پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۰۲۵
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
عدم تحقق وعده ها و اجرایی نشدن مصوبات رفع موانع تولید برای صنایع بزرگ قطب صنعت کشور،سبب شد تا صنایع بار دیگر امید به گشایش گره های کور تولید در سفر وزیر صنعت به استان مرکزی داشته باشند. ...

شعار سال: مشکلات عدیده واحدهای تولیدی در چهارمین قطب صنعت کشور و عدم توجه جدی دولت به این مسئله مدیران استان مرکزی را به دیدار حضوری با وزیر صنعت در اوایل تیرماه واداشت و مصوبات امیدوارکننده ای را پیش پایشان گذاشت،اما عدم تحقق وعده ها پس از چندماه سبب شد تا صنایع بار دیگر امید به گشایش گره های کور تولید در سفر وزیر صنعت به استان مرکزی داشته باشند.

استان مرکزی بیش از سه هزار واحد صنعتی بزرگ و کوچک دارد و بر این اساس رتبه نخست تنوع محصولات صنعتی ، رتبه چهارم صنعت کشور و قطب دوم صنایع مادر تخصصی و تجهیزات ساز ایران را به خود اختصاص داده است.

این استان با بیش از سه هزار واحد صنعتی بیشتر از استان های دیگر رکود اقتصادی را لمس کرده است به طوری که اثرات رکود و تعطیلی واحد های صنعتی در این استان سبب شده تا هر از چند گاهی شاهد اعتراض کارگران باشیم.

استان مرکزی با وجود صنایع مادر چهارمین قطب صنعتی کشور محسوب شده و با رکود اقتصادی حاکم بر کشور از آسیب های این شرایط بی نصیب نمانده،در حالی که ضرورت توجه به تولید داخلی به شدت احساس می شود اما ضربه های اقتصاد عاریتی بر پیکر واحد های صنعتی استان مرکزی تن خسته کارگران زحمت کش در این صنایع را به شدت می آزارد.

به طوری که در سال های اخیر شاهد بیشترین تجمعات کارگری از سوی شرکت های بزرگ مستقر در اراک از جمله واگن پارس، آونگان، کمباین سازی، هپکو وبوده ایم.

در طرح عارضه‌یابی صنایع در سطح استان مرکزی که به منظور شناسایی علل رکود و عوامل به وجود آورنده مشکلات صنایع استان نیمه دوم سال گذشته اجرایی شد ، تعداد هزار و ۶۸۱ واحد صنعتی و تولیدی عارضه‌یابی شدند.

نبود نقدینگی،نوسان قیمت مواد اولیه و تحریمها، معضلات اساسی واحدهای تولیدی

با جمع‌آوری و بررسی پرسشنامه‌های تکمیل شده در حین اجرای این طرح مشکل تامین نقدینگی به عنوان مشکل نخست و بی‌ثباتی در قیمت مواد اولیه و تحریم‌های اقتصادی در مرحله دوم به عنوان دو معضل اساسی واحدهای شناسایی شد.

وجود مشکلات متعدد واحدهای تولیدی استان از یک طرف و عدم حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان، مسئولان استان مرکزی را بر آن داشت تا خود دیداری را با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشته باشند.

دیدار مسئولان استان با وزیر صنعت برای حل مشکلات

بر این اساس اوایل تیرماه امسال استاندار مرکزی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی به همراه تعدادی از مدیران صنایع مادر استان برای بررسی مشکلات به دیدار محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت رفتند.

بعد از این دیدار تامین سرمایه در گردش شرکتهای آونگان به میزان ۵۰ میلیارد ریال، هپکو به میزان۴۵۰ میلیارد ریال، واگن پارس، ماشین سازی و آذراب هر کدام به میزان ۵۰۰ میلیارد ریال به تصویب رسید.

همچنین در کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید ضمن تاکید بر رعایت قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخل ، مقرر شد دستگاههای دولتی نظیر سازمان شهرداری ها ، وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری متناسب با توان تولید شرکت هپکو بخشی از قراردادهای تامین ماشین آلات خود را با شرکت هپکو منعقد کنند.

وعده هایی که عملی نشد

حال که حدود سه ماه از این دیدار می گذرد هنوز وعده های وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تامین نقدینگی شرکت های آونگان، واگن پارس، آذراب، ماشین سازی و هپکو اراک تامین نشده است.

گلایه عضو کمیسیون صنایع مجلس از اجرایی نشدن مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید

البته این موضوع اعتراض سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب را در پی داشت و در سخنرانی خود در تاریخ ۱۰ شهریور ماه گفت: استان مرکزی به ویژه شهر اراک به عنوان پایتخت صنعتی ایران معروف است که متاسفانه صنایع بزرگ، کوچک و متوسط این استان با کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند.

مقدسی در ادامه افزود: البته جای گلایه وجود دارد که چرا مصوبه امیدوار کننده مورخه ۲ تیرماه امسال ستاد تسهیل برای رفع مشکلات شرکت های آونگان، واگن پارس، آذراب، ماشین سازی و هپکو اراک اجرایی نشده است.

این در حالی است که محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز چهارشنبه ۲۴ شهریور ماه به استان مرکزی سفر می کند.

سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت در آستانه سفر هیات دولت به استان به منظور جمع بندی و رسیدگی به نیازها و مشکلات حوزه تولید و صنعت استان انجام خواهد شد.

امیدواریم با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت گره ای از مشکلات واحدهای صنعتی استان مرکزی بازشود.









با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اهواز نوین، تاریخ 24 شهریور 95، کد مطلب: 137372: www.ahvaznovin.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین