پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۸۹۲
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۵
سیدابوالحسن مهدوی در بهمن 1393 به عنوان رییس فدراسیون هندبال انتخاب شد. او بعد از در دست گرفتن ریاست فدراسیون هندبال خود را از خانواده هندبال خواند و حضور در این پست را یک تکلیف عنوان کرد تا بتواند این رشته‌ی از هم پاشیده شده را سامانی دهد. او با وعده‌های زیادی به روی کارآمد و تاکید کرد که پس از 6 ماه کار اگر عملکردش موفق نباشد از این فدراسیون خواهد رفت. اما پیگیری وعده های او نشان می‌دهد که همچنان این ورزش راه پرفراز و نشیبی در پیش دارد.

شعار سال:


سیدابوالحسن مهدوی بعد از نشستن بر صندلی ریاست فدراسیون هندبال از اهداف زیادی سخن گفت. اهدافی چون ایجاد اتحاد و یکپارچگی در خانواده هندبال، صعود به المپیک، کسب جایگاه مناسب در آسیا، برگزاری لیگ متفاوت و پویا، توجه به هندبال بانوان، جذب اسپانسر، به کارگیری مربیان خوب و احداث سالن چند هزار نفری، به کارگیری مدرس آلمان و میزبانی مسابقات هندبال قهرمانی آسیا. اما بعد از گذشت 18 ماه از این سخنان به نظر می‌رسد که هنوز رئیس فدراسیون به اکثر اهداف و وعده‌هایش نرسیده‌است.

اگر این محورها به سرانجام می‌رسید می‌توانستیم شاهد موفقیت‌های بزرگی چون حضور تیم ملی هندبال ایران در المپیک ریو، حضور تیم ملی ایران در رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا و حضور ایران در رقابت‌های جهانی 2017 فرانسه باشیم. اما اکنون فدراسیون حتی در برگزاری لیگ و راضی نگه‌داشتن بازیکنان هندبال هم دچار مشکلاتی است تا جایی‌که هندبالیست‌های ایرانی برخلاف میل درونی و به دلیل عدم حمایت مالی به کشورهای دیگر کوچ کرده‌اند.

در ادامه مهمترین محور وعده‌های مهدوی را مرور می‌کنیم:

*مهدوی که قبل از روی کار آمدن خود وعده‌ی صعود به المپیک را داده بود و معتقد بود ایران پتانسیل این را دارد که با شکست تیم قطر به عنوان تیم اول و اگر این محقق نشد به عنوان تیم دوم یا سوم در المپیک حضور یابد. ولی شاهدیم که تیم ملی نتوانست سهمیه حضور در المپیک ریو و مسابقات جهانی فرانسه را کسب کند. تیم ملی برای حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک نیازمند به یک برنامه‌ هدفمند و متحد بود اما با فرازونشیب زیادی در این رقابت‌ها حضور یافت که نه تنها به المپیک صعود نداشت بلکه تیم ملی با اختلاف زیادی نیز نتیجه‌ی بازی‌ها را واگذار کرد.

* از طرفی مهدوی از ابتدای نشستن در این سمت مهم‌ترین برنامه‌های خود را ایجاد اتحاد، وحدت و یکپارچگی در هندبال دانست و رمز و کلید موفقیت هندبال را اتحاد در این رشته عنوان کرد.

*مهدوی در 25 بهمن‌ماه 93 درباره‌ی اتحاد در هندبال گفت:

" من در این مجمع متوجه شدم که برنامه برخی از کاندیداها نزدیک به برنامه‌ای است که برای من تدوین شده است و برای اوج گیری هندبال از آن برنامه‌ها استفاده می‌کنم. مهم‌ترین برنامه‌ای که به صورت مقطعی خواهم داشت ایجاد اتحاد، وحدت و یکپارچگی در هندبال است. متاسفانه از هم گسیختگی در این جامعه ایجاد شده و اولین برنامه مهم و اساسی ما این است که اتحاد را ایجاد کنیم. این اتحاد رمز و کلید موفقیت ما خواهد بود. "


*همچنین او در 10 تیرماه 94 در مورد المپیکی شدن هندبال گفت:

"امروز ما به کشورهای کره، ژاپن و عربستان رسیده‌ایم و با اختلاف کمی در بازی گذشته به قطر باختیم. برای رسیدن به المپیک فقط یک تیم به صورت مستقیم به مسابقات راه پیدا می‌کند، و تیم های دوم و سوم کار سخت‌تری در پیش دارند. ما سعی می‌کنیم قطر را شکست دهیم و به عنوان تیم اول صعود کنیم اما اگر نتوانستیم قطعا به عنوان یکی از تیم‌های دوم و سوم در این مسابقات حضور خواهیم داشت."

اما بعد از رقابت‌های انتخابی المپیک کارشناسان ورزشی عدم موفقیت تیم ملی در رقابت‌های المپیک و مسابقات جهانی را عدم همدلی و اتحاد، میان مربی و بازیکنان تیم ملی و در نهایت جامعه هندبال خواندند.

*محسن اخگر اختلافات جامعه هندبال ایران را بد موقع و بدون سیاست دانست و گفت: تیمی که در مسابقات انتخابی المپیک نتیجه‌ گرفته بود و خیلی راحت و خوب با هم کار می‌کردند نباید با اختلافات بد موقع و بدون سیاست روبرو می‌شد و به خاطر خطای چند بازیکن، به اختلافات دامن زده می‌شد که اگر این اختلافات نبود، با یک روال عادی‌تر و راحت‌تر صعود می کردیم. جامعه هندبال باید دست به دست هم دهند تا این اختلافات برچیده شود. امیدوارم با کنار گذاشتن اختلافات توسط فدراسیون به این نقطه برسیم و باز هم در آسیا در سطح بالا حرف برای گفتن داشته باشیم. نظارت پایین فدراسیون و برنامه‌ریزی و رفتار سرمربی از عوامل بروز اختلافات است وباید فدراسیون به عنوان بانی و سکاندار هندبال محکم‌تر و عاقلانه‌تر در مواجهه با برخوردهای احساسی اقدام می‌کرد و مانع بروز بیشتر اختلافات می‌شد.

*حسن پروانه تغییرات 50 درصدی در ترکیب تیم ملی هندبال برای رقابت‌های انتخابی المپیک را درست ندانست و اظهار داشت: تغییر در ترکیب تیم‌های ورزشی 10 تا 15 درصد است نه تغییر در ترکیب نیمی از تیم! برای اینگونه مسابقات نباید جوانگرایی کرد. ترکیب قبلی تیم ملی خوب بود و ما در بازی با قطر با اختلاف چهار الی پنج گل باختیم و نباید این تیم را با عنوان جوانگرایی تغییر می‌دادیم، هرچند که جوانگرایی هم نشد و کسی هم از تیم جوانان دعوت نشد. کاش احترام بازیکنان بزرگی چون استکی‌ها را نگه می‌داشتیم. اگر گله‌ای هم بود آن را برطرف می‌کردیم و با همان ترکیب در این مسابقات حضور می‌یافتیم. برای رفع مشکلات موجود در فدراسیون هندبال و رفع این اختلافات باید از پیشکسوتان استفاده شود و رییس فدراسیون نیز کوتاه بیاید تا مشکلات حل شود، در غیر اینصورت امکان‌پذیر نیست.

*مهدی اسلامی حواشی موجود در خانواده هندبال را از عدم ارتباط سرمربی با بازیکنان دانست و افزود: این‌ عدم ارتباط باعث ایجاد حاشیه‌هایی شد و در این اواخر چندین بازیکن از ترکیب تیم ملی جدا شدند و این باعث شد که در بازی‌های مرحله دوم المپیک در سوئد نتوانیم کارایی و عملکرد واقعی تیم ملی هندبال ایران را ارایه دهیم و درنتیجه ناموفق عمل کردیم. ایران یکی از بهترین تیم‌های هندبال کشور را در اختیار داشت، تیم ملی با آن ترکیبی که به بازی‌های انتخابی قطر رفت، با وجود لژیونرها و بازیکنان توانمند و شایسته‌ای که داشت، در مجموع یکی از بهترین تیم‌های ملی ما در هندبال کشور بود.

*خود مهدوی نیز در 10 اسفند 94 در مورد عملکرد تیم ملی در رقابت‌های مختلف به این موضوع اشاره کرده است:

ما در همه مسابقه‌ها موفق بودیم که طی آنها همه بازیکنان حضور داشتند. اما در یک تورنمنت موفق نبودیم که دو بازیکن‌مان را در اختیار نداشتیم. شرایط خاص میزبانی و نارضایتی این دو بازیکن از من رییس فدراسیون یا مربی باعث شد که نتوانند در مسابقه‌های قهرمانی آسیا از تیم ملی حمایت کنند. ما تیم ملی کاملی در قهرمانی آسیا نداشتیم. از سوی دیگر چند مصدوم داشتیم، پویا نوروزی نژاد و حیدرپور که دو بازیکن آس و فیکس ما هستند آسیب دیده بودند و نتوانستند به تیم ملی کمک کنند. در نهایت همه چیز دست به دست هم داد که تیم ملی موفق نشود. ما دنبال سهمیه جام جهانی بودیم. متاسفانه نتوانستیم در بین چهار تیم برتر باشیم.

* یکی دیگر ازهدف‌های رییس فدراسیون هندبال بعد از نشستن بر مسند ریاست، برگزاری لیگ پویا و متفاوت با سال‌های گذشته بود و حتی برای بهتر برگزار شدن لیگ تمام باشگاه‌ها را موظف کرد که نتوانند بیشتر از 4 ملی‌پوش در ترکیب تیم خود استفاده کنند. قانون محدودیت فقط استفاده از 4 ملی‌پوش از دیدگاه مهدوی هم سبب جلوگیری از قطبی شدن هندبال در برخی از شهرها می‌شد و هم عاملی برای بهتر برگزار شدن لیگ برتر 94 بود. اما این قانون سبب شد چهار باشگاه خوب و قوی از تیم‌داری خودداری کنند و از لیگ برتر کنار بکشند و ملی‌پوشان زیادی هم بدون تیم بمانند. او که تمام تاکیدش بر برگزاری هرچه با نشاط‌ تر و پویاتر لیگ بود، قول جذب اسپانسرهای خوبی را نیز در تیم ملی، باشگاهی و همچنین برای اعزام تیم‌ها به تورنمنت‌های بین‌المللی را داده بود.

بازهم با شواهد موجود می‌بینیم که مهدوی به اهداف خود نرسیده‌است. لیگ‌برتر نه تنها پویاتر نشد بلکه مشکلات زیادی را نیز همچون طولانی بودن بیش ازحد متعارف، پرهزینه‌تر شدن به دلیل مسابقات بیشتر، دو گروهی شدن و در نهایت لژیونر شدن تعداد زیادی از بازیکنان را هم در پی داشت. قانون محدودیت 4 ملی‌پوش نه تنها موثر نبود بلکه این تصمیم نسنجیده، فصل به پایان نرسیده حذف هم شد. مشکل دیگر لیگ به ظاهر پویا، این است که لیگ تمام شده است اما هنوز اکثر هندبالیست‌ها مبالغ قراردادهای خود را دریافت نکرده‌اند و با مشکلات مالی دست‌و پنجه نرم می‌کنند. جالب این‌جاست که هیچ‌ مسئولی تلاش و راه‌حلی برای رفع این مشکل ساده ندارد و مقصر اصلی را خود بازیکنان می‌داند.

*ابوالحسن مهدوی در 14 شهریورماه 94 در گفت‌وگو با ایسنا در مورد برگزاری لیگ پویاتر گفت:

"تمام تیم‌هایی که در حال حاضر برای حضور در لیگ مشکل داشته‌اند و از حضور در لیگ انصراف داده‌اند مشکلات آن‌ها برطرف شده و هم‌اکنون برای حضور در لیگ با مشکل خاصی مواجه نیستند. ما برای شروع لیگ برنامه مدون و منظمی داشتیم و سعی کردیم با تغییر شکل لیگ با ساختار جدیدی لیگ برتر هندبال را شروع کنیم. همچنین برای اینکه بتوانیم لیگ پویا و قوی داشته باشیم سعی کردیم تمام بازیکنان ملی را در لیگ برتر تقسیم کنیم. امسال در رقابت‌های لیگ هر باشگاه مجاز به گرفتن 4 بازیکن ملی است و اگر باشگاهی بر خلاف این مسئله عمل کند به شدت با آن‌ها برخورد خواهیم کرد. مطمئن باشید که لیگ امسال با تغییراتی که در آن انجام شده و با اسپانسرهای خوبی که در بعد تیم ملی و باشگاهی و همچنین اعزام تیم‌ها به تورنمنت‌های بین‌المللی جذب کردیم، تمام تلاش‌مان بر این است که لیگ امسال را بدون هیچ گونه مشکلی برگزار کنیم."

در ادامه سخنان برخی از بازیکنان و مربیان را با ایسنا در مورد برگزاری لیگ می‌خوانید:

مهرداد صمصامی عنوان کرد: یکی از عیب‌های برگزاری لیگ به شکل دوگروهی که سبب آسیب به بازیکنان هم شد این است که تیم‌هایی که زودتر اوت شدند زیر بار تعهد قرارداد بازیکنان خود نمی‌روند. ولی اگر لیگ دوره‌ای و رده‌بندی بود و تا روز آخر تیم‌ها به صورت یکسان بازی می‌کردند، باشگاه‌ها به تعهدات خود عمل می‌کردند و بازیکنان به حق خود می‌رسیدند.

بابک رحیمی بازیکن تیم هندبال پاس همدان درباره برگزاری لیگ هندبال به صورت دو گروهی، اظهارکرد: لیگ سال جاری که به شکل دو گروهی برگزار شد، برای تیم‌ها، اسپانسرها و بازیکنان راضی کننده نبود. اوضاع کلی لیگ هندبال خراب است و اصلا راضی‌کننده نیست. وقفه‌ی زیادی برای بازیکنان تیم‌هایی که در دوگروهی حذف شدند تا لیگ سال بعد به وجود آمد. برای مثال تیم ما در بهمن ماه اوت شد و بازیکنان تا لیگ بعدی حدود 8 ماه در حال استراحت هستند که این استراحت برای بازیکنان خوب نیست.


*محمود موسوی، سرمربی تیم هندبال مس کرمان در خصوص برگزاری لیگ به شکل دوگروهی تصریح کرد: شکل برگزاری لیگ به هر صورت برگزار شود مهم نیست در هر دو صورت اگر لیگ منظمی برگزار شود می‌تواند مفید باشد. امسال به دلیل اتفاق‌های موجود و رقابت‌های آسیایی و المپیکی تعطیلی زیادی بین هر دوره از رقابت‌های لیگ بود و این تعطیلی‌ها در کنار دو گروه شدن تیم‌ها باعث شد که شرایط لیگ از حالت متعارف خارج شود. اگر می‌خواهیم لیگ خوب داشته باشیم باید با برنامه‌ریزی دقیق پیش رویم.

*ایرج رضایی سرمربی تیم هندبال هپکو اراک در خصوص برگزاری لیگ برتر سال جاری با قوانین جدید گفت: لیگ هندبال باید به صورت تک گروهی برگزار شود. 10 تا 12 تیم به صورت یک گروهی با هم به رقابت بپردازند. در این‌صورت شرایط عادلانه تر است. رقابت‌های هندبال به دلیل شرایط و سنگینی باید به صورت تک گروهی برگزار شود. به اعتقاد من شرایط رقابت‌های تک گروهی و دو گروهی خیلی متفاوت است. در مرحله اول لیگ برتر، هپکو در گروهی که رقابت می‌کرد به عنوان تیم دوم گروه خود بالا آمد و اگر رقابت‌ها به صورت تک گروهی برگزار می‌شد شرایط تیم اراک در این لیگ خیلی بهتر بود.

*مجید رحیم‌زاده سرمربی تیم هندبال فولاد مبارکه سپاهان کیفیت لیگ برتر هندبال امسال را همانند سال قبل دانست و اظهار داشت: لیگ امسال نیز مانند سال گذشته فقط برگزار شد و تنها تفاوتش نسبت به قبل در چگونگی برگزاری بود. نمی‌توان گفت کیفیت لیگ امسال نسبت به سال‌های قبل تفاوتی داشته است. این‌بار نیز مانند سال‌های قبل از ابتدا قهرمانان مشخص بودند، هرچند که دو تیم ثامن‌الحجج که هرسال حضور پرقدرتی داشتند در این لیگ منحل شدند ولی بازیکنان آنها در تعداد اندکی از تیم‌های تهران و منیزیم و کرمان تقسیم شدند. بازیکنان و مربیان همان‌ها بودند و فقط تیم و بودجه‌ای که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شد متفاوت و کمتر بود.

*مهدوی که وانمود می‌کرد اسپانسرهای زیادی را به این رشته جذب خواهد کرد، نتوانست یک حامی برای تیم هیات هندبال تهران جذب کند. تیمی که به دلیل حذف چهار باشگاه و بیرون ماندن ملی‌پوشان تشکیل شد و هنوز هم هیچکس مسئولیت این تیم را به عهده نگرفته است. ملی‌پوشان مدعی هستند که معرفت گذاشتند و این تیم را بدون ثبت رقم مالی در قراردادهایشان به مقام چهارم رسانده‌اند ولی از طرفی متولی باشگاه هنوز مشخص نیست تا پاسخگوی معرفت بازیکنان باشد.


گفت‌وگوی بازیکنان هیات هندبال را در در ادامه بخوانید:

*محمد سیاووشی با بیان اینکه بازیکنان هیات هندبال تهران معرفت گذاشتند و در لیگ حضور یافتند افزود: با همه‌ی کم لطفی‌های مسئولان و با همه‌ی مشکلات موجود در این لیگ بازیکنان این تیم با معرفت در میدان مسابقه حاضر شدند؛ بازیکنان شهرستانی که به دور از خانواده یک سال این لیگ را همراهی کردند و تیم را به مقام چهارم رساندند. امسال در لیگ پولی نگرفتم، به تیم ملی هم دعوت نشدم. درست نیست که حق برخی بازیکنان خورده شود، دیگر امیدی به هندبال بازی کردن ندارم.

*محسن باباصفری با بیان اینکه هنوز بازیکنان از نظر مالی حمایت نشده‌اند، گفت: این تیم با نام هیات هندبال در لیگ کنونی حضور یافت و از ابتدا هیچ بودجه‌ای حتی برای هزینه‌های ایاب ذهاب بازیکنان نداشت. با گذشت چند ماه از برگزاری لیگ، کفش ملی به عنوان اسپانسر به تیم آمد و تیم با نام کفش ملی ادامه داد ولی هنوز از نظر مالی حمایت نشده است و من تاکنون به شخصه تنها شش میلیون تومان، آن‌هم در دو نوبت دریافت کرده‌ام.

* رییس فدراسیون هندبال یکی از بزرگترین هدف‌های خود را کسب بهترین جایگاه در آسیا ‌می‌دانست، اما در سال جاری ایران هیچ نماینده‌ای برای جام باشگاه‌های آسیا نداشت و هندبال ما از این موفقیت هم ناکام ماند.

*مهدوی در 10 اسفندماه 94 درباره دلیل غیبت ایران در مسابقه‌های جام باشگاه‌های آسیا گفت:

دو تیم ثامن‌الحجج سبزوار و مشهد، قهرمان و نایب قهرمان فصل قبل لیگ بودند و سهمیه حضور در جام باشگاه‌های آسیا را داشتند. متاسفانه خودشان به هر دلیل از لیگ ما کناره‌گیری کردند. تیم‌هایی که به هر حال اول و دوم می‌شوند باید به جام باشگاه‌های آسیا اضافه شوند اما آن دو تیم حضور پیدا نکردند. سال 94 از نظر مالی برای تیم‌ها سخت بود و واقعا مشکلات مالی داشتند. ما تلاش کردیم تا چند تیم جایگزین کنیم اما دو تیم ثامن حضور پیدا نکردند و به نوعی لطمه‌ای به هندبال زده شد.

* او همچنین در مورد دریافت وایلد کارت جهانی فرانسه نیز بارها سخن گفته بود و وعده دریافت وایلد کارت را داده بود ولی با اعلام کنفدراسیون جهانی وایلد کارت جهانی نیز سهم ایران نشد.

رییس و دبیر فدراسیون هندبال در مورد دریافت وایلد کارت جهانی فرانسه اینگونه سخن گفتند.

*مهدوی در مورد دریافت وایلد کارت جهانی در 10 اسفندماه 94 گفت:

نامه‌های متناقضی از مجامع بین‌المللی درباره سهمیه پنجم قاره آسیا داریم. نهایتا اعلام کردند که ممکن است به یک کشور وایلد کارت اهدا شود. ما پیگیری کردیم حتی بنا داریم که در جلسه‌ای در این باره شرکت کنیم.

*فرامرز می‌آبادی در 24 فروردین 95 در مورد دریافت وایلد کارت گفت:

مهدوی با حسن مصطفی صحبت کرده و در این خصوص حسن مصطفی و هیئت رئیسه‌ آن، قید کردند که عملکرد ایران در این مسابقات می‌تواند اعضای هیئت رئیسه فدراسیون جهانی را ترغیب کند تا وایلد کارت حضور در جام جهانی 2017 را به ایران بدهند.

*مهدوی در نشست خبری در سالن کنفرانس تالار هندبال در 31 فروردین 94 در مورد جایگاه هندبال در آسیا اظهار داشت:

"هدف ما کسب بالاترین جایگاه در آسیا و صعود به المپیک است. اگرچه می‌دانید که قطر تیم چند ملیتی را در اختیار دارد اما من شخصا با نگاه به نتایجی که ملی‌پوشان ایران در سال‌های گذشته برابر قطر گرفته‌اند باور دارم که پیروزی بر این تیم در خانه‌اش دور از دسترس نیست. ما هدف‌گذاری کردیم تا 6 سال آینده به المپیک برویم. این بدان معنی نیست که امسال برای صعود به المپیک تلاش نکنیم. اما برای دوره بعدی قطعا در المپیک حضور خواهیم داشت. شنیده‌ها حاکی ا ز این است که کشور قطر هم می‌تواند سرمایه‌گذاری در هندبال را برای دوره‌های بعد کاهش دهد در این صورت قطعا تیم ملی ایران می‌تواند میدان‌دار باشد و در آسیا بدرخشد."

* مهدوی همچنین در آغاز ورودش به فدراسیون در مواجه با اعزام بانوان به رقابت‌های آسیایی بانوان2014، تیم ملی بانوان را بدشانس‌ترین تیم ملی تاریخ هندبال عنوان کرد و وضعیت اعزام این تیم را از جهت تدارکات، پشتیبانی و همیاری نامناسب دانست و با ابراز اینکه از "ما گذشت کنید" قول فائق آمدن به مشکلات بانوان و اعزام تیمی بهتر در آینده‌ای نه چندان دور را داد. تیم ملی بانوان در آن رقابت‌ها با همه‌ی کاستی‌ها برای اولین بار مقام ششم را کسب کردند. اما بازهم بی‌مهری فدراسیون نسبت به بانوان ادامه دارد. در حالی که تنها 6 ماه تا برگزاری مسابقات آسیایی 2016 باقی مانده است، در نهایت کمیته فنی تصمیم نهایی برای اعزام تیم بانوان به مسابقات آسیایی را گرفته‌اما همچنان وضعیت اردوهای تدارکاتی و برون مرزی و همچنین تعیین کادر فنی تیم ملی بانوان تقریباً مشخص نیست.

*مهدوی 20 اسفند 93 در آخرین اردوی تیم ملی بانوان که برای آماده‌سازی رقابت‌های آسیایی (اندونزی2014) خود را آماده می‌کردند، گفت:

"این تیم در بدترین شرایط ممکن اعزام شده است. شاید این تیم بدشانس‌ترین تیم ملی تاریخ هندبال باشد. از باب تدارکات و پشتیبانی و همیاری بنا داریم که در آینده این طور نباشد و نمی‌گذاریم که تیم‌ها بدین شکل اعزام شوند. شرایط سخت است ما در پایان سال مالی بدهی و مشکلات زیادی داریم. دنبال این هستیم که این شرایط مالی را بهبود ببخشیم. من 6 ماه فعالیت‌های خود را در راس فدراسیون هندبال انجام می‌دهم اگر نتوانستم کاری برای جامعه هندبال انجام دهم کنار می‌کشم".

*نایب رییس بانوان گفت که هنوز تکلیف تیم بانوان کاملا مشخص نیست و درهفته‌های آینده مشخص خواهد شد.


*معصومه مشت زن گفت: باید نقاط قوت و ضعف بررسی شود و ببینیم چه فرآیندی برای بخش بانوان بهتر است تا آن را انجام دهیم. حتی در بخش نوجوانان و جوانان فقط صحبت از اعزام تیم است، من معتقد هستم اعزامی باید انجام شود که حتی اندک کمک به رشد تیم ملی کند نه اینکه تیم با سرعت نور فقط اعزام شود بدون هیچ بازخوردی. البته به این موضوع اشاره کنم منظور این نیست که تیم ملی مقام کسب کند. با توجه به کشورهای آسیایی که حرف اول را در این رشته می زنند، در حال حاضر هندبال بانوان مقام به دست نخواهد آورد".

در ادامه سخنان برخی از بانوان ملی‌پوش را در این مورد می‌خوانید:

*رویا نوروزی درباره تیم ملی و اعزام به رقابت‌های آسیایی گفت: باید یک برنامه‌ریزی بلند مدت برای بانوان در نظر گرفته شود. با 6 ماه اردو برگزار کردن نمی توان نتیجه لازم را به دست آورد. اگر فدراسیون توان مالی داشته باشد، نباید اردوهای تیم ملی قطع شود و باید ملی پوشان در اردو حضور داشته باشند نه اینکه چند ماه مانده به آغاز رقابت های قهرمانی آسیایی اردو تشکیل دهند و انتظار کسب نتیجه هم داشته باشند. اگر نتیجه می خواهیم، باید برنامه ریزی بلند مدت داشته باشیم.

*نجمه مرادی در خصوص اینکه چرا هر سال نزدیک به مسابقات مهم در مورد تشکیل تیم بانوان تصمیم گیری می شود، تصریح داشت: این بحث کلیشه‌ای و سال‌هاست که تکرار می‌شود و هیچ‌زمان هیچ‌کس توجهی به آن نکرده است چرا که برنامه‌ریزی پایه‌ای وجود ندارد و این یک واقعیت است که هر سال چند ماه به اعزام تیم ملی را تشکیل می‌دهند و انتظار کسب نتیجه را نیز دارند. باید شیرازه‌ی اصلی تیم ملی حفظ شود و در کنار با تجربه های تیم ملی، بازیکنان جدید را اضافه کنیم. به بهانه این که تیم در رقابت‌ها نتیجه کسب نکرده، کنار گذاشتن بازیکنان درست نیست. هر سال این وعده داده می‌شود که بعد از رقابت‌ها تیم رها نخواهد شد و بر روی آن سرمایه‌گذاری خواهد شد ولی بعد از رقابت‌ها تیم گسسته می‌شود.


*مریم یوسفی به تاخیر افتادن تشکیل تیم ملی را به ضرر تیم دانست و بیان داشت: چهار ماه از اتمام سوپرلیگ می‌گذرد و بازیکنان در سطح پایینی از آمادگی قرار دارند، رسیدن به سطح آمادگی خود نیازمند زمان طولانی است و در کنار آمادگی بدنی، بازیکنان باید به هماهنگی تیمی دست یابند. شاید مسئولین فدراسیون یک برنامه‌ریزی فشرده برای تیم ملی در نظر گرفته اند تا نتیجه دلخواه را کسب کنند.

هرچند که بعد از گذشت چندین ماه جلسه، مسئولان فدراسیون تصمیم به اعزام بانوان به رقابت‌های آسیایی گرفتند، اما باید دید که شرایط تمرینی و آماه‌سازی بانوان در این مدت کوتاه باقی‌مانده تا این رقابت‌ها به خوبی مهیا می‌شود تا بانوان فقط زنگ تفریحی در این رقابت‌ها نباشند.

*رییس فدراسیون هندبال از همان ابتدای ورودش مسئولیت انتخاب سرمربی تیم ملی را از وظایف کمیته فنی عنوان کرد. او ماچک را به این دلیل که در خانه استراحت می‌کرد و حقوق می‌گرفت برکنار کرد و مسئولیت انتخاب سرمربی را صددرصد به کمیته فنی داد. او در ریشه‌یابی علل ضعف هندبال معتقد بود که سطح علمی مربیان هندبال ایران خیلی بالا نیست. در نهایت عرفان اسماعیلاگیچ را از میان 25 مربی مطرح خارجی انتخاب و مهدوی رضایت صددرصدی از عملکرد او داشت. اما قبل از اتمام قرارداد عرفان با تیم ملی ایران او را کنار گذاشتند. بازیکنان تیم ملی از همان ابتدا با این مربی نتوانستند ارتباط برقرار کنند و مشکلات زیادی برای تیم ملی به وجود آمد و در نهایت‌ هم تیم ملی ایران نتوانست در مسابقات انتخابی المپیک و همچنین مسابقات انتخابی جهانی فرانسه نتیجه‌ی خوبی کسب کند. اکنون نیز کمیته فنی به انتخاب سرمربی داخلی رضایت داده است و مشخص نیست دستاورد حضور مربی خارجی برای هندبال ایران چه بود؟

*مهدوی در 31 فروردین 94 در مورد ریشه‌یابی علل ضعف هندبال مربی داخلی گفت:

"سطح علمی مربیان هندبال ایران خیلی بالا نیست. من بی تعارف این موضوع را به خود آن‌ها هم گفته‌ام. همین الان هم چند مربی و کارشناس را برای ارزیابی این موضوع اعزام کرده‌ایم تا به کشورهای خارجی بروند و شرایط حضور 30 مربی را در دوره‌های بین‌المللی و ارتقای سطح بسنجند ما قطعاً مربیان خود را به دوره‌های بین‌المللی اعزام می‌کنیم تا بتوانیم شاهد ارتقای سطح هندبال ایران باشیم".

نظر کارشناسان هندبال را در مورد سرمربی داخلی و خارجی در گفت‌وگو با ایسنا را بخوانید:

*حسن پروانه معتقد است عرفان اسماعیلاگچ فقط بازیکن خوب اروپایی بوده است. او در این‌باره نیز عنوان کرد: این مربی، بازیکن بغل‌زن خیلی خوبی بود ولی مربی خوب و بزرگی نبود. معلوم بود دانش این مربی زیاد نیست ولی کسانی که او را انتخاب کرده بودند، اصرار داشتند مربی خوبی است. اگر همچنان اصرار بر خوب بودن این مربی داشتند، باید آن را نگه‌ می‌داشتند و در اختیار تیم جوانان قرار می‌دادند. اکنون هم باید یک مربی خوب خارجی نیز استفاده کنند. یک مربی از کشورهای صاحب نام در هندبال همچون فرانسه، اسپانیا و آلمان را باید از اکنون جذب کنند تا دو سال آینده بتوانند در هندبال موفق شوند.

*محمد موسوی در خصوص سرمربی تیم ملی تشریح کرد: به دلیل اینکه در سال جاری مسابقات آسیایی خاصی را پیش رو نداریم، فدراسیون به صورت موقت دستیار اسماعیلاگیچ را به عنوان مربی تیم ملی انتخاب کرده‌ و به دنبال مربی خارجی نرفته است. معیار فدراسیون برای انتخاب سرمربی داخلی اکنون و سال‌های گذشته، حضور در کلاس‌های خارجی و توانمندی در زبان انگلیسی بوده است و این باعث شده که افراد ثابتی را در این سال‌ها در این پست ببینیم و در نتیجه تا این لحظه با مربیان داخلی نتوانسته ایم در هندبال نتایجی کسب کنیم.


*سیف الله حیدرپور درخصوص عملکرد سرمربی تیم ملی هندبال گفت: همیشه مربی را براساس کسب نتایج ارزیابی می‌کنند. تیم ملی جهانی نشد ولی کمیته فنی تصمیم به ادامه همکاری با این مربی را گرفت. در حقیقت کمیته فنی است که باید برای عملکرد مربی نظر بدهد. همچنین در انتخابی المپیک نیز ترکیب اصلی تیم ملی اعزام نشد و بازیکنان جوان به این رقابت‌ها اعزام شدند، هرچند بازی خوبی به نمایش گذاشتند ولی اگر تیم اصلی و بازیکنان اصلی می‌رفتند، صد در صد جهانی ‌می‌شدیم. بازیکنان به عملکرد این مربی اعتقاد نداشتند و در مسابقات حضور نیافتند، در نهایت نیز تیم ملی هندبال ما به مسابقات جهانی نرسید.

* مهدوی وعده‌های زیاد دیگری نیز داده است که هنوز بعد از گذشت یک‌سال‌ونیم جامعه عمل به هیچ‌کدام از آن‌ها پوشانده نشده است. مهدوی در ابتدای ریاست از میزبانی مسابقات هندبال قهرمانی آسیا سخن گفت و ابراز داشته است که این میزبانی‌ها برای جامعه هندبال مفید است. او با تاکید در این مورد گفته بود که با شیخ احمد حرف زده و رایزنی‌هایی از سوی وزارت و کمیته ملی المپیک انجام شده است. حتی از وجود اسپانسر برای اجرایی شدن این میزبانی سخن گفته بود.

*مهدوی با حضور در ایسنا در 20 مرداد 94 در مورد میزبانی مسابقات هندبال قهرمانی آسیا اظهار داشت: ما در هر مسابقه ایران سالن را پر می کنیم. بعد از یکی دو مسابقه هم می دانم استقبال خوبی به عمل می آید. هر آنچه از دست ما برآید انجام می دهیم. با شیخ احمد حرف زدم. رایزنی هایی از سوی وزارت و کمیته ملی المپیک انجام شده است. حتی پیشنهادهایی هم مطرح شده که هزینه هایی باید پرداخت کنیم که میزبانی را قطعا بگیریم. همان زمانی که این موضوع را پیشنهاد کردند، یک میلیارد پیش من نشسته بود و پذیرفت که هزینه هایش را تامین کند. ما دنبال اخذ میزبانی ها هستیم. به رئیس کمیته ملی المپیک هم نامه نوشتم که برویم و این میزبانی را قطعی کنیم. این میزبانی ها را خیلی برای هندبال و جامعه مفید می دانیم. می‌خواهیم همان صحنه های والیبال را تکرار کنیم.

* همچنین از احداث سالن هندبال 12هزار نفری سخن گفته بود و حتی یک بانک را برای اسپانسر شدن این برنامه در نظر گرفته بود و به دنبال گرفتن تکه زمینی برای احداث آن بود. اما هنوز به جز برگزاری یک جلسه خبری از احداث و یا کلنگ زنی چنین سالنی نیست.

*مهدوی در 20 مرداد 94 در مورد احداث سالن هندبال گفت: من با مدیرعامل یک بانکی صحبت کردم. در تمام جهان سالن های ورزشی بزرگ و شیک توسط بانک ها و بیمه ها و شهرداری ها ساخته شده اند. معنای ورزش همین است. اصل ورزش را با کمیته ملی المپیک می شناسند. ورزش دولتی نیست. اگر وزیر ورزش کشوری به مسابقاتی برود خیلی در نظر آنها پایین است تا اینکه دبیر کل کمیته ملی المپیک حضور پیدا کند. من با یکی از مدیران عامل بانک ها صحبت کردم و پیشنهاد دادم که زمین از ما و ساخت از آن ها تا یک سالن مجهز هندبال ساخته شود. بعد هم تابلوی بزرگ بزنند و تبلیغ و معرفی بانک شود. مکاتبات انجام شده و با قالیباف و شهردار منطقه 22 حرف زدیم. با مناف هاشمی هم حرف زدیم.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 5 تیر 1395، کد مطلب:  95040102392: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین