پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۴۸
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
یکی از موضوعاتی که در ماهها و سالهای قبل، به آن توجه زیادی شده بود، میزان دستمزد بازیگران مشهور ایرانی جهت حضور در فیلم ها و سریالها بود؛ موضوعی که با تایید و تکذیب های فراوان و کشمکش های مختلف همراه شد و در نهایت، مشخص نشد دستمزد میلیاردی گلزار یا مهران مدیری برای برخی پروژه ها، راست بوده است یا شایعه و دروغ؟

شعارسال : وقتی هنوز یکی از تفریحات ما، شمردن بیماران مطب بک دکتر و ضرب کردن آن در ویزیت او برای کشف دریافتی یک روزه و یک ماهه و یک ساله آنهاست، مگر می شود اطلاع از اینکه فلان بازیگر یا فوتبالیست، در سال چقدر درآمد دارد و سایر منابع کسب ثروتش چیست، جذاب نباشد؟

اطلاع از کم و کیف زندگی هنرمندان و ورزشکاران ایرانی همانند همه جای دنیا، برای مردم و رسانه های کشورمان جذاب است و کوچکترین اتفاقی درباره برخی از ستاره ها، با بازتاب های فراوانی همراه می شود. این موضوع با توجه به برنامه و تلاش سالهای اخیر این قشر برای رشد بیشتر اقتصادی، با حساسیت های بیشتری همراه بوده و در عین حال، شگفتی های بیشتری هم به دنبال دارد.

یکی از موضوعاتی که در ماهها و سالهای قبل، به آن توجه زیادی شده بود، میزان دستمزد بازیگران مشهور ایرانی جهت حضور در فیلم ها و سریالها بود؛ موضوعی که با تایید و تکذیب های فراوان و کشمکش های مختلف همراه شد و در نهایت، مشخص نشد دستمزد میلیاردی گلزار یا مهران مدیری برای برخی پروژه ها، راست بوده است یا شایعه و دروغ؟

اما حضور در لوکیشن ها، تنها درآمد رسمی این هنرمندان ایرانی نیست و برخی حضورهای کوتاه آنها در مراسمات مهم نیز با درامدهایی همراه است. مثلا فرض کنید تلاش هایتان نتیجه داده و زمان افتتاح رستوران یا فروشگاه کیف و کفشتان فرا رسیده است و دوست دارید سر و صدا به راه بیندازید؟

یا اینکه نمایندگی یک برند مشهور خارجی را در ایران گرفته اید و تبلیغات کار، برایتان از نان شب هم واجب تر است؟ خب پس می توانید سریع دست به جیب شوید و چیزی بین دو تا چند ده میلیون تومان هزینه کنید تا براساس وسع تان، گروهی از هنرمندان شناخته شده در جشن و مهمانی و افتتاح رستوران و فروشگاهتان حاضر شوند و با حضورشان، هم مهمانان را خوشحال کنند و هم مهر تاییدی بر کیفیت محصول و فعالیتتان بزنند.

یا حداقل، با گرفتن سلفی های متعدد و قرار دادن تصاویر در صفحات شخصی شان در شبکه های اجتماعی، به تبلیغ غیرمستقیم بپردازند و حسابی دیده شوید.

این پدیده، ظاهرا شیوه جدید درآمدزایی تعدادی از هنرمندان کشورمان است که طبیعتاً با استقبال و استفاده قشر مرفه و صاحبان مشاغل پر درآمد رو به رو شده. یک درآمد جانبی راحت که نه نیاز به استعداد و آموزش دارد، نه انرژی و تلاش و تمرین. فقط کافی است هنرمند گرامی یکی دو ساعت یا حداکثر یکی دو روز زمان بگذارد و رو به مهمانان و دوربین ها لبخند بزند تا به نسبتِ موقعیت و جایگاهش در دنیای بازیگری، اجرا، خوانندگی یا حتی طنزپردازی، مبلغی بین دو تا چند ده میلیون تومان به حسابش واریز شود.

مدلهای متنوع درآمدزایی ستاره ها

این روزها، فعالیت تبلیغاتی برخی از هنرمندان به وسعت خلاقیت مدیر برنامه هایشان، تنوع دارد. غیر از ژست های تابلو و گل درشت با کیف، کفش، عطر، ادکلن، شال، روسری و زیورآلات برندهای مشهور و غیر از سلفی های خوش آب و رنگ در کنار دندانپزشک و آرایشگر و مربی یوگا و شنا و بدنسازی و انتشار همه این تصاویر در صفحات شخصی شان، برخی ستاره ها به شکل های دیگری از تبلیغات غیررسمی هم مشغولند.

*افتتاحیه ها

حضور در افتتاحیه رستوران ها، فست فودها و راه اندازی و شروع به کار نمایندگی برندهای مطرح، یکی از رایج ترین نمونه های کسب درآمد جانبی توسط هنرمندان است. بازیگران و خواننده هایی که با بادیگاردهایشان حاضر می شوند، روبانی را قیچی می کنند، چند عکس یادگاری با لبخندهای آن چنانی می اندازند و تمام.

البته تصور این که حضورشان رفاقتی باشد هم سخت است. شاید شما هم تصاویر الناز شاکردوست به همراه جمعی از هنرمندان در افتتاحیه فست فودی در تهرانپارس یا تصاویر رضا یزدانی، رویا نونهالی، پرستو صالحی، روشنک عجمیان، لاله اسکندری و تعداد دیگری را در افتتاحیه یک رستوران لوکس که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، دیده باشید. همین چند هفته قبل، حضور شقایق دهقان، مهراب قاسمخانی، امین زندگانی و الیکا عبدالرزاقی، در افتتاحیه نمایندگی یک برند ورزشی ، تیتر اخبار شد و بهنوش بختیاری هم که خودش تصاویر حضورش را در افتتاحیه های رنگ به رنگ منتشر می کند.

از جانب مدیر برنامه تعدادی از این بازیگران گفته می شود که: 4 بازیگر در سطح متوسط برای چند ساعت حضور در افتتاحیه یک رستوران و گرفتن چند عکس یادگاری، در مجموع حدود ۲۰-۱۶ میلیون تومان دریافت می کنند. یعنی حدودا نفری 5 میلیون تومان!

*سفرهای تبلیغاتی

به غیر از برنامه های داخل شهر، گاهی هم هنرمندان با پیشنهاد سفرهای تبلیغاتی مواجه می شوند که هم فال است و هم تماشا. یعنی هم به شکل مجانی سفر می روند و هم به واسطه حضور و شرکت در برنامه ها و عکس انداختن با لوگو و محصولات حامی مالی، مبلغی دریافت می کنند.

سفر سحر قریشی، لیندا کیانی، سام درخشانی و لیلا اوتادی به جزیره کیش، تور اروپای یک محصول دانمارکی با حضور چهار هنرمند مطرح ایرانی و تور آنتالیای بهاره رهنما و بهنوش بختیاری از نمونه های اخیر این گونه سفرهاست.

برنامه های مثلا رقابتی

در سال های اخیر با رونق تولید و فروش برنامه های مثلا رقابتی در شبکه نمایش خانگی، تهیه کننده ها برای کشاندن ستاره های مطرح و محبوب به این برنامه ها، برای هر نفر چیزی حدود 10 تا 25 میلیون تومان هزینه می کنند و حضور هنرمندان در این دورهمی های دوستانه و صمیمی، خالی از منفعت نیست.

بد نیست بدانید جمع و جور کردن یک گروه متوسط مثل حمید عسکری، پژمان بازغی، پوریا پورسرخ و هادی کاظمی دور هم، چیزی حدود 80 میلیون تومان برای تهیه کننده محترم آب می خورد. شرکت در برنامه های تلویزیونی به خصوص در شبکه های استانی هم در این دسته قرار می گیرد.

*پوشش متفاوت در محافل خبری

اگر بعد از برگزاری اکران های خصوصی فیلم ها و فرش قرمز جشن ها و جشنواره ها که با حضور پرشور هنرمندان همراه است، سری به خبرگزاری ها بزنید با انبوهی از تصاویر ریز و درشت و کلوزآپ و لانگ شاتِ حاضران با پوشش های متفاوتشان رو به رو می شوید که توضیح داده اند این پیراهن یا مانتو یا کت و شلوار، کار فلان مزون است و طبیعتا کلی از سلیقه و ظرافت و رنگ شناسی طراح لباسشان، تعریف و تمجید کرده اند.

همایش ها و مراسمات خاص

در همایش های دولتی و خصوصی، مجریان تلویزیونی به همراه نوازنده، مدیر برنامه و یک نفر که کار تقلید صدا انجام می دهد شرکت می کنند و بابت اسم و هنرشان، مبلغی دریافت می کنند. خواننده ها هم معمولا در چنین برنامه هایی «پلی بک» اجرا می کنند و بابت لب زدن روی ترانه شان، درآمدی بیش از 5 میلیون تومان دارند.

اگر هم بخواهند با گروهشان حضور پیدا کنند که رقم، نجومی است. اما هنرپیشه هایی که در این برنامه ها حاضر می شوند، صرفا گاهی روی سن می آیند و می گویند «به عشق مردم خوب فلان شهر یا به خاطر رفاقت با آقای فلانی (که معمولا مدیر است) در جمع خوب شما حاضر شدم» و در حالی که مجری یا خواننده، حداقل براساس هنر و توانایی شان، حرکتی انجام داده اند، آقا یا خانم بازیگر معمولا برای حضور خشک و خالی اش پولی بین 3 تا 5 میلیون تومان دریافت می کند.

*چه هنرمندی، چقدر می گیرد؟

"جشن افتتاح رستوران، کافی شاپ، فروشگاه کیف و کفش و... با حضور هنرمندان مطرح کشور و مجریان محبوب!" این تبلیغات صاحبان برخی فروشگاه ها و رستوران ها برای دعوت مردم به مراسم افتتاح است و طبیعتاً بسیاری از علاقه مندان، به عشق دیدن بازیگر یا مجری محبوب خود، با دوستان قراری می گذارند تا در کنار نوشیدن یک فنجان نسکافه، صرف یک پرس غذا یا خرید کیف و کفش مارک دار، ستاره های محبوب خود را ببینند و اگر شد، با آن ها یک سلفی هم بیندازند.

حال به سراغ برخی هنرمندان کشورمان رفتیم تا هزینه حضور آنها در یک مراسم را بپرسیم.

عباس غزالی بازیگری که با ایفای نقش بهروز در سریال «وضعیت سفید» به شهرت رسید، می گوید: " چون کار جنبه تبلیغاتی دارد، بسته به اعتبار برند و شکل حضور، مبالغ پیشنهادی ام متفاوت است. اما اصولا کمتر از 5 میلیون تومان نمی گیرم"

علیرضا خمسه که در سال های اخیر، با بازی در مجموعه «پایتخت» در نقش باباپنجعلی به اوج بازگشت و این روزها مسابقه «ثانیه ها» را اجرا می کند، طی یک مکالمه بسیار کوتاه می گوید برای حضور در افتتاح یک کافه یا رستوران، 5 میلیون تومان می گیرد.

احمد پور مخبر چهره طنز سینما و تلویزیون که مدتی است کم کار شده است هم می گوید برای حضور در افتتاح یک رستوران، کمتر از پنج میلیون تومان نمی گیرد!

مجید قناد مدیر برنامه های عموقناد محبوب کودکان می گوید: آقای قناد با گروه «جمعه به جمعه» اجرای برنامه دارد و برای هر اجرا، حدود 5 یا 6 میلیون تومان دریافت می کند.

زیبا بروفه هم که با بازی در سریال «مجید دلبندم» معروف و محبوب شد، از طریق مدیر برنامه های خود می گوید: «هزینه حضور در مراسم قرعه کشی یا افتتاحیه در شهرستان ها، 10 میلیون تومان به بالاست.

مدیر برنامه های مسعود روشن پژوه هم می گوید: ما به هیچ عنوان برای افتتاح رستوران و... به شهرستان ها نمی رویم. همین چند وقت قبل یک پیشنهاد 20 میلیونی برای افتتاح رستورانی در اهواز داشتیم اما نپذیرفتیم. اما اگر قبول کنیم، قیمت برای اجرای یک برنامه شاد و متفاوت 8 میلیون و 500 هزار تومان است.

مهران رجبی بازیگر بذله گو و خوش خلق سینما و تلویزیون که طرفداران بسیاری بین مخاطبانش دارد، می گوید: فعلا که تا 20 روز آینده درگیر بازی در پروژه ای در شمال کشورم اما اگر برنامه افتتاح بعد از این تاریخ باشد، ابتدا 3 میلیون تومان به حسابم واریز کنید تا در خدمت باشم.

البته تلاش برای گفتگو با مدیر برنامه های برخی هنرمندان مشهور و گران قیمت کشورمان به علت آنکه حاضر به گفتگوی تلفنی نشده یا پاسخگوی شماره های ناشناس نبودند، میسر نشد.

درست است که چرخه اقتصادی سینمای کشور بسیار معیوب است و درآمد تهیه کننده ها کاهش پیدا کرده و در عین حال، بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری روی پروژه هایی که چند ستاره در آن حضور داشته باشد، نیست اما هنوز هم مردم توقع دارند هنرمندانشان، کمی خاکی تر و ارزانتر به دیدن هواداران خود بروند؛ توقع زیادی که نیست؟

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی " شفاف " ، تاریخ انتشار چهارشنبه 04 آذر 1394 کد مطلب : 362579 : www.shafaf.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین