اختیار مادر قرار داده و حمایتش می‌کنند، در غیر این صورت کودک را به حکم قضایی به جای تحویل به مادر به مراکز بهزیستی ارجاع می‌دهند.»به گفته فرید، اگرچه در حال حاضر خرید و فروش کودک در خارج از بیمارستان ها به صورت پنهانی انجام می شود، ولی با امضای پروتکل مشترک، جلوی خرید و فروش نوزاد در داخل بیمارستان‌ها گرفته شده است.
وی درباره آمار خرید و فروش نوزادان می‌گوید: از آنجا که بسیاری از خرید و فروش‌ها در خارج از بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد، از این‌رو آمار دقیقی در این باره وجود ندارد، البته اگر خرید و فروش در خارج از بیمارستان صورت بگیرد از طریق سازمان‌های مردم نهاد، شناسایی و پیگیری شده و کودک تحویل بهزیستی می‌شود.پیش از این فاطمه دانشور با بیان اینکه تعدادی از بیمارستان‌ها با وجود آنکه در مرکز آسیب قرار گرفته، هیچ همکاری برای معرفی زنان معتاد کارتن خوابی که تازه زایمان کرده‌اند، نمی‌کنند، گفته بود: آنها درحالی همکاری نمی‌کنند که این کودکان در شرایط بسیار بدی نگهداری می‌شوند و معلوم نیست پدرشان کیست و مادران معمولاً اسناد ازدواج رسمی و شرعی شان را ندارند تا نشان بدهد که این بچه در چارچوب نکاح به دنیا آمده است.
او البته به یکی از بیمارستان‌هایی که در جنوب تهران پس از سال‌ها همکاری نکردن، به جرگه بیمارستان‌های فعال پیوسته بود، اشاره کرده و گفته بود: «می‌توان از طریق این بیمارستان در جنوب تهران، این مادران را شناسایی کرده و سپس برای بهبود زندگی شان پس از ترخیص به «مهرآفرین» ارجاع داد، اگرچه در حالت عادی مسئول همه این اتفاقات بهزیستی است، اما این سازمان به علت بضاعت مالی و کمبود نیروی انسانی نمی‌تواند کار زیادی انجام دهد.»دانشور البته تأکید کرده بود که مددکاران سایر بیمارستان‌ها جز تعدادی انگشت شمار در این زمینه همکاری می‌کنند، ضمن آنکه کودکانی که از این پس در این بیمارستان به دنیا می‌آیند، زیر نظر یک مددکار و حامی ترخیص می‌شوند.
«ما طی 3 ماه از سایر بیمارستان‌ها 60 کودک را با این شرایط زیر پوشش قرار دادیم، اما اگر این بیمارستان در همان زمان همکاری می‌کرد تعداد نوزادان به 100 نفر می‌رسید که این خود رقم قابل توجهی است!»

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی آنا، تاریخ 5 دی 95، کد مطلب: 171099: www.ana.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
0
0
بهزیستی فقط حرف می زند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین