پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۸۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۴
اگر بحث ضعف مدیریتی در اجرای راه آهن تهران-همدان را مطرح می‌کنیم به این دلیل است که ظرف یک ماه گذشته نماینده شرکت ساخت و توسعه در همدان تغییر کرده و فرد جدیدی به استان آمده و متاسفانه مدیران استانی و از جمله مدیر کل راه و شهرسازی حتی نام فرد جدید را نمی‌دانست | به نظر می‌رسد تا تکمیل و بهره‌برداری از این طرح هنوز راه زیادی باید طی شود.

شعار سال:


پروژه احداث راه آهن تهران- همدان 11 سال پیش با تصویب در مجلس شورای اسلامی رقم خورد و این طرح با گذشت یک دهه هنوز در بلاتکلیفی تمکیل به سر می‌برد.

قبل از هر چیزی باید گزارشی از وضعیت راه آهن تهران- همدان ارائه کنیم تا فضای روشنی از اجرای این طرح بعد از گذشت یک دهه به دست آوریم.

راه آهن تهران-همدان به طول 268 کیلومتر در چهار قطعه است که به در نهایت بعد از همدان این خط آهن تا سنندج ادامه می یابد. تاکنون 95 درصد از پروژه زیرسازی شده و تا کیلومتر 145 این خط ریل گذاری و از ابتدای خط به طول 20 تا 30 کیلومتر ریل گذاری نشده چراکه انشعاب از مسیر تهران-قم گرفتند.

در این پروژه تاکنون از طرح مطالعاتی تا عملیات اجرایی در بخش‌های مختلف 450 میلیارد تومان هزینه شده و برخی منابع بر این باور هستند که برای تکمیل خط و ریل گذاری، احداث ایستگاه‌ها، خدمات پشتیبانی و... به اعتباری بالغ بر 800 میلیارد تومان دیگر نیاز است.

عمده ترین دلایل تاخیر بیش از یک دهه‌ای در احداث این خط آهن را باید در نبود ریل، کمبود اعتبارات و برخی اتفاقات مانند تحریم‌ها را مؤثر دانست چراکه عامل تحریم‌های اقتصادی در توقف عملیات اجرایی پروژه نقش بارزی داشته و از ورود ریل به کشور و خصوصا در این طرح جلوگیری کرده است.

البته کمبود اعتبارات و ضعف‌های مدیریتی نیز در مقاطعی به اجرای این پروژه آسیب وارد کرده است.

براساس پیش بینی وزارت راه و شهرسازی پروژه راه آهن تهران-همدان باید سال 90 به اتمام می‌رسید اما با تغییر 2 دولت پروژه تکمیل نشد و با ادامه روند کنونی نیز هیچ امیدی به اتمام این طرح مهم در دولت یازدهم نیست.

براساس نظر کارشناسان فن حتی اگر ریل به همدان برسد دال بر این نیست که قطار به همدان خواهد آمد چراکه بعد از ریل گذاری باید بخش‌های دیگر پروژه از جمله نصب علائم راهنمایی و رانندگی، ساختارهای ارتباطی، فیبر نوری و ایستگاه‌ها تکمیل شوند.

اگر تمام کارهای پشتیبانی طرح نیز اجرا شود باز نمی‌توان از قطار مسافربری در پروژه استفاده کرد، بلکه باید در یک بازه زمانی مشخص قطار باری بر روی ریل حرکت کند تا در صورت نشست زیر سازی ایرادات رفع و سپس قطار مسافربری اقدام به تردد در این خط کند.

از قرار معلوم در وزارت راه و شهرسازی شرکتی تحت عنوان شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور تشکیل شده که این شرکت متولی ایجاد راه‌های جاده‌ای و ریلی در کشور است و در واقع ادارات کل راه و شهرسازی در هر استانی در کنار نمایندگی این شرکت در مراکز استان موضوع راه سازی و ایجاد خط اهن را پیگیری می‌کنند.

در استان همدان نیز برای پیگیری احداث آزاد راه همدان- ساوه و راه آهن تهران- همدان نمایندگی شرکت ساخت و توسعه راه‌ها مستقر شده و به عنوان متولی کار پیگیر طرح احداث راه آهن است.

اگر بحث ضعف مدیریتی در اجرای راه آهن تهران-همدان را مطرح می‌کنیم به این دلیل است که ظرف یک ماه گذشته نماینده شرکت ساخت و توسعه در همدان تغییر کرده و فرد جدیدی به استان آمده و متاسفانه مدیران استانی و از جمله مدیر کل راه و شهرسازی حتی نام فرد جدید را نمی‌دانست.

برای پیگیری موضوع این پروژه ابتدا به سراغ مدیر کل راه و شهرسازی استان رفته و وقتی رودباری شرکت ساخت و توسعه را متولی احداث این خط آهن معرفی کرد، از او خواستیم که شماره مدیر این شرکت در استان را به ما بدهد که متوجه شدیم رودباری نام فرد جدید را نمی‌داند و هیچ شماره‌ای از او ندارد.

این بار با روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی تماس حاصل کردیم که در کمال تعجب متوجه شدیم معصومی حتی خبر از تغییر نماینده این شرکت در استان ندارد.

وقتی با چنین وضعیتی مواجه شدیم بر آن شدیم که قبل از آنکه به موضوع راه آهن بپردازیم پیگیر فرد جدیدی که به استان آمده شویم و او را بشناسیم و با برقراری ارتباط با برخی منابع در تهران موفق شدیم شماره نماینده جدید شرکت ساخت و توسعه راه‌ها در استان همدان را به دست آوریم.

این مدیر جدید فردی به اسم نصیر زاده است که با او تماس تلفنی گرفتیم و این مدیر در پاسخ به سوالی مبنی بر روند اجرایی راه آهن تهران- همدان گفت: طبق سفارش وزارتخانه نمی‌توانم مصاحبه مطبوعاتی انجام دهم و برای انجام گفت‌وگو بهتر است با مدیر روابط عمومی شرکت در تهران صحبت کنید.

با خراسانی مسئول روابط عمومی شرکت در تهران تماس گرفتیم اما این مقام مسئول نیز به گوشی خود پاسخ نداد.

موضوع را با استاندار همدان در میان گذاشتیم که محمد ناصر نیکبخت اینگونه پاسخ داد: به زودی معاون وزیر راه و شهرسازی بعد از ماه رمضان برای تعیین تکلیف راه آهن تهران-همدان به استان سفر می‌کند و بهتر است منتظر بمانید و در آن موقع پیگیری کنید.

در این نوشتار قصدمان ارائه گزارشی از وضعیت راه آهن تهران-همدان بود اما ضعف مدیریتی استان به وضوع خود را نشان داد و در واقع مسیر گزارش را از ریل خارج کرد.

شنیدن صدای سوت قطار از آرزوهای دیرین مردم همدان بوده و مردم این دیار از زمانی که عملیات اجرایی احداث راه آهن غرب کشور آغاز شده منتظر هستند تا شاید روزی این آرزوی آنها جامه عمل بپوشد.

برای تکمیل راه آهن تهران-همدان در سفر ریاست جمهوری به استان وعده اختصاص 271 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه داده شد که استاندار همدان در نشستی با اصحاب رسانه از تخصیص 60 میلیارد تومان از این وعده خبر داد و این در حالی است که اتمام پروژه به 800 میلیارد تومان نیاز دارد.

در سفر ریاست جمهوری وعده داد شد که راه آهن تهران-همدان تا پایان سال 95 به اتمام برسد اما اینک به نظر می‌رسد تا تکمیل و بهره‌برداری از این طرح هنوز راه زیادی باید طی شود و در واقع بعید است که عمر دولت یازدهم نیز به افتتاح این پروژه قد دهد و اگر اینگونه شود باید گفت این طرح سه دولت را بازنشسته کرده اما هنوز قطار در ریل قرار نگرفته است.

همدان پرس همچنان منتظر است که نصیر زاده نماینده شرکت ساخت و توسعه در استان مجوز مصاحبه دریافت کند تا بتواند در این زمینه صحبت کند البته باید چند ماهی از انتصاب این مدیر غیر بومی بگذرد تا شاید با پروژه آشنا شود که دیگر خبرنگاری را برای رهایی از پاسخگویی به فرد دیگری پاس ندهد چراکه اگر با یک رسانه‌ای اینگونه برخورد می‌شود، نباید انتظار داشت که اطلاع رسانی صحیح انجام شود.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی همدان پرس، تاریخ انتشار 15 تیر 1395، کد مطلب:9942 : www.hamedanpress.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین